Урок з української мови для 6 класу за темою "Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду"

Про матеріал
Розробка комбінованого уроку включає матеріал на повторення категорії роду іменника та вивчення іменників спільного роду.
Перегляд файлу

Тема: Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду

Мета: предметні: повторити й поглибити знання учнів про рід іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; навчити визначати рід незмінюваних іменників; комунікативні: розвивати творчі здібності учнів, логічне мислення, пам'ять, спостережливість; загальнокультурні: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати пізнавальний інтерес і любов до народної творчості.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: картки, опорні таблиці, підручник.

Народ скаже – як зав'яже.

Прислів’я 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Дидактична гра «Незакінчене речення»

  • Іменник – це самостійна частина мови, яка означає… (предмет).
  • Розрізняють іменники  назви істот та …(неістот).
  • Іменники бувають власні та … (загальні), конкретні та …(абстрактні) назви.
  • До власних іменників належать…(прізвища, імена, по батькові, назви рік….).
  • Іменники змінюються за… (числами та відмінками), більша частина іменників належать до одного з трьох родів… (жіночого, чоловічого, середнього).
  • Іменники в реченні можуть виконувати роль… (головних та другорядних членів речення).

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 Кожному з нас, безперечно, хочеться бути культурною людиною. Найперший показник загальної культури людини – це культура її мовлення, спілкування. Народна мудрість каже: «Птицю пізнають по пір'ю, а людину по мові».

 Культура мовлення – це досконале володіння усіма мовними рівнями. Тобто опанування орфоепічними, орфографічними, граматичними, стилістичними нормами мови. Сьогодні на уроці ми повторимо та поглибимо ваші знання про категорію роду іменника. І робитимемо це за допомогою мовного матеріалу про усну народну творчість, дотепне та влучне слово.

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Лексична розминка «Хто швидше».

  Прочитайте текст, визначте тему та основну думку. Випишіть з тексту іменники: І ряд – чоловічого роду, ІІ ряд – жіночого, ІІІ – середнього. Перемагають учні того ряду, хто першими завершать роботу (на кожній парті роздрукований текст).

Прислів'я та приказки – неоціненна скарбниця народної мудрості, яка пройшла через віки і зараз є непохитним дороговказом у житті для кожної людини. Дуже влучними виразами наш народ характеризує цілу гаму почуттів, дій, що виникають у різних життєвих ситуаціях.

 У народі завжди поважали тих, у кого слова не розходяться з ділом, хто вміє дотримуватися даного слова. Недаремно кажуть: «Давши слово – держись, а не давши – кріпись». Є й інша приказка: «Краще не обіцяти, як слова не держати». А ще народна мудрість дає цінну пораду не розкидатися словами, бо по тому, як і що ми говоримо, інші люди судять про наш розум. Адже, справді, краще промовчати, коли немає що казати, бо «слово – срібло, а мовчання – золото».

Відповіді: чоловічий рід: вік, дороговказ, вислів, народ, розум;

жіночий рід: приказка, скарбниця, мудрість, людина, гама, дія, ситуація, порада;

середній рід: прислів’я, життя, слово, діло, почуття, срібло, мовчання, золото.

2. Проблемне питання.

- Поясніть значення прислів’я. Визначте рід виділеного іменника.

З хати по нитці – сироті сорочка.

Коментар учителя: отже, маємо певні труднощі: деякі іменники можуть мати то чоловічий, то жіночий рід. Для безпомилкового визначення категорії роду іменника нам потрібно поглибити знання.

V. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Коментар учителя. Рід – постійна граматична ознака іменників, визначається за називним відмінком однини. Більша частина змінюваних іменників має один із трьох родів: чоловічий, жіночий, середній. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізніється стать і вік істот: хлопець – дівчина, півень – курка – курча.

 Частина іменників має спільний рід. Це група іменників, які називають осіб і чоловічої, і жіночої статі за їхніми характерними діями, поведінкою або соціальною належністю, вони мають закінчення –а, -я -о: бідолаха, нероба, тихоня, базіка, лівша, нездара, ледащо. З іменниками спільного роду прикметники, займенники й дієслова узгоджуємо залежно від того, особу якої статі означає іменник. Цей хлопець великий (ч.р.) базіка (ч.р.). Ця дівчина велика (ж.р.) базіка (ж.р.).

 

Бесіда за опорною таблицею

КАТЕГОРІЯ РОДУ

Чоловічий рід

Жіночий рід

Середній рід

Спільний рід

він мій

вона моя

воно моє

такий, така

міф

переказ

казка

легенда

прислів’я

оповідання

сирота

ледащо

 

Деякі іменники – назви осіб за професією чи характером діяльності (директор, педагог, суддя, професор, лікар) – можуть означати осіб як чоловічої, так і жіночої статі, але належать тільки до чоловічого роду.

Увага! Не мають роду іменники, що вживаються лише в множині: солодощі, ковзани, шахи.

2. Робота за підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником (с. 86 «Українська мова», 6 клас, О.В. Заболотний, В.В. Заболотний, 2014).

VІ. Виконання вправ на закріплення матеріалу.

1.Коментоване письмо: узгодити з іменниками подані в дужках прикметники і дієслова.

 Страшенн (ий, а) біль, далеки (ий, а) путь, широк (ий, а) степ, гірк (ий, а) полин, найвищ (ий, а) ступінь, барабанн (ий, а) дріб, прозор (ий, а) тюль, розпові (в, ла) інженер Іванова, допові (в, ла) академік Олена Петренко.

Відповіді: страшенний біль, далека путь, широкий степ, гіркий полин, найвищий ступінь, барабанний дріб, прозорий тюль, розповіла інженер Іванова,  доповіла академік Олена Петренко.

2. Вибірково-розподільний диктант: випишіть іменники спільного роду та іменники – назви професій (чоловічого роду), розподіливши їх у дві колонки.

1. Соня та ледацюга – рідні брати. 2. Лікар лікує, а природа – зцілює. 3. Грім не гряне – ледащо не встане. 4. Учителя й дерево пізнають з плодів. 5. Базіка набалака – і в торбу не вбереш. 6. Білоручки чужий труд люблять. 7. Діло майстра величає. 8. Закони добрі, та судді лихі.

Відповіді: (І колонка – соня, ледацюга, ледащо, базіка, білоручка;

ІІ колонка – лікар, учитель, суддя, майстер).

Фізкультхвилинка

3. Робота за опорною таблицею

 

РІД НЕЗМІНЮВАНИХ ІМЕННИКІВ

 

 

 

НАЗВИ ОСІБ за статтю

леді - ж.р.

маестро – ч.р.

НАЗВИ НЕІСТОТ

с.р.

депо

шосе

НАЗВИ

ТВАРИН

ч.р.

поні

колібрі

ВЛАСНІ НАЗВИ рід загальної назви

острів Борнео

місто Токіо

СКЛАДНОСКОРО-ЧЕНІ СЛОВА

рід головного слова

ЗОШ - школа (ж.р.)

НЛО - об’єкт (ч.р.)

 

4. Робота в парах (усно): відредагуйте речення.

1. Заговорить до ладу це розумне какаду. 2. Ядовитий цеце болісно кусає тварин. 3. Земля змінила незбагненно швидко зелений кімоно на золотий. 4. На столі лежить досьє на військову аташе. 5. Холод не страшний: у мене теплий є кашне. 6. Програма закінчується скрипічною соло.

Відповіді: 1. …цей розумний какаду. 2. Ядовита цеце… . 3. …зелене кімоно… . 4. … військового аташе. 5. …тепле є кашне. 6. … скрипічним соло.

5. Творче завдання (за вибором учнів):

а) визначте рід поданих незмінюваних іменників, дібравши до них прикметники. Запишіть утворені словосполучення (зразок: смачне драже). З одним словосполученням (на вибір) складіть речення.

Шимпанзе, шосе, мадам, бюро, Чикаго, Міссурі, лото, цеце, метро.

б) напишіть твір-мініатюру «Не хочу вирости білоручкою», використовуючи іменники спільного роду (ледащо, нероба, білоручка, молодчина, розумниця).

Зачитування виконаних завдань.

VІІ.Узагальнення та систематизація набутих знань.

Метод «Мікрофон»

  1. Скільки родів іменників в українській мові? Назвіть їх.
  2. Іменники якого роду можуть уживатися для позначення осіб як чоловічої, так і жіночої статі?
  3. Як визначити рід незмінюваних іменників?
  4. Які іменники не мають роду? Наведіть приклади.

VІІІ. Підсумок уроку.

 

ІХ. Домашнє завдання.

Вивчити правила с. 86, скласти кросворд на тему «Іменники спільного роду» або впр.218

 

doc
Додано
5 жовтня 2022
Переглядів
1228
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку