ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ ЯК ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ У НАВЧАННІ

Про матеріал
ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ ЯК ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ У НАВЧАННІ-наукова публікація про особистий досвід використання інтерактивних методів в інноваціцному підході у навчанні
Перегляд файлу

А.В. ДУБОВА

викладач англійської мови

Вище професійне училище №4 м. Хмельницького

ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ ЯК ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ У НАВЧАННІ

Освіта - одна з найважливіших сфер людської діяльності та ви­значальний фактор розвитку людства. У багатьох країнах світу давно розуміють, що майбутнє за тією цивілізацією, яка максимально забезпе­чить розвиток інтелектуального та творчого потенціалу своїх громадян. У сукупності з наукою, суспільно-політичними інститутами, засобами масової інформації та культурою освіта виступає важливим фактором створення високоефективної економіки, ключовим засобом формування громадянського суспільства. В умовах глобалізації, нових геополітичних змін у світі перед освітою постають нові завдання, вирішення яких має надзвичайно велике значення не тільки для освіти майбутнього, а й для розвитку суспільства в цілому.

 Найважливіше завдання сучасної системи освіти - означає створити умови, які дають можливість сучасному здобувачу брати активну участь в оволодінні знаннями, творчо застосовувати ці знання на практиці. З цією метою викладачі застосовують на практиці різні сучасні технології і методики. Завдання полягає в тому, щоб зробити кожен урок цікавим, захоплюючим і домагатися того, щоб він розвивав пізнавальний інтерес, спонукав учнів до активної участі в освітньому процесі. Національна Доктрина розвитку освіти в Україні наголошує на важливості опанування іноземної мови як засобу комунікації, що має на меті набуття здобувачами відповідних умінь і навичок. Одним з найважливіших принципів, на яких базуються нові програми з англійської мови є принцип інтерактивності.

Проблеми інтерактивного навчання розглядалися ще в перші десятиліття минулого століття. Розроблені методики впроваджувалися у практику української школи у 1920-ті роки – за часів масштабного реформування шкільної освіти. Застосовувані в той час лабораторно-бригадний і проектний методи, робота в парах змінного складу, виробничі й трудові екскурсії та практики були передовим словом не лише в радянській, а й у світовій педагогіці. Подальшу розробку елементів інтерактивного навчання знаходимо у працях В. Сухомлинського, у творчості вчителів-новаторів 1970-80–х років (Ш.  Амонашвілі, В.  Шаталова, Є.  Ільїна, С.  Лисенкова та ін..), у теорії розвивального навчання. Наприкінці ХХ століття інтерактивні технології набули поширення в теорії та практиці американської школи, де їх використовують при викладанні різноманітних предметів. Методичний аспект інтерактивної технології досліджували В. Воронцов, І. Казанцев, С. Мельникова, О. Пометун, Г. Селевко, Л. Пироженко, Д. Джонсон. У наукових роботах проаналізовано й класифіковано різні форми й прийоми інтерактивного навчання, визначено їх вплив на ефективність засвоєння нових знань і навичок учнів.

Метою даної статті є дослідити можливості ефективного використання інтерактивних методів навчання у процесі формування комунікативної компетенції здобувачів на уроках англійської мови.

Однією з важливих якостей педагога, умов успішності його як професіонала - готовність до інноваційної діяльності. Педагогічні інновації, як і будь які інші нововведення, породжують проблеми, пов’язані з необхідністю поєднання інноваційних програм з державними програмами виховання і навчання, співіснування різних педагогічних концепцій. Вони потребують принципово нових методичних розробок, нової якості педагогічного новаторства, здатності до творчості та рефлексії.

Готовність до інноваційної педагогічної діяльності – особливий особистісний стан, який передбачає наявність у педагога мотиваційно-ціннісного ставлення до професійної діяльності, володіння ефективними способами і засобами досягнення педагогічних цілей, здатності до творчості. Інноваційна компетентність педагога – система мотивів, знань, умінь, навичок, особистісних якостей педагога, що забезпечує ефективність використання нових педагогічних технологій у роботі із здобувачами освіти.

Інтерактивний (від англ. interaction - взаємодія) – той, що базується на взаємодії; означає наявність зворотного зв'язку між педагогом та учнями. Інтерактивне навчання – це такий вид діяльності, що передбачає взаємодію здобувача з навчальним середовищем, яке слугує джерелом засвоюваного ним досвіду [5, с.7]

Інтерактивна методика не конкурує з традиційними формами викладання. Її мета – об’єднати всі ці форми викладання. Використання інтерактивної технології (навчання у взаємодії) дозволяє вирішити поставлені завдання для розвитку творчого мислення та вміння аргументувати свої доводи, необхідні для вирішення будь-яких проблем.

Інтерактивне навчання розвиває комунікативні вміння і навички як викладача, так і здобувача, допомагає встановленню емоційних контактів між учасниками освітнього процесу, сприяє досягненню цілей виховання, оскільки привчає працювати в команді, прислухатися до думки своїх товаришів.

Інтерактивне навчання сприяє формуванню навичок та вмінь, як предметних, так і загально навчальних; виробленню життєвих цінностей; створенню атмосфери співробітництва, взаємодії; розвитку комунікативних якостей (3, с.7)

Ефективною вважається технологія інтерактивного навчання здобувачів, метою застосування якої, є формування мотивованого інтересу до англійської мови.

Педагог забезпечує діалогічність навчання. Виступає лише в ролі організатора співпраці, лідера групи.

Спокуса все розповісти дітям, найкращим чином розтлумачити все їм, вабить молодих вчителів і не дає бажаного результату, якщо учні залишаються тільки слухачами. З цього приводу Джон Хольт сказав: “The biggest enemy of teaching is the talkative teacher” (Найбільший ворог навчання є балакучий вчитель)” [4]. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблеми.

Інтерактивне навчання має як позитивні, так і негативні сторони. До позитивних належать: 

  • розширення пізнавальних можливостей здобувачів (здобуття, аналіз, застосування інформації з різних джерел); 

високий рівень засвоєння знань;

       оптимальний контроль викладача;

       взаємодія та партнерство між викладачем і здобувачами;

       пошук альтернативного підходу в оцінюванні знань учнів.

Незалежні дослідження, проведені різними вченими, показали, що оволодіння матеріалом і рівні його застосування зростають майже у 4 рази при застосуванні інтерактивних методів навчання. Економія часу, необхідного для вивчення конкретного матеріалу, в середньому становить 30 %, а набуті знання зберігаються у памяті значно довше завдяки залученню всіх активних дій здобувачів у процесі навчання (2, с. 6)

Недоліком є відсутність методичних розробок уроків з іноземної мови, необхідність значних затрат часу на вивчення певної інформації. У порівнянні з традиційними методами, перевагами інтерактивного навчання є:

  • участь у роботі всіх здобувачів класу;
  • формування вміння працювати у команді;
  • вироблення доброзичливого ставлення до опонента;
  • можливість висловлювати власну думку;
  •  створення «ситуації успіху»;
  • можливість засвоєння великої кількості матеріалу за короткий проміжок часу;
  •  формування навичок толерантного спілкування;
  •  уміння аргументувати свою думку, знаходити альтернативне рішення проблеми

Під час викладання  англійської мови, ефективними є такі інтерактивні технології навчання, як:

1)інтерактивні технології коопе­ративного навчання:

  •     «Карусель»;
  •      «Коло ідей»; «Спільний проект»;
  •     «Акваріум» та ін.;

2)інтерактивні технології колек­тивно-групового навчання:

  •     «Мікрофон»;
  •     « Мозковий штурм»;
  •     «Мозаїка» та ін.;

3)інтерактивні технології ситуа­тивного моделювання:

  •     «Імітаційні ігри»;
  •     «Рольові ігри» та ін.;

4) інтерактивні технології веден­ня дискусії

А також : проектування бізнес планів, проектів, проведення творчих заходів, використання мультимедійних комп’ютерних програм та залучення англомовних спеціалістів.

Гра –  найбільш доступний для  здобувачів  вид діяльності, спосіб переробки отриманих із зовнішнього світу вражень. У грі яскраво проявляються особливості мислення та уяви, емоційність, активність, розвиваюча потреба в спілкуванні. Цікава гра підвищує рівень активності здобувача, і він може вирішити більш складну задачу, ніж на звичайному занятті. Але це не свідчить про те що всі заняття повинні проходити в формі гри. Гра   це тільки один з методів, і вона дає гарні результати тільки у поєднанні з іншими: аудіюванням, бесідами, читанням та іншими.

Гра має велике значення для розвитку особистості. Успіх навчальної гри визначається можливостями учасників, а також віковими особливостями. Навчальна ділова гра має такі функції:

1. Розвиваюча – забезпечує під час освітньої діяльності розвиток творчого потенціалу учнів, їх самостійності в оволодінні методами отримання необхідних знань.

2. Комунікабельна – реалізується через організацію спілкування, регулювання міжособистісних відносин, виникнення механізму саморегуляції поведінки.

3.Активізуюча – передбачає стимулювання пізнавальних процесів, інтересів, потреб.

4.Інформаційна – проявляється у спрямованості змісту гри на соціальні, психологічні та методичні проблеми.

5.Функції інтеграції знань забезпечує міжпредметні зв’язки між курсами загальних об’єктів вивчення [5:45-67].

Обираючи певний  інтерактивний метод, а саме “Interview”, “Round Table”, “Reflexive Circle”,“Hot summary”, “Project”,“Expert Groups”, “Dozens of questions”, “Excursion”, викладач формує в здобувачів відповідні навички. В додаток до цього, в результаті взаємодії спілкування відбувається взаємонавчання обох сторін.

Розглянемо надалі приклади проведення найбільш цікавих інтерактивних ігор. Нижче запропоновані ігри передбачають оволодіння словниковим запасом з вивченої теми та загальновживаними словами.

Grab a minute–гра, в якій надається 1 хвилина, для представлення терміну, написанного на інтерактивній карті. Учасник має надати найбільше інформації про даний предмет/термін, його значеня, використання, тощо. Отримує перемогу, той, який надав найбільш повну та зв'язну інформацію про вказаний в картці предмет або термін.

Перевірка знань: словниковий запас з певної теми у поєднанні з грамматикою. Хороший спосіб для закріплення пройденного матеріалу.

Особливості гри: покращується навички швидкого реагування, критичного мислення.

An item description–гра, в якій необхідно описати слово чи словосполучення, вказані на інтерактивних картках, не називающи корінь слова та не застосовуючи жестів. При цьому активну роль грає решта групи, яка має вгадати слово.

Перевірка знань: словниковий запас з певної теми у поєднанні з грамматикою. Можна використовувати в якості Warm up activity.

Особливості гри: покращується навички швидкого реагування, активізується пошук синонімів англійською мовою. Прямий комунікативний контакт з групою позитивно впливає на  взаємозв’язок всередині групи.

Chain story–гра на логіку, прояв фантазії та індивідуальності. Суть гри полягає у продовженні історії попереднього учасника.

Перевірка знань: словниковий запас з певної теми та загального словникового запасу в поєднанні з грамматикою.

Особливості гри: покращується навички швидкого реагування, логічного мислення, підвищується увага, не меншу роль віддають фокусуванню на сюжеті історії, що допомагає розвивати пам’ять.

Вище зазначені ігри можуть проводитися в другій частині заняття, для підвищення активності та покращення сприйняття  інформації. Вони не потребують значної підготовки та залежать від теоретичного рівня пізнання здобувачів. Щодо дискусійних групових форм, які будуть приведені нижче, окрім теоретичного підґрунтя повинна бути присутня аргументованість відповідей.

Приведені нижче актуальні дискусійні форми змушують аналізувати думки, перш ніж їх озвучувати, адже обов’язковим елементом є не лише промова, але й пояснення ходу власних думок.

1)  “Round table(Колективна гра  на вирішення спільної проблеми).

2)   Scientific debate   (Навчальна суперечка-діалог, в якій здобувачі – представники різних направлень, відстоюють свою думку, протилежну іншим).

3)    Competition in small groups (Мотиваційна гра, яка спонукає до активності).

4)     “Brainstorm(Гра, розвиваюча критичне мислення).

5)    Situation(Гра, розвиваюча вміння швидко реагувати та фантазувати).

6)  Judicial sitting (Гра з розподіленням ролей та пошуком конструктивних відповідей).

7)  Training (форма навчання із застосуванням різних форм роботи з невеликою групою для вдосконалення навичок в процесі моделювання ситуацій, які наближені до реальності).

8) The briefing (Аналіз та обговорення результатів попередньої роботи; структурування набутого досвіду; Визначення та оцінювання власних досягнень та поразок педагогом і учнями;    планування    подальшої діяльності.

9) Six Thinking Hats за методом Едварда де Боно (систематизація мислення).

Дискусійні форми навчання – це ціленаправлений та впорядкований обмін думками, твердженнями з метою «знаходження істини» або формування в учасників певної точки зору. Головними умовами є обмеження одним питанням чи темою, висловлена думка має бути аргументованою.

Однією із самих активних дискусійних форм заняття можна виокремити «Мозковий штурм» (Brainstorm),що містить спільне розв’язання проблем. Метою цієї гри є забезпечення генерації ідей для неординарного рішення певної проблеми.

Запропоновані технології та їх складові можна результативно використовувати як на уроках засвоєння, так і застосування знань, умінь і навичок. Крім того, елементи інтерактивних технологій можна застосовувати одразу ж після викладу викладачем нового матеріалу, замість опитування, на уроках, які присвячені застосуванню знань, умінь і навичок.

Використання на уроці запропонованих інтерактивних технологій сприятиме: ефективному повторенню вивченої лексики, поповненню словникового запасу; глибокому засвоєнню навичок правильної артикуляції; розвиткові уваги, пам'яті, мислення; формуванню вмінь працювати в парах, групах тощо.

Нові можливості щодо оволодіння англійською мовою відкриває використання інформаційних технологій.

Особливої уваги заслуговують комп’ютерні презентації. Активне використання здобувачами комп’ютерних технологій вирішує відразу декілька завдань: по-перше, учні вчаться самостійно добувати інформацію, по-друге, вони вчаться творчо застосовувати отримані знання на практиці; крім того, отримують досвід спілкування при підготовці проекту і вміння працювати в групі. Комп’ютерні презентації просто незамінні при пред’явленні країнознавчого матеріалу. За допомогою презентації можна наочно, цікаво і доступно представити країну мови, її географію, історію, повсякденне життя народу. Для кожного презентація – це можливість висловити і показати себе, свої інтереси, набуті навички. Важливо, щоб викладач створював різні види презентацій. Презентаційні проекти підводять учнів до створення власних проектів з даної теми.

Отже, інтерактивні методи сприяють інтенсифікації та оптимізації освітнього процесу. На інтерактивних уроках здобувачі мають змогу:

- аналізувати навчальну інформацію та творчо підходити до засвоєння  матеріалу;

-формувати власну думку, правильно її висловлювати, доводити власну точку зору, аргументувати й дискутувати;

- моделювати власний соціальний досвід через включення в різні життєві ситуації;

- розвивати навички творчої та проектної діяльності, самостійної роботи.

Таким чином, викладач стає наставником самостійної освітньо-пізнавальної та творчої діяльності здобувачів. Маючи багато переваг, слід також пам’ятати про недоліки: при частому застосуванні, сприймання інтерактивних ігор стає механічним, втрачає творчу зацікавленість, тому необхідно урізноманітнювати ігри та комбінувати інтерактивні методи навчання з традиційними.

Література

  1. Андрєєва В.М. Інновації на уроках. \\ журнал «Англійська мова та література». – 2004 - № 29
  2. Дичківська І.М.Інноваційні педагогічні технології:Навч.посібник.-К.:Академвидав,2004.-352с.
  3. Методичний банк.//Англійська мова та література.-№29.-2004
  4. Holt John Learning All the Time. Addison-Wesley, 1989 – 169 с. // Електронний ресурс.
  5. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання / О. Пометун, Л. Пироженко. – К. : А.С.К., 2005. – С. 192.

 

docx
До підручника
Англійська мова (9-й рік навчання) 9 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
14 жовтня 2021
Переглядів
1214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку