Вивчати біографії видатних людей потрібно не тільки для того, щоб зрозуміти й відчути той час, у який вони жили, а й для того, щоб навчитися у них історичної мудрості, перевіреної часом, зокрема, на прикладі М.П.Кравчука, який весь свій короткий вік працював невпинно й творчо на благо науки, освіти рідного народу, життя і наукова діяльність якого – це справжній подвиг в ім'я науки та України.
Опрацювавши інформацію з різних джерел, члени гуртка «Патріот» Луцької гімназії № 21 імені Михайла Кравчука розробили власний програмний продукт – інтелектуально-пізнавальну гру «Математик –від БОГА, педагог - від СЕРЦЯ», яка працює на платформі операційної системи Windows і може бути використана на уроках математики, історії, у позакласній роботі, при організації дозвілля учасників освітнього процесу.
Тетяна Куса, педагог-організатор КЗ «Луцька гімназія № 21 імені Михайла Кравчука Луцької міської ради Волинської області»
«Математик –від БОГА, педагог - від СЕРЦЯ»
У математиці - науці він був геній,
Писав, творив, досліджував, шукав.
У світі знали – він України велич,
Для рідного народу жив, страждав.
Вивчати біографії видатних людей потрібно не тільки для того, щоб зрозуміти й відчути той час, у який вони жили, а й для того, щоб навчитися у них історичної мудрості, перевіреної часом, зокрема, на прикладі М.П.Кравчука, який весь свій короткий вік працював невпинно й творчо на благо науки, освіти рідного народу, життя і наукова діяльність якого – це справжній подвиг в ім’я науки та України.
Михайло Пилипович Кравчук був людиною неабиякої ерудиції та культури. Талант і неймовірна працьовитість, зібраність і виняткова організованість - характерні риси стилю його життя та творчості. Вільно володіючи кількома мовами, він підтримував наукові й особисті дружні зв'язки з відомими математиками світу. Свої наукові праці писав різними мовами, але найбільше - рідною. І його мова - прекрасний зразок українського науково - математичного стилю.
Як справжній син свого народу, академік М.П.Кравчук завжди розглядав усю власну різносторонню наукову діяльність як справу патріотичну, як справу громадянську.. Він назавжди викарбував свій слід у розвитку української науки у нелегкому поступі нашого народу до національного відродження.
Син Неба, Поет німого числа, Лицар математики, Учений з обличчям Христа, творець музики чисел, титан математичної думки, корифей математики, гордість української математики - так називають Михайла Кравчука науковці й журналісти.
Опрацювавши інформацію з різних джерел, члени гуртка «Патріот» Луцької гімназії № 21 імені Михайла Кравчука розробили власний програмний продукт – інтелектуально-пізнавальну гру «Математик –від БОГА, педагог - від СЕРЦЯ», яка працює на платформі операційної системи Windows і може бути використана на уроках математики, історії, у позакласній роботі, при організації дозвілля учасників освітнього процесу.
Інтелектуально-пізнавальна гра
«Математик –від БОГА, педагог - від СЕРЦЯ»
Мета: розширити та поглибити знання учнів з історії української математики,
ознайомити з життям та науковими досягненнями академіка Михайла Пилиповича Кравчука;
формувати позитивні риси особистості, інтерес до вивчення математики;
виховувати в учнів відчуття гордості за Україну, почуття патріотизму.
Обладнання: мультимедійне забезпечення заходу.
Вікова категорія: учні 5-6 класів
До вашої уваги гра «Математик –від БОГА, педагог - від СЕРЦЯ», в якій братимуть участь юні ерудити 5-6 класів. Ця гра не просто цікаве проведення часу, а й показник вашої обізнаності із життєвим шляхом видатної особистості ХХ століття, справжнього українця, академіка М.П.Кравчука. Життя цього видатного вченого - математика спалахнуло як блискучий болід і після арешту й вироку 1938 року згоріло у суворих колимських таборах.
Ми також побачимо рівень вашої згуртованості, прагнення до пізнання нового, зацікавленості у перемозі.
Оцінювати відповіді та підсумовувати результати змагань буде наше шановне журі у складі: (представлення членів журі).
Підтримувати і допомагати здобувати перемогу будуть наші вболівальники.
Оскільки у нас проходить гра, то необхідно озвучити правила гри.
Лише після того, як ми відкриємо всі клітинки, ми взнаємо ім'я переможця.
Отож, розпочинаємо гру. Бажаємо успіху!
1. Біографія
(12 жовтня 1892 року у селі Човниця (нині село Ківерцівського р-ну Волинської області)
У якому ж році це сталося, ви дізнаєтеся, знайшовши значення виразу:
1877,45 + (9,1 : 0,07 – 106,45) (У 1901 році)
(В 1910 р. М.Кравчук вступає на фізико-математичний факультет університету Св. Володимира в Києві, який закінчив з дипломом І ступеня.
Його звільнили від плати за навчання, він отримував стипендію 50 карбованців, бо всі іспити складав на «весьма удовлетворительно» («відмінно»). Успішно склавши магістерські іспити, молодий Кравчук стає викладачем математичних дисциплін в ряді вищих навчальних закладів.
Спростіть вираз і обчисліть його значення при вказаному значенні змінної:
4,8х – 3,4х + 2,6х + 1,8, якщо х = 485,05.
(помер М.П.Кравчук 9 березня 1942 року на Колимі)
5. В якому році в с. Човниця – на батьківщині вченого відбулося відкриття погруддя та першого музею (в приміщенні Човницької ЗОШ І-ІІ ступенів Ківерцівського району) академіка Михайла Кравчука. Експозиція музею розповідає про життя, наукову і громадську діяльність славного сина України Михайла Пилиповича Кравчука.
(16 червня 1987 року з ініціативи тодішнього директора школи – Степана Федоровича Лукашука і його родини – дружини Євгенії Семенівни та дочки Лесі Степанівни – педагогів школи)
2. Поверни слово у текст
“Моя любов - Україна і … “
(математика)
Із спогадів М.П. Кравчука
(Держ. Архів Київ. Обл. Ф.Р – 742. Oп. 1. Oд. 24. Л.150)
(батька)
Із листа споминів дочки Архипа Люльки – Лариси Архипівни.
(учителем)
Є.Сенета (Австралія)
(українець)
З книги «Київський національний університет імені Тараса Шевченка : Незабутні постаті»; Авт.-упор. О. Матвійчук, Н. Струк. - Київ : Світ Успіху, 2005
(син)
3. Рівняння
1. Знайдіть корінь рівняння і ви дізнаєтесь у якому році ім'я видатного вченого М.П.Кравчука занесено по лінії ЮНЕСКО до Міжнародного календаря визначних наукових діячів.
(х - 92) : 4 – 75 = 400 (У 1992 році)
2. Знайдіть корінь рівняння і ви дізнаєтесь у якому році громадського діяча, академіка Всеукраїнської академії наук (ВУАН, нині Національна академія наук України), члена багатьох закордонних математичних товариств Михайла Пилиповича Кравчука безпідставно репресували і заслали на Колиму, де він і загинув.
(х + 2х + 3х + 4х) : 10 – 38 = 1900 (У 1938 році)
х – (3 · 80 + 80) · 5 – 379 = 0 (У 1979 році)
4024 – 2х + 12 + 8000 : 4 = 2012 (У 2012 році)
На аверсі монети розміщено: малий Державний Герб України та напис півколом “Національний банк України”, фрагмент формули М. П. Кравчука, посередині – вислів ученого “Моя любов – Україна і математика”, унизу номінал “дві гривні”, рік карбування монети “2012” та логотип Монетного двору Національного банку України.
На реверсі монети на тлі цифр, що уособлюють сферу діяльності математика, зображено портрет та написи: “Михайло Кравчук”, роки життя “1892 – 1942” (праворуч).
5. Одна за одною з'являються друковані роботи М.П.Кравчука в двадцятих роках ХХ століття. А ось у скільки років Кравчук захистив докторську дисертацію, ви дізнаєтеся, коли розв’яжете рівняння.
(32 + 17х - 16 · 2 - х) : 2 = 18 – 2 : 1+ 240
(У 32 роки, в 1924 році М.П.Кравчук захистив докторську дисертацію, і основні результати своїх досліджень він повідомляє на VІІ Міжнародному математичному конгресі в Торонто)
4. Імена
(Ніна Вірченко)
2. В Київський політехніці часто згадували історію, як М.П.Кравчук випадково почув суперечку в приймальній комісії. Щось негаразд було з документами в одного з абітурієнтів - молодого одеського робітника. Кравчук розговорився з юнаком. Саме завдяки сприянню Михайла Пилиповича цьому молодику вдалось вступите до Київського політехнічного інституту. Тепер на території інституту поруч стоять два пам'ятники - вчителю і учню. Крім захопленням математикою та ідеями досліджень космосу доля поєднає цих людей ще одним - колимськими таборами. Їх переживе лише учень. І втілить ідею вчителя - про пакетований ракетний двигун.
Хто є вищезгаданим учнем М. П. Кравчука?
(Сергі́й Па́влович Корольо́в - вчений у галузі ракетобудування та космонавтики, конструктор. Вважається основоположником практичної космонавтики)
3. У 1929 році М.П.Кравчук стає наймолодшим дійсним членом Академії наук УРСР.
Красномовним є факт, що кандидатом до ВУАН його висунули понад сто організацій.
Назвіть відомого ученого і вчителя Михайла Кравчука, який у своїх рекомендаціях писав: «Я пропоную громадським організаціям звернути особливу увагу на кандидатуру доктора математики професора Михайла Кравчука, одного з найталановитіших моїх учнів, автора кілька десятків не раз відзначуваних та премійованих праць… Ще студентом він відзначався дослідами з обсягу алгебри, продовживши важливі праці деяких німецьких математиків, що мають можливе застосування в геометрії, механіці та математичній фізиці».
(Дмитро́ Олекса́ндрович Гра́ве — український математик, творець першої великої математичної школи в Україні; академік АН України, член-кореспондент РАН і почесний член АН СРСР)
4.У Саварській школі, під дбайливою опікою талановитого педагога Михайла Пилиповича Кравчука (В 1919-1921 рр. він був викладачем і директором школи в с. Саварці Богославського району на Київщині), розпочався для простого сільського хлопця шлях до великих знань та відкриттів. Минуть роки, і цей юнак стане відомим українським вченим, генеральним конструктором реактивних авіадвигунів, творцем першого (в тодішньому СРСР) двоконтурного турбореактивного двигуна. Багато років він житиме й працюватиме в Москві, але як рідна мова лишатиметься завжди в шанобі у його родині, так і добре ім’я свого учителя він згадуватиме з незмінною повагою, навіть у ті роки, коли в Україні воно буде викреслене з науки чорним сталінським квачем. У його московському помешканні висіло два портрети: Тараса Шевченка і Михайла Кравчука!
Про кого з учнів Михайла Пилиповича йшла мова?
(Про Архипа Михайлович а Люльку (1908–1984))
(Джон Вінсент Атанасов (1903- 1995))
5. Поміркуй
Вставте пропущені іменники і ви отримаєте неповний перелік тих епітетів, якими великого вченого-математика нагороджують і науковці, і письменники, і журналісти…
«… Неба», «… німого числа», «… математики»,
«… з обличчям Христа», «… музики чисел»,
«… математичної думки», «… математики»,
… українського народу і математики…
Ключові слова:
Поет Лицар Син Творець Учений гордість Корифей Титан
Титан
(«Син Неба»,
«Поет німого числа»,
«Лицар математики»,
«Учений з обличчям Христа»,
«Творець музики чисел»,
«Титан математичної думки»,
«Корифей математики»,
гордість українського народу і математики)
«Сім, сімнадцять, без двох двадцять, семеро, троє, ще й малих двоє. Отже, скільки всього – вгадай! «
7+17+18+7+3+2= (54)
3. Вставити пропущені слова у відомі висловлювання М.П.Кравчука:
„Пам’ятайте: хочете навчитися … , сміливіше входьте в воду. Хочете навчитися … , беріться за задачі. Кожен розв’язок є своєрідним мистецтвом пошуку»
(плавати, математики)
4. Піфагор Самоський, Михайло Кравчук, Софія Ковалевська, Амадео Авогардо - відомі вчені. Хто з них не математик?
(Амадео Авогардо (1776 —1856) — італійський вчений, фізик, хімік)
5.Встановити відповідність
Відповідь.
Висновки
Джерела