Інтерактивні розробки уроків з фізики за новою програмою. 9 клас. Розділ ІV. Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики

Про матеріал

Планування і розробки уроків складено за новою програмою з врахуванням її вимог із застосуванням технології критичного мислення. Кожен урок розбито на блоки, які відповідають певному етапу уроку, містить поради до організації, форм роботи. Структура чітка і динамічна. Матеріали не обтяжені текстами, які б дублювали слова вчителя, легко адаптуються і корегуються. Можуть використовуватись і вчителем, і учнем. Робота спонукає не боятись експерементувати, змінюватися і вносити зміни, втілювати нові ідеї з натхненням.

Перегляд файлу

!

Зміст

1.     Вступ. Уроки фізики і критичне мислення

2.     Про особливості запропонованих розробок

3.     Планування навчальної діяльності

4.     Розробки уроків

5.     Література

Інтерактивні розробки уроків з фізики за новою програмою. 9 клас 

Вікторія Задворна – учитель фізики СЗШ  І-ІІІ ступенів № 51 ім. І. Франка з поглибленим вивченням англійської мови м. Львова, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель.

Анотація. У роботі пропонуються розробки уроків ІV розділу фізики для 9 класу «Фізика атома і атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики» з використанням технології критичного мислення. 

Ключові слова: фізика атома, атомне ядро, радіоактивність, ядерна енергетика, розробки уроків, критичне мислення , ІКТ-технології.

      

                                                Вступ

                          Уроки фізики і критичне мислення

          У швидкозмінному світі  гостро постає проблема отримання нових знань. Освіта має величезне значення не тільки для окремої особистості як джерело її успіху чи   конкурентоздатності, а й для держави в цілому. Уміння аналізувати інформацію, розглядати її під різними кутами зору, враховувати різні чинники, не пасувати перед багатовекторними проблемами, новими обставинами, приймати рішення в абсолютно нових ситуаціях, не боятись брати на себе відповідальність, не  вважати помилки й недоліки вироком чи випробуванням долі, а вміти робити з них висновок для майбутніх рішень – ось далеко не повний перелік вимог, які постають перед  людиною сьогодні. Тому так важливо усвідомити , що компетентності, які покладені в основу Нової української школи, – це не примха часу , а умова нашого виживання і утвердження своєї особистості  і нашої незалежної європейської країни. 

          Таким чином, у важливості критично мислити і навчатися цьому годі й переконувати. Знаковим є той факт, що на Всесвітньому економічному форумі в Давосі, який складає перелік актуальних навичок, необхідних для успішної кар’єри, за останніх 2 роки критичне мислення піднялося з 4 місця ( навички для 2015 року) у рейтингу цих навичок до 2 місця ( навички, які будуть важливими у 2020 році).

           Учитель, щоб повноцінно виконати свій обов’язок, має пам’ятати, що епоха «накачки» знань, інформації , назв, понять, формулювань минула; повинен визнати, що не виконує роль інформатора, а працює з мисленням, розвиваючи його функції, механізми. 

           Для успішного втілення своєї ролі потрібно враховувати 7 чинників, що сприяють розвитку критичного мислення учнів:

1.     цілі навчання (мотивація) – створення проблемних ситуацій;

2.     засіб навчання, тобто правила здійснення критичних розмірковувань;

3.     зміст навчання, який представлений системою проблемних задач;

4.     метод навчання, який передбачає для учнів ситуації вибору (проблемні методи навчання);

5.     форма навчання, яка забезпечує діалог у процесі розв’язування проблемних задач;

6.     метод контролю, який передбачає письмові завдання для учнів та наступну групову та індивідуальну рефлексію: аналіз і критику, самоаналіз і самокритику;

7.     стиль навчання,  який надає право учню на помилку та моделює ситуації.  

           Для того, щоб навчання було ефективним , головним завданням учителя є вчити думати і працювати. Важливо створити:

        вільне навчальне та партнерське середовище;

        інтелектуальні виклики;

        моральні виклики;

        пошук сенсу та закономірностей;

        емоційно значуще сприйняття об’єкта вивчення.

           Учитель має надихати, заряджати ентузіазмом, будувати партнерські довірливі стосунки, налагоджувати середовище зародження і втілення ідей, радості і сенсу пізнання. Щоб швидко приймати потрібні рішення, гнучко керувати взаємодією, стимулювати діяльність учасників навчання, корегувати її результати, потрібно володіти арсеналом методик і технік, не боятись застосовувати їх,  відбирати найефективніші. Що ж ми маємо в реальності?

Учитель  з одного боку має виконати всі вимоги шкільної програми, а з другого – самотужки долати всі її недоліки,  бо реальність, на жаль, далека від бажаного, постає проблемами матеріального забезпечення, технічного оснащення тощо.

           Не можу не погодитись з О.Ю.Орлянським, який у статті «Благими намерениями» , опублікованій  у вересневому журналі «Фізика в школах України» 2017р.,  приходить до кричущого висновку, що недалекоглядність нинішніх реформаторів може завдати нищівного удару по фізиці і астрономії, аж до вимирання пов’язаної з ними економіки України. Адже скорочення годин на вивчення  фізики унеможливлює його глибоке пізнання, робить  предмет вивчення незрозумілим для учнів і нудним.  На думку автора, дії реформаторів швидше нагадують політичне замовлення, чергові бюрократичні недолугості, злочин. І в знак протесту повідомив про вихід з НУШ. Шкода. Фахівці такого рівня мають робити зміни в освіті.

           Як діяти вчителю?.. Ми не можемо відмовитись, залишити роботу (дітей треба вчити!). Хоча, за своєї практики пам’ятаю,  як українські школи в свій час майже позбулись чоловіків. Як працювати, усвідомлюючи, що система робить все можливе , щоб на ділі ( на словах все гарно) знищити, а не розвинути? Як не опустити руки, не впасти у відчай?.. 

           І тут знову приходить на допомогу «добре критичне мислення». Саме так і називає його доктор педагогічних наук, проф. Сергій Терно, один із лекторів «Курсу критичного мислення» на Prometheus, який розглядає його як інструмент прийняття правильних рішень. Розуміння ситуації вносить ясність бачення,  усвідомлення важливості ролі вчителя, його професійних якостей. Адже центральну шкільну ланку освіти потрібно розвивати висококваліфікованому, озброєному сучасними технологіями, критичномислячому педагогу, здатному бути партнером і режисером, початківцем і новатором,  майстром і учнем, що перебуває в пошуку на шляху самовдосконалення впродовж життя. 

           Але, крім розуміння взяття на себе відповідальності, потрібна спільна генерація зусиль, ідея, яка об'єднає і згуртує, як в свій час потужний волонтерський рух був консолідацією суспільства, об'єднаного ідеєю гідного життя у незалежній європейській Україні. Ідея побудови успішного суспільства, промисловості,  науки і освіти має стати не тільки необхідністю, а й першочерговою потребою.

                     Про особливості запропонованих розробок уроків.

          Планування і розробки уроків складено за новою програмою [1] з врахуванням її вимог. Розробки уроків пропоную за підручником з фізики для  9 класу загальноосвітніх навчальних закладів за редакцією В.Г. Бар'яхтара, С.О. Довгого. Автори: В.Г. Бар'яхтар, С.О. Довгий, Ф.Я. Божинова, О.О. Кірюхіна.Харків: Вид-во «Ранок», 2017 [2]. Вони легко адаптуються і корегуються у випадку використання вчителем іншого підручника. 

          Працюючи над матеріалами до уроків, поставила за мету підготувати не стільки візуально і в часі завершений сценарій, скільки продуману для нього заготовку,  свого роду конструктор, деталі якого очікують  на своїх майстрів, щоб зробити творіння-урок максимально ефективним, щоб всі учасники процесу отримали задоволення і від дійства, і від результату.  Серед посилань на інтернет- ресурси багато авторських розробок, серед яких тести, матеріали для швидкого опитування з миттєвою перевіркою, кросворди, ігри тощо

(gopollock, learningapps , Google Форми, інші сервіси Google і т.д.). 

            Кожен урок розбито на блоки, які  відповідають певному етапу уроку. Структура  блоку чітка і динамічна, проста і зрозуміла. Наповнюваність не обтяжена текстами, які  дублювали б слова вчителя  чи зміст підручника, хоча містять поради до організації, форм роботи, зокрема , з матеріалами підручника, розвитку мисленнєвої діяльності.

            Розробки уроків можуть використовуватись і вчителем, і учнем. Розмістивши їх , скажімо, у своєму блозі, вчитель завжди зможе звернутись до них , внести зміни, доповнити новими розробками завдань чи тестів, актуальною інформацією, посиланнями на ресурси в інтернеті, прикладами учнівських робіт та помилок, влучних історій (строррітелінг) тощо. Планування й розробки уроків можна розміщувати ( частково чи повністю) у створеному вчителем спільному з учнями віртуальному навчальному середовищі, Google Clasroom чи в іншому, де вчитель може корегувати навчальну діяльність учня, стимулювати його самостійну роботу й супроводжувати її. Вони можуть слугувати основою для вчителя-початківця й стартовим майданчиком втілення власних ідей для бувалого знавця шкільної кухні.  

          Велику увагу приділено використанню ІКТ( Google-сервісів, симуляцій і моделюванню фізичних процесів, анімацій, Інтернет-ресурсів відео, презентацій, електронних науково-популярних видань, розробок завдань в ігровій формі, кросвордів, тестів під час уроку та використанню елементів для індивідуального поглиблення вивченого матеріалу, роботи в групах, проектної діяльності, налагодження зворотного зв'язку), елементам змішаного навчання. Це дасть змогу налагодити більш тісну взаємодію усіх учасників навчального процесу, зробити  урок сучасним, цікавим, пізнавальним, відчути затребуваність знань у різних сферах людської діяльності, відчути свою причетність до процесів, подій, що відбуваються у світі, до вирішення глобальних проблем сьогодення.

         Проте слід виважено і творчо обирати й використовувати інтерактивні технології, діяти відповідно до умов, шукати та застосовувати найефективніші форми роботи, враховувати особливості як власні, так і колективу учнів. 

         Робота спонукає не  боятись експериментувати, змінюватися, втілювати нові ідеї; робити свою справу з натхненням, задоволенням, радістю.             

!     Розробки уроків                    

                  Розділ IV. Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики (13 год: 12 год+1год навчальний проект)

Планування навчальної діяльності

№/№

Тема уроку

Знаннєвий компонент

47 (1)

Сучасна модель атома. Протоннонейтронна модель атома.

Знає сучасні моделі атома та ядра;

Описує досліди Резерфорда

48(2)

Радіоактивність. Радіоактивне випромінювання.

Знає поняття радіоактивності, ізотопу Описує досліди Резерфорда;

йонізаційної дії радіоактивного випромінювання

49(3)

Розв'язування задач.

50(4)

Період піврозпаду радіонукліда.

Застосування радіоактивних ізотопів.

Знає поняття періоду піврозпаду і активності радіонукліда; радіоактивності; ізотопу.

51(5)

Розв'язування задач .

52(6)

Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивний фон. Дозиметри.

Описує досліди йонізаційної дії радіоактивного випромінювання; знає про вплив радіоактивного випромінювання на живі організми

53(7)

Розв'язування задач.

 

 

54(8)

Ланцюгова ядерна реакція. Ядерний реактор.

Знає поняття ядерної та термоядерної реакції;  про вплив радіоактивного випромінювання на живі

організми; Розуміє механізм ланцюгових ядерних реакцій; принцип дії ядерного реактора; механізми ядерних процесів у Сонця й зір.

55(9)

Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики.

56(10)

Розв’язування задач. Самостійна робота

57(11)

Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу  розділу ІV

«Фізика атома та атомного ядра.

Фізичні основи атомної енергктики».

58(12)

Контрольна робота №4 з теми « Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енеогетики».

59(13)

Захист навчальних проектів

Орієнтовні теми:

1.     Ознайомлення з роботою побутового дозиметра.

2.     Складання радіаційної карти регіону.

3.     Екологічні проблеми атомної енергетики.

4.     Розщеплення атома: скринька

Пандори чи вогонь Прометея?

Майбутнє Сонця та інших зір.

!Урок 47(1).  Сучасна модель атома. Протонно-нейтронна модель ядра атома

Мета уроку: сформувати знання про сучасні погляди на модель атома та атомного ядра, ізотопи, сильну взаємодію нуклонів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Матеріали

 

1)                Підручник( Фізика: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч.закл. / [ В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова, О. О. Кірюхіна]; за ред.    В. Г. Бар’яхтара, С.О. Довгого. – Харків : Вид-во « Ранок», 2017. – 272 с.).

2)                Картки на кожного учня.

3)                Періодична система хімічних елементів Д.І.

 

\

Менделєєва.

4)                Модель атома.

5)                3D медіа-бібліотека mozaBook:  

1.     Експеримент Резерфорда; тест.

2.     Розвиток теорій будови атома.

3.     Атомні орбіталі кальцію.

6)                Відео (Інтерактивне навчання «Ранок»).  Сучасна модель атома. Протонно-нейтронна модель ядра атома. Ядерні сили. Ізотопи.

7)                Анімація моделі атома:

8)                Картинки, зображення:

1.   Зображення елемента.

2.   «Вчимось ставити запитання».

9)                Презентація: Історія вивчення атома. Ядерна модель атома.

Статті, публікації:

1)                Сайт «Добра фізика»: Дослід Резерфорда. Ядерна модель атома.

2)                Будова атома і все, що з цим повязано. 

\

Запишіть запитання, які вам цікаво для себе розкрити при вивченні теми уроку або розділу.

 

Чому важливо мати сучасні уявлення про будову атома?

Чи погоджуєтесь ви з висловами?

 

 

Уява важливіша, ніж знання. Знання обмежені, тоді як уява охоплює весь світ, стимулюючи прогрес, народжуючи еволюцію.

                                  Альберт Ейнштейн

Моя мета дуже проста: я хочу зрозуміти Всесвіт, чому він влаштований так, як влаштований, і навіщо ми тут.

                                           Стівен Хокінг

 

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Формулювання теми, мети , завдань уроку.  

Мотивація навчальної діяльності. Очікувані результати.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.                 !

Картка 1

1.           Спробуйте розмістити прізвища вчених в хронологічному порядку щодо пояснення будови атома. 

Джон Дальтон, Ернест Резерфорд, Джозеф Томсон, Демокріт.

2.           Запропонуйте дослід із зазначеними предметами. 

Досліди, спостереження, екран, золота фольга, мікроскоп, джерело, свинцевий контейнер, α- частинки.

3.           Які поняття вам відомі?(+)  невідомі? (-) протони, нейтрони, нуклони, нукліди, ізотопи, нуклонне (масове) число, зарядове (протонне), ядерні сили.

 Як ви зможете використовувати цю інформацію в навчанні і в житті?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Вивчення нового матеріалу

1.       Дослід Резерфорда.

2.       Будова атомного ядра. Ізотопи.

\

3. Ядерні сили.

V. Первинне осмислення матеріалу.

1.     Інтерактивний тест «Так – Ні» за матеріалом підручника §22.

1.     Ядерна модель атома була запропонована Е.Резерфордом.

2.     Атом є електрично нейтральним: сумарний заряд протонів у ядрі дорівнює сумарному заряду електронів, що рухаються навколо ядра.

3.     Ізотопи – це різновиди атомів одного хімічного елемента.

4.     А – кількість нуклонів у ядрі.

\

5.     Ядерні сили – це сили, що втримують нуклони у ядрі.

6.     Ядерні сили – це сили, що діють тільки між позитивними протонами у ядрі.

2.     Поясніть (опишіть) картинку:

!

3.     Сформулюйте запитання за зображенням на картинці.

VI. Закріплення отриманих знань.

 

Картка 2.                                           

1. Порівняйте склад ядер атомів двох різних нуклідів :  i

2.

Розташуйте перелічені нижче атомні ядра: а) у порядку збільшення масового числа;

б) у порядку збільшення заряду ядра;

\

, ,,,,,.

в) у порядку збільшення кількості нейтронів у ядрі:

3.

4.

5.

У ядрі атома Цинку 30 протонів і 35 нейтронів. Скільки електронів у цьому атомі?

                              А         Б          В         Г

                             5          30        35        65

У ядрі атома хімічного елемента 10 протонів i 11 нейтронів. Що це за елемент?

                              А         Б          В         Г

               Неон Натрій Скандій           Рутеній

Хто запропонував ядерну модель будови атома?

                              А         Б          В         Г

Томсон              Бор     Дальтон          Резерфорд

VIІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.

\

Поділитися

Взаємоперевірка. Оголошення результату.

\

Рефлексія

 

\

 

VIII. Домашнє завдання. 

Вправа № 22; завдання 1-4 – усно, 5- письмово.

Обрати тему і почати роботу над проектом.

Поглиблення

1)Будова атома і все, що з цим повязано.

2)Добра фізика. Дослід Резерфорда. Ядерна модель атома.

\

3)Підготувати повідомлення: 

1.                 «Великий адронний колайдер – шлях до вивчення будови Всесвіту».

2.                 «Історія атома: від Демокріта до Резерфорда».

3.                 «Цеглинки матерії, або «Що таке кварки?».

4) Перевірка домашнього завдання. Вправа №22 5) Презентація: Історія вивчення атома. Ядерна модель атома

!  Урок № 48(2) Радіоактивність. Радіоактивні випромінювання

Мета уроку:  сформувати знання про явище радіоактивності, склад радіоактивного випромінювання.

Тип уроку: комбінований

Антуан Анрі Беккерель

!

\

Матеріали

1)    Підручник( Фізика: підруч. для 9 кл.

загальноосвіт. навч.закл. / [ В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова, О. О. Кірюхіна]; за ред.   

В. Г. Бар’яхтара, С.О. Довгого. – Харків : Вид-во

« Ранок», 2017. – 272 с.; 

2)    Євлахова О.М., Бондаренко М. В. Фізика 9 клас. Серія «Мій конспект». –Харків. Видавнича  група «Основа», 2017.

3)    Тести миттєвої перевірки  (Google-форми).

4)    Картки самоконтролю та для групової роботи. 5) 3D медіа-бібліотека mozaBook:  

1.          Радіоактивність; тест.

2.          Лабораторія Марії Кюрі.

6) Анімація Радіоактивний розпад  7) Відео:

    День в історії. Перший радіоактивний елемент відкритий жінкою-вченим

    Відкриття радіоактивності: її переваги та згубна дія

    Геніальність Марії Кюрі [TED-Ed]     Відео англійською мовою:

1.     Animated Hero Classics: Marie Curie on DVD

2.     Marie Curie's Laboratory in Paris

3.     Radiation Rays: Alpha, Beta and Gamma

4.     RADIOACTIVITY

5.     https://youtu.be/aJkx6hAD-4E

6.     mozaBook:

      Радіоактивність ( 3-D модель)

      Тест «Радіоактивність»

Хід уроку

           І. Організаційний етап.

            ІІ. Актуалізація опорних знань . !

Перевірка домашнього завдання

         1. Робота в парах за контрольними запитаннями після §22

\

1)                Опишіть дослід Е. Резерфорда із розсіяння αчастинок та його  результати.

2)                Із яких частинок складається атом?Атомне ядро?

3)                Що таке зарядове число? Масове число? 4)            Як визначити кількість протонів і нейтронів у ядрі?

5)                Що таке нуклід?

6)                Які нукліди називають ізотопами?Назвіть ізотопи Гідрогену.

7)                Який тип взаємодії забезпезпечує утримання нуклонів у ядрі атома?

8)                Дайте означення ядерних сил, назвіть їхні властивості

2.  Перевірка виконання завдань вправи 22.

3.  Виконання тесту в гугл-формах

Аркуш самоконтролю

Смайлик , що відповідає  стану на початок уроку:

 ! !           !           !           !          !          !                ! !              !          !          !       

Відмінно Добре                      Добре, але           Не розумію, Погано,             Дуже погано,

ще треба              мені потрібна    мені не до нічогісінько довчити               допомога            навчання           не знаю

ІІІ. Формулювання теми, мети , завдань уроку.  

Мотивація навчальної діяльності. Очікувані результати.

Мотивувати

Все є отрута, і все є ліки, - це залежить від дози

\

Парацельс

                        \

Ходять  ізотопи йод  і  цезій   по  світі,

перехиляються

через тини  границь, заглядають

народам  в  душі…

                      

Юрій Тарнавський

 

Радіоактивний світ?

• •

Звідки ж береться енергія, на виділення якої ніяк не впливають усі відомі чинники?

Чим же пояснюється радіоактивність? 

Яке походження радіоактивних променів? І, нарешті, що ж відбувається з речовиною під час радіоактивного розпаду

ІV. Вивчення нового матеріалу. !

! Вивчення нового матеріалу

Робота в групах 

1.     Історія відкриття радіоактивності.

2.     Склад радіоактивного випромінювання, захист від нього.

Групи за матеріалом підручника вивчають одне з питань:

1.                    історія відкриття радіоактивності;

2.                    радіонукліди;

3.                    склад радіоактивного випромінювання;  4   захист від радіоактивного випромінювання.  Доповідач залишає свою групу і продовжує навчати іншу. Час роботи регламентований.

\

В лабораторії Марії Кюрі:

3.     Означення радіоактивності. 

4.     Радіоактивні ряди.

V.              Первинне осмислення матеріалу . 

      

\

\

Завдання 1. Скласти (або опрацювати) опорний конспекту з окремих його частин, мотивуючи свій вибір, проговорюючи його окремі частини.

Наприклад:

\

VI.          Закріплення отриманих знань.

\

Вікторина  в лабораторії  Марії Кюрі Інтерактивна вправа «Піймай помилку»:

Відео: Відкриття радіоактивності: її переваги та згубна дія

\

Завдання 2. Ядро якого елемента утворилося після β-розпаду ядра атома ? Напишіть рівняння реакції.

Завдання 3. Радіоактивне ядро атома  зазнало αрозпаду. Ядро якого атома утворилося? Напишіть рівняння реакції.

\

Завдання 4.Визначити масове і зарядове числа нукліда, що вийде з ядра атома Торію  після трьох α- і двох β-розпадів

VII.      Підбиття підсумків. Рефлексія.

Смайлик , що відповідає  стану на кінецьуроку:

 !            !                      !                   ! !                      !                    

Відмінно Добре                 Добре, але          не розумію, погано,             дуже погано,

ще треба              мені потрібна    мені не до         нічогісінько довчити               допомога            навчання           не знаю

Учням можна запропонувати відповісти на проблемні запитання, які постали на початку уроку:

      Звідки ж береться енергія, на виділення якої ніяк не впливають усі відомі чинники?

      Чим же пояснюється радіоактивність? 

      Яке походження радіоактивних променів?

      Що відбувається з речовиною під час радіоактивного розпаду?

      Чи можна захиститися від радіоактивного

\

випромінювання?

Де можна використати отримані знання про радіоактивність?

Можна запропонувати кілька ситуативних випадків, коли потрібно врахувати свої знання про властивості радіоактивного випромінювання.

Рентгенографія – це метод, який продовжує залишатися найпоширенішим для виявлення патології легень і серця. Саме він дозволяє виявити туберкульоз на ранній стадії і врятувати

!

мільйони життів.

Медичний працівник перед початком рентгенографії покидає приміщення, якщо його присутність обов'язкова, то одягає свинцевий фартух. Чому?

\

!

Із сайту з питань ядерної безпеки, радіаційного захисту та нерозповсюдження ядерної зброї  UATOM :

В процесі переробки уранових руд на

Гідрометалургійному заводі (ГМЗ) утворюються відходи (хвости) з підвищеним вмістом радіонуклідів природного походження, які за допомогою пульпопроводу розміщуються у спеціально обладнаному хвостосховищі «Балка «Щербаківська», що знаходиться в 5 км від м. Жовті Води.

Запитання: Чому фахівцями постійно здійснюються пилопридавлюючі заходи на території хвостосховища? Чому ведеться постійний контроль технічного стану об’єктів ГМЗ, радіаційний моніторинг навколишнього середовища, як на території заводу, так і в його санітарно-захисній зоні?

VIII.   Домашнє завдання.

Вивчити §23, виконати вправу №23: Завдання 1 – усно, 2,3,4 – письмово.

Поглиблення

Ознайомитись з інформацією:

1) в рубриці «Фізика і техніка в Україні» ( після §23);

\

2) в рубриці «Енциклопедична сторінка» (стор. 182,183):    « Від експериментів Резерфорда до лікування хвороб».

Підготувати повідомлення: 

      « Науковий подвиг П’єра і Марії Кюрі ( історія відкриття радію)»;

      «Як Резерфорд установив природу α-частинок»

Подивитись відео: Геніальність Марії Кюрі [TED-

Ed]

Вчимо фізику, удосконалюємо англійську мову:

      Radiation Rays: Alpha, Beta and Gamma

      RADIOACTIVITY

      How Radiation Works using Americium 241, Alpha Particles and Gamma Rays

Перевірка домашнього завдання Вправа №23

! Урок № 49 (3).  Розв’язування задач

Мета: закріпити знання за темою «Радіоактивність. Радіоактивні випромінювання», продовжити формувати навички та вміння розв’язувати фізичні задачі, застосовуючи отримані знання.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.

Матеріали

1. Підручник ( Фізика: підруч. для 9 кл.

загальноосвіт. навч.закл. / [ В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова, О. О. Кірюхіна];

\

за ред.    В. Г. Бар’яхтара, С.О. Довгого. – Харків : Вид-во « Ранок», 2017. – 272 с. 

2.     Євлахова О.М., Бондаренко М. В. Фізика 9 клас. Серія «Мій конспект». –Харків. Видавнича  група «Основа», 2017.

3.     Збірник задач ( Гельфгат І. М.  Фізика. 9 клас :збірник задач / І. М. Гельфгат, І. Ю. Ненашев. – Харків : Вид – во «Ранок», 2017. – 176 с. )

4.     Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва

5.     Картки - підказки

6.     Кросворд

7.     Презентація. Радіоактивність. α-, β-, γпроміння

8.     Презентація. Радіоактивність

9.     Відео: «Відкриття радіоактивності: її переваги та згубна дія»

10.Гра «Будова атома. Радіоактивність».

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань . !

\

1.Розвязати кросворд         

2.Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Формулювання теми, мети , завдань уроку.  

Мотивація навчальної діяльності. 

Очікувані результати.

 

\

Очікування від уроку

Завдання і мета діяльності

\

Мотивація

Людина, яка ніколи не здійснювала помилок, ніколи не пробувала зробити щось по-іншому.

Альберт Ейнштейн 

K

ІV. Застосування отриманих знань.

\

Спікер( керівник групи) Секретар

Застосування знань Розв’язування задач

Робота в групах

Час роботи над кожним рівнем бажано регламентувати.

Посередник

 

Доповідач

 

Картка 1

1-й рівень

№13.1, №13.4, №13.6, №13.9, №13.13,№ 13.17

№13.22

2-й рівень

№13.34, №13.37, №13.42, №13.44,№13.47, №14.1

\

3-ій рівень

№14.18, №14.25, №14.29

\

Картка 2

1-й рівень

№13.2,№13.5,№13.7,№13.10, №13.14, №13.18, №

13.23

2-й рівень

№13.35, №13.39, №13.43, №13.45, №13.48, №14.2

3-ій рівень

№14.20, №14.24, №14.30

V.      Підбиття підсумків. Рефлексія

\

Поділитися

Картка самоконтролю

  Оцінка власної діяльності:

 !                  !                !               ! !         

!   ! ___________________________

Прізвище, ім’я, клас

                      1        2        3        4        5        6        7

1-й рівень                                                           

2-й рівень                                                           

3-ій рівень                                                          

\

Рефлексія

Знаю… Вмію… Можу….

Ідеї щодо організації подальшої роботи

VI.   Домашнє завдання.

 Повторити §22,23, розв’язати №14.20, №14.25, №14.3

Поглиблення

1.     Картки - підказки.

2.     Кросворд.

3.     Презентація Радіоактивність. α-, β-, γпроміння.

\

4.     Презентація. Радіоактивність.

5.     Відео. Відкриття радіоактивності. ЇЇ переваги і згубна дія.

6.     Гра «Будова атома. Радіоактивність».

!Урок 50(4) Період піврозпаду радіонукліда. Застосування радіоактивних ізотопів

Мета уроку: Сформувати знання про період радіоактивного розпаду, активність радіонуклідного джерела, застосування радіоактивних ізотопів.

Тип уроку: комбінований

Матеріали

1.     Підручник ( Фізика: підруч.для 9 кл.

загальноосвіт. навч.закл. / [ В. Г. Бар’яхтар, С.

О. Довгий, Ф. Я. Божинова, О. О. Кірюхіна]; за

ред.    В. Г. Бар’яхтара, С.О. Довгого. –

Харків : Вид-во « Ранок», 2017. – 272 с. ) .

2.     Євлахова О.М., Бондаренко М. В. Фізика 9 клас. Серія «Мій конспект». –Харків.

\

Єдиний спосіб стати кимось - навчання.

Цитата з книги

«Радіоактивність у родині:

Невигадане життя Марії та Ірен Кюрі»  Симона

Черрато

Видавнича  група «Основа», 2017.

3.     Збірник задач ( Гельфгат І. М.  Фізика. 9 клас :збірник задач / І. М. Гельфгат, І. Ю. Ненашев. – Харків : Вид – во «Ранок», 2017. – 176 с. ).

4.     Кирик Л. А. 

Фізика. 9 клас : Зошит для самостійних і контрольних робіт / Леонід Килик. – Харків :

Видавничий дім Весна, 2017. – 104 с. +48 с. Вкладка : Зошит для лабораторних робіт і навчальних проектів. – (Серія «Тестконтроль»).

5.     Презентація. Радіоактивність . Види радіоактивного випромінювання. Період піврозпаду.

6.     Дві жінки, одна справа (Серія "Жінки в науці") 

Published on May 30, 2017 

Черрато Симона. Радіоактивність у родині: Невигадане життя Марії та Ірен Кюрі / Пер. з італійської. — К.: «К.І.С.», 2006. — 104 с. ISBN 88-7...

7.     Презентація: Активність радіонуклідів.

8.     Анімації Радіоактивний розпад.  Графік.

9.     Відео: Кюрі (Склодовська), Марія

10."Успіх на підборах" Марія Склодовська-Кюрі

11. Кюрі, Пєр

12.Відео англійською мовою:https://youtu.be/

0vTRrZU-LKQ

13.https://youtu.be/m1HxOaEawBQ

Хід уроку

І. Організаційний етап.!

ІІ. Формулювання теми, мети , завдань уроку.  

K Елемент театралізованого навчання. Сценка: «Програне змагання» за книгою Черрато Симони « Радіоактивність у родині: Невигадане життя Марії та Ірен Кюрі»

Мотивація навчальної діяльності. Очікувані результати.

\

Радіація – це зло чи панацея?

 

  Чи можна дізнатися, яке саме ядро в певній           радіоактивній речовині розпадеться першим? Яке розпадеться наступним?                                              

Яке розпадеться останнім?                                          

 Як стверджують фізики, дізнатись про це неможливо: розпад того чи іншого ядра                    радіонукліда – подія випадкова. Разом із тим           поведінка радіоактивної речовини в цілому             підлягає чітко визначеним закономірностям.          

ІІІ. Перевірка знань учнів.

Виконання тестових завдань 

(самостійна робота№10 : «Будова атома. Атомне ядро»)

Взаємоперевірка

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Вивчення нового матеріалу

1.     Період піврозпаду.

2.     Активність радіонуклідного джерела. Робота в групах над міні-проектом:

3.     Застосування радіоактивних ізотопів.

\

1)    Застосування ізотопів для діагностики захворювань.

2)    Визначення віку стародавніх предметів.

3)    Застосування γ-випромінювання в техніці.

4)    Знищення мікробів за допомогою радіації.

V.      Первинне осмислення нового матеріалу.

\

Застосувати

Опрацювання опорного конспекту [2], стор.19:

\

Робота за контрольними запитаннями після §24

VI.   Закріплення отриманих знань.

Поділитися

Презентація кожною групою досліджуваного питання.

\

Розв’язування якісних задач:

№14.32,№ 14.33, № 14.34, № 14.35, № 14. 36, №14.37

VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

\

             

!           

Рефлексія

 

Складання сенкану зі словом «радіоактивність», «радіація» або складання колективного есе: 

« Радіоактивність і наше життя».

VI. Домашнє завдання.

Вивчити §24, ознайомитися з інформацією в рубриці «Фізика і техніка в Україні»;

Підготувати повідомлення (за бажанням) «Природна радіоактивність – безпечна чи небезпечна».

Поглиблення

      Стаття журналу «Пізнайко»: Фізичні розслідування      

      Презентація: : Активність радіонуклідів

\

 Урок. Радіоактивність (Майя Ігнатенко)

Відео:

 Кюрі (Склодовська), Марія

"Успіх на підборах" Марія Склодовська-Кюрі Кюрі, П'єр

!  Урок № 51 (5). Розв’язування задач

Мета уроку: закріпити знання з теми «Період піврозпаду радіонукліда. Застосування радіоактивних ізотопів», продовжити формувати навички та вміння розв’язувати фізичні задачі, застосовуючи отримані знання.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.

Матеріали

1.     Підручник ( Фізика: підруч. для 9 кл.

загальноосвіт. навч.закл. / [ В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова, О. О. Кірюхіна]; за ред.    В. Г. Бар’яхтара, С.О. Довгого. –

Харків : Вид-во « Ранок», 2017. – 272 с. ) 

2.     Збірник задач ( Гельфгат І. М.  Фізика. 9 клас : збірник задач / І. М. Гельфгат, І. Ю. Ненашев.

– Харків : Вид – во «Ранок», 2017. – 176 с. )

3.     Божинова Ф.Я.

Фізика. 9 клас : комплексний зошит для

\

контролю знань / Ф. Я Божинова, О. О. Кірюхіна, М. О Чертіщева. – 3-тє вид. – Видво «Ранок», 2013, - 64 с. + Додаток (16 с.)

4. Анімації Радіоактивний розпад.  Графік

Хід уроку

І. Організаційний етап .

ІІ. Актуалізація опорних знань.       !

\

Картка контролю теоретичних знань

1.     Завдання «Логічні пари» : активність радіоактивної речовини. Застосування радіоактивних ізотопів.

2.     Виконати та перевірити розв’язання завдань  картки контролю теоретичних знань в парах.

               ! !

ІІІ. Формулювання теми, мети завдань уроку.

\

Мотивувати

Мозковий штурм

Наведіть приклади, де на практиці можна використовувати знання щодо розрахунків періоду піврозпаду та активності радіоактивного нукліду? 

ІV. Застосування отриманих знань.

\

Пояснити розв’язування задачі

\

 Які поняття і величини потрібно знати, щоб змогти розв’язати задачу? Які з них вам вже відомі при вивченні хімії? Спробуйте до змісту задачі поставити нове запитання.

Застосувати

Розв’язування вправи № 24:

завдання 1 – усно;

\

2-5 – письмово.

Поділитися

Поміркуйте і скажіть,  в чому схожість і

\

відмінність хімічних реакцій та перетворень атомних ядер під час радіоактивного розпаду?

V.      Підбиття підсумків. Рефлексія.

\

\

VI.   Домашнє завдання .

Повторити §24,розв’язати задачі №7, №12, № 13 (стор. 180, 181)

Поглиблення

1.      Анімації  Радіоактивний розпад.     Графік..

2.      Фізика 9 клас . Виконання домашньої вправи 24.

3.      What is Radiation?

\

4.      How Radiation Works using Americium 241, Alpha Particles and Gamma Rays

5.      Завдання «Логічні пари» :Активність радіоактивної речовини. Застосування радіоактивних ізотопів.

!Урок 52 (6) . Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивний фон. Дозиметри.

 Мета уроку: сформувати знання про йонізаційну дію радіації, величини, що її вимірюють, про природний радіаційний фон, дозиметри як фізичні прилади, про вплив радіоактивного випромінювання на організм людини та існуючі ефективні методи захисту від опромінення, показати практичну значущість вивченого матеріалу.

Тип уроку: комбінований.

Матеріали

1)    Підручник ( Фізика: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч.закл. / [ В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова, О. О.

Кірюхіна]; за ред.    В. Г. Бар’яхтара, С.О. Довгого. – Харків : Вид-во « Ранок», 2017. – 272 с. 

2)    Збірник задач ( Гельфгат І. М. Фізика. 9

\

клас: збірник задач / І. М. Гельфгат, І. Ю.

Ненашев. – Харків : Вид – во «Ранок», 2017. – 176 с. 

3)    Побутові дозиметри.

4)    Відео: Радіація в побуті.

Хід уроку

          І. Організаційний етап.

         ІІ. Формулювання теми, мети , завдань уроку.  

Мотивація навчальної діяльності. Очікувані результати.

\

Мотивувати

Вправа «Асоціативний кущ»

Чому і коли радіоактивне випромінювання може бути небезпечним?

       Ми всі однаковою мірою перебуваємо в небезпеці, коли ми усвідомлюємо цю небезпеку, то

\

залишається надія, що спільними зусиллями ми зможемо подолати її.

А. Ейнштейн

          ІІІ. Актуалізація опорних знань .                !

1. Самостійне розв’язування задач з теми «Активність радіоактивної речовини. Застосування радіоактивних ізотопів»

Варіант 1

Варіант 2

1. № 14.38

1. №.14.39

2. № 14.42

2. №14.43

3. №14.35

3. №14.36

 

 

Взаємоперевірка

           ІV. Вивчення нового матеріалу.

\

Вивчення нового матеріалу

Робота в групах

1.     Вплив йонізуючого випромінювання на організм.

2.     Характеристики йонізуючого випромінювання.

3.     Особливості впливу радіації.

4.     Радіаційний фон.

5.     Дозиметр (група експериментаторів). Після закінчення опрацювання доповідач представляє результати роботи групи. Кожній групі можна запропонувати записати запитання до опрацьованого блоку, потім за складеним планом побудувати доповідь.

Мистецтво запитань

         \

     Думати-це ставити перед собою запитання і

після цього знаходити відповіді на ці запитання

                                                      Єжи Лєц

\               \

V. Первинне закріплення. 

       «Калейдоскоп запитань»  

Учні обмінюються запитаннями і відповідями на них. (Або бесіда за контрольними запитаннями після §25) VI. Закріплення отриманих знань.

Експериментальні вимірювання радіаційного фону у різних точках кабінету фізики , кабінетах школи: інформатики, їдальні, підвальному приміщенні.  

VIІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.

Рефлексія

Мікрофон

\

Де і як можна використати отримані знання?

Що ще залишилось нез’ясованим?

Що для цього потрібно зробити?

VIІІ. Домашнє завдання.

Вивчити § 25. Вправа № 25: завдання 5 – усно.

Експериментальне завдання після § 25 – за бажанням.

Підготувати рекомендації щодо радіаційного захисту людини, з’ясувати обставини за яких їх потрібно враховувати – за бажанням.

                \

Властивості інформації:

Достовірність

Повнота інформації

Актуальність

Корисність

Об’єктивність

Поглиблення

  \       Скориставшись інтернетом, знайти інформацію про дозу йонізуючого випромінювання, яку отримує людина під час медичних обстежень, користування літаком, перебуваючи на високогір’ї.

Відео англійською мовою:

Background Radiation

!  Урок № 53(7) Розв’язування задач з теми                «Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивний фон. Дозиметри»

Мета уроку: закріпити знання з теми « Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивний фон. Дозиметри», продовжити формувати навички та вміння розв’язувати фізичні задачі, застосовуючи отримані знання.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.

Зображення 1

\

Матеріали

1.        Підручник ( Фізика: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч.закл. / [ В. Г.

Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова,

О. О. Кірюхіна]; за ред.    В. Г. Бар’яхтара, С.О. Довгого. – Харків : Вид-во « Ранок», 2017. – 272 с. 

2.        Збірник задач ( Гельфгат І. М. Фізика. 9 клас :збірник задач / І. М. Гельфгат, І. Ю. Ненашев. – Харків : Вид – во «Ранок», 2017. – 176 с. 

3.        Зображення (1-5).

4.        Картки із варіантами завдань.

5.        Інтерактивний пазл.

Хід уроку

       І. Організаційний етап. 

       ІІ. Актуалізація опорних знань.       !

Перевірка домашнього завдання : Інтерактивний пазл  ( за запитаннями після § 25)

       ІІІ. Формулювання теми, мети , завдань уроку.  

Мотивація навчальної діяльності. Очікувані результати.

Зображення 2

    Чи важливо враховувати, що ми живемо в радіоактивному світі?

\        Мікрофон

  Учням пропонується :

1.       поділитись інформацією, знайденою в  Інтернеті щодо отримання дози йонізуючого випромінювання при медичних обстеженнях, перельотах, перебування на високогір’ї .

2.       сформулювати умови задач, в яких потрібно обчислювати поглинуті і еквівалентні дози випромінювання.

         ІV. Застосування отриманих знань.

Зображення  3

\

Застосувати

\

Розв’язування задач:

1.     Вправа № 25: 1 – усно; 2, 4 – письмово.

2.     Самостійне розв’язування задачі з подальшою взаємоперевіркою:

Картка №1

Варіант І

 Зображення 1                       1. Тіло людини масою 90 кг протягом року поглинуло радіоактивне випромінювання з енергією 0,18 Дж. Визначте поглинуту дозу випромінювання.

2.     Тіло масою 100 г опромінюють β-променями. Знайдіть поглинуту й еквівалентну дози йонізуючого випромінювання, якщо енергія

йонізуючого випромінювання, передана тілу,

\                                                            становить 0,6 Дж.

3.     Як буде змінюватись природний радіоактивний фон у міру підняття на повітряній кулі?

Картка №2

Варіант ІІ

1.     Тіло людини масою 75 кг протягом року

Зображення 5                             поглинуло радіоактивне випромінювання з

енергією 0,3 Дж. Визначте поглинуту дозу випромінювання.

2.     Тіло масою 3 кг опромінюють α-променями. Знайдіть енергію йонізуючого випромінювання, передану тілу, і еквівалентну дозу йонізуючого

віпромінювання, якщо поглинута доза

!                                                  йонізуючого випромінювання становить 2 гр.

3.     Чому радіоактивне випромінювання є небезпечним для організму? Які види випромінювання є найбільш небезпечними?

Взаємоперевірка

\

V.      Підбиття підсумків. Рефлексія.

\

Рефлексія

Поставте крапки на «осях координат», починиюи з середини», та визначіть «своє місце». Сформулюйте власну оцінку словами та представте її класові.

\

VI.   Домашнє завдання.

Повторити § 25, розв’язати письмово завдання 3 вправи № 25, завдання №14 (стор. 181)

Поглиблення

1. Тренування із задоволенням:

      Завдання «Логічні пари»

      Перевір себе : Гра -пазл

\

1. Розвязування вправи 25

1. Доза опромінення при рентгені для людини

 

!  Урок № 54(8) Ланцюгова ядерна реакція. Ядерний реактор

Мета уроку: сформувати знання про ланцюгову ядерну реакцію, будову ядерного реактора, про реакцію термоядерного синтезу.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Матеріали

1)      Підручник ( Фізика: підруч. для 9 кл.

\

загальноосвіт. навч.закл. / [ В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова, О. О. Кірюхіна]; за ред.    В. Г. Бар’яхтара, С.О. Довгого. – Харків : Вид-во « Ранок», 2017. – 272 с.

2) Відео:

      Nuclear Fission Animated

      How Nuclear Power Plants Work / Nuclear Energy (Animation)https:// youtu.be/_UwexvaCMWA

      Physics - Nuclear Fission reaction explained - Physics 3) 3D медіа-бібліотека mozaWeb:

      Ланцюгова реакція.

      Ядерна бомба  ( 1945-тий рік).

      Термоядерний реактор.

5) Презентація «Ядерна енергетика».

1) Кросворд « Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивнтй фон. Дозиметри».

Хід уроку

          І. Організаційний етап.

          ІІ. Формулювання теми, мети, завдань уроку.  

Мотивація навчальної діяльності. Очікувані результати.

Мотивувати

Попередні епохи отримали назву від певних матеріалів: Була доба кам’яна, бронзова, залізна.

\

Але жодної з них не було б, якби людина не знала вогню. Справжнє багатство світу – його енергія.  

Фредерік Содді

       

          ІІІ. Актуалізація опорних знань. !

\

Розв’язати кросворд

1. Перевірка домашнього завдання.

1. Розвязування кросворду.

             ІV. Вивчення нового матеріалу.

\

Вивчення нового матеріалу

1.     Поділ важких ядер. Ланцюгова ядерна реакція.

2.     Будова ядерного реактора.

3.     Термоядерна реакція.

V.       Первинне осмислення вивченого матеріалу.

Застосувати

1. Вікторина на mozaWeb: Ядерна бомба.

\

2. Відповіді на контрольні запитання  ( після §26).

       

VI.     Закріплення отриманих знань.

\

1. Пояснити розв’язування задачі, проаналізувати отриманий результат.

2. Виконати завдання  3 вправи №26

           VIІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.

Рефлексія

Складання колективного есе ( або написання

\

короткого ) есе «Ядерна енергія: добро

 чи зло»?

Як конструювати переконуючий текст

               Вступ           Основн

Вміщує чітко     а сформульован      частина у позицію

      автора: у чому                автор

саме він хоче    наводить переконати    розгорнуту

          тих, до кого             аргументаці

!

Висново к

формулюєт

ься заклик до дії,

зобов'язуюч ий вислів

          

            VIІІ. Домашнє завдання.

Вивчити § 26. Вправа № 26: завдання 2 – письмово. З’ясувати(додатково) на що вистачить отриманої за розв’язуванням енергії?

Поглиблення

1.Ознайомитись з інформацією рубрики «Фізика і техніка в Україні»

\

2. Презентація сл. (1-9).

! Урок № 55(9) Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики.

Мета уроку: сформувати знання учнів про ядерний цикл, про енергетику України, звернути увагу на екологічні проблеми використання ядерної енергії, на Чорнобильську катастрофу та її причини, показати практичну значущість набутих знань, обізнаності та активної громадської позиції.

Тип уроку: комбінований

 

 

Зображення 1

Ядерний паливний цикл

                                 \

Уран добувається, збагачується  , виготовляється ядерне паливо (1), яке постачають на АЕС. Після використання відпрацьоване паливо відвозиться на завод з переробки ядерних відходів (2) або остаточно захоронюється (3) на постійне зберігання у безпечне місце, наприклад, у скелю. 95 % відпрацьованого палива може бути перероблене для подальшого використання на електростанціях (4).

Матеріали

1.Підручник ( Фізика: підруч. для 9 кл.

загальноосвіт. навч.закл. / [ В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова, О. О. Кірюхіна]; за ред.    В. Г. Бар’яхтара, С.О. Довгого. – Харків : Вид-во « Ранок», 2017. – 272с.).

2.     Збірник задач ( Гельфгат І. М.  Фізика. 9 клас :збірник задач / І. М. Гельфгат, І. Ю. Ненашев. – Харків : Вид – во «Ранок», 2017. – 176 с.).

3.     Зображення (1,2,3,4).

4.     Вікіпедія:

      Ядерний реактор

      Ядерна енергетика

5.     Презентація

Ядерна Енергетика. Розвиток ядерної енергетики в Україні.

6.     Відео:

      Атомна енергетика: загроза чи незалежність? Контекст.

      Атомна енергетика України.

      Ядерна енергетика та екологія.

      Атомна енергетика в Україні: відмовлятися чи розвивати.

      Дебати PRO. Атомна енергетика: загроза чи незалежність?

      Атомна енергетика України на межі колапсу. Михайло Уманець (Ексгенеральний директор. Чорнобильської АЕС 1987-1992 р.р.)

      Вчені України про «перспективи» атомної енергетики України.

  Зображення 2 Принцип роботи атомної станції

\

Будова. Принцип роботи

      Як виробляється електроенергія на атомній електростанції?

      Як виробляється тепло на АЕС

Чорнобиль ? Реактор №2. 2017р.

\

Чорнобиль. Факти. Наслідки. Уроки. Сьогодення.

      Д/ф "Чорнобиль. Точка часу" (2016)

      Чорнобиль 31. Ядерна галузь в Україні занепадає.

      Чорнобиль сьогодні. Спеціальний репортаж телеканалу "Бориспіль" з ЧАЕС. Ukraine | Chornobyl | Чорнобиль

      Як це? Чорнобильська АЕС.

Хід уроку

          І. Організаційний етап.

        ІІ. Формулювання теми, мети, завдань уроку.   Мотивація навчальної діяльності. 

Очікувані результати.

   Зображення 3

Обери позицію

   Зображення 3

\

           ІІІ. Актуалізація опорних знань. !

Зображення 4

\

Інтелектуальна розминка

1.     Розв’язування якісних задач №16.1- № 16.8.

2.     Відповіді на контрольні запитання після §26.

3.     Перевірка завдання 3 Вправи №26 та додаткового завдання до неї.

4.     Читання короткого есе «Ядерна енергія: добро чи зло»

  ІV. Вивчення нового матеріалу.

Вивчення нового матеріалу

1.     Ядерний цикл.

2.     Атомна енергетика в Україні.

\

3. Історія Чорнобильської трагедії.

V.              Первинне осмислення нового матеріалу.

 Розв’язування завдань 2,4 вправи №27

Підготовка до міні-дебатів

Учні  об’єднуються у дві команди ( можна жеребкуванням), в яких підбирають ствердження, заперечення, аргументи і контраргументи, запитання до опонента. Команди можуть

\

представляти 2-3 особи. Затверджується формат (тимчасові обмеження та ролі), визначається «третя сторона".

VI.          Закріплення отриманих знань.

\

Міні-дебати: «Атомна енергетика в

Україні: відмовлятися чи розвивати?»

\

VII.      Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

Справа не в дорогах, що ми вибираємо, а в тому,

що всередині нас змушує вибирати ці дороги.

     О. Генрі

Правильного вибору  в реальності не існує – є тільки зроблений вибір і його наслідки. Ельчин Сафарлі

Рефлексія

      Що було для вас важливим?

      Чи можна вважати питання дискусії глобальним? Чому?

      Подумайте і запропонуйте ваш план розвитку енергетичної галузі в Україні.

 

 

 

VIII.   Домашнє завдання.

Вивчити §27, розв’язати завдання  1,3 вправи №27.

! Поглиблення

1. За додатковими джерелами інформації про

\

існуючі в Україні чи в світі АЕС скласти і розв’язати задачу.

2. Розвязання: вправа 27, завд.1,2 ;   вправа 27, завд. 3,4

!  Урок № 56(10) Розв’язування задач

Мета уроку: закріпити знання за темами «Ланцюгова ядерна реакція. Ядерний реактор» та «Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики»; продовжити формувати навички та вміння розв’язувати фізичні задачі, застосовувати отримані знання.

 Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.

Матеріали

1. Підручник ( Фізика: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч.закл. / [ В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова, О. О.

Кірюхіна]; за ред.    В. Г. Бар’яхтара, С.О.

\

Довгого. – Харків : Вид-во « Ранок», 2017. – 272с. 

2.     Збірник задач ( Гельфгат І. М.  Фізика. 9 клас :збірник задач / І. М. Гельфгат, І. Ю.

Ненашев. – Харків : Вид – во «Ранок», 2017. – 176 с. 

3.     Кирик Л.А. Фізика. 9 клас : Зошит для самостійних і контрольних робіт / Леонід Кирик. – Харків: Видавничий дім Весна, 2017.- 104 с.

4.     Сигнальні картки.

Хід уроку

          І. Організаційний етап.

ІІ. Формулювання теми, мети , завдань уроку.  

Мотивація навчальної діяльності. Очікувані результати.

Мотивувати

В контексті розв’язання фізичних задач…     Розум завжди любить до чогось братися, і коли він не матиме доброго, тоді звертатиметься до поганого

Григорій

\

Сковорода

         ІІІ. Актуалізація опорних знань. !

1.     Перевірка домашнього завдання.

2.     Фронтальна бесіда за контрольними запитаннями після §27:

1)    Перелічіть переваги й недоліки використання ядерного палива.

2)    Якою є послідовність ядерного циклу?

3)    Назвіть атомні електростанції України. Яка їх загальна потужність?

4)    Що ви знаєте про Чорнобильську трагедію?

\

Пояснити

1. Розглянути узагальнюючі таблиці стор. 178,179 підручника.

IV.  Застосування отриманих знань.

Застосувати

1. Розв’язування якісних задач:

\

№ 16.8, № 16.9, № 16.28, № 16.30, №16.10, № 16.11, № 16.12.

2.     Розв’язати № 16.31, 16.44.

3.     Виконання тест-контролю (самостійна робота).

Поділитися

Аналіз виконаних робіт, з’ясування причини і

\

характеру допущених помилок.

V.     Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

Рефлексія

Все це так не тому, що я такий розумний. Це все

\

через те, що я довго не здаюся при вирішенні завдання.

                                                     Альберт Ейнштейн

VI.  Домашнє завдання.  Повторити §22-27, виконати завдання самоперевірки в Google-формах .

Поглиблення

Скласти опорний конспект за матеріалом стор.

\

178,179 підручника або скласти ментаьну карту за вивченим матеріалом по темі.

 

! Урок № 57(11). Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу розділу ІV «Фізика атома та атомного ядра.

Фізичні основи атомної енергетики»

Мета уроку: закріпити та узагальнити знання за темою розділу ІV «Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики».

 Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань;  урок-змагання.

Матеріали

1. Підручник ( Фізика: підруч. для 9 кл.

загальноосвіт. навч.закл. / [ В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова, О. О. Кірюхіна]; за

\

ред.    В. Г. Бар’яхтара, С.О. Довгого. – Харків : Вид-во « Ранок», 2017. – 272с.)

2.     Збірник задач ( Гельфгат І. М.  Фізика. 9 клас :збірник задач / І. М. Гельфгат, І. Ю. Ненашев. – Харків : Вид – во «Ранок», 2017. – 176 с.).

3.     Кирик Л.А. Фізика. 9 клас : Зошит для самостійних і контрольних робіт / Леонід Кирик. – Харків: Видавничий дім Весна, 2017.- 104 с.

Хід уроку

          І. Організаційний етап.

Об’єднання в групи, назва, розподіл ролей.

\

Пояснити

Нагадування правил роботи в групі.  

Орієнтовні назви:

1.     Атом.

2.     Радіоактивність.

3.     Формули.

4.     Реакції.

5.     Машина часу (історія відкриттів).

!

       ІІ. Формулювання теми, мети , завдань уроку.  

Мотивація навчальної діяльності. Очікувані результати.

Мотивувати

       Всі ідеї в науці народилися в драматичному конфлікті між реальністю і нашими спробами її зрозуміти.

\

Альберт Ейнштейн

     Дуже важливо просто не здаватися.

Стівен Хокінг

         ІІІ. Актуалізація опорних знань .!

Представлення назви, гасла(за бажанням), опорного конспекту (візитівки) групи

        ІV. Виконання завдань.


Блок І

Фронтальне опитування (2 бали)

1.     З яких частинок складається атом?

2.     З яких частинок складається атомне ядро?

3.     Сформулюйте «планетарну» модель атома. 

4.     Що таке нуклід?

5.     Які нукліди називають ізотопами?

6.     Дайте означення ядерних сил, назвіть їх властивості.

7.     Між якими частинками діють ядерні сили?

8.     Що таке радіоактивність?

9.     Ким було відкрито явище радіоактивності?

10.Ким було вивчено природу радіоактивного

\

випромінювання?

11.   Яка природа α- ,β- , γ- випромінювання?

12.   Як захиститись від радіоактивного випромінювання?

13.   Що таке період піврозпаду?

14.   Які перетворення відбуваються з ядром під час випромінювання α- , β- , γ-частинки?

15.   Що таке активність радіоактивного джерела?

16.   Наведіть приклади використання радіоактивних ізотопів.

17.   В чому виявляється біологічна дія радіації на організм?

18.   Що таке поглинута доза радіоактивного випромінювання? Які її одиниці в СІ?

19.   Що таке еквівалентна доза випромінювання?

Які її одиниці в СІ?

20.   Що таке радіаційний фон?

21.Для чого призначені дозиметри? Який їх принцип дії?

22.   Опишіть механізм ланцюгової ядерної реакції.

23.   Які перетворення енергії відбуваються в ядерних реакторах?

24.   Як працює атомна електростанція?

25.   Який процес називають термоядерним синтезом?

26.   Звідки «беруть» енергію зорі?

27.   Що таке ядерний реактор?

28.   Який принцип дії ядерного реактора?

29.   Якою є послідовність ядерного циклу? 

30.Назвіть атомні електростанції України.

 51

 

Блок ІІ

Завдання 1-3 . Заповнити таблиці, розгадати кросворд (3бали)

!                                                 

\

Блок ІІІ

Завдання 1-3. 

Розв’язування задач (по 3 бали).

!

 Go Pollock

Блок ІV. Цікаві задачі  з комп’ютерною перевіркою (Інтерактивна сесія gopollock.com)

V.      Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

Поділитися

Учні сумують отримані на уроці бали; самооцінювання;

\

інд. результати та результати команд надсилають до загальної таблиці

Рефлексія

Історія показує, що найвідоміші переможці зазвичай стикалися з нестерпними труднощами перш, ніж вони

\

досягли свого тріумфу. Вони перемогли, тому що вони відмовилися бути переможеними.

Берті Чарльз Форбс

VI.   Домашнє завдання.

Повторити § 22-27.

Виконати завдання рубрики «Завдання для самоперевірки до розділу ІV «Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики» підручника №1-6 – усно; № 9,10,11 – письмово.

Поглиблення

Виконати тренувальні тестові завдання з

                \

http://

interactive.ranok.com.ua

комп’ютерною перевіркою,  подані на електронному освітньому ресурсі «Інтерактивне навчання» .

!  Урок № 58(12).Контрольна робота №4 з теми «Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики»

Мета уроку: оцінити  знання та вміння учнів за темою розділу ІV

«Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики», виявити прогалини в знаннях учнів для подальшого їх усунення.

 Тип уроку: урок контролю та корекції навчальних досягнень учнів.

Матеріали

Картки із завданнями контрольної  роботи № 4            Кирик Л.А. Фізика. 9 клас : Зошит для

\

самостійних і контрольних робіт / Леонід Кирик. – Харків: Видавничий дім Весна, 2017.- 104 с.

Хід уроку

          І. Організаційний етап.

Інструктування учнів щодо типів завдань, правилами їх оформлень, розподілу часу виконання завдань.

Мотивувати

Почніть робити те, що потрібно. Потім робіть те, що можливо. І ви раптом виявите, що робите неможливе.                                                       

\

Св.Франциск Асізський

Ваш мозок може все. Абсолютно все. Головне, переконати себе в цьому. Руки не знають, що вони не вміють віджиматися, ноги не знають, що вони слабкі. Це знає ваш мозок. Переконавши себе в тому, що ви можете все, ви зможете

дійсно все

  Роберт Кіосакі

   ІІ. Перевірка знань, умінь, навичок учнів.

Самостійна робота учнів над завданнями контрольної роботи

   ІІІ. Домашнє завдання.

Повторити § 22-27. Ознайомитись з матеріалом енциклопедичної сторінки після розділу ІV «Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики» підручника.

\

Поглиблення

Підготувати енциклопедичний матеріал , використовуючи Інтернет-ресурси.

!  Урок № 59(13). Захист навчальних проектів за темою «Фізика атома  та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики»

           Мета уроку: визначити рівень володіння учнями знаннями з обраної теми навчального проекту , уміння співпрацювати в команді, презентувати результати роботи.

           Тип уроку: урок контролю та корекції знань, умінь і навичок.

\

Наочність і обладнання

Мультимедійне обладнання

Хід уроку

          І. Організаційний етап.

       ІІ. Формулювання теми, мети , завдань уроку.  

Мотивація навчальної діяльності. Очікувані результати.

\

Застосувати

 

Роби справу чесно, з душею — і твоє до тебе

 

прийде.

 

Богдан Ступка

ІІІ. Перевірка глибини осмислених знань і їх узагальнення.

Захист навчальних проектів учнями

Проектні роботи можна розміщувати на онлайн-сервісі padlet.com , що дасть більше можливостей для зворотнього зв’язку.

\

Поділитися

\

ІV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

\

Рефлексія

\

Учні обмінюються думками щодо презентації готового проекту, висловлюють враження, поради.

V. Домашнє завдання.

Підготувати реферат чи письмове повідомлення, обравши одну із запропонованих тем наприкінці розділу «Фізика атома та атомного ядра.

Фізичні основи атомної енергетики» підручника, - за бажанням.

!  Література

1.     Гельфгат І. М.  Фізика. 9 клас :збірник задач / І. М. Гельфгат, І. Ю. Ненашев. – Харків : Вид – во «Ранок», 2017. – 176 с.

2.     Євлахова О.М., Бондаренко М. В. Фізика 9 клас. Серія «Мій конспект». – Харків. Видавнича група «Основа», 2017.

3.     Збірник задач з фізики «Левеня» ІІ частина (2012-2016) [текст]: Упорядник В.І. Алексейчук; Міністерство освіти і науки України; Львівський фізико-математичний ліцей-інтернат при Львівському університеті ім. І. Франка. – Львів: Каменяр, 2017. – 132 с.

4.     Кирик Л.А. Фізика. 9 клас : Зошит для самостійних і контрольних робіт / Леонід Кирик. – Харків: Видавничий дім Весна, 2017.- 104 с.

5.     Навчальна програма для 7-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р. № 804.

6.     Олена Пометун. Енциклопедія інтерактивного навчання / Бібліотека журналу «Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання», 2014,  №5-6 вересень-грудень. Науково-методичний журнал Інституту педагогіки Національної Академії педпагогічних наук України.

7.     О.Ю. Орлянский. Благими намерениями. Фізика в школах  України. №17-18 (333-334), вересень 2017.

8.     Основи критичного мислення: навчальний посібник для учнів 10 (11) класів загальноосвіт. навч. закл. / О.І. Пометун, Л.М. Пилипчатіна, І. М. Сущенко, І.О Баранова. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2016. – 192с.

9.     Фізика. 9 клас : комплексний зошит для контролю знань / Ф. Я Божинова, О. О. Кірюхіна, М. О. Чертіщева. – 3-тє вид. – Вид-во «Ранок», 2013, - 64 с. + Додаток (16 с.).

10.Фізика. 9 клас : міні-конспекти кроків: до підруч. В. Г. Бар’яхтара, С. О.

Довгого, Ф.Я. Божинової, О. О. Кірюхіної; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого/ [О. О. Туманцова].- Х.: Вид-во «Ранок», 2017.- 96 с.

11.Фізика: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч.закл. / [ В. Г. Бар’яхтар, С. О.

Довгий, Ф. Я. Божинова, О. О. Кірюхіна]; за ред.    В. Г. Бар’яхтара, С.О.

Довгого. – Харків : Вид-во « Ранок», 2017. – 272с. 

12.Шаромова  Віра. З досвіду роботи вчителя фізики Зоряни Максимович. – Педагогічна думка, 2008/№2.

\Використані джерела Інтернет

  https://youtu.be/NP9x3Tiu3RE

  https://youtu.be/LiO3akHH1go

  http://gutpfusik.blogspot.com/2014/03/blog-post_8.html

  https://youtu.be/mFANDCtI6gs

  http://www.poznavayka.org/uk/fizika-uk/budova-atoma-i-vse-shho-z-tsim-povyazano/

  http://www.schoolphysics.co.uk/animations/

Nuclear%2520physics%2520animations/Radioactive_decay/index.html

  https://youtu.be/2LoFRExJt70

  https://youtu.be/eiPayy6olA0

  https://youtu.be/DF8H6PqJ00o

  https://youtu.be/JF7D_w1vrEE

  https://youtu.be/ePnNDj3LWk0

  https://youtu.be/KYDil96NR5Q

  https://youtu.be/Zc9xfUnrTxg

  https://youtu.be/aJkx6hAD-4E

  https://youtu.be/-fUi8XyT1Tw

  http://sumdu.edu.ua/ru/scientific/cstei/211-attention/atomic/2063-propertiesradiation.html

  https://learningapps.org/watch?v=p8107t9i317

  http://www.myshared.ru/slide/1046711/

  https://www.slideshare.net/voykivskiy/ss-70588918

  https://youtu.be/eiPayy6olA0

  https://learningapps.org/watch?v=pojqzn3t317

  http://www.myshared.ru/slide/1061575/

  https://issuu.com/pubkis/docs/binder6

  https://slideplayer.com/slide/10074003/

  http://www.schoolphysics.co.uk/animations/

Nuclear%2520physics%2520animations/Radioactive_decay_2/index.html

  https://youtu.be/y55GSSPItI0

  https://youtu.be/Adwhq5jjTD0

  https://youtu.be/I4c6MZiDJ9U

  https://www.youtube.com/watch?v=y55GSSPItI0&feature=youtu.be

  https://youtu.be/0vTRrZU-LKQ

  http://www.poznavayka.org/uk/fizika-uk/fizichni-rozsliduvannya/#more-6357

  https://youtu.be/xl5qUHtiy0g

  https://learningapps.org/watch?v=pkpmh0co317

  https://youtu.be/rezJ9Fc5DzM

  https://youtu.be/Zw0pHT47AAU

  https://youtu.be/QiFacjIhf50

  https://youtu.be/5TCZqT7enHw

  https://learningapps.org/watch?v=pio0jeex517

  https://youtu.be/DxG-4FV-g80

  https://ihealth.in.ua/diagnostika/doza-oprominennia-pri-rentgeni-dlialudini.html

  https://youtu.be/tQa4LONy9XM

  https://youtu.be/_UwexvaCMWA

  https://youtu.be/mBdVK4cqiFs

  https://learningapps.org/watch?v=poyx2yj6t17

  http://svitppt.com.ua/fizika/yaderna-energetika-rozvitok-yadernoi-energetiki-vukraini.html

  https://youtu.be/TgqWTJch5dE

  https://youtu.be/17HRCffkm6A

  https://youtu.be/E5BBBXNZmVM

  https://youtu.be/6sWzlIYMvoo

  https://youtu.be/8pH_IepL5fk

  https://youtu.be/inS9zWiUs-4

  https://youtu.be/Ziltc99LVAs

  https://youtu.be/55ueObCiq-w

  https://youtu.be/dtKqYZjxa7o

  https://youtu.be/OYrmMph0TWY

  https://youtu.be/7kzT2N4yGxs

  https://youtu.be/YjzUK1AU0J0

  https://youtu.be/5OYlROddH1Y

  https://youtu.be/DcgvBWD2mPU

  https://youtu.be/V3Pzve62NQw

  https://youtu.be/OX_wgw62Rvk

  http://interactive.ranok.com.ua

  http://infschool18.blogspot.com/2016/05/7.html

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Олександрівна Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Корюков Ігор В'ячеславович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
Розділ 4. Атомне ядро. Ядерна енергетика
Додано
26 липня 2018
Переглядів
9547
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку