Шкільна і сімейна сфери не існують ізольовано в житті дитини, яка, приходячи до школи, репрезентує світ своєї родини, умови життя, спектр соціальних взаємин, звички, манери поведінки, навіть, рівень інтелекту. Школа завжди прагнула до взаємодії з сім'єю. Це знаходило своє відображення в корекції сімейного виховання, у педагогічній просвіті батьків, у безкінечному обговоренні з батьками з приводу навчання і поведінки їхніх дітей, у викликах батьків до школи тощо. Контакт з батьками як взаємодія може бути встановлений лише за умови, що обидва суб'єкти усвідомлюють: тільки спільними зусиллями можна створити умови для розвитку та виховання дитини, допомогти їй у набутті необхідного соціального досвіду. Визначальна умова взаємодії цих двох суб'єктів - батьків і педагога - вичерпне уявлення про зміст виховної діяльності один одного.
Інтерактивність - це принцип організації системи, при якому мета досягається інформаційним обміном елементів цієї системи. Елементи інтерактивності - всі елементи взаємодіючої системи, за допомогою яких відбувається взаємодія з іншою системою. Сім'я мама дитина тато Інші члени сім'ї клас батьки Кл. керівник директор вчитель учень клас батьки учень Кл. керівник вчитель клас Кл. керівник учень батьки
Сутність інтерактивних форм роботи з батьками батькам не нав'язується готова точка зору, їх спонукають думати, шукати власний вихід з ситуації, що склалася; кожен учасник має відчувати свою успішність, інтелектуальну спроможність, є рівноправним, рівнозначним суб'єктом; робота направлена на створення комфортних умов спілкування та навчання батьків; форма організації пізнавальної діяльності батьків через діалог і партнерство; батьки є активними учасниками взаємодії.
Сімейні свята. Свято будує стосунки з сім'єю на принципах добровільності і особистої зацікавленості. Сприяє згуртовуванню класного колектива. Батьки об'єднуються за загальною тематикою, спільно ведуть пошуки оптимальних форм проведення свята. Орієнтовні теми: 1. Родинні ігри. Сучасні ігри та іграшки. 2. Добрі звички родини. 3. Спортивні свята. 4. Моральні уроки нашої родини тощо. Свято української мови Спортивне свято Тематичні концерти
Дискусія форма діяльності, стимулююча формування комунікативної культури. Об'єктом є проблема, по відношенню до якої кожен учасник вільно висловлює свою думку. Круглий стіл учасники обмінюються думками один з одним при повному рівноправ'ї кожного; доцільно використовувати тоді, коли необхідно узагальнити ідеї та думки відносно обговорюваної проблеми; відіграє швидше інформаційно-пропагандистську роль, а не служить інструментом вироблення конкретних рішень. Семінари (Конференції) обговорення проблеми, в ході якого учасники по черзі виступають з повідомленнями, після чого відповідають на запитання; дозволяє залучати до співпраці різних фахівців, що дає змогу більш глибоко висвітлити тему. Дебати рольові інтелектуальні змагання, в яких одна команда аргументовано доводить певну тезу, а інша – опонує їй; дебати дозволяють розглянути актуальну проблему з різних сторін.
Інтерактивні ігри і вправи (моделюючі ігри, рольові ігри і т.п.) - це втручання в групову ситуацію "тут і тепер", яка структурує активність членів групи відповідно до певної навчально-виховної мети. Інтерактивні ігри пробуджують в учасників зацікавленість, створюють ситуацію випробування і дарують радість відкриттів, що властиво усім іграм.
. Майстер-класи Учитель може запропонувати батькам поділитись з іншими тим, що вони вміють. Наприклад, хтось вміє робити витинанки, хтось може розповісти про надання першої допомоги, хтось - продемонструвати, як виготовляти ляльок-мотанок, а хтось – поділитись цікавими рецептами приготування випічки. Майстер-клас: «Секрети чаювання» Кулінарні майстер-класи Творчі майстер-класи Майстер-клас: «Орієнтування на місцевості»
Тематичні акції можуть охоплювати як навчальний заклад, так і один клас. Основна мета: формування системи педагогічної взаємодії навчального закладу і сім'ї в різних напрямках на користь розвитку особистості дитини. Наслідком проведення акцій може стати: створення сприятливого середовища для підвищення кількості контактів батьків з педагогами, формування позитивного ставлення батьків до установи, зростання потреби в організації сімейного дозвілля. Екоакція на о. Хортиця Благодійні ярмарки
Для батьків, що не мають досвіду виховання дитини Батьківські тренінги активна форма роботи з батьками, які усвідомлюють наявні проблеми родини, прагнуть змінити стиль взаємодії, розуміють необхідність набуття нових знань і вмінь у вихованні власної дитини. Бажана участь обох батьків Група -12—15 осіб. П'ять—вісім занять. Проводиться шкільним психологом або вчителем, який володіє тренінговою методикою.
Переваги використання інтерактивних форм роботи з батьками: - створення атмосфери співробітництва, творчої взаємодії; вивчення суперечливих питань за допомогою критичного аналізу різних поглядів; - моделювання реальних життєвих ситуацій, спільне вирішення проблем виховання та навчання дітей; - формування в батьків певних педагогічних умінь та навичок; - сприяння усвідомленню відповідальності батьків щодо становлення особистості дитини; - надання можливості батькам бути безпосереднім учасником планування, організації та проведення навчально-виховного процесу.