Інтерактивне заняття " Вибір професії"

Про матеріал

Сприяння формуванню професійного самовизначення у підлітковому віці.

Очікувані результати. Після цього заняття діти зможуть:

- характеризувати та порівнювати різноманітний світ професій;

- дати власну оцінку вибору майбутньої професії;

- сформувати та висловити власне ставлення щодо важливості прийняття правильного вибору фаху для подальшого щасливого життя.

Перегляд файлу

Тема. Професійний вибір – вибір життєвого шляху.

Мета: сприяння формуванню професійного самовизначення у підлітковому віці.

Очікувані результати. Після цього заняття діти зможуть: 

 - характеризувати та порівнювати  різноманітний світ професій;

 - дати власну оцінку вибору майбутньої професії;

 - сформувати та висловити власне ставлення щодо важливості прийняття правильного вибору фаху для подальшого щасливого життя.

Тривалість заняття: 40-45хв.

Вік учасників: 13-16 років.  

Обладнання: мультимедійний проектор, вислів Конфуція, ноутбук, фліпчарт, компакт-диск із записом музичного супроводу, картки з прізвищами, ватман.             

Хід заняття

І. Організаційний момент. Мотивація. Слайд 2

«Оберіть собі роботу до душі, і Вам не доведеться працювати  жодного дня у своєму житті». 
Конфуцій

Як ви розумієте цей вислів? (Відповіді дітей).

1.Обговорення правил роботи групи. Слайд 3

2. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Вісім літер».

Мета вправи: активізація уваги учасників на різноманіття  професій. 

Хід вправи. На кожну літеру зазначеного на фліпчарті слова ПРОФЕСІЯ, підібрати відповідну назву професії чи спеціальності. Відповіді дітей вихователь записує на фліпчарті.

П – програміст, патологоанатом, парфумер, пасічник, педагог, пекар, перукар.

Р - редактор,  ревізор, режисер, різноробочий, ріелтор, реставратор, рятувальник.

О - озеленювач, окуліст, онколог, оператор, організатор, охоронець.

Ф - фармацевт, фасовщик, фермер, фізик, фотограф, футболіст, флорист, філолог.

Е – економіст, електрик, електрослюсар, еколог, етнограф, електрогазозварник.

С – сантехнік, священик, скульптор, соціолог, співак, спортсмен, сценарист, стоматолог, слідчий.

І –  інспектор, інструктор, інженер, іконописець, історик.

Я – яхтсмен, яхтовий шкіпер

Отже, як ви самі впевнились, що існує безліч різних професій, ваше завдання обрати одну, яка стане для вас улюбленою і цікавою.

ІІ. Повідомлення теми заняття та очікуваних результатів. Слайд 4

ІІІ. Основна частина.

  1. Інформаційне  повідомлення «У світі професій». Слайд 5

      У світі налічується величезна кількість професій, понад 40 000. Одні виникають, інші зникають із нашого суспільства.

 

Життя постійно ставить нас перед вибором. У дитинстві з багатьох іграшок вибираємо найулюбленішу, в школі віддаємо перевагу найцікавішим , на наш погляд, предметам… Обираємо друзів, товаришів. І в основі вибору кожного з нас свої критерії, своє уявлення.

            У кожної людини є свобода вибору різного за своєю серйозністю, не одноковий за своїми наслідками.

            Зробити  крок  чи  не робити? Промовчати  чи відповісти? Стерпіти чи не стерпіти? Подолати чи відступити? Так чи ні? Куди піти вчитися? Як жити? Що робити?

             Так і  у випадку правильного вибору юнаком або дівчиною професії виграє не тільки суспільство, що одержало цілеспрямованого суспільно-корисного працівника, але, і сама, - особистість, яка відчуває задоволення та отримує широкі можливості для самореалізації.

2. Мозковий штурм (5 хв.)

 Одним із найважливіших кроків у житті  є  вибір професії. Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість, - одна з умов відчуття життєвої повноцінності.

- Що таке професія? (Професія — це рід трудової діяльності, за яку людина отримує кошти.)

- Що необхідно у першу чергу, щоб отримати професію? (Освіта.)Тобто, професію ми отримуємо в професійних навчальних закладах.

- На що ми сподіваємось, отримуючи професію? (Вона приноситиме нам радість, задоволення й забезпечувати матеріально.)

Слайд 6(зачитують діти).

 Отже, професія - це рід трудової діяльності людини,  який потребує відповідних знань, навичок, кваліфікації, набутих шляхом спеціальної освіти.

3.Вправа-конкурс «Вгадай професію» Муз. супр.

Мета вправи: закріплення знань про різні види професії, розвиток логічного мислення, вміння працювати в команді.

Хід вправи. Діти об’єднуються у дві команди методом «День-ніч». Учасники отримують картки з незвичайними характеристиками професій.

Завдання: записати на фліпчарті якнайбільше професій, які відповідають  зазначеним на характеристикам. Виграє та команда, яка швидше виконає завдання.

Наприклад:

Найсолодша професія – пекар, кондитер, продавець солодощів, робітник кондитерської фабрики, пасічник, дегустатор солодощів.

Найсмішніша професія – клоун, юморист, сатирик, пародист, кавеенщик, автор коміксів, розповідач анекдотів.

Найзеленіша професія – садівник, озеленювач, продавець квітів, лісник, ландшафтний дизайнер.

Найгрошовитіша професія – депутат, банкір, бізнесмен, касир, бухгалтер, юрист, манікюрниця, масажист.

Найговіркіша професія – вчитель, вихователь, ведучий, тамада, диктор, журналіст, коментатор.

Найшвидша професія – спортсмен, льотчик, водії, бігун, пілот, гонщик, жокей, космонавт.

Але слід розрізняти близькі за значенням і вживанням слова: «професія» та «спеціальність».

- Що ж таке спеціальність? (Відповіді дітей).

Слайд 7 (зачитують діти).

Спеціальність -  певний вид діяльності в межах однієї професії . Спеціальність – це дещо вужче поняття, ніж професія. Наприклад, люди однієї професії можуть мати різні спеціальності.

Слайд 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17

Професія   

Спеціальність

Лікар  

Терапевт, лор, хірург, педіатр, стоматолог, невропатолог, окуліст,    гінеколог, нарколог.

Учитель   

Математики, історії, географії, біології, хімії, фізкультури, етики.

Психолог

Практичний психолог, психотерапевт, клінічний психолог,   консультант, патопсихолог.

Слюсар 

Слюсар-збирач, автослюсар, ремонтник, інструментальник, сантехнік.

Інженер

Інженер-конструктор, інженер-будівельник, гідротехнік, технолог.

Письменник 

 

Прозаїк, драматург, поет.

Артист   

Театру, цирку, естради, кіно.

Водій 

Автобуса, таксі, трамвая, тролейбуса.

Художник 

Реставратор, мариніст, декоратор, модельєр, оформлювач.

    

  Вибір професії - чи не найголовніший чинник того, як складеться твоє подальше життя та як ти будеш у ньому себе почувати. Адже всім хочеться не лише заробляти гроші, але й реалізувати свій потенціал та отримувати справжнє задоволення від своєї діяльності.

Тоді, відповідно, постає запитання : «Що ж таке правильний вибір професії?» Слайд 18

4. Вправа «Пакет»(10 хв.)

Мета: формування вміння  правильно приймати рішення, враховуючи всі «за» і «проти».

Хід вправи. Трьом  учасникам пропонують вибрати по одному з чотирьох пакетів. У першому пакеті – яблуко, у другому – цибулина, у третьому – пляшка з водою, четвертий порожній. Ніхто з дітей не знає, що в пакетах. Спостерігачі  можуть  давати  поради на рахунок вибору. Коли діти зроблять свій вибір починається обговорення:

-​ Чому ви вибрали цей пакет?

-​ Чого вам бракувало, щоб прийняти рішення?

-​ Що ви відчули, коли відкрили пакет?

-​ Які були наслідки і чи були вони приємними для вас?

Наші учасники робили свій вибір, керуючись тільки інтуїцією та порадами інших, не маючи при цьому повної інформації в результаті цей вибір їх розчарував.

Отже, обираючи професію, в першу чергу, необхідно володіти достатньою кількістю інформації про потреби ринку праці. Тільки так можна обрати професію, яка дозволить повністю реалізувати себе.


5. Правила вибору професії. Слайд 19

Для правильного вибору професії необхідно враховувати певні критерії відповідно до схильностей, потенціалу, здібностей людини, потреби суспільства.

«ХОЧУ» - інтереси і нахили, що часто визначають вибір професії. Інтерес – це прагнення до пізнання, бажання ознайомитися з певним предметом, явищем, вивчити його. Обрати професію за інтересами – означає обрати, те що подобається, приваблює. Слід врахувати, що людина може зацікавитися і тими професіями, до яких найменш здібна, наприклад наслідуючи товаришів, вступити до одного закладу за компанію, або ж звернути увагу на модний фах. У такому випадку вибір не може бути правильним.

«МОЖУ» - здібності, індивідуально-психологічні особливості, стан здоров’я. Здібності – сукупність індивідуально-психологічних особливостей людини, які є передумовою успішного виконання певних видів діяльності. Розрізняють спеціальні та загальні здібності. Загальні здібності  необхідні для широкого кола занять. До них належать працьовитість, кмітливість, уважність, цілеспрямованість. Спеціальні здібності забезпечують успіх у вузькому колі видів діяльності. До таких, наприклад, належать зорова пам'ять, розуміння людей, добре розвинена чутливість рук тощо. Основними з них є мислення, пам'ять, увага, темперамент, характер тощо.

«ТРЕБА» - потреби ринку праці, тобто актуальний вибір професії.

Обираючи  професію  слід відповісти не лише на запитання «Чого я хочу» і «Що я можу?», але й «Що потрібно іншим?». Правильний вибір професії - не тільки особиста справа, тому необхідно враховувати потреби ринку праці.

ХОЧУ – бажання, цілі, інтереси, домагання.

МОЖУ – простір здібностей, талантів, стан здоров’я.

ТРЕБА – запити ринку праці, соціально-економічні проблеми регіону,

розвиток економіки суспільства.

  Взагалі будь-який вибір професії можна розглядати як взаємодію двох сторін: індивідуальні особливості молодої людини, які виявляються у схильностях, інтересах, характері, темпераменті, і спеціальні вимоги, які вона висуває до людини. Відповідаючи на поставлене запитання, можна сказати, що при правильному виборі індивідуальні особливості молоді збігаються з вимогами професії.

 

6. Тест «До якої професії ти схильний» Слайд 20

На попередньому занятті ми з вами опрацювали тест «Яка з професій підходить тобі найбільше» з результатами якого ви зараз  ознайомитесь.

Біля кожного  лежить  конверт з вашим прізвищем. Відкрийте і ознайомтеся із результатами. Діти по черзі зачитують результати йде обговорення.

- Чи всі згодні з результатами тесту?

- Якщо ви не згодні із запропонованими професіями, напишіть на іншій стороні паперу, якою ви бачите  свою майбутню професію?

Як ти вважаєш, чи підходять тобі ці професії?

Що необхідно зробити саме тобі, щоб отримати таку професію?

Муз.супровід.

А зараз ми з вами оформимо результати тесту у вигляді колажу «Це моя майбутня професія». Діти підходять до столу, де розкладені малюнки з різними професіями та знаряддями праці до них. Учасникам необхідно вибрати картинку зі своєю професією, вирізати і приклеїти на ватман.

Отже, при виборі професії бажано спиратися на свої природні нахили, але необхідно враховувати один із вище зазначених критеріїв – потреби ринку праці.

 А зараз, уявіть, на хвилинку, що ви вже закінчили навчання в школі, у вузі, нарешті отримали професію. І настав час влаштуватися на роботу. В сучасному світі, одним із варіантів пошуку роботи є розміщення на сайтах із працевлаштування власного резюме.

Що ж таке резюме? (Відповіді дітей)

Слайд 21. Резюмé – це  вид документа, в якому подаються короткі відомості про навчання, трудову діяльність та професійні успіхи й досягнення особи, яка його складає. Основна вимога до такого документа — вичерпність потрібних відомостей і лаконічність викладу. Найчастіше використовується під час прийому на роботу. Мета резюме — зацікавити роботодавця своєю кандидатурою та висловити бажання отримати те чи інше місце та пояснюється, чому саме ви підходите на цю вакансію. Немає єдиних правил написання цього документу. Для кожного конкретного випадку складається окреме резюме.

 

7.Вправа «Моє резюме». Муз. супр.

Мета: формування уміння професійної само презентації підлітка.

Завдання:кожному учаснику скласти текстовий варіант власного резюме для подальшого його розміщення на  сайтах з працевлаштування так, щоб роботодавець неодмінно вами зацікавився. Обов’язково вказати свої професійні можливості і особисті якості, висвітлити перш ту інформацію (знання, навички, ділові якості),яка важлива для роботодавця. Час виконання вправи 7хв.

Після виконання кожен учасник презентує своє резюме - колективне обговорення: виправлення  помилок у змісті резюме

  • Які труднощі виникали під час написання резюме?
  • Зазначаючи свої професійні можливості, ви їх просто імітували, виходячи із базових знань про ту чи іншу професію, а чи важко було шукати і підбирати необхідні  особисті якості? Про що ви при цьому думали?
  • Що нове ви відкрили в собі під час написання резюме?

 

ІV. Заключна частина. Рефлексія. 

Давайте ще раз згадаємо:

- Що таке професія?

- Що таке спеціальність?

- Чим відрізняється професія від спеціальності?

- Що було важливим для вас на сьогоднішньому занятті?

- Які висновки із заняття можна зробити для себе?

 

Притча «Кожен чи ніхто». (5 хв.)

Вихователь розповідає притчу.

Жили  четверо  людей, яких звали Кожен, Хтось, Будь-хто та Ніхто. Мали вони важливу роботу, яку необхідно було виконувати, і Кожного просили її виконувати.

Кожен був переконаний,  що Хтось її може виконати. Будь – хто міг би її виконати, а не виконав Ніхто.

Хтось розсердився, бо це була робота Кожного. Ніхто не усвідомив, що Кожен не зміг би цього зробити. Закінчилося все тим, що Кожен звинуватив Когось, коли Ніхто не зробив того, що будь – хто міг зробити.

Обговорення притчі: 

  • Як ви гадаєте, про що саме йдеться в цій притчі?
  • Чому вчить нас ця притча?

Висновок. Як часто ми думаємо, що хтось інший подбає про наше майбутнє, зробить  правильний вибір за нас, і як часто потім шкодуємо, що не зробили все самостійно. 
Вибір професії – це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас. Ураховуйте всі обставини, пов’язані з майбутньою трудовою діяльністю, вмійте правильно порівнювати стан свого здоров'я і негативні фактори професії. Це дозволить вам надовго зберегти свої життєві сили й досягти великих успіхів у житті та кар’єрі.

 

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
1835
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку