Заняття з елементами тренінгу «В світі емоцій»
Мета: формування вміння керувати своїм емоційним станом, профілактика булінгу серед молоді
1. Агресивність
Не раз можна почути, що саме діти та підлітки стали винуватцями бійки або грабіжництва, що маленький хлопчик з сусіднього дому замучив мале кошеня, або про те, як діти знущалися над своїми однолітками. Дитяча жорстокість інколи вражає… Тепер нікого не здивує, як з уст зовсім юних дітей можуть лунати образливі, в’їдливі слова, що ранять душу і викарбовують на серці страшні рубці, які не здатен загоїти навіть час. Жодна людська вада не повинна бути об’єктом висміювання. Та це розуміють, на жаль, лише дорослі. А як втохмачити це у ваші голови, ви живете лише сьогоднішнім днем і звикли бурхливо висловлювати свої емоції, не задумуючись над наслідками?
Причина агресії
Деякі психологи переконані, що дитина сама по собі не може мати агресію, а лише накопичує її від своїх батьків та оточуючого середовища.
«Будь-яка сварка чи то грубіянство з боку батьків дитина всмоктує в себе як губка. Дуже важливий момент у формуванні особи відіграє поняття добра і зла. Нерідко трапляється таке, що дитя тягне за хвіст кошеня, відбирає красиву іграшку у слабкішого товариша, кидається яйцями в перехожих. До цих безневинних, на перший погляд, витівок батьки часто відносяться поблажливо, адже всі колись були маленькими і здійснювали дурниці», - заспокоюють себе батьки.
Хоча деякі з гордістю можуть розповідати знайомим, який у них зростає сильний син: розбив ніс однокласникові – майбутній боксер-чемпіон. Та не головне, аби він був чемпіоном, головніше - стати свідомою людиною, яка може адекватно оцінювати ситуацію і нести відповідальність за свої вчинки.
Трагічність ситуації в тому, що свідки чи жертви насильницької діяльності переносять модель кривдницької поведінки у власне життя та продовжують чинити насильство. Власне створюється коло насильства: жертви стають кривдниками (Н.: армія – дідівщина; сім’я - дитину б’ють, дитина б’є своїх дітей.)
Чому люди проявляють агресивність по відношенню до один одного та до самих себе?
2. Методика: «Кола»
Зараз ми з вами зробимо маленьку вправу, яка називається «Кола»
І. Заповнити коли
Так, заповнили?
ІІ. А зараз уважно подивіться на свої кола і запишіть три емоції які у вас виникли.
ІІІ. А зараз подивіться на них і закрийте 2 і 3 кола, а зараз можете уявити, що у людини з життя зникають друзі, люди з якими приємно проводити час, просто спілкуватися і запишіть три відчуття які виникли, коли ви уявили, що у вас на мить вони зникають.
Ось так відчувають себе люди які втратили друзів, чи не можуть спілкуватися. Ось так себе можуть відчувати люди з особливими потребами. А особливо ті, які більшість свого часу перебувають дома, тобто навіть навчаються дома.
Ось тому і ввелася інклюзивна форма навчання. Вона відкриває двері багатьом дітям з особливими потребами. Це позитивно як для дітей з особливими можливостями так і для усього класу.
ІV. А зараз коли ваші кола уже відкриті, подивіться на них уважно і уявіть, що у вас знову з’явилися ваші друзі, от які у вас виникли емоції, почуття на даний момент, запишіть їх.
Подивіться чи не змінилися ваші емоції, ті, що ви записували, перші і треті.
3. Роздуми про Добро та Зло
Що для вас є Добро, а що є Зло?
А чи можна якось керувати своїми емоціями, щоб не створювати собі та комусь конфліктних ситуацій?
Чи справді конфлікт у людини викликає стресовий стан?
А чи можна цього якось уникнути?
Кілька порад для встановлення врівноваження:
Будьте позитивною особистістю, тобто:
Ставимо на стіл велику скляну банку.
Сьогодні поговоримо з вами про життя. Що ви можете сказати про цю банку? (студенти починають давати відповіді. Наприклад: «Вона порожня» або «вона скляна» і т. д.)
Далі дістаємо з-під столу мішок із горіхами й починаємо вкладати їх у банку доти, доки вони не заповнять її до самого верху.
- А тепер що ви можете сказати про цю банку?
Далі дістаємо пакет із горохом і засипаємо його також. Горох заповнив простір між горіхами.
- А тепер?
Тоді дістаємо пакет із манкою, його теж засипаємо в банку. Через якийсь час у банці не залишилося вільного простору. Тоді витягаємо пляшку води і вливаємо її в банку.
- А от тепер банка повна!
Тож зараз я буду пояснювати вам, що щойно відбулося. Банка – це наше життя. Горіха – це найважливіші речі в нашому житті, це наша родина, це наші діти, наші кохані – все те, що має для нас величезне значення.
Горох – це речі, не настільки значимі для нас, це може бути дорогий костюм або машина тощо.
Манка – це все найдрібніше й незначне в нашому житті, всі ті дрібні проблеми, які супроводжують нас впродовж усіх прожитих днів.
Якби ми спочатку засипали у банку манку, то в неї уже не помістилися б ані горох, ані горіха. Ніколи не дозволяйте різній дрібноті заповнювати ваше життя, закриваючи вам очі на значно важливіші речі.
- А що ж означає вода?
- Наскільки б ваше життя не було заповнене, завжди є трішки місця для розваг. Незважаючи ні на які проблеми, точно знайдеться час на те, щоб розслабитися й відпочити!
Розкласти картинки з афірмаціями, студенти по черзі виймають картинку яка сподобалась, по бажанню зачитують афірмацію.