Українська мова ІІІ курс викладач Скорик Валентина Вікторівна
Тема: Правила побудови складних речень.
Мета: знання про види складних речень; уміння розрізняти види складних речень; уміння будувати складні речення; пунктуаційні навички; уміння вчитися; логічне мислення; моленнєво-комунікативні вміння; навички роботи в парах, групах; прагнення до самовдосконалення.
Тип уроку: практичне засвоєння матеріалу.
Обладнання дидактичний матеріал.
Хід уроку:
І.Організація групи.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
1. Пунктуаційна розминка.
Вставте пропущені пунктуаційні знаки, поясніть
Минають сторіччя() люди вже мчать у темряві простору() а поля() як і раніше() котять хвилі під вітром() пестять на своїх грудях нові й нові покоління.
2. Перевірка домашнього завдання. Повторення вивченого.
Просте ускладнене речення - синтаксична конструкція, у якій наявні однорідні або відокремлені члени речення, а також вставні і вставлені компоненти, звертання.
3.Сформулюйте питання до теми «Синтаксис. Синтаксичні норми».
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
|
Слова росли із ґрунту, мов жита. Добірним зерном колосилась мова. Вона як хліб. Вона свята. І кров’ю предків тяжко пурпурова. Ліна Костенко |
IV. Вивчення та закріплення нового матеріалу.
Завдання для самостійної роботи
Перебудуйте просте речення Опівдні до польового стану приїздив кухар з обідом на різні види складних (за зразком)
Просте речення |
Складносурядне речення |
Складнопідрядне речення |
Безсполучникове речення |
Зранку біля заведеної техніки для проведення практики з водіння збиралися майбутні трактористи. |
Зранку заводили техніку для проведення практики з водіння, і біля неї збиралися майбутні трактористи. |
Коли зранку заводили техніку для проведення практики з водіння, біля неї збиралися майбутні трактористи. |
Зранку техніку для проведення практики з водіння заводили – біля неї збиралися майбутні трактористи. |
Коментар викладача.
Клас поділяється на 4 групи. Учні обговорюють в групі завдання, виконують їх протягом 10 хвилин, потім представляють результати роботи.
Група 1
Розкажіть про складносурядне речення.
Запишіть речення, підкресліть граматичні основи
1. Вітер хитає дерева з набряклими бруньками, а над ними літають та крячуть ворони.(У.Самчук). 2.Несподівано з клунка викотилось пара картоплин, і хлопець голосно засміявся на таку знахідку (В.Підмогильний). 3.Поряд з високовольтною лінією линула в далеч стрічка асфальту, але Андрій вибрав стару польову дорогу (О.Бердник).
Група 2
Розкажіть про складнопідрядне речення.
Запишіть речення, підкресліть граматичні основи.
1.Ті люди чи народи, які неспроможні змагатися до висоти, підсвідомо перестають боротися за своє місце на землі, за своє місце між людьми(М.Слабошпицький). 2.Де хто народився, де провів безтурботні дитячі роки, до тієї землі прив’язується він усією душею своєю на ціле життя.(І.Огієнко) 3.Найбільше завдячуємо тим українським матерям, які за всякої лихої години знаходили сили виховувати своїх дітей у добрих звичаях, передавали їм людяність і рідне слово. (І.Дзюба)
Група 3
Розкажіть про безсполучникове речення.
Запишіть речення, підкресліть граматичні основи. Поясніть розділові знаки.
1.Теплий вітерець збивав з хлібів пилок, жовта хмарка життєдайним струменем туманилась у повітрі, у п’янкій високості заливалися жайвори (О.Бердник). 2.Люди наші тихі, смирні, роботящі: обробляють свої сади та виноградники, сіють тютюн і живуть собі (Г.Гірняченко). 3.Повіяло леготом: звіддалік запахло зрілим хлібом та сіном (В.Шевчук).
Пояснення:
Легіт – легкий приємний вітерець.
Група 4
Розкажіть про складні речення з різними видами зв’язку.
Запишіть речення, підкресліть граматичні основи.
1.Рідна земля ніколи не забувається, а туга за нею все збільшується, коли нас доля заносить далеко й надовго від неї (І.Огієнко). 2.Ми можемо сперечатися між собою, але повинні забувати всі негоди й образи, коли треба об’єднатися в дії для України (І.Дзюба). 3.Мова – така ж жива істота, як і народ, що її витворив, і коли він кине свою мову, то то вже буде смерть його душі, смерть всього того, чим він відрізняється від других людей (П.Мирний).
Складіть схеми поданих речень.
2. Перевірка роботи груп
3. Опрацювання теоретичного матеріалу
4. Складіть речення за даними схемами.
Зразок складання схеми
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Бліцопитування
Дайте відповіді на запитання.
1. Яке речення називається складним?
2. Яким чином можуть поєднуватися частини складного речення?
3. Яке речення називається складносурядним?
4. Яке речення називається складнопідрядним?
5. Які розділові знаки ставляться в безсполучниковому реченні?
2. Граматична трансформація
Замініть складнопідрядні речення з підрядними частинами обставинними на прості речення.
1.Коли ми вийшли з лісу, на горизонті червоно сідало сонце. 2.Коли скінчилася пісня, присутні привітали артистів оплесками. 3. Коли виламали двері, коли допалися до хлібової гори, напихали ним мішки, кишені, навіть роти (У.Самчук). 4. До сільради не доїхали, бо на одній підводі упали віжки коням під ноги, то стали, щоб їх розплутати (Ю.Яновський). 5.Це був той ранній час, коли в степу так гарно, коли чабани випускають овець із кошар і зоріють тобто ведуть їх попаски степом ще при світлі зорі; це найкращий час для чабана – вести отару, доки ще не жарко, по прохолодних випасах і слухати, як у тихім ранковім повітрі подзвонює тронка…(О.Гончар).
Пояснення
Тронка - назва пастушого дзвіночка, який вішають на шию тваринам, щоб їх легше було розшукувати в темряві, в лісі.
3. Робота в парах
Визначте види зв’язку між простими реченнями.
1.Ми, українці, також слов’яни: наші предки займали величезні простори земель у східній та середній Європі; переживали на хвилях століть усі ступені культурного розвитку та в своїй спадщині залишали нам багато цінностей, які ми повинні далі плекати й зберігати (А.М’ястківський). 2.Низеньке темно-сіре небо; не то ранок, не то вечір цілий день; пронизуватий, холодний вітер, купи пожовклого, мокрого листя і дощик, дощик і дощик (В.Винниченко). 3. Вишня стояла за вікном, як людина: у травні простягала через відчинені вікна квітучі віти-руки в білих сорочках; у липні подавала нам у цих руках червоні вишні, і їх можна було нарвати просто з хати, ставши на підвіконня; у грози й у зимову пору стукали в шибки, шукаючи захисту; у сонячні дні дарувала затінок, а в місячні ночі розповідала дивну казку…(Я.Гоян). 4. Об’єктивно поняття рідної мови є глибоко інтимним: це одне з джерел, що живлять патріотичні почуття (Т.Панько). 5.Як добрий чорний хліб для їжі і як прозора джерельна вода для пиття, так нам потрібне пристрасне, вихоплене і з-під самого сонця слово, зіткане з мужності і ніжності, з перехресних тривог і хрещатого цвіту надій (М.Стельмах).
Позначте кожне речення відповідною цифрою. 1 — ССР, 2 — СПР, 3 — БСР, 4 — СР з різними видами зв’язку.
1.Хліб у кожній хаті обов’язково лежав на столі, а біля нього лежала сіль (Л.Орел).2.Людей, які прийшли з доброю місією з чистим серцем чи доброю новиною, на нашій землі завжди зустрічали з хлібиною на вишитому рушнику (В.Яворівський). 3.Хліб – то багатство, достаток, сіль – то гостинність і щирість, а честь – то людська гідність, за яку предки наші стояли, навіть не маючи шматка хліба, ані дрібки солі. І нам, спадкоємцям, заповідали стояти на тому (Д.Прилюк). 4.З дитинства навчайся бачити в хлібові живу душу рідної землі, рідного сонця і неба, навчайся бачити в ньому працю всіх, хто віддає твоєму хлібові все своє життя (О.Кравець). 5.Мова моїх земляків наповнювала мене невідомою раніше радістю і силою, в ній луна і дзвін молота по сталі, й плакала скрипка, й шелестів вітер в яблуневому вітті, й чувся трепет зірок у небі – все ввібрала в себе мова, все в ній є, вона живе й переливається, сміється й печалиться (Ю.Мушкетик).
5. Рефлексія
Проаналізуйте свої знання з теми «Синтаксичні норми української мови», заповнивши таблицю.
Знаю Умію Треба попрацювати над
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§ 30-31 Вправа 5 .