Інтелектуальна вікторина
«Знаю, умію, використовую»
Чим більше інтелектуально зростає людина, тим сильніша у неї потреба пов’язувати знання з життям,
з активною громадською діяльністю.
В.О.Сухомлинський
Вікторина «Знаю, умію, використовую» розрахована на учнів сьомого класу. У ній беруть участь 12 учнів, що об’єднані у дві команди.
Мета: формувати особистість, здатну до творчої діяльності, розвивати уміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, сприяти розвитку культури взаємин при роботі в колективі; виховувати інтерес до вивчення географії, прагнення використовувати набуті знання в повсякденному житті.
Завдання: вияв і підтримка інтелектуально - обдарованих учнів, створення умов для реалізації творчих здібностей учнів, приведення знання учнів у систему, розширення їх кругозору засобами гри, розвиток уваги, логіки та інших загально-навчальних навичок .
Форма проведення: вікторина між двома командами
Обладнання: мультимедійна техніка, столи для роботи двох команд, матеріал для журі.
Місце проведення: простора зала
Хід гри
Ведучий. Доброго дня, друзі! Ми раді вітати вас на нашому святі розуму і кмітливості – вікторині «Знаю, умію, використовую». Сьогодні, сподіваємося, найерудованіші з учнів нашої школи зможуть виявити свої здібності повною мірою. Для цього вам, шановні учасники, необхідно буде застосувати свої знання на практиці. Гнучкість розуму, широта світогляду, нарешті, почуття гумору – усе це має забезпечити позитивний результат. Тож налаштовуйтесь на чесну, безкомпромісну боротьбу. Просимо на майданчик гри її учасників.
Представлення журі
І конкурс Третій зайвий
В конкурсі беруть участь по три гравці з кожної команди. Кожен учасник команди, як в естафеті підбігає до столу із зразками гірських порід і мінералів, які викладені в ряд по три і, подумавши, відкладає третій зайвий зразок з одного ряду, повертається на місце і наступний гравець вступає в гру. По закінченні естафети підводяться підсумки, учасники пояснюють свої дії.
Зразки гірських порід і мінералів
Для першої команди:
1. Кам’яне вугілля, мармур, граніт.(використовуються в різних галузях н/г)
2. Вапняк, крейда, граніт. (походження осадове і магматичне)
3. Кам’яне вугілля, буре вугілля ,залізна руда. (паливні і рудні корисні копалини)
Для другої команди:
4. Крейда, щебінь, пісок. (осадові породи органічного походження і уламкового)
5. Кухонна сіль, сірка, залізна руда. (нерудні і рудні корисні копалини)
6. Кварц, слюда, мармур.(мінерали і гірські порода)
В конкурсі береться до уваги швидкість і правильність виконання завдань. Максимальна оцінка - 7 балів ( 1 бал дається команді, яка швидше справилась, і по 2 бали за правильно визначено третього зайвого).
ІІ конкурс Посперечаємось з Жюлем Верном.
Команди отримують цитати з творів Жюль Верна, в яких вони повинні за певний час знайти географічні помилки і виправити їх. 1 команда
Діти капітана Гранта
" - Ледве ступили через кордон і вже не задоволені. Я вам кажу, я вам повторюю: ця країна найцікавіша в світі. Уявіть собі, мої друзі, суходіл, де річки з кожним роком дедалі всихають; де немає вологості ані в повітрі ані в ґрунті; де в лісах дерева низькі, а трава височезна, де ростуть чудові дерева евкаліпти..."
Відповідь. Мова іде про Австралію, більша частина території якої вкрита тимчасовими водотоками (криками), які заповнюються водою навіть після рідких злив; отже про їх поступове висихання не може бути і мови; у часи капітана Гранта Австралія, очевидно, здавалась великою пустелею, "де немає ані вологості в повітрі ані в ґрунті"; однак зараз відомо, що на материку є виключно вологі території - на сході (дія пасатів Тихого океану) і на півночі (вплив екваторіальних мусонів)
2 команда
Діти капітана Гранта
" - Як? В Австралії є щось чудніше? - запитала здивована Гелена.
- Так, пані, я не казатиму про цілюще повітря, багате на кисень і майже позбавлене азоту, що чимало недуг тиф, кір тут невідомі. Тут чисте і сухе повітря швидко відбілює все - і білизну, й душі людські. В Англії примітили цю чудасію й ухвалили засилати туди злочинців на виправлення. Хіба ж ви ніколи про це не чули?"
Відповідь. Співвідношення між головними складовими атмосфери завжди постійне:азот 78,09%, кисень - 20,95%; каторжники з’явились на материку не з метою наповнити легені "високоморальним повітрям", а як дармова робоча сила, до того ж Австралія була надійною в’язницею.
Правильно виконане завдання дає можливість отримати 4 бали.
ІІІ конкурс Лото
Ведучий тримає мішок з пронумерованими бочечками. Учасники команд по черзі витягають бочечки і дають відповіді на запитання під відповідним номером. Бочечок рівно стільки, скільки гравців в обох командах, тому кожен гравець повинен витягнути бочечку і відповісти на запитання.
Бочечка №1. Розмістіть ці материки в порядку їх відкриття, починаючи з самого раннього:
• Пд. Америка
• Австралія
• Африка
• Антарктида.
Бочечка №2. Розмістіть ці вершини гір в залежності від висоти, починаючи з найнижчої:
• Аконкагуа
• Костюшко
• Говерла
• Мак-Кінлі
Бочечка №3. Розмістіть ці крайні точки материків, починаючи з самої південної:
• м. Горн
• м. Дежньова
• м. Байрон
• м. Альмаді
Бочечка №4. Розмістіть ці планети по віддаленню їх від Сонця, починаючи з найдальшої:
• Плутон
• Земля
• Венера
• Сатурн
Бочечка №5. Розмістіть ці озера за їх площею, починаючи від найбільшого:
• Вікторія
• Каспійське
• Чад
• Байкал
Бочечка №6. Розмістіть ці острови за їх площею, починаючи з найбільшого:
• Куба
• Мадагаскар
• Нова Гвінея
• Ява
Бочечка №7. Розмістіть ці річки за довжиною, починаючи з самої довшої:
• Ганг
• Ніл
• Амур
• Амазонка
Бочечка №8. Розмістіть ці рослини за величиною їх листків, починаючи з найбільшої:
• Клен
• Барбарис
• Вікторія регія
• Дерево мандрівників
Бочечка №9. Розмістіть ці міста України, починаючи з найпівнічнішого:
• Житомир
• Луцьк
• Київ
• Харків
Бочечка №10. Розмістіть ці природні зони Пн. Америки, з півночі на південь:
• Лісостеп
• Тайга
• Савани
• Тундра
Бочечка №11. Розмістіть ці моря, що омивають Євразію з заходу на схід:
• Баренцеве
• Лаптєвих
• Норвезьке
• Карське.
Бочечка №12. Розмістіть ці подорожі відомих дослідників, починаючи з самої ранньої:
• Бартоломеу Діаш
• Марко Поло
• Фернандо Магеллан
• Абель Тасман.
Правильна відповідь приносить команді один бал. Максимальна оцінка 6 балів.
ІV конкурс. Художник... І не тільки.
Команди отримують ватман, на якому за 3 хвилини, вони повинні по пам’яті намалювати частину світу і позначити кордони країн. Завдання 1 команді: намалювати Європу і позначити країни: Грецію, Швецію, Францію, Ірландію, Україну.
Завдання 2 команді: намалювати Азію і позначити країни: Саудівську Аравію, Іран, Монголію, Тайланд, Китай.
Чим точніші будуть обриси частини світу, кордонів держав, - тим вища оцінка журі. Максимальна оцінка в конкурсі – 6 балів.
V Конкурс Асоціації
Капітану кожної команди пропонується слово, до якого потрібно записати 5 слів асоціацій. Учасники команд не бачать ні слова, ні асоціацій , які написав капітан. Після цього гравцям дається дві хвилини, щоб по черзі назвати свої асоціації до цього ж слова. Ведучий слідкує, і підраховує, скільки асоціацій співпало у капітана і його команди.
Перша команда підбирає асоціації до слова «вулкан», друга команда – до слів «Північний полюс».
Максимальна оцінка в цьому конкурсі – 10 балів.
Команди отримують надуті кульки, в середині яких записки. По черзі кожен член команди вибирає кульку, тріскає її, звільняючи записку. На папірці написані географічні назви. Учасник кладе назву на підлогу і повертається в команду. Наступний гравець робить те саме, але папірець кладе в порядку передбаченому завданням.
Завдання для першої команди: Скласти ланцюжок з озер світу, починаючи з самого північного. Озера: Маракайбо, Чад, Байкал, Тітікака, Ейр, Вікторія
Завдання для другої команди: Скласти ланцюжок з морів починаючи з самого південного. Моря: Баренцеве, Балтійське, Азовське, Японське, Карибське, Тасманове.
Максимальна оцінка в цьому конкурсі – 6 балів.
Ведучий
Як швидко час спливає!
Закінчилася гра,
Змагання результати
назвати вже пора.
Пройшла складну дорогу,
Дісталася вершини, здобула перемогу
Команда _____________!
Загальна кількість балів ____
Нагородження команди-переможця
Команда ____________
Теж добре працювала,
Хоча від переможця
Вона таки відстала.
Загальна кількість балів ___
Нагородження команди
Ви молодці! Дякуємо всім за увагу, до нових зустрічей!
Журі підраховує загальну кількість балів кожної команди, визначає і нагороджує переможця.
Список використаних джерел