Інтелектуальна розвага для учнів 1-4 класів "Права дитини-права людини"

Про матеріал
Інтелектуальна гра для дітей початкової школи, яка знайомить їх з правами та обов'язками дитини. Знайомство учнів з Конвенцією ООН.
Перегляд файлу

                  Інтелектуальна розвага для учнів 1-4кл.

«Права дитини – права людини»

Мета: озброєння учнів знаннями законів; формування в учнів правової свідомості - сукупності правових уявлень, поглядів, переконань і почуттів, що визначають ставлення особистості до вимог законів; формування в учнів поваги до держави і права, розуміння необхідності дотримання вимог законів; формування в учнів нетерпимого ставлення до правопорушень і злочинності.

Обладнання: картонні квіти, двосторонній скоч, роздруковані тези з конвенції ООН Про права дитини; плакат кросворд; ілюстрації до казок; листи 5 шт.

 

Вчитель: Діти, сьогодні ми з вами поговоримо про права дітей. А чому я звернулась до вас (діти)? Хто це дитина?

                                                      (Відповіді дітей)

 Так, дитиною вважається особа, якій ще не виповнилось 18 років.

Діти – це маленькі громадяни своєї країни. Вони мають свої обов’язки і права. Право – це те, що ми можемо робити або вимагати без всякого дозволу. Права дітей записані в Конституції України – головному законі нашої держави, та в „Конвенції ООН про права дитини”. Отже, діти стають дорослими у віці 18 років, проте володіють правами від самого народження.

І для того щоб ви краще розуміли свої права, ми пропонуюємо вам сьогодні інтелектуальну розвагу.

 

Бібліотекар: У нас є ось така галявина з гарними квітами, але всі квіточки закрили свої пелюстки. І для того щоб наша клумба розквітла, нам потрібно пройти ряд випробувань. І для початку ми розгадаємо в кросворді зашифроване слово.

(Додаток 1 кросворд)

1) Навчальна кімната в школі.

2) Він іде 45 хвилин в школі. Під час нього ми навчаємось.

3) Сповіщає про початок і кінець уроку.

4) Відпочинок між уроками.

5) Хто навчає дітей в школі?

6) Школяр іншим словом.

7) А якщо це дівчинка?

8) Бал, іншим словом.

9) Те, що за плечима не носити.

Конвенція — лат. слово. Це угода, міжнародний договір із певних питань. У даному випадку — з питань прав дитини.

Вчитель: А зараз давайте разом пртгадаємо основні права дитини згідно Конвенції та допоможемо розквітнути нашій клумбі. Допоможемо?

(Додаток 2. Ромашки)

1. Право на життя.

2.  Право на ім'я та громадянство.

2.  Всі діти мають право на любов та піклування з боку батьків та держави.

3.  Право на навчання.

4.  Право на медичне обслуговування.

5.  Право на гру та відпочинок

6.  Право на якісне харчування.

7.  Право висловлювати власну думку.

 8. Дитина не повинна бути скривджена та зневажена.

9.  Дитина не повинна бути примушена до тяжкої праці.

10. Дітей не можна розлучати з батьками

11. Дитина не повинна бути жертвою насильства та війни.

12. Право на приватне життя та особисті речі

 

Бібліотекар: А зараз ми дізнаємось чи добре ви пам'ятаєте свої права і чи вмієте їх правильно реалізовувати?

 Гра „Вірно- не вірно” (лего).

- Кожна дитина має своє ім’я.

- Дитину можна заарештувати.

- Дитині не можна відвідувати лікаря.

- Кожна дитина має право на життя.

- Діти мають право на навчання в школі.

- Діти мають право без поважних причин прогулювати заняття в школі.

- Діти мають право на любов і піклування своїх батьків.

- Можна забрати дитину від родини.

- Можна відпочивати.

- Можна примушувати дитину тяжко працювати.

- Дитина може розвивати свої таланти.

- Дитиною вважають особу до 21 року.

 

Вчитель: До нас надійшли листи від імені літературних героїв, по відношенню до яких були порушені права. Я буду зачитувати листи від невідомих казкових персонажів, а ви маєте визначити назву казки і яке право було порушено стосовно цього героя.

      (Додаток 3. Чарівні листи                        

1. «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».

(«Коза-дереза». Право на недоторканість житло)

 

2."Рятуйте! Матуся пішла за молоком, а нас з’їв сірий вовк !"

(«Вовк і семеро козенят», право на життя і недоторканість житла)

 

3. «Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку.»

(«Попелюшка», право на відпочинок, дитина не повинна бути примушена до тяжкої праці)                                                                                                            - 2-

 

4. "Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство злої королеви. Мені холодно, я можу захворіти, я хочу додому."

(«Снігова королева», дітей не можна розлучати з батьками, право на медичне обслуговування)

 

5. «Діти, допоможіть. Розлучила мене Зміючка з татом і ненькою. Хто ж тепер буде їм рибку ловити і годувати».

         («Івасик – Телесик», дітей не можна розлучати з батьками)

 

6. «Я б довіку жила б у баби з дідом, якби вони не спалили мого гніздечка та не підглядали за мною»

(«Кривенька качечка»,  право дівчини на привате життя та особисті речі.. Ст. 16 Конвенції ООН про права дитини)

 

7. Я повірила Вовку, що він добрий, а він випередив мене, обманом вдерся до хати, з'їв бабусю, а потім і мене. 

   («Червона шапочка» Вовк порушив головне право дитини - право на життя, також незаконно ввірвався до чужої оселі). 

 

Вам казкові герої дуже вдячні. Ваші поради я обов’язково передам їм.

 

Бібліотекар: Наша наступна гра «Відгадайте загадки».

 

Хто людей з біди рятує

І хвороб всі лікує —

Призначає процедури

І таблетки, і мікстури?

 

Прокидається він рано

 І пече нам хліб духмяний.

Бублики і пиріжки,

Пряники і медівники. ( Пекар)

 

Мама працювала,

Тато працював,

Навіть я у школі все вивчав!

Всі хто трудився без зупину,

Мають повне право на … (відпочинок)

 

Нас не було воно було.

Нас не буде воно буде.

Ніхто ні в кого його не бачив,

А в кожного є.       (ім’я)

 

Чистенькі віконця сміються до сонця

Діточки довкола – це наша люба .. (школа)                                                    

                                                                                                                           - 3 -

 

- Чому у загадці школа порівнюється з вуликом?

(Велика кількість учнів, всі працюють під час уроків, а це багато шуму).

- А шумно найбільше на перервах, бо не всі діти чемно себе поводять, напевно не знають «Правил поведінки в школі», своїх обов’язків.

- Який ваш головний обов’язок? (вчитися в школі, слухатися старших.)

 

1. Вчасно йди завжди до школи

Та не спізнюйся ніколи.

Вчись раніше пробудитись,

Щоб до школи не спізнитись.

 

2. Чемним будь, завжди вітайся

І при цьому – посміхайся.

Всіх вітай: дітей, батьків,

Друзів і учителів.

 

3.Слухай вчителя уважно

І веди себе поважно.

Щоб чогось не пропустити

Та все добре зрозуміти.

 

4. На перерві в ігри грайся,

А не бігай, не штовхайся.

Як ведеш себе негоже –

Завжди травма бути може.

 

 

5. Школа – це твій рідний дім.

Будь господарем у нім.

Парти бережи і стіни,

Скрізь поводь себе відмінно.

 

6. Книжка всім знання дає.

В кожній щось цікаве є.

То ж на книжці не малюй

Та не рви її, не псуй.

 

 

Вчитель: А зараз учні 1 класу покажуть інсценізацію казки «Колобок», а тоді обговоримо права та обов’язки героїв цієї казки.

 

Підбиття підсумків

- І як підсумок нашого заходу попрошу Вас ваші сердечка прикріпити до дошки.

- Якщо урок сподобався – до сонечка. Якщо не сподобався – до хмаринки.

 

Слайд

- А на завершення нашого заняття хочу вам побажати, щоб у вашому житті завжди все складалося якнайкраще, ростіть здоровими і щасливими!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Ознайомлення з обов’язками учнів».

 

 

Інтелектуальна розвага для учнів 1-4кл.

«Права дитини – права людини»

Мета: озброєння учнів знаннями законів, підвищення їхньої юридичної обізнаності; формування в учнів правової свідомості - сукупності правових уявлень, поглядів, переконань і почуттів, що визначають ставлення особистості до вимог законів; формування в учнів поваги до держави і права, розуміння необхідності дотримання вимог законів; формування в учнів нетерпимого ставлення до правопорушень і злочинності.

Обладнання: картонні квіти, двосторонній скоч, роздруковані тези з конвенції ООН Про права дитини; плакат кросворд; ілюстрації до казок; друкований

 

1. Ознайомлення з темою та правилами гри.

2. Розгадати в кросворді зашифроване слово.

3. Розшифрувати назву казки, пригадавши алфавіт.

4. Гра Скажи комплімент.

5. Анаграма (слово перевертень).

6. Гра „Вірно-не вірно” (плескаємо-тупаємо).

7. Відгадайте загадки.

8. Склади прислів’я.

9. Чарівні листи.

10. Заключне слово вчителя.

Вчитель: Діти, сьогодні ми з вами поговоримо про права дітей. А чому я звернулась до вас (діти)? Хто це дитина?

Відповіді дітей:

Вчитель: Так, дитиною вважається особа, якій ще не виповнилось 18 років.

Діти – це маленькі громадяни своєї країни. Вони мають свої обов’язки і права. Право – це те, що ми маємо робити або вимагати без всякого дозволу. Права дітей записані в Конституції України – головному законі нашої держави, та в „Конвенції ООН про права дитини”. Отже, діти стають дорослими у віці 18 років, проте володіють правами від самого народження.

І для того щоб ви краще розуміли свої права, я пропоную вам сьогодні інтелектуальну розвагу.

У нас є ось така галявина з гарними квітами, але всі квіточки закрили свої пелюстки. І для того щоб наша клумба розквітла, нам потрібно пройти ряд випробувань. Давайте разом допоможемо розквітнути нашій клумбі. Допоможемо?

Кожна дитина має право на отримання освіти.

ІІ. Розшифруй назву казки, пригадавши алфавіт.

Підказка: Кожна буква в алфавіті має свій порядковий номер. (Додаток 2)

ПОПЕЛЮШКА

Жодна дитина не може бути примусово залучена до праці.

ІІІ. Гра Скажи комплімент.

Карабасу Барабасу, Сірому Вовку, Бабі Язі, Кощію Безсмертному, Крокодилу Гені.

Кожна дитина має право на свободу совісті, думки, релігії.

VІ. Анаграма (слово перевертень). (Додаток 3)

акЯ я’міс йикат і я.

екЯ оверед ікат і в огоьн икчотівк.

ікЯ икьтаб ікат інхї икчотід.

Кожна дитина має право на любов, турботу і сім’ю.

V. Гра „Вірно-не вірно” (плескаємо-тупаємо).

- Кожна людина має своє ім’я.

- Можна заарештувати дитину.

- Не можна відвідувати лікаря.

- Не можна ходити до школи.

- Можна забрати дитину від родини.

- Можна відпочивати.

- Можна примушувати дитину тяжко працювати.

Усі діти мають право на отримання інформації

VІ. Відгадайте загадки.

Хто людей з біди рятує

І хвороб всі лікує —

Призначає процедури

І таблетки, і мікстури?

Прокидається він рано І пече нам хліб духмяний. Бублики і пиріжки, Пряники і медівники. ( Пекар)

Мама працювала, Тато працював, Навіть я у школі все вивчав! Всі хто трудився без зупину, Мають повне право на … (відпочинок)

Нас не було воно було.

Нас не буде воно буде.

Ніхто ні в кого його не бачив,

А в кожного є.

(ім’я)

Усі діти мають право на медичну допомогу.

Усі діти мають право на повноцінне харчування.

VІІ. Склади прислів’я.

Життя прожити вік учись.

Вік живи поки не перескочиш.

Не кажи гоп, не поле перейти.

На віку прожиті роки.

Ніколи не вернеш кіньми не доженеш.

Вчорашнього дня як на довгій ниві.

Літа минають не бути.

Двічі молодим а не вертають.

Жодна дитина не повинна бути жертвою насилля.

VІІІ. Чарівні листи.

На адресу нашого класу прийшли якісь незвичайні листи. З вашого дозволу я відкрию один, і ми разом дізнаємось, від кого він.

1) “Я зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть.”

З якої казки цей лист? (Коза дереза)

Чиї та які права були порушені? (Право на родинну оселю)

2) “ — Ближче, ближче, човнику, до бережка! Це ж моя матінка снідати принесла. Пливе. Пристав до бережка, наївся, напився, відіпхнув золотий човник срібним весельцем і поплив далі рибку ловити. ”

З якої казки цей лист? (Івасик телесик)

Чиї та які права були порушені? (Право на захист від викрадення. )

3) “- Дітоньки мої любі, я йду в ліс, а ви тут добре замкніться, вовка в хату не пускайте, бо як улізе, то всіх вас із кісточками поїсть. Цей душогубець ким завгодно прикинутись може, але ви його зразу впізнаєте: у нього товстий голос і чорні лапи. ”

З якої казки цей лист? (Вовк і семеро козенят)

Чиї та які права були порушені? (Право на життя і захист від викрадення.)

4) “Жила собі на світі маленька славна дівчинка. І така вже була вона мила, що всі її любили, хто на неї тільки гляне. А найдужче любила її бабуся — вже, бувало, й не знала, що дитині дати. От якось подарувала їй бабуся червону оксамитову шапочку. Та шапочка була так дівчинці до лиця, що іншої вона й носити не хотіла. ”

З якої казки цей лист? (Червона шапочка)

Чиї та які права були порушені? (Право на життя і житло.)

5) “Качка попрямувала до води і перша стрибнула туди, а за нею слідом хлюпнулись і всі каченята. Вони старанно перебирали лапками і пливли. Не відставало від них і гидке каченя. Та коли качка із своїм виводком прийшла на пташник, то всі його мешканці — кури, гуси, індики, стовпилися навколо сірого каченяти і заходились його штовхати, клювати. ”

З якої казки цей лист? (Гидке каченя)

Чиї та які права були порушені? (Право на ім’я.)

Усі діти є рівні у правах, ніхто не повинен їх порушувати.

Вчитель: Наша Конституція направлена на те, щоб майбутнє було добрим і щасливим, щоб діти росли справжніми українцями із гарячими серцями, розумними головами, чистими помислами.

Не забувай Шевченка спів

Про горду славу козаків.

Не забувай, що ти дитина

Землі, що зветься Україна.

ДОДАТОК 1

1 П е р е р в а

2 у Р о к

3 к л А с

4 д з В о н и к

5 ш к О л а

1 К л а с

2 у р О к

3 д з в о Н и к

4 п е р е р В а

5 в ч и т Е л ь

6 у ч е Н ь

7 у ч е н и Ц я

8 о ц І н к а

9 з н а н н Я

1) Навчальна кімната в школі.

2) Він іде 45 хвилин в школі. Під час нього ми навчаємось.

3) Сповіщає про початок і кінець уроку.

4) Відпочинок між уроками.

5) Хто навчає дітей в школі?

6) Школяр іншим словом.

7) А якщо це дівчинка?

8) Бал, іншим словом.

9) Те, що за плечима не носит

 

 

 

Тема: Права свої знай – та про правила й обов’язки свої не забувай

Мета: розширити знання дітей про їхні особисті права, підвести учнів до розуміння того, що необхідно не лише знати свої права, але й сумлінно виконувати свої обов’язки;

прагнути розуміння необхідності виконувати правила поведінки в школі;

виховувати повагу до вчителів, однолітків та людей, що є старшими за віком;

сприяти розвитку мислення, уяви, пам’яті і самостійності.

Обладнання: проектор, відео, картки (геометричні фігури, ромашки, стрілочки з правилами, сонечко, хмаринка, сердечка).

Форма прведення : ділова гра.

Хід виховного заходу:

Слайд 1

І.Організація дітей

ІІ. Повідомлення теми заняття.

- Отже, як ви уже зрозуміли, ми сьогодні будемо говорити про права та обов’язки дітей. Згадаємо, що таке права дитини, ширше розглянемо обов’язки учнів.

(на екрані слайд ТЕМА виховної)

2. Правила роботи. (Діти наклеюють на дошку)

- Для того, щоб наша робота була ефективною, пропоную повторити правила роботи :

ІІІ. Актуалізація знань учнів

Слайд 2

Вправа « Мозковий штурм»

- Що таке права дитини? (відповіді учнів)

Слайд 3

Зачитування вчителем правила про права (на екрані):

Права – забезпечені законом можливості мати, користуватися й розпоряджатися соціальними благами й цінностями, користуватися основними свободами у встановлених законом межах.

(Слайди 4-15)

(Зачитують права учні із слайдів і пояснюють їх значення).

Слайд 16

(На екрані РОМАШКА) Перевірка Д/З

- На сьогодні ви мали домашнє завдання: У вигляді квіточки ви зобразили свої права. Обміняйтеся своїми малюнками, і ще раз повторіть, які ви маєте права відповідно до «Конвенції прав дитини».

Гра:

- Повторили, а тепер можна і погратися. Гра називається «Впіймай право за хвіст». Ти можеш запропонувати її своїм однокласникам. Будь певен, така розвага сподобається усім.

Правила гри: серед низки прав розпізнай справжні і вигадані.

- Повторили всі права,

Тож тепер почнеться гра.

Якщо право є в законі,

Дружно плеснемо в долоні.

А якщо ж його нема,

В класі буде тишина.

1. Кожна дитина має право на життя.

2. Всі діти мають право їсти лише хот-доги та запивати їх газованими напоями.

3. Діти мають право на любов і піклування своїх батьків.

4. Дитина може говорити те, що думає.

5. Діти мають право на навчання в школі.

6. Всі діти мають право говорити образливі слова.

7. Дитиною вважають людину до 21 року.

8. Особлива турбота надається дітям з обмеженими можливостями.

9. Діти мають право на отримання інформації.

10. Діти мають право без поважних причин прогулювати заняття в школі.

11. Дитина може розвивати свої таланти.

ІV. Ознайомлення з новою темою «Ознайомлення з обов’язками учнів».

Слайд 17

1. (Відгадування загадок).. Чистенькі віконця сміються до сонця Діточки довкола – це наша люба (школа)

- Чому у загадці школа порівнюється з вуликом?

(Велика кількість учнів, всі працюють під час уроків, а це багато шуму).

- А шумно найбільше на перервах, бо не всі діти чемно себе поводять, напевно не знають «Правил поведінки в школі», своїх обов’язків.

- Навіщо вивчати правила поведінки учнів в школі?

(Щоб їх не тільки знати, а й виконувати)

2. Робота в групах.

- Ви маєте різнокольорові фігури. Розділіться в групи за кольорами.

Слайд 18

3. Надання необхідної інформації. а) Робота по групах.

Зачитування учнями - віршованих правил поведінки в школі.

(Учні тим часом у себе на паперових «стрілочках» шукають це саме правило, але записане одним реченням, прикріпляють на плакаті. Потім з цих «стрілочок» учні викладають на дошці «Стежину правил», яка веде до школи).

Правила –норми суспільного життя, які визначають дії людей,організацій, колективів у певних життєвих ситуаціях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Вчасно йди завжди до школи

Та не спізнюйся ніколи.

Вчись раніше пробудитись,

Щоб до школи не спізнитись.

 

 

 

2. Чемним будь, завжди вітайся

І при цьому – посміхайся.

Всіх вітай: дітей, батьків,

Друзів і учителів.

 

 

 

3.Слухай вчителя уважно

І веди себе поважно.

Щоб чогось не пропустити

Та все добре зрозуміти.

 

 

 

4. На перерві в ігри грайся,

А не бігай, не штовхайся.

Як ведеш себе негоже –

Завжди травма бути може.

 

 

 

5. Школа – це твій рідний дім.

Будь господарем у нім.

Парти бережи і стіни,

Скрізь поводь себе відмінно.

 

 

 

6. Книжка всім знання дає.

В кожній щось цікаве є.

То ж на книжці не малюй

Та не рви її, не псуй.

 

 

 

 

Хто людей з біди рятує

І хвороб всі лікує —

Призначає процедури

І таблетки, і мікстури?

 

 

Прокидається він рано

І пече нам хліб духмяний.

Бублики і пиріжки,

Пряники і медівники.

 

 

 

Мама працювала,

Тато працював,

Навіть я у школі все вивчав!

Всі хто трудився без зупину,

Мають повне право на …

 

 

 

Нас не було воно було.

Нас не буде воно буде.

Ніхто ні в кого його не бачив,

А в кожного є.

 

 

 

Чистенькі віконця сміються до сонця ,

                          Діточки довкола – це наша люба ..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 19

V. Бесіда про обов’язки.

Слайд 20

Вправа « Мозковий штурм»

- Як ви розумієте значення слова «обов’язок»? (Кожна група обговорює, а доповідач висловлює думку).

2. Зачитування учнями правила на екрані.

Обов’язок - це сукупність моральних зобов’язань людини перед суспільством.

(Обов’язок – це те, що ми повинні виконувати, щоб бути корисними собі та оточуючим. Обов’язково потрібно щось виконувати, хочеш ти цього, чи ні)

- Який ваш головний обов’язок? (вчитися в школі, слухатися старших.)

- Коли ваші батьки стануть старшими і немічними, який у вас буде обов’язок? (Доглядати їх в старості, бо вони тепер дбають про вас малих).

Перегляд уривків відео з казок, з яких учні обирають і зачитують відповідь.

1. Школа – Цирк «Золотий ключик, або пригоди Буратіно»

(Перший обов’язок усіх дітей - це учитися, систематично та глибоко

оволодівати знаннями.)

2. Народна казка «Аленушка и братец Иванушка»

(Обов’язок усіх дітей – слухатися старших - батьків, учителів.)

3. Варення «Золотий ключик, або пригоди Буратіно»

(Обов’язок усіх дітей – поводитися чемно за столом та в гостях.)

4. Шапокляк «Чебурашка и Крокодил Гена»

(Забороняється без дозволу брати чужі речі.)

5. «Мойдодир»

(Обов’язок кожного – дотримуватися чистоти та гігієни, берегти своє здоров’я)

Підсумок

- Давайте підведемо підсумки нашої роботи:

1. Зачитування обов’язків з екрану:

Слайд 21

VІ . Підбиття підсумків

- І як підсумок нашого заходу попрошу Вас ваші сердечка прикріпити до дошки.

- Якщо урок сподобався – до сонечка. Якщо не сподобався – до хмаринки.

Поясніть свій вибір.

Слайд 22

- А на завершення нашого заняття хочу вам побажати, щоб у вашому житті завжди все складалося якнайкраще, ростіть здоровими і щасливими!

 

 

doc
Додав(-ла)
Москвич Тетяна
Додано
5 січня
Переглядів
105
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку