Мета: сприяти розширенню словникового запасу школярів, спонукати до вивчення рідної мови; сприяти активізації й розвитку розумових і мовленнєвих здібностей учнів, їхнього мислення, пам’яті, виробленню в учнів уважності, спостережливості, відповідальності; розвивати усне і писемне мовлення, творчі здібності учнів, уміння спостерігати; виховувати любов до мови рідного народу, рідного краю, Батьківщини.
Обладнання: Конституція України, виставка книг про мову, плакати з висловами про мову.
Підготовка до заходу.
1. Організовується 2 команди:
____________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Кожна команда повинна зібрати команду підтримки. (В залі розміщуються трохи на відстані, позаду команд)
3. Готуються плакати з висловами про мову.
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
Ведуча. Доброго дня усім присутнім у цьому залі. Ми розпочинаємо інтелектуально-розважальну гру «Веселка». Отож, вирушаємо у мовну мандрівку. Зупиняючись на відповідних станціях ми з вами дізнаємося багато цікавого з життя мови. Давайте привітаємо наші команди.
Команди займають свої місця.
Перша станція «Загадка»
Кожна команда повинна відгадати 2 загадки. Правильна відповідь за кожну загадку оцінюється 2-ма балами.
Загадки для 1-ї команди
Загадки для 2-ї команди
Друга станція «Лінгвістична»
Учні повинні назвати предмет, який лежить у чорному ящику. Правильна відповідь оцінюється 5-ма балами.
Питання. У чорному ящику лежить те, що по-різному називається українською і російською мовами, хоч обидва слова походять від давньоруського кореня. З’явилося це слово в давньоіндійській мові, воно звучало приблизно як «шакара» й означало «пісок». Що ж у ящику?
Підказка. Індійці добували його з тростини, а ми з буряків.
Відповідь. Українською мовою – цукор, російською – сахар. В українську мову слово потрапило через польську – цукер, до якої воно потрапило з Аравій – саккар.
Третя станція «Літературна»
Кожна команда складає вірш за поданими римами. На підготовку до відповіді відводиться 5 хвилин. За відповідь гравці отримують найбільше 5 балів.
Рими для 1-ї команди
Мова-слово.
Молода-вода.
Рими для 2-ї команди
Дитина-єдина.
Дбає-навчає.
Музична хвилинка.
Пісня «Як у нас на Україні» у виконанні _________________________________________________________________
Четверта станція «Кмітлива»
З вболівальниками у залі. Гравці відгадують мовні загадки-жарти. За кожну правильну відповідь команди отримують 1 бал.
П’ята станція «Фольклорна»
Учні доповнюють запропоновані учителем прислів’я. на підготовку до відповіді дається 1 хвилина. За кожну правильну відповідь команди отримують 2 бали.
Прислів’я для 1-ї команди.
Прислів’я для 2-ї команди
Шоста станція «Словесна»
Використовуючи літери з поданих слів, учні складають якомога більше нових слів. За кожне слово команди отримують 1 бал.
Слово для 1-ї команди: карнавал.
Слово для 2-ї команди: ярмарок.
Сьома станція «Фразеологічна»
Учні повинні пояснити значення запропонованих фразеологізмів.
Фразеологізми для 1-ї команди
Фразеологізми для 2-ї команди
Восьма станція «Літературна»
Гравці добирають по 3 епітети до наведених слів. За кожен епітет команда отримує 1 бал.
Слова для 1-команди: слово, усмішка, очі.
Слова для 2-ї команди: осінь, сонце, хата.
ІІІ. Підбиття підсумків. Доки журі рахують бали, учні читають вірші про мову.
Оголошуються результати.
Звучить пісня
С.Ротару «Одна калина»
____________________________________________________________________