РОЗРОБКА ТРЕНІНГУ «ПРОФІЛАКТИКА ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ПЕДАГОГІВ»
Мета: - ознайомити педагогів з поняттям "синдром емоційного вигорання", його основними причинами і симптомами, визначити основні умови збереження емоційного здоров'я педагога;
Завдання:
Хід тренінгу.
Доброго дня усім! Я сподіваюся на плідне співробітництво.
Тренер пригощає учасників цукерками «драже». Завданнями для кожного учасника є розповідь фактів про себе в залежності скільки драже є в учасника.
Обговорення: - Що було незвичним при виконанні вправи?
- Що нового ви змогли дізнатись?
- Чи складно було відкривати себе для навколишніх? Якщо складно, тоді чому?
3. Вправа «Правила роботи у групі»
Це коло, у якому ми сидимо, є простором нашої групи. Для того, щоб наше спілкування було ефективним, щоб воно допомогло кожному вирішити ті завдання, які він перед собою поставив, є декілька принципів групової роботи».
Бути активними
Бути позитивними
Бути толерантними
Правило „Тут і зараз»: головним є те, що відбувається зараз, які почуття кожний з учасників має у даний момент, бо тільки через актуальне переживання і через груповий досвід може пізнати себе.
Принцип добровільності
Принцип включеності: на заняттях немає спостерігачів, оцінювачів.
Сьогодні ми ознайомимося в з поняттям "синдром емоційного вигорання", його основними причинами і симптомами, визначимо основні умови збереження емоційного здоров'я педагога.
На підготовлених стікерах, учасники формують свої очікування від тренінгового заняття. Після озвучування кожний стікер-метелик прикріплюють під парасольку.
5. Мозговий штурм.
-Що таке СЕВ? Його симптоми
6. Інформаційне повідомлення.
Професія педагога належить до категорії стресогенних і вимагає великих резервів володіння собою та саморегуляції. У педагогічній діяльності постійно спостерігають стан емоційної напруженості. Після перебування в складних ситуаціях педагог найчастіше відчуває виснаженість, пригніченість, бажання розслабитись. В окремих випадках емоційна напруженість досягає критичного моменту – й результатом стає втрата самовладання та самоконтролю.
У подібних випадках зазвичай говорять, що людина «згоріла».
У медицині такий стан називають синдром емоційного вигорання (СЕВ).
СЕВ - стан емоційного та фізичного виснаження, зниження енергетичного потенціалу, яке супроводжується порушеннями емоційної сфери.
СЕВ характерний для представників комунікативних професій, або, як ще прийнято їх називати, професій типу «людина-людина».
Факторами, які впливають на вигорання, є індивідуальні особливості нервової системи і темпераменту. Швидше «вигорають» працівники з слабкою нервовою системою і ті, хто має інтровертований характер, індивідуальні особливості яких не поєднуються з вимогами професій типу «людина-людина».
Процес вигорання виникає в результаті внутрішнього накопичення негативних емоцій без відповідної «розрядки» і розвивається поступово.
Спочатку у «вигораючого» починає зростати напруга у спілкуванні. Далі емоційна перевтома переходить у фізичну, людина не відчуває в собі сил для виконання навіть дріб'язкових справ, доводиться докладати багато зусиль, щоб примусити себе приступити до роботи. Така втома може провокувати стан пригніченості, апатію, спалахи роздратування, відчуття постійної напруги, дискомфорту.
Стає усе важче зосередитись на виконуваній роботі, усе частіше з голови вилітають важливі справи. Людина вже не завжди здатна стримати викликане оточуючими роздратування, виникає потреба усамітнитися, обмежити контакти. Якщо ж це не вдається, то спрацьовує певна захисна реакція організму, яка може виражатися у байдужості до людей, цинізмі і навіть агресії.
Вигорання відбувається дуже поступово:
На його тлі можуть загострюватись хронічні і виникати нові хвороби.
На основі емоційного вигорання виникає професійне вигорання.
Професійне вигорання – це:
Симптоми професійного вигорання.
Сфери особистості, які страждають через професійне вигорання
Зазвичай, у вигорівшого професіонала виникають проблеми відразу у декількох сферах, хоча, як правило, одна з них є ведучою і запускає ланцюгову реакцію.
1. Сфера самооцінки (людині здається, що вона не справляється зі своїми обов’язками).
2. Сфера емоцій (людина починає відчувати роздратування через людей та їхні проблеми, які вона повинна вирішувати в силу своїх професійних обов’язків. Тобто її стан можна описати як внутрішню істерику: “Та що ви усі від мене хочете? Я не можу вам нічим допомогти! Залиште мене у спокої!”
3. Сфера психіки (навіть якщо людині не доводиться постійно “працювати емоціями”, у неї може похитнутися психіка – просто через те, що вона перевантажена і працює у режимі, який їй не властивий).
4. Сфера інтелекту (це справжня пастка для тих, хто з матеріальних переконань займає посаду, яка не дозволяє реалізувати у повній мірі свої інтелектуальні здібності).
Захистом від вигорання за цим типом є психологічна підтримка і спеціальні тренінги, під час яких навчать, як правильно себе поводити у складних ситуаціях, а також мовленнєвим і поведінковим шаблонам, які дозволяють допомагати людям, не вливаючись у їхні страждання всією душею.
Педагогам потрібно володіти вміннями й навичками саморегуляції емоційного стану, щоб зберегти і зміцнити психологічне здоров’я.
7. Вправа «Колесо життя»
На аркушах намалювати велике коло, у центрі поставити крапку.
Поділити коло на 8 рівних секторів. Кожен сектор означає сферу вашого життя (робота, дім, діти, сім’я, стосунки, друзі, любов, гроші, саморозвиток, освіта, хобі, творчість, навчання, краса, здоров’я).
Тепер оцінимо стан ваших справ у кожній сфері за 10-бальною шкалою. На скільки ми не дотягуємо до ідеального стану – «на десяточку»?
Тепер перенесіть ваші оцінки до секторів і побудуйте колесо. У вас вийшло колесо балансу, на якому можна побачити ті сфери життя, які знаходяться на шляху до ідеального стану.
Об’єднайте ваші оцінки лініями іншого кольору.
У нас з’явились сектори, де наша оцінка значущості вища, ніж оцінка поточного стану справ, і є такі, де оцінка нижча. У тих секторах, де оцінка значущості вища, проміжок між лініями розмалюйте жовтим кольором, а де нижча – блакитним.
Ось тепер робимо висновки:
пропоную надати більшого значення тим секторам, які залишилися поза увагою, хоча були дуже важливими.
8. Вправа "Кошик сміття"
Мета: звільнення від негативних почуттів та емоцій.
Матеріали: аркуші паперу, ручки, відро для "сміття".
Посеред кімнати психолог ставить символічний кошик для сміття. Учасники мають можливість поміркувати, навіщо людині відро для сміття і чому його потрібно постійно звільняти.
Психолог: "Уявіть собі життя без такого відра: коли сміття поступово заповнює кімнату, стає неможливо дихати, рухатися, люди починають хворіти. Те ж відбувається і з почуттями - у кожного з нас накопичуються не завжди потрібні, деструктивні почуття, наприклад, образа, страх.
Я пропоную всім викинути в сміттєве відро старі непотрібні образи, гнів, страх. Для цього на аркушах паперу напишіть ваші негативні почуття: "я ображаюся на ...", "я серджуся на ...", тощо ".
Після цього педагоги рвуть свої папірці на дрібні шматочки і викидають їх у кошик, де вони всі перемішуються і забираються.
9. Мозковий штурм «Особистісні риси, які сприяють успішній роботі»
Створення колажу «Портрет успішного педагога»
Учасники об’єднуються у 2 групи. Кожна отримує набір маркерів, ножиці, клей, журнали, газети.
Потрібно створити колаж «Портрет успішного педагога».
Презентація своєї роботи. Обговорення.
Тренер: стреси, що впливають на наше життя та переживання, які вони провокують, фіксуються у м’язах нашого тіла. Від чого з’являється напруженість, біль, втома.
Тому я пропоную вам вправу на зняття напруженості і розслаблення. Вони не вимагають великих зусиль і їх можна виконувати в любий зручний для вас час.
Мета: зняти напруження м’язів обличчя, розслабитися.
А ось прилетіла докучлива муха. Вона опускається прямо вам на ніс.
Спробуйте прогнати її без допомоги рук.
Правильно, зморщуйте ніс, зробіть стільки зморшок на носі, скільки зможете. Покрутіть носом – угору, в сторони.
Добре! Ви прогнали муху! Тепер можна розслабити обличчя.
Відмітьте, що коли ви крутили носом, і щоки, і рот, і навіть очі допомагали вам, і вони теж напружувалися.
А зараз, коли ви розслабили ніс, розслабилося все обличчя – це таке приємне відчуття.
О-о, знову ця настирлива муха повертається, але тепер вона сідає на лоб.
Зморщіть його гарненько, спробуйте просто здавити цю муху між зморшками. Ще сильніше зморщіть лоб.
Нарешті! Муха вилетіла з кімнати зовсім. Тепер можна заспокоїтися і розслабитися. Обличчя розслабляється, стає гладеньким, зникають усі зморшки.
Ви відчуваєте, яке спокійне, розслаблене у вас обличчя. Яке це приємне відчуття.
Тренер. Сідайте зручно і заплющте очі. Двічі або тричі глибоко вдихніть і видихніть… Я хочу запросити вас у подорож на хмаринці.
Стрибніть на білу пухнасту хмаринку, схожу на м’яку гору пухких подушок. Відчуйте, як зручно влаштувалися на цій великій і м’якій подушці – хмаринці.
Зараз почнімо подорож.
Ваші хмаринки повільно піднімаються у синє небо. Ви відчуваєте легкий вітерець. Тут, високо в небі, все спокійно, тихо.
Нехай хмаринки перенесуть кожного з вас у таке місце, де ви почуватиметеся щасливими.
Спробуйте подумки «побачити» це місце якомога точніше. Тут ви відчуваєте себе спокійними і щасливими, тут може статися будь – яке диво…
Тренер робить паузу на 30 секунд.
Тепер ви знову на своїх хмаринках, які везуть вас назад, на ваші місця в.
Злізайте з хмаринок, подякуйте їм за те, що вони вас покатали.
Спостерігайте за тим, як повільно вони тануть у повітрі…
Потягніться, випростайтесь і знову будьте бадьорими, свіжими і уважними.
Тренер: Емоційне вигорання – не хвороба й не діагноз, а тим більше – не вирок. Тож що раніше почати з ним боротьбу, то ефективнішою вона буде. Проте найкраще все ж буде запобігти емоційному вигоранню.
Приходить учень до Вчителя й каже: «Учитель, я втомився. У мене таке складне життя, такі труднощі й проблеми! Я весь час пливу проти течії. У мене немає більше сил… Що мені робити?»
Учитель замість відповіді поставив на вогонь три однакові ємності з водою. В одну ємність кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв із води моркву та яйце й налив каву в чашку з третьої ємності.
«Що змінилося?» - запитав він учня.
«Яйце і кава зварилися, а кава розчинилася у воді».
«НІ!» - сказав учитель, - «Це лише поверховий погляд на речі. Подивися – тверда морква, побувавши в окропі, стала м’якою і податливою. Крихке і рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих обставин - окропу». Так і ті люди, які сильні зовні, можуть розклеїтися й стати слабкими там, де крихкі й ніжні лише затвердівають і зміцніють».
«А кава?» - запитав учень.
«О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю розчинилися в новому несприятливому середовищі й змінили його – перетворили окріп на чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються в силу обставин, - вони змінюють самі обставини й перетворюють їх на щось нове й прекрасне, отримуючи від ситуації користь і знання».
Залежно від того, як людина ставиться до себе й до свого життя, вона буде або «зіркою», або «свічкою».