Інтер’єр та його характеристика. Композиція «Інтер’єр у житті людини. Стиль української оселі»

Про матеріал
Мета:  Поглибити знання учнів про закони лінійної перспективи, ознайомити їх із особливостями зображення стилю, навчити зображати інтер’єр за законами лінійної перспективи, зображати інтер’єр враховуючи стиль, продовжувати ознайомлювати учнів з основами композиції, розширити знання дітей про особливості українського інтер’єру, значення оберегів;  розвивати практичні навички зображення кімнати будинку за допомогою перспективи, зображення інтер’єру з різних точок, уміння бачити і розуміти особливості будови форми замкнутого простору; розвивати образно-просторове мислення, фантазію та уяву; удосконалювати образне, логічне, просторове мислення; вміння аналізувати, узагальнювати; розвивати кмітливість дітей; вчити міркувати; сприяти пізнанню самобутньої української культури та відродженню народних традицій.  виховувати в учнів акуратність, увагу. виховувати естетичний смак, повагу до національних традицій українського народу
Перегляд файлу

     1

7 клас                               Інтер’єр та його характеристика

Композиція «Інтер’єр у житті людини. Стиль української оселі»

Мета:

  • Поглибити знання учнів про закони лінійної перспективи, ознайомити їх із особливостями зображення стилю, навчити зображати інтер’єр за законами лінійної перспективи, зображати інтер’єр враховуючи стиль, продовжувати ознайомлювати учнів з основами композиції, розширити знання дітей про особливості українського інтер’єру, значення оберегів;
  • розвивати практичні навички зображення кімнати будинку за допомогою перспективи, зображення інтер’єру з різних точок,  уміння бачити і розуміти особливості будови форми замкнутого простору; розвивати образно-просторове мислення, фантазію та уяву; удосконалювати образне, логічне, просторове мислення; вміння аналізувати, узагальнювати; розвивати кмітливість дітей; вчити міркувати;

сприяти пізнанню самобутньої української культури та відродженню народних традицій.

  • виховувати в учнів акуратність, увагу. виховувати естетичний смак, повагу до національних традицій українського народу

Терміни і поняття: екстер’єр, інтер’єр, лінійна перспектива, стиль, композиція, особливості будови форми замкнутого простору.             

Обладнання: малюнки із зображенням перспективи, комп’ютер, проектор, відео і аудіо матеріали, фільми «Українська хата», «Українська хата. На межі реальності та минулого» - YouTube, учнівська презентація, графічні олівці, пензлики, гуаш / акварель, альбоми.

Тип уроку: комбінований.

                                                                         Хід уроку

І Організація уваги учнів, оголошення теми та мети уроку /тихесенько грає музика, звучить українська народна пісня/ На минулих уроках ми як справжні архітектори за законами лінійної перспективи створювали будинки. На сьогоднішньому уроці ми будемо створювати інтер’єр будинку з урахуванням стилю.

Бесіда Пригадаємо значення понять: Екстер’єр (в арх.; з фр. — зовнішній) — зовнішній вигляд споруди.

                                                              Інтер’єр (з фр. — внутрішній) — це архітектурно і художньо оформлена

                                                                                                                     внутрішня частина будівлі, приміщення.

- Які види перспективи ви знаєте? - Де застосовуються знання про перспективу?

  • Вийдіть на вулицю, озирніться навколо і, всюди побачите пейзажі, але варто переступити поріг і увійти до будь-якого будинку, як потрапите до світу не менш привабливого для людини - світу інтер’єру. Недарма кажуть: «Покажи, де ти живеш, і я скажу, хто ти». Тож, за зовнішнім виглядом нашої оселі оцінюють і нас - тих, хто в ній мешкає. Тобто, вже сам вигляд будинку дає інформацію про призначення помешкання

І сьогодні на уроці ми навчимося виконувати малюнок в одному з найскладніших жанрів образотворчого мистецтва – інтер’єрі.

  • Дизайн будинку – це не менш важливо, ніж будівництво самого будинку. Будинок і дизайн – нерозривні поняття.
  • Дизайнери виконують внутрішню і зовнішню обробку будинків і помешкань.
  • Головна задача, яку виконують дизайнери – дизайн приміщення, що відповідає індивідуальності людини, яка має в ньому жити чи знаходитися, її звичкам, темпераменту, способу життя. Ну, і природно, задовольняти смаки і переваги господаря.

Хай вам працюється добре, хай урок принесе вам задоволення!

            Добрий день, дорогі друзі!

            На вас чекає гарний день.

            Бачу, всі веселі і здорові

            До уроку всі готові!

ІІ Актуалізація опорних знань і вмінь

Тож для початку пригадаємо:

  • Що таке архітектура? (Архітектура – це система будівель і споруд, які оформлюють просторове середовище для життя і діяльності людей)
  • Що таке перспектива? (Перспектива – це система зображень об’ємних тіл на площині і враховує їх просторову структуру)
  • Для чого необхідна перспектива?

ІІІ Виклад нового матеріалу.

Інтер'єр — це оформлення внутрішнього простору будинку або окремих приміщень. В інтер'єрі можуть бути виражені різноманітні відтінки почут­тів і настрою людини: радість, смуток, роздуми; він може бути свят­ковим або скромним, затишним або холодно-парадним. У ньому можливо показати зміни, які вносить до нашого життя дійсність. Вигляд нової квартири, лабораторії, офісу, театру, концертного за­лу буде відображати побут, смаки та захоплення нашого сучасни­ка.

Під час оформлення житла особлива увага приділяється трьом основним чинникам:

— функціональність, коли житло відповідає нормальним умовам проживання. Кожна кімната має певне призначення. Раціональне планування кімнат, зручно розміщені меблі додають помешканню комфорту;

— гігієнічність: звукоізоляція, повітрообмін, теплозахисні якості, робота санітарно-гігієнічного устаткування і т. ін.;

— естетичність, тобто гармонійність речей і простору, їх цілісність. Житло може бути витримане в якомусь одному традиційному стильовому напрямку або являти собою їхнє поєднання. Головне, щоб у дизайні інтер’єру простежувалася цілісність, а окремі декоративні елементи гармонійно поєднувалися між собою в єдину композицію. композиція інтер’єру — це особливе розташування і співвідношення його складових: меблів, світильників, побутового обладнання.

  • Вам необхідні певні знання і навички зображення інтер'єру, то­му що дуже часто він є фоном для тематичних композицій.
  • На сьогоднішньому уроці ми також будемо оформлювати та прикрашати внутрішній простір приміщення. І також будемо враховувати стиль.

Наприклад, 

  • Якщо це єгипетський стиль, то які будуть переважати кольори, які будуть предмети?
  • В японському стилі які особливості?
  • А якщо ми створюємо дизайн бібліотеки, що повинно бути в такій кімнаті?
  • Чим буде відрізнятись спальна кімната дівчинки та дорослої людини?
  • Візьмемо український стиль, які предмети будуть переважати, які будуть меблі і що може висіти на стінах?

Прийшов час визначити особливості  інтерєру української хати. Послухайте опис. Спробуйте уявити картину:

Українське давнє село. Ростуть кучеряві верби. Біля великих дерев збудована маленька біленька хата. Чепурна, чарує своїми біленькими стінами. Вона вкрита духмяною соломою, з маленькими вікнами. Біля хатинки – вишневий садочок. Навколо – терпкий запах рути – м’яти. Освітлена сонячними променями, хатинка ніби запрошує «Заходь, будь ласка, до мене»

  • А яку хату уявили ви собі? 
  • Зараз перегляньте фільм і скажіть: з чого будували українські будівлі? Перегляд фільму «Українські хати»

https://www.youtube.com/watch?v=voqSP1Ry0aM

  • Хто з вас уявляв саме таку хатку? Чим відрізняється стародавня хата від сучасних будинків? До слова хата доберіть слова, близькі за значенням ( Оселя, будиночок)

https://www.youtube.com/watch?v=b8BQ0xI272E

  • /Українознавство/ В давнину на будівництво цієї оселі йшло багато часу, більше року. І була хата не цегляною, а дерев’яною чи глиняною. Спочатку треба було навозити з лісу дерева. Потім усі рідні, близькі, сусіди допомагали будувати житло. Для будівництва хати вибирали дерева однакової висоти, які росли повільно.
  •              Найкращою порою для рубання вважалися три місяці. Як ви гадаєте, в які місяці рубали дерева для будівництва хати? (Грудень, січень, лютий, бо в цей час воно найтвердіше, найміцніше.)
  •                   А чому не рубали влітку? (Зовсім не рубали дерев на будову в літні місяці, оскільки в цей час по дереву кружляють соки, які роблять його крихким.)
  •              Чим вона покрита?(Соломою) Покрівлю хати із соломи чи очерету називали стріхою. Така хата взимку зберігала тепло, а влітку рятувала від спеки.
  •              Якого кольору глиняні хати? ( Білі.) = Біла хата. Це обов'язкова національна прикмета українців. Що уособлює в собі біла барва?
  •              В народі казали, що біла барва — це символ чистоти, морального здоров'я, душевної краси. Білі стіни добре гармоніювали з сірим солом’яним або дерев’яним дахом.
  • Як ви гадаєте, скільки кімнат було в хаті? (Магічне число три використовувалося  у плануванні. В хаті було три кімнати.) Давня українська хата складалася з сіней, світлиці і комори. Сіни – вхідна кімната. Світлиця – парадна кімната, вона була світла, мала вікна. І знову магічне число – три. У світлиці було три вікна. Третю кімнату називали коморою. Комора – кімната для продуктів.
  • Є пропозиція відправитися на екскурсію до української хати (презентація) /*Учнівська група №1/

Учні: Якщо з сіней увійти до світлиці, що ми бачимо на малюнку з лівого боку? (Піч) Чи бачили ви колись справжню піч? Як її використовували?

  • Піч служить українському селянинові тричі:  *для опалення житла, *як тепле спальне місце, *для приготування їжі і випікання хліба. Піч – головна берегиня, бо хліб народжує. До неї ставилися як до священного предмета. В народі кажуть, яка піч така й господиня. Тому кожна жінка тримали  її в чистоті: обмазувала глиною, білила, розмальовувала квітами.
  • Що ви бачите за піччю?( Це ліжко?) За піччю – ліжко. Або як ще його називали дерев’яний поміст ( піл/підлога) для спання. Під ним зберігалися хатні речі.
  • А що висить над помостом? ( Колиска) Над полом вішали колиску – невеличке ліжко для спання і колисання дитини.
  • Там ще були жердка, горизонтально підвішена  чи прилаштована перекладина. Як  її використовували ? (На неї вішали одяг.)
  • А що вибачите з другого боку. ( Шафа з посудом.) З іншого боку входу до світлиці висять на стіни відкриті полиці для святкового посуду Це - мисник.
  • А що ми бачимо напроти полу? Навпроти полу є лавка. А друга лавка напроти входу.
  • В куті, де сходяться лавки, найпочесніше місце – покуть.  Дерев’яні лави прикрашали килимами.
  • А що ще стоїть в покуті? Там стояли стіл, ослін (переносна лавка) У покуті вішали ікони. Прикрашали рушниками.
  • Земляну підлога мазали глиною. Її називали долівкою. Зверху посипали різними травами.

Велике «Дякую» творчій групі №1. Було дуже цікаво! Думаю, час розім'ятися.

♬♭ Фізкультхвилинка. /слова віршика - на дошці, фонограма в стилі Реп https://useraudio.net/search

     Давайте привітаємось,

Усі разом посміхаемось,

Давайте в очі глянемо,

І нам тепліше стане.

    Раз рука, два рука,

Раз плече, два плече.

Голова вліво, вправо подивилась,

Посміхнулись, привітались, трошечки розім'ялись 

 

  • Всі ці нюанси ви повинні враховувати при створенні дизайну власного інтер’єру. І стиль кімнати, і її призначення, і вікові та індивідуальні особливості господаря – це те що ви повинні продумати, перш ніж створити дизайн інтер’єру.
  • Також ми повинні враховувати закони перспективи. Тому перш ніж малювати стиль потрібно за законами перспективи накреслити кімнати та основні меблі.

Етапи малювання інтер’єру:

  1. Починаємо малюнок з того, як і в малюванні будинку, проводимо лінію горизонту.
  2. На лінії намічаємо точку сходження.
  3. До точки сходження через весь аркуш паперу проводимо чотири лінії – це кути кімнати між стіною і стелею та між стіною і підлогою.
  4. В межах цих чотирьох ліній проводимо дві горизонтальні та дві вертикальні лінії таким чином, щоб вийшов квадрат або прямокутних – це дальня стіна кімнати.
  5. Малюємо вікна та двері, таким самим чином як і при малюванні будинку. Намічаємо висоту вікон чи дверей вертикальною лінією, зводимо в точку сходження від верхівки на низу, і в межах цих ліній проводимо вертикальну лінію і це буде край ширини вікна або дверей.
  6. Таким самим чином малюємо карнизи, полички та інші предмети, що знаходяться на стінах, стелі чи підлозі.

Щоб намалювати меблі в інтер’єрі необхідно:

  1.         Намітити ширину і висоту меблів.
  2.         Провести лінії від їх кутів до точки сходження.
  3.         Горизонтальними та вертикальними лініями намітити край меблів.
  4.         За необхідності вималювати деталі.

IV Постановка навчального завдання. Намалювати інтер’єр будинку дотримуючись обраного стилю та враховуючи закони перспективи.

Завдання для учнів: створити власний варіант інтер’єру в українському стилі, можливо використовувати мотиви розпису Марії Примаченко (Переглядаємо шаблони меблів та схеми оформлення / див. презентацію/)

  • При виконанні завдання  треба правильно визначити  розмір, динаміку, форми та напрямок всіх головних елементів декору, які повинні утворювати урівноважену як за формою, так і за кольором гармонійну цілісність. У центрі композиції завжди найбільші елементи. Чим ближче до країв, тим елементи дрібніші, які проробляються імпровізаційним шляхом.

V Практична діяльність учнів. / + керування творчим процесом/

  • Алгоритм виконання фронтального зображення інтер'єру: / на дошці /
  1. Визначити лінію горизонту на картинній площині.
  2. Визначити головну точку сходження, яка розташована на фрон­тальній стіні посередині лінії горизонту.
  3. У центрі на лінії горизонту зображується у певних пропорціях фронтальна стіна.
  4. Паралельні між собою лінії підлоги, стелі (перпендикулярні до картинної площини) йдуть до точки сходження на лінію гори­зонту.
  5. Усі паралельні між собою лінії вікон, дверей (перпендикулярні до картинної площини) йдуть до точки сходження на лінії гори­зонту.
  6. Усі горизонтальні та вертикальні лінії, паралельні щодо кар­тинної площини, свого напрямку не змінюють.
  7.  Меблі, що знаходяться в інтер'єрі, найкраще починати зображувати з нижньої основи, спочатку намічаючи усі ребра великої форми, щоб вони вписувались в інтер'єр і не «плавали» в просторі.

VI Колективний аналіз дитячих робіт та оцінювання. Виставка робіт.

VII Підведення підсумків уроків. - Діти, скажіть, будь ласка, що таке інтер’єр? - Що необхідно враховувати при створенні дизайну інтер’єру? Метод «Закінчи речення»

  • Мистецтво будувати, проектувати та споруджувати це - … (архітектура)
  • Зовнішній вигляд архітектурних споруд - … (екстер`єр)
  • Внутрішній простір архітектурної споруди - … (інтер`єр)
  • Вид інтер’єру в якому стіни розташовано під кутом до зображувальної площини це – …(кутовий)
  • Для перспективної побудови такого малюнка інтер’єру використовується одна точка сходження – це (фронтальний інтер’єр)
  • Призначення та функціональні вимоги обов’язково враховуються при розробці … (громадського інтер’єру).

VIII Рефлексія.  А вам що найбільше запам’яталося? Які відкриття ви зробили для себе? Які нові слова зацікавили й запам’ятали?

  • IХ Повідомлення домашнього завдання. *Проаналізувати інтер’єр своєї кімнати. Чи є в ньому мотиви інтер’єру української оселі? *Індівідуальне завдання /Учнівська група №1/: знайти роботи сучасних художників з інтер’єром/ екстер’єр (мистець Мисюк Василь Дмитрович, Михайло Тимчук, Ірина  Клибіна, Віталій Гудко, Анна Булигіна, Ігор Чамата, Оксана Збруцька…)

 

docx
Додав(-ла)
Sokolova Larysa Dmytrivna
Додано
19 березня 2019
Переглядів
6567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку