1
(слайд 1)
Інтерактивне заняття
для керівників позашкільних навчальних закладів
Тема: "Роль психологічної установки та переконань в житті людини"
(слайд 2)
Мета:
(слайд 3)
Усе, що робиться з любов’ю, приречено на успіх. Успіх – це гармонійне пристосування нашого «я» до оточуючих нас обставин, які постійно змінюються.
Н.Хілл
(слайд 4)
Ведучий: Світ сучасних цінностей та цінних орієнтацій багатий і різноманітний. Деякі з нас прагнуть матеріальних благ, інші – особистого щастя, треті реалізують себе в кар’єрному рості. Дехто якимось чином комбінує те й інше. Але всіх нас об’єднує свідоме чи підсвідоме прагнення успіху, розуміння якого в кожного своє, індивідуальне. Тобто досягнення успіху означає для людини реалізацію її найбільш значущих прагнень.
Сьогодні ми з вами спробуємо з’ясувати, що значить бути успішним, як створити ситуацію успіху в освітньому середовищі та чи залежить успіх вихованців від успіху наставника.
(слайд 5)
Прийняття правил роботи в групі.
Ведучий: Щоб наше спілкування було ефективним, воно повинно підкорятися деяким правилам:
- «Тут і зараз». Головне, не те, що відбувалося «там і тоді», а те, що відбувається «тут і тепер». Головне для нас, що людина бачить, відчуває «тут і зараз» по відношенню до себе, до інших.
- Принцип емоційної відкритості. Ми повинні бути один із одним відверті, відкриті. Це не означає, що кожен зобов'язаний викладати всі свої таємниці. Важливо тільки одне: якщо учасник відчуває, думає, переживає «тут і зараз», то йому треба про це сказати, висловити свої почуття так, щоб вони стали надбанням групи.
- Правило «Я – висловлювань». Це означає, що потрібно говорити від свого імені і приблизно в такій формі: «Я відчуваю… Мені здається… Я думаю ... », а не від авторитетної особи або з точки зору якихось норм і законів. Потрібно уникати висловлювань типу: «Ми всі відчуваємо ...» або «Існує думка ...».
- Правило поваги до мовця. Коли висловлюється хтось із членів групи, всі його повинні уважно слухати, даючи людині можливість висловити те, що вона хоче. Ми не перебиваємо і мовчимо до тих пір, поки мовець не закінчить говорити. Лише після цього можна задати свої питання.
- Правило конфіденційності. Не можна розповідати про те, що говориться й відбувається в групі, стороннім людям. Про себе, про свій досвід, слова, переживання – будь ласка».
(слайд 6)
Вправа знайомство «Мій музичний інструмент»
Розгляньте і оберіть той музичний інструмент, який вам імпонує, з яким ви себе асоціюєте в професійній діяльності. Зіграйте своє ім'я.
Все живе у нашому світі має свою назву та ім'я. Для кожної людини ім'я, дане їй при народженні залишає свій неповторний відбиток з певними, властивими тільки цьому імені характерними рисами: емоціями, характером, звичками. Так само ім'я дуже впливає на здоров'я та професійні якості. На роботі кожен з нас теж має своє ім'я, з яким і ідентифікує себе як професіонала
(слайд 7)
Очікування учасників.
Ведучий: Колеги, прошу вас звернути увагу на фліпчарт. До вас посміхається лагідне сонечко, символ успіху. Пропоную вам протягом 1 хвилини дати відповіді на питання «Чого я очікую від заняття?».
(Керівники пишуть відповіді на аркушах. Потім кожен зачитує відповідь, ведучий прикріпляє їх до заметів.)
(слайд 8)
Що на вашу думку є ситуація успіху?
Психологи визначають, що ситуація успіху – це суб’єктивний психічний стан задоволення, який є наслідком фізичної або моральної напруги виконавця справи, творця явища.
І головна мета діяльності наставника – створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили.
У цій педагогічній технології учнів умовно поділяють на групи.
Категорія учнів „Надійні” – це школярі різного віку, які мають добрі здібності, сумлінно ставляться до виконання своїх обов’язків, активні у громадській роботі, самостійні, впевнені у собі, рівень їх домагань адекватний можливостям. Такі діти почуваються спокійно, впевнено, захищено. Взаємини у сім’ї, зазвичай, добрі. |
У „Впевнених” – здібності можуть бути і вищими, ніж у „надійних”, але система не відлагоджена. Періоди підйому, злету змінюються розслабленням, спадом. Діти дуже емоційно реагують і на досягнення, і на поразки. У колективі викликають симпатію. Недоліки таких дітей: збої в роботі, швидке звикання до успіхів, переростання впевненості у самовпевненість. Ростуть такі діти переважно у дружніх, дбайливих сім’ях.
|
Діти третьої категорії – „Невпевнені” – цілком успішні школярі, пізнавальні інтереси яких пов’язані, зазвичай, із навчанням. Мають добрі здібності і відповідально ставляться до справи, але невпевнені у своїх силах. Причинами можуть бути: занижена самооцінка, нестійкий настрій, складна атмосфера в сім’ї, епізодичні поразки тощо. Найбільш хворобливо такі діти реагують на упередженість дорослих і необ’єктивне оцінювання. |
„Зневірені” мають непогану підготовку, здібності, успіхи в навчанні. Однак, після відчутої колись радості сподівань, що здійснилися, з різних причин втратили її. Причини відчаю: серія поразок, безтактність педагога, позиція в сім’ї (улюбленець –„попелюшка”). Така дитина легко стає „ізгоєм” через свою вразливість, нестандартність, небажання змінювати свій світогляд. |
Ведучий: Працюючи з кожною групою дітей, керівники гуртків повинні застосувати різні педагогічні прийоми. Пропоную вам об’єднатися в 4 групи і протягом 5 хвилин визначити, які педагогічні прийоми варто застосувати педагогам для тієї чи іншої групи дітей, щоб створити ситуацію успіху. У цьому вам допоможе «скарбничка прийомів».
ДОДАТОК 1( картки знаходяться у кожної групи)
Скарбничка прийомів
Прийом "Невтручання" — максимальне надання самостійності у вирішенні проблеми.
"Холодний душ" — педагогу не слід поспішати з оцінкою діяльності, він не тільки не "поливає бальзамом" зачеплене самолюбство, але й трохи "підсипає солі" (за А.С.Макаренком).
"Анонсування" — спершу треба обговорити з дитиною, що йому потрібно буде зробити, провести мовби репетицію майбутньої події. "Гидке каченя" — важливо вчасно побачити позитивні якості вихованців, створити всі можливі умови для тих, кому так необхідно, щоб хтось повірив у них, допоміг удосконалитися.
Сенс прийому "Емоційне заохочення" у тому, щоб уселити в дитину віру в себе, похвалити за будь-що, навіть незначне; усмішкою, поглядом дати зрозуміти, що серце, душа розкриті для нього.
"Сходинки до успіху" — крок за кроком підніматися разом із вихованцем сходинками знань.
"Емоційне блокування" — це обмеження розгортання образи, розчарування, утрати віри у власні сили. Треба допомогти дитині пересилити свою невдачу, знайти її причину, переорієнтувати його з песимістичної оцінки подій на оптимістичну.
"Стабілізація" — створення умов для того, щоб загальна позитивна реакція колективу на діяльність вихованця не стала одноразовою, а, по можливості, часто повторювалась.
"Даю шанс" — спеціально підготовлена педагогом ситуація, за якої дитина дістає можливість неочікувано для самої себе розкрити власні можливості, здібності.
Прийом "Сповідь" — щире звернення до найкращих дитячих почуттів, розкриття перед ними стану своєї душі. Однак цей прийом може дати очікуваний ефект лише в разі правильного прогнозування педагогом відповідної реакції дитини.
Прийом "Стеж за нами" використовується для дітей із інтелектуальною занехаяністю, з лінощами думки. Сенс його полягає в тому, щоб дати можливість відчути радість визнання в собі інтелектуальних сил. "Емоційний сплеск" — це спроба дати емоційний заряд упевненості в тяжку для дитини хвилину, нагадавши йому про його великі інтелектуальні можливості, звільнити від психологічної затисненості енергію, думку, знання. Прийом "Обмін ролями" дає вихованцям можливість проявити себе, наприклад, у ролі керівника, показує дітям, що вони здатні робити набагато більше, ніж від них очікують.
"Створення ситуації змагань" — завдання педагога — виявлення гідного "суперника" й утримання ситуації інтелектуально-творчого змагання під педагогічним контролем.
"Вибір адекватних стимулів" — стимул для роботи повинен бути привабливим для дитини, а при втраті своєї актуальності змінюватись. "Допомога друга" — це вчасна допомога як з боку керівника гуртка, так і з боку дітей, що підтримує прагнення вихованця стати на ноги, уселяє в нього впевненість у власні сили, у спроможність здолати труднощі. Сутність прийому "Еврика" є прагнення педагога активізувати дітей нехай на маленьке, але власне відкриття, що спонукає їх мислити, відкривати для себе нове, розкривати красу процесу пізнання.
1 група - надійні
2 група – впевнені
3 група – невпевнені
4 група – зневірені
По закінченні 5 хвилин обговорюються записи, інші групи погоджуються або не погоджуються з відповідями.
Ведучий: А тепер пропоную кожній групі поділиться своїм баченням щодо вибору прийомів та обґрунтувати свій вибір.
(слайд 9)
Ведучий: продовжити наше спілкування пропоную вправою «Важка дитина»
Мета: виявити позитивне значення установки для подальшої роботи з дітьми.
Ведучий: Перед вами лежать листочки.
Тільки тоді ви будете успішним педагогом, а вихованець успішним, коли будете орієнтуватися на позитивні якості особистості.
Цією вправою я намагалася дати вам установку на позитивне мислення, вдале співробітництво й взаєморозуміння.
Ведучий: Отже, колеги, я впевнилась у тому, що кожен із вас прагне удосконалюватися, дізнаватися нове, а значить налаштовані на успіх.
(Слайд 10)
Вправа «Людина та її справа»
За допомогою фольги й аркуша А4, створіть інсталяцію «Успішний керівник гуртка та його справа»
Питання після виконаної роботи:
А зараз я пропоную розмістити Вашого керівника гуртка на сходинках:
Фольга - це матеріал сам по собі цікавий, яскравий, блискучий. В процесі роботи з ним знижується рівень нашої тривоги, напруги. Ваші враження, що ви відчували? Хто хоче поділитися враженнями?
(Слайд 11)
Кожна людина прагне бути щасливою. І, звичайно, однією зі складових щастя є улюблена справа. Улюблена справа може дати людині крила, дозволити їй подивитися на весь світ з радістю. Тільки людина, яка відчуває щастя від своєї роботи, може стати видатним фахівцем і дійсно поліпшити світ.
Колеги, маю надію, що ми сьогодні із користю провели час. Пропоную подумати й визначитися, що із почутого сьогодні ви використаєте в роботі – візьмете до своєї професійної валізи, яка інформація потребує переосмислення – її треба ще пару раз «перекрутити». А що, можливо, вами відпрацьовано й потребує утилізації.
Учасникам роздається по три стікера. На стіні висять плакати: портфель, корзина для сміття та м’ясорубка. Учасники записують, які знання вони використають у роботі, які їм взагалі не знадобляться та ті, які їм ще треба «перекрутити » вдома (1 хвилина).
Підбиваючи підсумки нашої роботи, хочу розповісти вам притчу. Сидить старий на узбіччі й дивиться на дорогу. Бачить: іде чоловік, а за ним ледве встигає маленький хлопчик. Чоловік зупинився, звелів дитині подати старому води й дати шматок хліба з запасів.
- Що ти тут робиш, старий? – спитав перехожий.
- Чекаю на тебе! – відповів старий. – Адже тобі доручили виховувати цю дитину?
- Вірно! – здивувався чоловік.
- Так бери з собою мудрість:
Якщо хочеш посадити людині дерево, посади дерево, яке даватиме плід.
Якщо хочеш подарувати людині коня, подаруй найкращого скакуна.
Та якщо доручили тобі виховувати дитину, поверни її крилатою.
- Як же я це зроблю, старий, якщо сам не вмію літати? – здивувався чоловік.
- Тоді не бери хлопчика на виховання! – сказав старий і підняв очі на небо.
Минули роки.
Старий сидить на тому ж місці й дивиться в небо.
Бачить: летить хлопчик, а за ним – його вчитель.
Вони опустилися перед старим і вклонилися йому.
- Старий, пам’ятаєш, ти звелів мені повернути хлопчика крилатим. Я знайшов спосіб… Бачиш, які виросли в нього крила! – сказав учитель гордо і ласкаво погладив крила свого вихованця.
Та старий доторкнувся до крил учителя, попестив їх і прошепотів:
Колеги, я бажаю вам успіху! Будьте крилатими, перетворюйте на крилатих тих, хто поруч! І нехай життєві негаразди не змусять вас опустити крила.