Інтелектуальна мовознавча гра "Що? Де? Коли?"

Про матеріал
Рекомендовано для позакласної роботи з української мови для учнів 5 класу. Гра сприяє всебічному розвитку пізнавальних здібностей учнів; розвиває навички роботи в групах, пам'ять, швидкість мислення, увагу, спостережливість, кмітливість; виховує любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, пробуджує почуття національної гідності.
Перегляд файлу

                    Мовознавча інтелектуальна гра «Що? Де? Коли?»

 

                                                                           Гра – це величезне світле вікно,

                                                                           через яке в духовний світ дитини

                                                                           вливається живлющий потік    

                                                                       уявлень,понять про навколишній світ.

                                                                              Гра – це іскра, яка запалює

                                                                     вогник допитливості та зацікавленості.

                                                                                         В.Сухомлинський

 

Мета. Сприяти всебічному розвитку пізнавальних здібностей учнів;

 розвивати навички роботи в групах, пам'ять, швидкість мислення, увагу, спостережливість, кмітливість;

виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею,

пробудити почуття національної гідності.

 

Формування ключових компетентностей:

Спілкування державною мовою: використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву; володіти всіма видами мовленнєвої діяльності; усно й письмово тлумачити поняття, факти; висловлювати думки, почуття, погляди; оцінювати й осмислювати ситуацію спілкування; правильно вимовляти й писати слова, творити їх граматичні форми.

Математична компетентність: виокремлювати головну й другорядну інформацію; установлювати причинно-наслідкові зв’язки; чітко формулювати визначення; доцільно й правильно використовувати в мовленні числівники.

Інформаційно-цифрова компетентність: діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність  та аналіз мовних явищ;

Уміння вчитися впродовж життя:визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; планувати й організовувати власну навчальну діяльність; постійно поповнювати власний словниковий запас; здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію; застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети та ситуації спілкування.

Соціальна та громадянська компетентності: співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів.

Загальнокультурна грамотність: використовувати українську мову для духовного й культурного самовиявлення; дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету. 

 

                                                 

 

                                             Хід гри

І. Представлення команд учнів 5-11 класів (по 6 учасників)

ІІ. Ознайомлення з правилами гри.

   1. Гра складається з трьох етапів, по 10 питань у кожному.

 На обговорення питання надається 1хв.(в цей час звучить музика).

  2.Оцінювання відповідей:

   правильна відповідь - 1 бал, неправильна – 0 балів.   

   3. Оцінювання рейтингу  кожної відповіді

(Наприклад, якщо у грі бере участь 5 команд, а правильну відповідь дала одна команда, то  її рейтинг -  5 балів, у решти -  0 балів; якщо дві команди дали правильну відповідь, то їх рейтинг -  по 4 бали; якщо три команди – по 3 бали; чотири команди – по 2 бали; всі п’ять команд – по 1 балу).

3.Після проведення кожного етапу -  підведення підсумків та оголошення результатів: кількість правильних відповідей і рейтинг команди.

ІІІ. Підведення підсумків гри і нагородження переможців.

 

 

 

     І етап

1.Назвіть найбільшу одиницю мови.(Текст)

2.Скільки звуків в українській мові?(38)

3.Як називається чуже мовлення, передане дослівно?(Пряма мова)

4.Які букви завжди позначають 2 звуки?(ї,щ)

5.Скільки є частин мови?(10)

6. На які два види поділяються речення за кількістю граматичних основ?(Прості і складні)

7.Яке буває мовлення?(Усне і писемне)

8.Якою частиною мови є слово «тихо»? (Прислівник) 

9.Скільки складів у слові  «улюбленою»?( 5 складів)

10.Чого має багато болото,менше – море , і зовсім не має річка?( Букви о)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ етап

1.Що означає фразеологізм «Зробити з мухи слона»? (Перебільшити)

2.Визначте рід іменників шимпанзе, кенгуру,поні.(Чоловічий)

3.На яку літеру є найбільша кількість слів в українській мові? (На букву п)

4.Назвіть розділ мовознавства, який вивчає частини мови.(Морфологія)

5.Поставте числівник сто в орудному відмінку.(Ста)

 6.Визначте рід іменника плакса.(Спільний)

7.Скільки звуків у слові джміль?(Чотири)

8.Назвіть другорядні члени речення?(Означення, додаток, обставина)

9.Підберіть український відповідник до іншомовного слова «дикція». (Вимова)

10.За порядком розташування букв алфавіту відгадайте слово , зашифроване цифрами  20,11, 22, 7, 17, 18, 12, 22, 23, 31.(Писемність)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     ІІІ етап

1.Кому належать слова:

Мова рiдна, слово рiдне! 
Хто вас забуває, 
Той у грудях не серденько, 
А лиш камiнь має. (С. Воробкевич)

2.Назвіть службові частини мови?(Прийменник, сполучник, частка)

3.Поставте дієслова дати. їсти в 2-ій  особі однини теперішнього часу.

(Даси ,їси)

4.Назвати слово, у якому є сім займенників.(Сім’я)

5. Як називається частина слова без закінчення? (Основа)

6.Скільки м’яких приголосних у слові  «їдальня»? (Три)

7.Яка мова має найбільше спільної лексики з українською?(Білоруська)

8.Назва якої річки складається з префікса і числівника?(Прип’ять)

9.Назви скількох приголосних букв починаються на е?(ел,ем,ен,ер, еф, ес – 6)

10.. Яке дієслово в українській мові є цифрою? (три)

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

. 1.Воробкевич С. Вибрані поезії / Сидір Воробкевич. - К., Рад. письменник, 1964.

2.Лапшина І.М. Українська мова: Фонетика. Графіка/Вправи та ігри. ­­– К.: Академія, 1999, - 96с.

3.Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям // Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5-ти томах. – К.: Рад. школа, 1977. – Т.3. – С. 95

4.Українська мова. Програма для 5-9 класів. -  Київ, 2017

 

docx
Додав(-ла)
Фляк Ніна
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
1131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку