"Інтерактивні методи навчання в роботі словесника"

Про матеріал
Мета мого виступу – з’ясувати суть інтерактивного навчання, його переваги в навчально-виховному процесі, звернути увагу на сутність сучасного уроку, зокрема уроків української мови та літератури. Передусім варто з’ясувати переваги інтерактивного навчання, розглянути його застосування на різних етапах уроку, порівняти застосування різних методів навчання на уроках української мови та літератури.
Перегляд файлу

Використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови і літератури

 

Моє педагогічне кредо


 

…Найдосвідченіший педагог ніколи не повинен спинятися на досягнутому, бо якщо немає руху вперед, то неминуче починається відставання (  В.О.Сухомлинський )

Моя педагогічна мета

  Формувати національно свідомих, усебічно розвинених, духовно багатих особистостей, справжніх громадян України

 

З нього випливає тема, над якою я працюю в процесі навчання школярів української мови та літератури

Використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови і літератури

      Сучасне життя розвивається бурхливими темпами, тому відбулися вагомі зміни в системі освіти. Учитель, навіть найталановитіший, уже не може бути єдиним джерелом інформації. Особливої актуальності набувають проблеми формування творчої особистості, виховання молодої людини як громадянина на основі оволодіння гуманістичними цінностями , нормами демократичної культури.Традиційне навчання з його авторитаризмом, орієнтацією на середнього учня, перевагою репродуктивної діяльності над пошуковою не відповідає вимогам часу. Тому настала необхідність переходу від «передачі знань» до «навчання вчитися», «навчати жити». Сучасному учневі не так треба подати тему, як навчити осмислювати її, а він уже потім шукатиме інформацію, котра допоможе розв’язати  проблему.

Отож повернути учням інтерес до шкільних предметів, зробити навчання цікавим, посилити бажання учитися спонукає до пошуків. На мою думку, сприяти вирішенню поставлених перед освітою завдань мають інтерактивні методи  навчання. Саме цим обумовлюється актуальність   проблемного питання над яким працюю упродовж 3 років

          Аналіз сучасної педагогічної літератури свідчить, що зміни неможливі без застосування на уроках інтерактивних технологій, що ґрунтуються на діалозі, моделюванні ситуацій вибору, вільному обміні думками тощо.

        Мета мого виступу  – з’ясувати суть інтерактивного навчання, його переваги в навчально-виховному процесі, звернути увагу на сутність сучасного уроку, зокрема уроків української мови та літератури. Передусім варто з’ясувати переваги інтерактивного навчання, розглянути його застосування  на різних етапах уроку, порівняти застосування різних  методів навчання на уроках української мови та літератури.

         Реалізація інтерактивних методів навчання на уроках української мови має конкретну мету:  створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність.

 

Мистецтво навчання не в умінні повідомляти,

а в умінні збуджувати, будити, оживляти

                                        (А.Дистерверг).

Яким же має бути сучасний урок? Які його ознаки, чим він повинен відрізнятись від уроків, які ще використовуються зараз у педагогічній практиці, але вже не задовольняють у повній мірі вимоги   навчальних досягнень учнів?
Чи може сучасний урок бути радісним і цікавим для учнів?  Чи може він розкрити творчий потенціал особистості, поставивши її в ситуацію морального вибору й підготувати до самостійного рішення? Досвід   доводить, що може, однак лише за умови, якщо процес навчання перевести на інноваційну основу шляхом перебудови педагогічної технології самого  вчителя і навчальної технології учня, змінивши сам підхід до здобуття знань.

У своїй роботі кожний педагог повинен користуватися такими заповідями :

  • Кожна дитина талановита.
  • Кожна дитина має право на помилку.
  • Кожна дитина має право на вільний творчий пошук.

У таких умовах педагог повинен бути :

Педагог      Філософ                           Майстер                         Психолог

Віра в життя             Віра в дитину                  Віра в себе

           Сучасна школа покликана застосовувати модель навчання, що будується на діалогових формах спілкування, взаємодії. Такою моделлю навчання є інтерактивне навчання.

Термін "інтерактивний" прийшов до нас з англійської і має значення "взаємодіючий". Існують різні підходи до визначення інтерактивного навчання. Одні вчені визначають його як діалогове навчання: "Інтерактивний – означає здатність взаємодіяти чи знаходитись в режимі бесіди, діалогу з чим-небудь (наприклад, комп’ютером) або ким-небудь (людиною).

         Погоджуся  з визначенням інтерактивних методів навчання О. Пометун та Л. Пироженко, які вважають, що інтерактивне навчання передбачає

залучення до навчального процесу всіх його учасників, де кожен учень має

конкретне завдання, за яке він повинен публічно прозвітувати, або від

його діяльності залежить якість виконання поставленого перед групою та

перед усім класом завдання.

        Суть інтерактивного навчання полягає  в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної взаємодії всіх учнів.

      Роль інтерактивного навчання

  • суттєве доповнення до системи методів навчання
  • інструмент, що дозволяє значно урізноманітнити достатньо однотипну форму пізнання оточуючої дійсності,
  •  якісно інший підхід до організації освітньої діяльності.

        Слід визнати, що інтерактивне навчання –

відбувається

 в атмосфері доброзичливості та взаємної підтримки, що дозволяє не тільки отримувати нове знання, але й розвиває саму пізнавальну діяльність, переводить її на більш високі форми кооперації  і співробітництва. Учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.

 

      Інтерактивне навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і умінь, виробленню цінностей, створенню справжньої атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером учнівського колективу.

     Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими, критично мислити, приймати продумані рішення.

Найхарактернішою ознакою такого способу пізнання (інтерактивних технологій) є те, що активним співтворцем навчального процесу стають самі учні. Учень і учитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчального процесу. Вони спільно визначають мету діяльності, об’єкт, суб’єкт, засоби діяльності, результати навчання. Під час такого спільного пошуку здійснюється обмін думками, знаннями, способами діяльності, внаслідок чого відбувається рефлексія, оцінювання здобутих результатів. Учні усвідомлюють, чого вони досягли на певній сходинці пізнання, що вони знають, уміють, як виражають своє емоційне ставлення до об’єкта навчання, як володіють оцінними судженнями, як збагатився їхній особистий досвід творчої діяльності.

        Під час інтерактивного навчання учень стає не об’єктом, а суб’єктом навчання, він відчуває себе активним учасником подій і власної освіти та розвитку (це особливо важливо для старшокласників). Це забезпечує внутрішню мотивацію навчання, що сприяє його ефективності.

інтерактивні методи сприяють допомагають  учням оволодіти такими

навичками:

  • аналізувати навчальну інформацію;
  • творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу;
  • навчитися формулювати власну думку, правильно її висловлювати;
  • доводити власну точку зору, аргументувати й дискутувати;
  • навчитися слухати іншу людину, поважати альтернативну думку;
  • моделювати різні соціальні ситуації, збагачувати власний соціальний досвід через включення у різні життєві ситуації і переживати їх;
  • вчитися будувати конструктивні відносини у групі, визначати своє місце в ній, уникати конфліктів, розв'язувати їх, шукати компроміси, прагнути діалогу, знаходити спільне розв'язання проблеми;
  • розвивати навички проектної діяльності, самостійної роботи, виконання творчих робіт.

     Основні переваги інтерактивних технологій  навчання:

  •   інтерактивні технології дозволяють забезпечити глибину вивчення змісту. Учні освоюють усі рівні пізнання (знання, розуміння, аналіз, синтез, оцінка).
  • інтерактивні технології дозволяють забезпечити глибину вивчення змісту. Учні освоюють усі рівні пізнання (знання, розуміння, аналіз, синтез, оцінка).
  • змінюється роль учнів: вони приймають важливі рішення щодо процесу навчання.
  • учні, які отримують власний досвід вчителювання, з нової точки зору дивляться на навчально-виховний процес, на роль вчителя і учня в ньому.
  • значно підвищується роль особистості педагога: він менше часу витрачає на

вирішення проблеми з дисципліною, педагог сильніше розкривається перед учнями як лідер, організатор.

  • основним джерелом  мотивації навчання стає інтерес самого учня.

Усвідомивши суть інтерактивного навчання, намагаюся у своїй діяльності,

як учитель української мови і літератури, впроваджувати ці форми і методи роботи.

       

        Не залишилася поза увагою і робота з обдарованими дітьми. Складання сенканів, ребусів, паспортів твору  допомагають учням краще підготуватися до олімпіади з української мови і літератури та Міжнародного конкурсу з української мови імені П. Яцика.        Аналіз результатів занять, на яких застосовувалися інтерактивні методи  засвідчив позитивні зміни в якості знань гімназистів. Зріс інтерес до навчання, на таких уроках їм цікаво, вони реально оцінюють свою діяльність, учаться відстоювати власну думку.

        Упровадження інтерактивних технологій повинно широко застосовуватись у сучасному навчальному процесі. Завдяки цим технологіям, крім здобуття знань, в учнів формується власне світобачення. Вони вчаться пояснювати і вмотивовувати, а де потрібно – обстоювати свою точку зору. А це дуже вадлива риса, потрібна у сучасному інтенсивному світі.

         Отже, інтерактивні технології допомагають легше адаптуватися до високих вимог нинішнього життя.

           Хочу зазначити, що використання інтерактивних технологій не є для мене самоціллю, а лише засобом  для досягнення тієї атмосфери в класі, що сприяє співробітництву на уроці.  Використання інтерактивних форм навчання допомагає    співпрацювати з усім класом, з кожним учнем і учням між собою.

 

 

 

 

 

Інтерактивний метод - це спосіб взаємо­дії через бесіду, діалог.     

Досвід дозволяє стверджувати, що при виборі методів взаємодії учасників навчального процесу доцільно зупинитися на інтерактивних методах

навчання, оскільки вони дозволяють створити комфортні умови, за яких кожен

 учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.

Оскільки метод є складовою ширшого поняття «технологія навчання» вважаємо доцільним диференціювати інтерактивні методи навчання української мови відповідно до класифікацій інтерактивних технологій. Погоджуюся з висновком дослідників О. Пометун та Л. Пироженко про те, що інтерактивне навчання є сукупністю технологій. Автори розподіляють інтерактивні технології на чотири групи залежно від мети заняття та форм організації навчальної діяльності  учнів:

  • інтерактивні технології колективно-групового навчання  - технології, що передбачають одночасну спільну (фронтальну) роботу всього класу;
  • інтерактивні технології кооперативного навчання (організація навчання у малих групах учнів, об’єднаних спільною навчальною метою: робота в парах,

карусель, робота в малих групах, акваріум тощо);

  • технології ситуативного моделювання - побудова навчального процесу за допомогою залучення учня до гри, передусім, ігрове моделювання явищ, щовивчаються;
  • технології опрацювання дискусійних питань - широке публічне обговорення якогось суперечливого питання.

      Процес навчання на уроках  української мови та літератури – це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня.

 Мені імпонує думка  «Ефективно навчати, не зацікавивши, неможливо. Вчитель повинен бути творцем-модельєром кожного етапу спілкування дитини з предметом. Загальновідомий факт: через особистість вчителя дитина або ж любить предмет, або ж залишається байдужою до нього». (З книги Ходанич Л.П., Гнаткович Т.Д., Андрела Л.В. «Урок як форма організації навчання рідної мови: Навчально-методичний посібник для вчителів-словесників»)

             Уроки української мови та літератури, організовані за інтерактивними технологіями, сприяють розвитку мислення учнів уміння вислухати товариша і зробити свої висновки, вчитися  вислухати  думку іншого і вміти аргументувати свою думку. Тому, на  своїх уроках української мови та літератури активно застосовую групову навчальну діяльність – модель організації навчання в малих групах, об’єднаних спільною навчальною метою. У груповій навчальній діяльності учні показують високі результати засвоєння знань, формування вмінь. Найчастіше парну і групову роботу я проводжу на етапі застосування набутих знань. Тому, клас поділяю н групи з різними навчальними можливостями, і кожна з цих груп потребує особливого, індивідуального підходу. Найважче працювати зі слабкими учнями, вони потребують дуже багато уваги на уроці, і ось постає питання, як організувати роботу з цими учнями. Щоб не залишати поза увагою інші групи дітей.

Урок має бути ефективним, оптимальним за структурою. На кожному уроці дається учням час для роздуму, переживання, вибору позиції й обов’язково словесного звучання своїх думок. 

         Отже, одне з правил педагога: намагатись ввести дидактичне завдання у коло інтересів того, хто навчається.( З книги Ходанич Л.П., Гнаткович Т.Д., Андрела Л.В. «Урок як форма організації навчання рідної мови: Навчально-методичний посібник для вчителів-словесників» ). Для цього необхідно добре знати бажання, потреби вікової категорії учнів у цілому і кожного окремо. На сучасних уроках літератури повинні переважати колективні форми роботи. Ще Л. Виготський твердив, що в співпраці дитина може зробити більше, ніж самостійно.

                                                  Висновки

Отже,   інтерактивне навчання – така організація навчального процесу, за якої неможлива неучасть у процесі пізнання: або кожен учень має конкретне завдання, за виконання якого він повинен публічно відзвітувати, або від його діяльності залежить якість виконання поставленого перед групою завдання.

Спілкуватись з учнем чи ученицею як із партнерами, не опускатись, а піднятися до рівня дитини – мета інтерактивних методів  навчання.

           Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається шляхом постійної, активної взаємодії усіх учнів. Головними в процесі навчання є зв’язки між учнями, їхня взаємодія та співпраця. Результати досягаються взаємними зусиллями учасників процесу навчання, учні беруть на себе відповідальність за результати навчання.

 

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
5 вересня
Переглядів
34
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку