Урок "Групи слів за значенням. Синоніми, антоніми, омоніми"

Про матеріал
Урок "Групи слів за значенням. Синоніми, антоніми, омоніми" Мета: поглибити знання учнів про синоніми, розкрити значення антонімів, омонімів.
Перегляд файлу

5 клас

Українська мова

Тема: Групи слів за значенням. Синоніми, антоніми, омоніми.

Мета: поглибити знання учнів про синоніми, розкрити значення антонімів, омонімів; акцентувати увагу на ролі цих слів у нашому мовленні; виробити навички вживання синонімів, антонімів, омонімів у повсякденному житті; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усну та писемну мову учнів; виховувати любов до рідної мови.

Навчальне забезпечення: підручник, збірка народних прислів’їв і приказок, кросворди, каламбури.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Діти, сьогодні ми здійснимо подорож в країну Лексикологію і познайомимося з такими словами, як синоніми, антоніми, омоніми.

(Стук у двері. Входить посланець-листоноша).

  • Добрий день діти. Я – листоноша. А побував я в країні Лексикології. Одного разу я проходив біля замку Словограй. Звідки доносився голос: «Допоможіть!» Це кликав на допомогу гном-розумник. Ось що він мені розповів:

Я – казковий гном – розумник.

Якось я пихцем надумав

В царство лексики піти,

Щоб знання міцні знайти.

І у замку Словограй

Самоцвіт знайшов чарівний.

В нім – небачена краса,

Незвичайні чудеса.

Але раптом сталось лихо,

Бо замкнув хтосьдвері тихо.

Я гукав, кричав, свистів…

Раптом голос відповів:

  • Щоб ці двері відімкнути,

Досить ключ лиш роздобути.

Щоб знайти ключа частину,

Йдіть у хащі лісові,

Без вагань і без упину

Вивчіть правила нові.

Нумо ж, діти, поспішіть,

Дивний ключ мерщій знайдіть.

  • То які ж прохання розумника ми маємо виконати?
  • Вивчити нові правила та знайти ключ до замку Словограй.
  • Добре, діти, тоді я повертаюсь назад в країну Лексикологію і скажу гномові-розумнику, що ви згідні йому допомогти.

(Листоноша виходить).

Слово вителя.

  • Отже, не гаймо часу і вирушаймо у мандрівку. А щоб наша подорож була цікава, ми поділимось на 4 команди. Котра група одержить найбільше символічних ключиків (за правильно виконанні завдання), та і відкриє замок Словограй.

ІІІ. Засвоєння навчальних знань і формування умінь і навичок.

  1. Зупинка перша – синоніми.

Слово вчителя.

  • У нашій мові є слова, які звучать і пишуться по-різному, але однакові або близькі за лексичним значенням. Вони називаються синонімами. А вживаються у мові для чіткого і образного вираження думки або уникнення повторів.

Про красу і багатство нашої мови говориться у вірші О.Підсухи «Мова». Послухайте його уважно.

Ой, яка чудова українська мова!

Де береться все це, звідкілля і як?

Є в ній ліс, лісок, лісочок, пуща, гай, діброва,

Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.

І така ж розкішна і гнучка, як мрія.

Можна звідкіля, і звідки, і звідкіль.

Є у ній хурделиця, віхола, завія,

Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.

Завдання 1. Виписати з вірша синоніми (ліс … ; звідкіля… ; хурделиця… )

Завдання 2. Підібрати синоніми до слів. (Хоробрий, сміливий, безстрашний, мужній, відчайдушний).

Красивий (гарний, чудовий, прекрасний).

Горизонт (обрій, виднокруг, видноколо).

Батько (тато, татусь, отець, ненько).

Мати (мама, неня, матінка, матуся, мамуся).

  • Діти, скільки чудових синонімів ви підібрали до слів «батько» і «мати». І коли я чую, як підлітки звертаються до батьків: «батя», «стара», «папаша», «мої предки», - мені робиться боляче й ніяково. Прикро, що сьогодні часто з’являється зневага дітей до батьків, відчуженість між ними. Чогось потрібного, принаймні, в наших селах чути мало. В Україні не лише до батька, матері, бабусі, навіть подружжя, сусіди між собою зверталися на «ви». Любов в повагу до батьків, старших, як і працьовитість, гідність, релігійність у наших родинах виховували змалку.

Завдання 3.

  • Синоніми групуються у синонімічні ряди, у яких є стержневе слово, й можуть розташовуватися в порядку наростання.

Розташувати синоніми в порядку наростання, знайти стержневе слово.

  1. Дорога, шосе, автострада, стежка, траса.
  2. Здоровенний, великий, гігантський, грандіозний.
  3. Сердитий, незадоволений, гнівний, лютий.
  4. Тужити, рюмсати, ридати, плакати.

Завдання 4.

  • Скласти з поданих слів синонімічні групи.

Веселий, зал, розумний, кричати, радісний, голосувати, приміщення, нежурливий, ревти, мудрий, кімната.

Завдання 5.

  • Підібрати до слів іншомовного походження відповідні синоніми.

Дисципліна – порядок.

Інформація – повідомлення.

Істина – правда.

Фініш – кінець.

Завдання 6.

  • Синоніми слід правильно використовувати в мовленні. Які з наведених синонімів не буде вживати ввічлива людина?

Спить, спочиває, дрихне.

Помер, дуба дав, спочив навіки.

Смердить, воняє, має неприємний запах.

Б’є, дубасить.

Завдання 7. (Сценка)

  • Послухайте розмову двох людей. Що в цьому діалозі викликає сміх, від чого він застерігає?
  • Моє прізвище Михайлов.
  • А моє Сидорчук.
  • Я працюю старшим науковим співробітником в інституті Синонімів, це близькі за значенням слова.
  • Ну й що?
  • Я зараз викладу суть, сутність, зміст, справи. Не слід мене підганяти, понукати, підхльостувати.
  • Пане Михайлов. Я все ж таки хотів би…
  • Хотіти, бажати, прагнути – це ще не означає зробити, здійснити, створити.
  • (Кричить). Але що я повинен створити? Що?
  • Не слід на мене кричати, гарчати, гавкати! Зараз я все поясню, розтолкую, роз’ясню. Видайте мені довідку, що я дійсно, справді, безперечно проживаю по вулиці Морозова.
  • Нарешті ви сказали, у чому справа. Тільки такої довідки я видати не можу. Їх видає секретарка Оксана Петрівна.
  • Але ж і ви не нуль, не пусте місце, не п’яте колесо до воза.
  • Але є певний порядок… (Вибігає з кабінету). Ось візьміть, тільки скоріше вийдіть, скрийтеся, щезніть.
  • Хто б міг подумати, що мої знання про синоніми допоможуть одержати довідку. (Виходить)
  • А печатку я йому не поставив, так що до Оксани Петрівни йому доведеться притопати, заглянути, заскочити.

Завдання 8.

  • Допомогти знайти близькі за значенням слова нам допоможуть словники синонімів.

Виписати синоніми до слів:

Дружити, жвавий, Наполегливий, раптом.

  1. Зупинка друга – антоніми.
  • Послухайте уважно віри « Два брати».

Два брати жили на світі.

Був один з них працьовитий,

А другий – ледачий дуже.

Слухай казку про них, друже.

Той хоробрий і правдивий,

Той брехливий, полохливий.

Той розумний, той дурний,

Той великий, той малий.

День і ніч брати сварились

І ніколи не мирились.

Все, що перший будував,

Другий миттю руйнував.

Кожен рать повів свою,

Стрілись вороги в бою.

Із високим стрівсь низький,

На товстого йшов тонкий.

Стрів білявого чорнявий,

Огрядного – худорлявий.

На сумного йшов веселий,

На тендітного – дебеший.

Ця кривавая війна –

Нині сива давнина.

Хоч брати вже й помирились,

Після них слова лишились.

Дуже горді, незалежні,

Абсолютно протилежні.

В мові ці слова живуть,

Їх антонімами звуть.

Завдання 9. Виписати антоніми.

Завдання 10.

Кросворд

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

Антоніми до поданих слів:

  1. Мало;
  2. Раніше;
  3. Всерйоз;
  4. Дешево;
  5. Уночі;
  6. Вірно;
  7. Влітку.

Завдання 11.

Погрупувати слова – антоніми.

Білий                   обмежений

Безмежний       забуття

Безсмертя         меншість

Більшість           далекий

Близький           відважний

Блискучий         чорний

Боязкий             тьмяний

Завдання 12.

Прислів’я з антонімами (скласти із частинок прислів’я).

Одяг кращий новий, / а друг – старий.

Нових друзів наживай, / а старих не забувай.

Маленька праця краща / за велике безділля.

Що в молодості навчився, / то на старість як знайдеш.

Завдання 13. Самостійно привести приклади з антонімами (прислів’я).

  1. Зупинка третя – омоніми.
  • В українській мові є слова, які звучать чи пишуться однаково, а означають зовсім різне. Вони називаються омонімами. Наприклад: чайка (птах і бойовий човен козаків), коса (дівоча і знаряддя праці), ключ (журавлиний і відмикати двері).

Завдання 14.

  • Послухайте уважно вірш «Замок».

Мешкає в дереві наша сова,

Чув я від неї кумедні слова:

«Замок замкнула я на замок,

Дощик пішов, і замок мій замок.

В замок не втраплю – заіржавів замок,

Бо він під дощиком замок.

Правильно розставити наголоси у підкреслених словах. Підібрати до кожного з них синоніми.

Завдання 15.

Із омонімами мати, поле, мила, скласти речення.

Завдання 16.

Слова – омоніми використовують для створення каламбурів (гра слів). Майстром створення каламбурів є Ігор Січовик. (Діти зачитують каламбури на сторінці 164 – 165).

А тепер попробуйте самостійно скласти каламбур, використовуючи слова – омоніми ( ніс (ім.) – ніс (дієсл.), мила (дієсл.) – мила (прикм.)).

Сіла муха враз на ніс,

Коли я відерце ніс.

IV. Оцінювання результатів, підбиття підсумків уроку.

- Ось і закінчилась наша подорож в країну Лексикологію. Ви успішно виконали завдання, тому можете допомогти гномові – розумнику. А замок відкриває та команда, яка набрала найбільшу кількість символічних ключиків. Отже, підведемо підсумки роботи і визначимо переможців. А за активну участь на уроці я виставлю оцінки.

V. Домашнє завдання.

Параграфи 10, 11, 13. Вправа 92.

 

1

 

docx
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
7288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку