Інтерактивне заняття «Здоров’я – найцінніший скарб»
для учнів 3-4 класів
Мета: поглибити поняття про те, що для людини головне – це здоров'я. Створити умови для закріплення знань учнів з питань здорового способу життя, формувати у дітей поняття про життя як найвищу цінність і здоров'я, як найважливішу умову щасливого життя, свідоме ставлення до власного здоров'я; розвивати почуття власної гідності й неповторності, розширювати уявлення учнів про здоровий спосіб життя, про хороші і погані звички; виховувати турботливе ставлення до особистого здоров’я, навички безпечної поведінки для здоров'я; виховувати толерантне ставлення один до одного.
Хід заняття
Вступне слово вчителя.
Усі сідайте тихо, діти!
Домовляймось – не шуміти,
Працювати час настав.
Тож ми марно часу не гаємо,
Про здоров’я урок починаємо!
1. Привітання
Тренер розпочинає заняття з налаштування учнів на плідну співпрацю Для розрядки настрою дітям пропонується назвати своє ім’я та колір їх настрою. При цьому пояснюючи, що світлі кольори будуть означати піднесений настрій, я темні навпаки пригнічений.
2. Посмішка по колу
Вчитель пропонує учням для плідної і цікавої роботи всім посміхнутися. Спочатку сусідові з одного боку, потім сусідові з другого боку, обов’язково вчителю і всьому класу.
3. Мозковий штурм «Що таке здоров’я?»
Здоров'я — така річ, про яку не замислюєшся, поки воно є. Але проблема в тому, що не думати про нього дуже небезпечно. Адже дбати про стан свого організму треба щодня. Згідно з визначенням здоров’я – це стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних недоліків.
Історія розвитку знань про здоров’я нараховує понад 2000 років. Біля витоків формування світоглядної думки про збереження найбільшої цінності, якою є здоров’я людини, стоять древньогрецькі філософи (Геракліт, Демокріт, Платон, Аристотель, Гіппократ та ін,). Так, наприклад, Аристотель підкреслював, що «здоров’я людини – щастя», а Гіппократ розумів організм людини як єдине ціле, надавав великого значення питанням етики, поведінки, приділяючи увагу як організму, його природі, так і оточуючому середовищу, умовам життя, гігієнічному режиму. Сучасні науковці, працюючи над розробкою вчення про здоров’я, наводять 79 визначень здоров’я, запропонованих спеціалістами різних країн, що свідчить про багатобічність цього поняття.
Вчені стверджують: здоров’я людини на 10 % залежить від спадковості, на 5 % — від рівня розвитку медицини, на 5 % — від навколишнього середовища, інші 80 % — у руках нас самих. Отже, наше здоров’я залежить від наших звичок та зусиль.
Народна мудрість стверджує: «Здоров’я більше варте, як багатство», «Люди часто хворіють, бо берегтися не вміють», «Вартість здоров’я знає лише той, хто його втратив», «Було б здоров’я, а все інше наживемо», «Без здоров’я немає щастя».
Той, хто веде здоровий спосіб життя, зазвичай спокійніший і більш врівноважений. А хто неуважний до свого здоров’я, той часто нервує, конфліктує, хворіє, не вірить в себе. А коли людина втрачає віру у власні сили, то перестає цінувати саму себе. (Додаток 1)
5. Гра «Так чи ні»
Вчитель зачитує учням перелік тверджень пов’язаних зі здоров’ям, а вони визначають чи згодні з ним чи ні. Але свою згоду чи не згоду діти повинні висловити так: якщо згодні – піднімають вгору руки, а коли не згодні – тупотять ногами.
6. Вправа «Два шляхи»
Вчитель пояснює учням, що нас ведуть два шляхи – один до здоров’я, а інший від здоров’я. Які саме потрібно визначити разом з учнями. На стрілочках діти записують шлях «до», а на хмаринках – шлях «від» і зачитують та прикріплюють на дошці. (Додаток 2)
7. Розминка «Медичний огляд»
Зараз ми з вами говоримо про здоров’я і я дуже задоволена вашими знаннями. Тому я дуже хочу перевірити ваше самопочуття і провести невеличкий медичний огляд. Зараз те, що я буду говорити – ви за мною робити:
Всі дихайте.
Не дихайте. Дуже добре.
Станьте прямо, усміхніться,
Один на одного подивіться,
Очима поморгайте,
Тихесенько сідайте.
Я оглядом задоволена, бо ніхто з дітей не хворий.
Всі веселі, всі здорові,
Далі вчитись всі готові.
8. Гра «Пригадай казку»
Пригадайте назви українських народних казок, герої яких сильні, витривалі, мужні, сміливі. («Котигорошко», «Кирило Кожум'яка»)
– Роздивіться iлюстрацiї (додаток 3) до цих казок i скажіть, з чого видно, що герої мають здоров'я? (Вони високі, сильні, красиві, спортивні, здолали ворогів.).
– Подумайте, на кого з казкових героїв ви хотіли б бути схожими? Чому? (Відповіді учнів.)
А тепер подумайте і пригадайте негативних героїв казок і мультфільмів, що вони робили неправильно і чи потрібно бути на них схожими. Які б ми їм дали поради. (Відповіді учнів обговорюються).
9. Вправа «Продовж речення»
А зараз пропоную всім вам зіграти в гру «Рима» і перевірити які правила для збереження здоров’я вам відомі . 1. Щоб було усе в порядку,
Вранці робимо...(зарядку).
2.Свою ти силу покажи,
З водою кожен день... (дружи ).
3. Хай мило живе... (запашисте)
Та рушничок... (пухнастий)
Порошок... (зубний)
І гребінець... (густий).
4. Потрібні організмові продукти,
Дуже корисні овочі та... (фрукти).
5. Дітям, дорослим дуже потрібно
Дихати часто свіжим... (повітрям)
6. Щоб здорові зубки мати,
Слід про них щоденно… (дбати)
Овочі та фрукти мити,
Щоб ніколи не… (хворіти)
7. Щоб здоровим довго жити,
Воду слід усім… (любити)
Мило, пасту, гребінець -
Будеш справжній… (молодець)
Молодці! Скільки правил вам відомо! Тепер вже ніхто й ніколи не заважатиме вам бути здоровими.
10. Гра «Лото здоров’я»
Вчитель: діти всі ви мабуть знаєте таку гру, як «Лото». А ви знаєте як в неї потрібно грати? (діти дають відповіді) Так, давайте і ми пограємо. Ось у мене є мішечок з бочонками на них є номерки, це номери тих питань, які я вам буду задавати про здоров’я, а ви мені даватимете відповідь.
11. Вправа «Склади прислів’я»
А як ви думаєте, турбувалися наші предки про своє здоров'я?.. Звичайно ж, турбувалися. І це відбивається в народних прислів'ях і приказках. Народ склав їх дуже багато з власного досвіду. Прочитати ці прислів'я ви зможете, виконавши завдання зібрати прислів'я бо вони розгубилися і тепер ми маємо початок з одного боку, а закінчення на іншому боці, тільки невідомо в якій послідовності. Зараз ми їх об’єднаємо стрілочками і тоді зможемо прочитати.
1.Здоровий будеш – всього здобудеш.
2.Бережи одежу з нова, а здоров’я змолоду.
3.Люди часто хворіють бо берегтися не вміють.
4.Здоров’я за гроші не купиш.
5.Вартість здоров’я знає лиш той, хто його втратив.
6.Хто здоровий, той сміється, все йому в житті вдається.
7.Здоровому все – на здоров’я йде.
8.Весела думка – половина здоров’я.
9.У кого щось болить – той про те і гомонить.
10.В здоровому тілі – здоровий дух.
12 Підсумок . Рефлексія «Дерево здоров'я»
- Піклуватися про своє здоров'я має кожна людина. Головне - захотіти бути здоровим!
Задумайтесь про своє ставлення до свого здоров'я. Наостанок давайте висловимо в кольорі листочків, як ви тепер будете ставитися до свого здоров'я.
Зелений - Я буду намагатися вести здоровий спосіб життя.
Жовтий - Я не впевнений у своєму виборі.
Червоний - Я байдужий до свого здоров'я.
Учні прикріплюють свої листочки на дерево здоров’я.
- Ми з вами сьогодні добре попрацювали. Сподіваюся, що здоровий спосіб життя увійде у вас у звичку і не буде викликати труднощів. А починати треба кожен день з посмішки, тоді він буде, як свято. Ростіть здоровими, діти, щоб раділи ви світові, а світ радів вам!
Швидко спливають хвилини –
От і прощатись пора.
Я на прощання вам зичу
Щастя, здоров'я, добра.
Усі разом. Здоров'я – це сила!
Здоров’я – це клас!
Хай буде здоров'я у вас і у нас.
Додаток 1
Додаток 2
ШЛЯХ ДО ЗДОРОВ’Я
РУЙНІВНИКИ ЗДОРОВ’Я
Додаток 3
Додаток 4
1.Здоровий будеш – хто його втратив.
2.Бережи одежу з нова, за гроші не купиш.
3.Люди часто хворіють на здоров’я йде.
4.Здоров’я а здоров’я змолоду.
5.Вартість здоров’я знає лиш той, здоровий дух.
6.Хто здоровий, той сміється, всього здобудеш.
7.Здоровому все – бо берегтися не вміють.
8.Весела думка – той про те і гомонить.
9.У кого щось болить – половина здоров’я.
10.В здоровому тілі – все йому в житті вдається.
Додаток 5