Мовознавча інтелектуальна гра «Що? Де? Коли?»
Гра – це величезне світле вікно,
через яке в духовний світ дитини
вливається живлющий потік
уявлень,понять про навколишній світ.
Гра – це іскра, яка запалює
вогник допитливості та зацікавленості.
В.Сухомлинський
Мета. Сприяти всебічному розвитку пізнавальних здібностей учнів;
розвивати навички роботи в групах, пам'ять, швидкість мислення, увагу, спостережливість, кмітливість;
виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею,
пробудити почуття національної гідності.
Формування ключових компетентностей:
Спілкування державною мовою: використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву; володіти всіма видами мовленнєвої діяльності; усно й письмово тлумачити поняття, факти; висловлювати думки, почуття, погляди; оцінювати й осмислювати ситуацію спілкування; правильно вимовляти й писати слова, творити їх граматичні форми.
Математична компетентність: виокремлювати головну й другорядну інформацію; установлювати причинно-наслідкові зв’язки; чітко формулювати визначення; доцільно й правильно використовувати в мовленні числівники.
Інформаційно-цифрова компетентність: діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз мовних явищ;
Уміння вчитися впродовж життя:визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; планувати й організовувати власну навчальну діяльність; постійно поповнювати власний словниковий запас; здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію; застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети та ситуації спілкування.
Соціальна та громадянська компетентності: співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів.
Загальнокультурна грамотність: використовувати українську мову для духовного й культурного самовиявлення; дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету.
Хід гри
І. Представлення команд учнів 5-11 класів (по 6 учасників)
ІІ. Ознайомлення з правилами гри.
1. Гра складається з трьох етапів, по 10 питань у кожному.
На обговорення питання надається 1хв.(в цей час звучить музика).
2.Оцінювання відповідей:
правильна відповідь - 1 бал, неправильна – 0 балів.
3. Оцінювання рейтингу кожної відповіді
(Наприклад, якщо у грі бере участь 5 команд, а правильну відповідь дала одна команда, то її рейтинг - 5 балів, у решти - 0 балів; якщо дві команди дали правильну відповідь, то їх рейтинг - по 4 бали; якщо три команди – по 3 бали; чотири команди – по 2 бали; всі п’ять команд – по 1 балу).
3.Після проведення кожного етапу - підведення підсумків та оголошення результатів: кількість правильних відповідей і рейтинг команди.
ІІІ. Підведення підсумків гри і нагородження переможців.
І етап
1.Назвіть найбільшу одиницю мови.(Текст)
2.Скільки звуків в українській мові?(38)
3.Як називається чуже мовлення, передане дослівно?(Пряма мова)
4.Які букви завжди позначають 2 звуки?(ї,щ)
5.Скільки є частин мови?(10)
6. На які два види поділяються речення за кількістю граматичних основ?(Прості і складні)
7.Яке буває мовлення?(Усне і писемне)
8.Якою частиною мови є слово «тихо»? (Прислівник)
9.Скільки складів у слові «улюбленою»?( 5 складів)
10.Чого має багато болото,менше – море , і зовсім не має річка?( Букви о)
ІІ етап
1.Що означає фразеологізм «Зробити з мухи слона»? (Перебільшити)
2.Визначте рід іменників шимпанзе, кенгуру,поні.(Чоловічий)
3.На яку літеру є найбільша кількість слів в українській мові? (На букву п)
4.Назвіть розділ мовознавства, який вивчає частини мови.(Морфологія)
5.Поставте числівник сто в орудному відмінку.(Ста)
6.Визначте рід іменника плакса.(Спільний)
7.Скільки звуків у слові джміль?(Чотири)
8.Назвіть другорядні члени речення?(Означення, додаток, обставина)
9.Підберіть український відповідник до іншомовного слова «дикція». (Вимова)
10.За порядком розташування букв алфавіту відгадайте слово , зашифроване цифрами 20,11, 22, 7, 17, 18, 12, 22, 23, 31.(Писемність)
ІІІ етап
1.Кому належать слова:
Мова рiдна, слово рiдне!
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камiнь має. (С. Воробкевич)
2.Назвіть службові частини мови?(Прийменник, сполучник, частка)
3.Поставте дієслова дати. їсти в 2-ій особі однини теперішнього часу.
(Даси ,їси)
4.Назвати слово, у якому є сім займенників.(Сім’я)
5. Як називається частина слова без закінчення? (Основа)
6.Скільки м’яких приголосних у слові «їдальня»? (Три)
7.Яка мова має найбільше спільної лексики з українською?(Білоруська)
8.Назва якої річки складається з префікса і числівника?(Прип’ять)
9.Назви скількох приголосних букв починаються на е?(ел,ем,ен,ер, еф, ес – 6)
10.. Яке дієслово в українській мові є цифрою? (три)
Використана література
. 1.Воробкевич С. Вибрані поезії / Сидір Воробкевич. - К., Рад. письменник, 1964.
2.Лапшина І.М. Українська мова: Фонетика. Графіка/Вправи та ігри. – К.: Академія, 1999, - 96с.
3.Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям // Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5-ти томах. – К.: Рад. школа, 1977. – Т.3. – С. 95
4.Українська мова. Програма для 5-9 класів. - Київ, 2017