Інтелектуально-розважальна гра “Знавці рідної мови”
Мета: сприяти розширенню словникового запасу школярів, спонукати до вивчення рідної мови; сприяти активізації й розвитку розумових і мовленнєвих здібностей учнів, їхнього мислення, пам’яті, виробленню в учнів уважності, спостережливості, відповідальності; розвивати усне і писемне мовлення, творчі здібності учнів, уміння спостерігати; виховувати любов до мови рідного народу, рідного краю, Батьківщини.
Обладнання: Конституція України, виставка книг про мову, плакати з висловами про мову, презентація
Перебіг заходу:
Епіграф
Ти велична і проста.
Ти стара і вічно нова.
Ти могутня, рідна мово!
Мова - пісня колоскова.
Мова - матері уста.
І. Багряний (слайд 1)
Емоційне налаштування учнів. Звучить реп про мову “Книга-мандрівка. Україна” (слайд 2)
Вступне слово вчителя:
21 лютого - Міжнароний день рідної мови. (слайд 3)
Кожного року 21 лютого увесь світ відзначає Міжнародний день рідної мови. Це свято досить молоде. Воно було запроваджено у листопаді 1999 року згідно тридцятої сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО з метою захисту мовної та культурної багатоманітності. (слайд 4)
Історія свята, на жаль, має трагічний початок. 21 лютого 1952 року в Бангладеш пакистанська влада жорстоко придушила демонстрацію людей, які виражали свій протист проти урядової заборони на використання в країні своєї рідної - бенгальської мови. Відтоді кожного року Бангладеш відзначає день полеглих за рідну мову. Саме за пропозицієюкраїни ЮНЕСКО проголосило 21 лютого Міжнародним днем рідної мови. А починаючи з 21 лютого 2000 року, цей деньвідзначаємо і ми, українці. (слайд 5)
Ми зібралися в цій залі, щоб ще раз переконатися в тому, що учні нашої школи люблять і шанують рідну мову. А зробимо це у формі інтелектуально-розважальної гри між командами учнів 5-6 класів. Отож, вирушаймо у мовну мандрівку. Зупиняючись на відповідних станціях ми з вами дізнаємося багато цікавого з життя мови. Привітайте учасників!
Команда «Мовознавці» , до складу команди входять, капітан команди ____________
Команда «Ерудит», до складу команди входять (представлення гравців) капітан команди ____________
Всього між командами відбудеться сім змагань. Допомагати нам сьогодні будуть, а саме слідкувати за дотриманням правил гри, вирішувати суперечливі питання під час інтелектуальних битв буде наше вельмишановне жюрі. Привітаємо їх гучними оплесками.
Звучить пісня “Гімн українській мові” гурту “Крайня хата” (слайд 6)
Вчитель підсумовує слова пісні:
Знай, бережи, збагачуй велике духовне надбання свого народу - українську мову. Це мове великого народу, великої культури. (слайд 7)
А ми починаємо нашу інтелектуально-розважальну гру “Знавці рідної мови” ( слайд 8)
Звучить пісня Н. Май “Ми - Вкраїни діти” (слайд 9)
Перша станція «Загадка» (слайд 10)
Кожна команда повинна відгадати загадки. Правильна відповідь за кожну загадку оцінюється 2-ма балами.
Друга станція «Лінгвістична» (слайд 11)
Бій триває до трьох балів, розігрується один бал.
Скільки букв в українському алфавіті? (33)
Які знаки в українській мові не є розділовими? ( Дефіс, апостроф)
Що означає фразеологізм «Решетом воду міряти» ( вести пусту розмову)
Людина, яка знає багато мов. (Поліглот)
Розмова двох осіб. (Діалог)
Як записати словосполучення «суха трава», щоб було всього чотири букви? (сіно)
Музичний ансамбль із чотирьох виконавців. (Квартет)
Скільки звуків в українській мові? (38)
З яких літер в українській мові не починаються слова? (Ь, И)
Що означає фразеологізм «топтати ряст»? (жити, ходити по землі)
Територіальний різновид мови. (Діалект)
Хоч я з дерева, з соломи, та ніколи не згорю. (попіл)
Третя станція «Кмітлива» (слайд 12)
З вболівальниками у залі. Гравці відгадують мовні загадки-жарти. За кожну правильну відповідь команди отримують 1 бал.
Четверта станція “Фольклорна” (слайд 13)
Учні доповнюють запропоновані учителем прислів’я. За кожну правильну відповідь команди отримують 2 бали.
Наука не в ліс веде, … (а з лісу виводить).
Слово – не горобець, … (вилетить – не впіймаєш).
Під лежачий камінь … (вода не тече).
Книжка вчить, … (як на світі жить).
Дурний не помітить, … (а розумний не скаже).
Не кажу не вмію, … (а кажи навчусь).
Здобудеш освіту, … (побачиш більше світу).
Одна голова добре, … (а дві краще).
Вчитель пропонує учням прослухати цікаві факти про українську мову. (слайд 14)
П’ята станція «Словесна» (слайд 15)
Використовуючи літери з поданих слів, учні складають якомога більше нових слів. За кожне слово команди отримують 1 бал.
Слово для 1-ї команди: карнавал.
Слово для 2-ї команди: ярмарок.
Шоста станція «Літературна» (слайд 16)
Гравці добирають по 3 епітети до наведених слів. За кожен епітет команда отримує 1 бал.
Слова для 1-команди: слово, усмішка, очі.
Слова для 2-ї команди: осінь, сонце, хата.
Музична хвилинка. Звучить пісня Лесі Горової “Українська мова”
Сьома станція «Ребусляндія». (слайд 17)
Розгадати ребуси (слайд 18)
.
ІІІ. Підбиття підсумків. Доки журі рахують бали, звучить пісня Н. Бучинської “Мова єднання”
Оголошення результатів, нагородження.