Тема: Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених звертаннями
Мета: (формування компетентностей): предметні (знання учнів про звертання, правила відокремлення їх; уміння визначати звертання, усвідомлено вживати правила пунктуаційного оформлення їх під час створення власних висловлювань; пунктуаційна пильність); ключові (навчально-діяльнісна, комунікативна, інформаційна, загальнокультурна, українознавча компетентності).
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
2. Забезпечення емоційної готовності до уроку
- Добрий день, любі діти! Приємно знову бачити вас.
- Діти, давайте посміхнемося, (не дивлячись на те, що за вікном похмура осінь, давайте самі собі будемо створювати позитивний, сонячний настрій. Посміхнулися, тож починаємо працювати).
- Діти чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
- І одразу почнемо отримувати ті знання, ту корисну інформацію, яка необхідна саме вам.
- І на початок проведемо лінгвістичну розминку.
- Діти, доберіть синоніми до фразеологізмів:
- Спочатку, давайте пригадаємо, що таке синоніми?
- За холодну воду не братися (бити байдики, давати горобцям дулі, тинятися з кутка в куток);
- Два чоботи пара (з одного тіста, одного поля ягода, обоє рябоє);
- Ні пари з уст (у рот води набрати, тримати язика за зубами).
- Складіть з одним із фразеологізмів речення.
- Пригадайте, яке речення називають простим?
- Чим воно може ускладнюватися?
- Звертання – це …
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
- Ми не даремно пригадали, яке речення є простим, чим воно ускладнюється і що таке звертання. Бо тема нашого уроку стосується саме цих понять.
- Сьогодні на уроці ми пригадаємо, що означають звертання, чим вони виражені і яку роль виконують у реченні. І детальніше зупинимося на розділових знаках при звертаннях.
- Тож запишіть у зошиті тему уроку: «Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених звертаннями»
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Діти, епіграфом до нашого уроку є слова литовського священника Мікалоюса Даукші
Рідна мова – мати єдності,
батько громадянства
і сторож держави.
Мікалоюс Даукша
- Як ви розумієте цей вислів?
- Введіть у цей вислів звертання. (Тобто перебудуйте даний вислів, щоб словосполучення «рідна мова» виступало звертанням).
- Як ви вважаєте, чи є актуальним даний вислів? Свою думку аргументуйте.
2. Пояснення з презентацією
- Отже, звертання.
- Здавалося б, що може бути природнішим і звичнішим, ніж звернутися до іншої людини. І, звісно ж, кожна мова має свої правила звертань.
- Зазвичай вони стосуються не лише граматики, а й усталених у суспільстві норм поведінки.
- Чи доводилося вам бути свідком ситуації у громадському транспорті, за яких можливі такі репліки людей: «Дєвушка, ви з маршрутки вилазити збираєтеся?», або «Ей ти, з сумкою посуньтеся», чи «Мужчина, ви мені всі ноги оддавили».
- Справді, звертання можуть надати мовленню виразності, емоційності. Крім того, за допомогою звертань можна висловити певне ставлення до співрозмовника.
- Наприклад слово «дорогенька» можна сприйняти іронічно, а «серце моє, подружко», навіть інтимно.
- Можливості звертань надзвичайно широкі, проте користуватися цими можливостями теж потрібно так, щоб вони відповідали ситуації та меті спілкування.
- Насамперед, варто пам’ятати, що займенник не варто вживати як непоширене звертання. Простіше кажучи, конструкції на зразок «Ти, ходи сюди» суперечать етикету і є ознакою низької культури мовлення.
- Іменники в орудному відмінку на зразок «ей, із сумкою», «чоловік із портфелем» також не можуть бути звертаннями. Так звертатися до людини не варто не лише з позиції мовних правил, а й з рештою, і норм поведінки. То як же правильно робити?
- Давайте ще раз нагадаємо, що ж таке звертання? Запишіть у зошиті визначення.
- Слід наголосити, що звертанням є іменник у кличному відмінку чи інші частини мови, ужиті в значенні іменника.
- Неприйнятним, до речі, є звертання до незнайомої людини за статевою ознакою – словами «мужчина», «женщина». Коректними є варіанти пане, пані, панно, добродію, добродійко.
- Наприклад: «Перепрошую. Пані, ви будете виходити?»
- Звертання можуть бути непоширеними, тобто вираженими одним словом, як наприклад, у реченні з вірша Сергія Жадана: «Стережіть її, янголи, беріть під крило легке», чи поширеними, тобто вираженими групою слів. Як, наприклад, у вірші Ліни Костенко: «Прощай, прощай, чужа мені людино!»
- Звернімося до граматичних аспектів теми.
- Просте речення, яке містить звертання, є ускладненим.
- Нагадаю, що речення називають ускладненим тоді, коли воно містить або однорідні члени, або звертання, або вставні компоненти, або відокремлені члени речення, або ж комбінації цих елементів.
- Слід пам’ятати, що звертання граматично не пов’язане з членами речення. А тому не виконує жодну синтаксичну роль.
- Пам’ятайте, будь-яке звертання на письмі обов’язково потребує відокремлення розділовими знаками.
- Якщо звертання стоїть на початку речення, то, за окличної інтонації, після нього ставлять знак оклику, а наступне слово пишуть із великої літери.
- Якщо звертання, яке передбачає інтонаційне виокремлення, стоїть наприкінці речення, то перед ними ставлять кому, а після нього – знак оклику.
- Якщо ж окличну інтонацію не передбачено, звертання відокремлюють комами.
- Будьте уважні! У структурі звертання можуть бути підсилювальні частки о, ой. Тоді між ними і звертанням кому не ставлять, наприклад: «О слово рідне! Орле скутий!», «Ой морозе, Морозенку, ти славний козаче»
- Проте, якщо слова о, ой нічого не підсилюють, а виражають почуття або волевиявлення мовця, вони є вигуками і їх слід виокремлювати від звертання комами, як у реченні: «О, Соломійко! Ти де була? Або «Ой, друже, це того не варте!».
- Таким чином ми з вами пригадали основне про звертання. А саме:
- Що означає звертання? (учні відповідають)
- Чим виражаються звертання? (учні відповідають)
- Яку роль у реченні виконують звертання? (учні відповідають)
V. Застосування здобутих знань, формування вмінь і навичок
- Пропоную послухати пісню «Чуєш, мамо», яку свого часу записав народний артист України Назарій Яремчук. Цей талановитий співак рано відійшов у небуття, але з нами живуть пісні в його неповторному виконанні. Слухаючи їх, відчуваємо, якими дорогими для нього були і рідна ненька, і рідний край. https://youtu.be/DRNcn-asWo4?si=Rca3lxpio9__BKbU
- Діти, ви ж розумієте, що я не даремно запропонувала прослухати цю чарівну, мелодійну пісню.
- Скажіть, що зустрічається в тексті пісні? (звертання)
- Отже ваша задача записати рядки цієї пісні, розставляючи розділові знаки, виокремлюючи звертання.
- А зараз порівняйте, які розділові знаки поставили ви, і як розставив знаки авторі.
- Перебудуйте речення так, щоб у них з’явилися звертання
- Із поданими звертаннями складіть речення. Поясніть уживання розділових знаків.
Рідний краю, любий друже, бабусенько, хлопче, матусю, земле рідна, мово материнська.
VІ. Домашнє завдання
- Домашнє завдання. Вам потрібно перевтілитися і побути трішки дослідниками та літературознавцями. Пригадайте поезії, в яких зустрічаються звертання. Випишіть із цих поезій речення із звертанняи. Як наприклад:
- Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу (В. Симоненко).
- Рідна мати моя, ти ночей не доспала (А. Малишко).
- Зоре моя вечірняя, зійди над горою (Шевченко)
VІІ. Підсумок