20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Інтелектуально-розважальна гра до Дня рідної мови для учнів середньої школи

Про матеріал
Розробка містить сценарій позакласного заходу до Дня рідної мови та роздатковий матеріал для команд.
Перегляд файлу

Мета: сприяти розширенню словникового запасу школярів, спонукати до вивчення рідної мови; сприяти активізації й розвитку розумових і мовленнєвих здібностей учнів, їхнього мислення, пам’яті, виробленню в учнів уважності, спостережливості, відповідальності; розвивати усне і писемне мовлення, творчі здібності учнів, уміння спостерігати; виховувати любов до мови рідного народу, рідного краю, Батьківщини.

Обладнання: Конституція України, виставка книг про мову, плакати з висловами про мову.

Підготовка до заходу.

1. Організовується 2 команди:

____________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Кожна команда повинна зібрати команду підтримки. (В залі розміщуються трохи на відстані, позаду команд)

3. Готуються плакати з висловами про мову.

 

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ

Ведуча. Доброго дня усім присутнім у цьому залі. Ми розпочинаємо інтелектуально-розважальну гру «Веселка». Отож, вирушаємо у мовну мандрівку. Зупиняючись на відповідних станціях ми з вами дізнаємося багато цікавого з життя мови. Давайте привітаємо наші команди.

Команди займають свої місця.

 

Перша станція «Загадка»

Кожна команда повинна відгадати 2 загадки. Правильна відповідь за кожну загадку оцінюється 2-ма балами.

Загадки для 1-ї команди

  • З О мене не помічаєте, хоч щодня переступаєте. З И помітять враз хлоп’ята, та буває лиш на свята. (Поріг – пиріг)
  • На неї птах сідає, вона його гойдає, а звук ви замініть, звірятком стане вмить. (Гілка – білка)

Загадки для 2-ї команди

  • Люблять нас усі збирати після дощику в ліску, як букву Г відняти – будем плавати в ставку. (Гриби – риби)
  • Не знайти без мене ходу через прірву, через воду. З О я зовсім інше слово – житло людям дасть готове. (Міст – місто)

 

Друга станція «Лінгвістична»

Учні повинні назвати предмет, який лежить у чорному ящику. Правильна відповідь оцінюється 5-ма балами.

Питання. У чорному ящику лежить те, що по-різному називається українською і російською мовами, хоч обидва слова походять від давньоруського кореня. З’явилося це слово в давньоіндійській мові, воно звучало приблизно як «шакара» й означало «пісок». Що ж у ящику?

Підказка. Індійці добували його з тростини, а ми з буряків.

Відповідь. Українською мовою – цукор, російською – сахар. В українську мову слово потрапило через польську – цукер, до якої воно потрапило з Аравій – саккар.

 

Третя станція «Літературна»

Кожна команда складає вірш за поданими римами. На підготовку до відповіді відводиться 5 хвилин. За відповідь гравці отримують найбільше 5 балів.

Рими для 1-ї команди

Мова-слово.

Молода-вода.

Рими для 2-ї команди

Дитина-єдина.

Дбає-навчає.

Музична хвилинка.

Пісня «Як у нас на Україні» у виконанні _________________________________________________________________

 

Четверта станція «Кмітлива»

З вболівальниками у залі. Гравці відгадують мовні загадки-жарти. За кожну правильну відповідь команди отримують 1 бал.

  • Із чого починається день? (З букви Д)
  • Які алфавіти складаються з 6 літер? (Азбука і абетка)
  • Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче? (Пе-че)
  • Який синонім прислівника тепер не змінює значення, коли його прочитати справа наліво? (Зараз)
  • Що знаходиться всередині школи? (Буква О)
  • Що стоїть між підлогою і стелею? (Буква І)
  • Як написати слово робота п’ятьма літерами? (Праця)
  • Що треба зробити, щоб майка злетіла? (Змінити М на Ч)
  • У якому вигуку є 100 однакових звуків? (Стоп)
  • Що має болото, менше – море і зовсім не має річка? (Букву О)
  • До якого імені треба додати одну літеру, щоб отримати крупу? (М+Анна)
  • Як можна із буряка зробити бурю? (Відкинути букву к)
  • Якою частиною мови може бути слово мати? (Іменник, дієслово)
  • Якого каміння не буває у морі? (Сухого)
  • Три зайці. Скільки вух? (Скільки зайця не три, у нього завжди два вуха)
  • Хоч не риба – є в Дніпрі, Дністрі, Дінці, Десні і у Дунаї з Доном. (Буква д)

 

П’ята станція «Фольклорна»

Учні доповнюють запропоновані учителем прислів’я. на підготовку до відповіді дається 1 хвилина. За кожну правильну відповідь команди отримують 2 бали.

Прислів’я для 1-ї команди.

  • Наука не в ліс веде, … (а з лісу виводить).
  • Слово – не горобець, … (вилетить – не впіймаєш).
  • Під лежачий камінь … (вода не тече).
  • Книжка вчить, … (як на світі жить).

Прислів’я для 2-ї команди

  • Дурний не помітить, … (а розумний не скаже).
  • Не кажу не вмію, … (а кажи навчусь).
  • Здобудеш освіту, … (побачиш більше світу).
  • Одна голова добре, … (а дві краще).

 

Шоста станція «Словесна»

Використовуючи літери з поданих слів, учні складають якомога більше нових слів. За кожне слово команди отримують 1 бал.

Слово для 1-ї команди: карнавал.

Слово для 2-ї команди: ярмарок.

 

Сьома станція «Фразеологічна»

Учні повинні пояснити значення запропонованих фразеологізмів.

Фразеологізми для 1-ї команди

  • Ні сіло ні впало;
  • П’ятами накивав;
  • Намолов сім мішків гречаної вовни, та й ті неповні.

Фразеологізми для 2-ї команди

  • Ні в тин ні в ворота;
  • Як кіт наплакав;
  • Як корова язиком злизала.

 

Восьма станція «Літературна»

Гравці добирають по 3 епітети до наведених слів. За кожен епітет команда отримує 1 бал.

Слова для 1-команди: слово, усмішка, очі.

Слова для 2-ї команди: осінь, сонце, хата.

 

ІІІ. Підбиття підсумків. Доки журі рахують бали, учні читають вірші про мову.

Оголошуються результати.

Звучить пісня

С.Ротару «Одна калина»

____________________________________________________________________

 


 

 

docx
Додано
13 лютого
Переглядів
147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку