Інтелектуальний брейн-ринг з української мови
Тема. « Мово українська, гордосте моя! »
Мета: навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання. Вишивані рушники, хліб, калина, портрет Т.Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна».
Хід гри
І. Організаційна частина.
Оголошення теми та мети гри.
(На сцену виходять ведучі - хлопчик і дівчинка в українських костюмах з хлібом і сіллю на вишитому рушнику . Між ними відбувається діалог):
Доня я Вкраїни-неньки.
Українкою зовуся
Й тою назвою горджуся.
По вкраїнському звичаю.
В мене вдача щира й сміла
І відвага духу й тіла.
І душа моя здорова -
Українська в мене мова
Там, де неба круг погідний,
Там, де сонце сяє ясне
На вкраїнські діти красні.
Де лани, степи безкраї,
Де орел буйний літає.
Де Карпат вершин високі,
Де потоків дна глибокі,
Де Дністер і хвилі Прута,
Дніпро – старий Славута,
Де високії могили,
Що в них голови зложили
Мої предки в лютім бою
За Вкраїну любу свою.
- Як поможеш свому люду?
Пильно все учитись буду,
Щоб свої мене любили,
А чужі щоби цінили,
Щоб про мій народ питали
І Вкраїну шанували.
Ні маєтку, ані труду
Жалувати я не буду.
Щоб народу України
Помогти устать з руїни,
Все зумію перенести,
Для Вкраїни слави й честі.
Господа буду благати,
Щоб нам дав добра дождати.
Мова кожного народу
Неповторна і - своя.
В ній гримлять громи в негоду,
В житі – трелі солов’я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять.
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту - на віки –
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Будем всюди й повсякчас,
Бо ж єдина – так, як мати –
Мова в кожного із нас.
Девіз нашого змагання:
Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.
Солодке слово перемога нелегко всім дається.
Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.
ІІ. Правила гри
- Сьогодні ви матимете змогу показати свої:
1. Знання
2. Уміння
3. Навички
4. Ерудицію
5. Кмітливість
Уважно послухайте правила гри. Перевіримо знання української мови .
За кожну правильну відповідь ви отримуєте зірочку. Команди продовжують набирати бали-зірочки до кінця змагання. Потім журі підраховують їх загальну кількість. Таким чином обираємо переможця нашої гри.
Представлення команд і їх капітанів.
Команда «Мовознавці»
Ми зібрались в залі дружно
Щоби позмагатись
І про мову нашу рідну
Цікаве дізнатись.
Ми – веселі «Мовознавці»
Щиро вас вітаємо,
Від усього свого серця
Щастя вам бажаємо!
Команда «Розумники»
Ми прийшли змагатись,
А журі розсудить.
Хто з нас слабший,
Хто сильніший,
І хто краще вчився,
Хто із мовою своєю
Міцніше здружився.
Ми команді «Мовознавців»
Маєм побажати
Якнайкраще на питання
Всі відповідати.
У навчанні хай успішно
Долають пороги.
А собі – «Розумникам» бажаємо
Тільки перемоги!
КОНКУРС «РОЗМИНКА»
Перевіримо швидкість вашого мислення. Я буду називати тлумачення понять, а ви – називати їх одним словом. Це своєрідний словник.
І команда
ІІ команда
КОНКУРС « ХВИЛИНКА »
( запитання і відповіді даються протягом 1 хвилини. За правильну відповідь – 1 бал).
І команда
ІІ команда
КОНКУРС « ЗАКІНЧИ ПРИСЛІВ'Я»
Що маєш казати -… (наперед обміркуй).
Говори мало, слухай багато, а… (думай ще більше).
Не хочеш почути поганих слів, … (не кажи їх сам).
Умій вчасно сказати і вчасно… (змовчати).
Краще мовчати, аніж… (брехати).
Дав слово - … (дотримай його).
Шабля ранить голову, а слово -… (душу).
Від теплого слова і… (крига скресне).
Слово старше за… (гроші).
Більше діла - … (менше слів).
Їж борщ з грибами і …(тримай язик за зубами).
Дурний язик голові не …(приятель).
Довгим язиком тільки… (полумиски лизати).
Хто людей питає, …(той розум має).
КОНКУРС «ДОПИШИ ВІРШИКА»
ЇЖАЧОК
Ходить лісом їжачок,
В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок)
ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?
Вночі їй завжди півник сниться.
Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця)
НА ПРОГУЛЯНКУ
У неділю на Хрещатик
Квочка вивела... (голубів, курчаток, вівців)
ХТО ТАКА?
Великі очі й голова.
Не Колобок це, а... (слон, сова, коза)
РИБАЛКА
Ярослав на камінь сів,
Ловить в річці... (щук, карасів, мух)
РОЗУМНИЦЯ
Має Галя добру звичку
Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку)
МАЙСТЕР
Меблі, двері й чобіток
Ремонтує... (голка, ложка, молоток)
ЛІСОВЕ ТАКСІ
По дорозі жук повзе,
На спині листок... (фарбує, малює, везе)
А ЯК У НИХ
Є ім’я у мене і в сестрички,
А щеня і котик мають... (рибу, клички, назву)
НОВИЙ ГЕРОЙ
Їжак згорнувся у клубок.
– Я, – каже, – не їжак, а... (пиріжок, булочка, Колобок)
КОНКУРС « ЮНІ ПОЕТИ»
(В кожному рядку вірша відкинути зайві синоніми і залишити тільки той, який допоможе розказати про свою мрію у віршованій формі).
МРІЯ
Як виросту – збудую (дім, хату, оселю),
Поставлю, колесо (приладнаю приб’ю, прикріплю).
А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)
Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару)
Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)
По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях)
Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається)
Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).
По долині жук повзе,
На спині жука … везе.
Облизала кішка кришку
І пішла ловити … мишку.
Я поклала спати кішку
У м’яке котяче … ліжко.
Ворона вчила солов’я:
-Співай, сусідо мій, як …я.
Їжак ожину в лісі їв
І слухав пісню … солов’їв.
Пожовтів і пересох
На городі цар …горох.
До землі зігнулась гілочка,
Як по ній пробігла … білочка.
Собі мама купила праску,
А мені новорічну … маску.
Усміхнулася Лукерка,
Як поглянула в … люстерко.
Ярослав у човен сів,
Ловить в річці … карасів.
-Обережним будь, Іванку,
Не розбий з варенням … банку.
Має Галя добру звичку
Класти книжку на … поличку.
КОНКУРС «ВІДПОВІДІ У СЛОВАХ»
(Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.)
1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
2.Що їв касир під час обідньої перерви?
3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?
4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?
5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?
6.Що побачив мотоцикліст попереду?
7.Що побачив Карлсон, який спав на даху?
8. Яку страву любить тракторист?
9.Хто налякав королеву у лісі?
10.Що зламав цап об поріг?
КОНКУРС «ЗАГАДКИ – ЖАРТИ»
Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)
Без чого не буває криниці? (Без дна)
У який горщик не можна налити води? (У повний)
Що буде козі, коли їй мине сім років? (Восьмий піде)
Хто найбільшу шапку носить? (У кого найбільша голова)
Який рік найкоротший? (Новий рік, він триває усього один день)
Що робиться з хлібом, коли його ріжеш? (він меншає)
Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)
Коли беззубий дід відчує біль від зубів? (Коли його вкусить собака)
Від чого у качки лапи червоні? (Від колін)
Де є річка без води? (На карті)
Хто бачить свої очі? (Той, хто дивиться у дзеркало).
Які алфавіти складаються з шести літер? (азбука і абетка).
У якому вигуку 100 однакових звуків? (стоп).
Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче? ( Пе – Че)
Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (сир – рис).
Як записати слово робота п’ятьма літерами (праця), а чотирма (труд) ?
Що треба, щоб майка злетіла? (замінити початкове М на Ч – чайка).
На яке питання не можна відповісти «ні»?(ти мене чуєш?).
Чи можна з кози зробити козака? (коза к = козак).
Чого багато має золото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має ріка? ( букву О).
Які два займенники, написані поруч, псують дороги, заважають їздити по дорозі? (я ми = ями).
Які три займенники найчистіші? (ви – ми – ти).
Які ключі до неба добираються? (журавлині).
Якою голкою не пошиєш сорочки? (голкою їжака).
У якому місяці люди сплять найменше? (У лютому)
КОНКУРС «СЛОВНИКОВА СКРИНЬКА»
(Використовуючи літери із запропонованих слів (не повторюючи), скласти їх у нові слова)
СТОРІНКА – ранок, стіна, сто, рік, нірка, кіно, рот, кіт, нора, сік, ніс, кора, Ніка, Кіра, Тіна, …
МИЛОЗВУЧНІСТЬ – мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли ...
КОНКУРС « КРАЇНА РЕБУСИНДІЯ»
― Розгадайте ребуси. Тут закодовано українські прислів’я. поясніть їх значення.
КОНКУРС «ЮНІ КРАЄЗНАВЦІ»
― Розгадайте кросворд. Прочитайте вислів по горизонталі.
Поясніть правопис іменників.
|
|
3 |
|
|
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
10 |
||||||
|
|
|
8 |
|
|||||
2 |
|
4 |
|
|
|
9 |
|
||
1 М |
О |
Я |
У |
5 К |
Р |
А |
Ї |
Н |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||||
|
|
Відповіді: 1. Модрина. 4. Зубр. 7. Одеса.
2. Чорне 5. Карпати. 8. Київ.
3. Світязь 6. Говерла. 9. Дніпро.
10 . Журавель.
ІV. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
Рахуємо зірочки, журі визначає переможця
Заключне слово вчителя.
Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!
« Абетка побажань»
А – активності творчої.
Б – безхмарності небесної.
В – віри розсудливої.
Г – гумору неміряного.
Г – ґречності щоденної.
Д – достатку життєвого.
Е – економії розумної.
Є – єдності сімейної.
Ж – життя безкінечного.
З – здоров’я безмежного.
І – імені чистого.
Ї – їздити на курорти.
К – кохання доброго.
Л – людяності Щирої.
М – мрії здійсненної.
Н – наснаги професійної.
О – обрію барвистого.
П – посмішки чуйної.
Р – радості всесильної.
С – спокою літнього.
Т – теплоти родинної.
У – успіху великого.
Ф – фантазії гармонійної.
Х – хліба цілющого.
Ц – царини домашньої.
Ч – чарівності приємної.
Ш – широти духовної.
Щ – щастя невичерпного.
Ю – юності сердечної.
Я – ясності майбутньої.