ЛЕКСИЧНІ ТА МОВЛЕННЄВІ ВПРАВИ Це завдання практичного характеру для вправляння дітей в активному вживанні слів – означень, антонімів, створенні синонімічного ряду тощо. Діти залюбки виконують наступні вправи, в яких треба: Підібрати синоніми до заданих слів; Замінити слово іншим, близьким за значенням; Завершити порівняння, метафору; Перетворити непоширене речення в поширене; Відгадати слово; “розфарбувати” слова тощо.
МОВЛЕННЄВІ ПЕРЛИНКИ Справжнім багатством за своєю суттю і навчальною цінністю є приказки і прислів’я. Невимушене спілкування з дошкільниками, що виникає під час обговорення, тлумачення цих “перлинок”, має велике значення для розвитку у дітей мовлення і пізнання ними світу, усвідомлення одвічних загальнолюдських цінностей.
Без мови не підійдеш до корови. Щебече, як соловейко, а кусає, як гадюка. Янгольський голосок та чортова думка. На його слові можна мур мурувати На ласкаве слово не кидайся, а за грубе не гнівайся. Не бачила оком – не плещи язиком. Вола в'яжуть мотузками, а людину - словами Слова ласкаві, та думки лукаві.
МОВЛЕННЄВІ ЛОГІЧНІ ЗАДАЧІ - це розповіді – загадки про природу, відповіді на які дитина може дати лише тоді, коли чітко усвідомлює закономірності та причино – наслідкові зв'язки між явищами та об'єктами в природі. Проблемні запитання спонукають до пізнання, розвивають логічне мислення, активізують мовлення: у дітей виникає бажання висловлюватися,говорити, ділитися своїми припущеннями, знаннями.
«Кожен по-своєму готується до зими. Стрибає білка - непосида. Збирає горіхи, жолуді, розпихає їх по дуплах, у щилинах дерев, вішає на кущики. Цілий день працює білка і все поглядає на сусіда - їжака, який до осені зовсім ледачим став: мало бігає по лісі, не ловить мишей, забереться в сухе листя да дрімає. - Чому ти, їжак, зовсім розлінувався? - Запитує білка. - Чому до зими не готуєшся, корм не запасаєш? Взимку їсти нічого буде. Розсміявся їжак і щось тихо сказав білці, так тихо, що я не почула». А ти здогадався, що сказав їжачок? Чому він запасів на зиму не робить? Чому йому гриби і жолуді не потрібні?
МЕТОД РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМ АБО “ДЕРЕВО РІШЕНЬ” містить декілька етапів. Спочатку треба обрати проблему, яка не має однозначного розв'язання (ситуації з життя, епізоди казок), скажімо: «Що потрібно дереву для щастя?». Потім розглядаємо схему— «дерево рішень», у якій стовбур «дерева» — квадрат — позначає цю проблему, «гілки» — прямі лінії — шляхи її розв'язання, а «листочки» — кружечки — її рішення. Пропонуємо дітям, розбившись на підгрупи і спілкуючись між собою, знайти рішення обраної проблеми. Діти, досягнувши взаємної домовленості шляхом обговорення, знаходять своє рішення і малюють його на аркуші паперу: гніздо, метелика, пташку, дощик тощо. Після цього кожна підгрупа розміщує свій малюнок на «дереві рішень» і презентує його.Треба вчити дітей вислуховувати кожного, хто хоче висловитись. Оцінюємо діяльність дітей лише позитивно.
- Це різновид групового обговорення певної проблеми, що дає можливість кожній дитині висловитись у порядку черги, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку . Правила: Говорити лише тоді, коли отримуєш уявний мікрофон; Говорити швидко і стисло; Не оцінювати висловлювання товаришів. МЕТОД “МІКРОФОН
МЕТОД БАГАТОКАНАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Заснований на принципаз теорії розвязання винахідницьких завдань (ТРВЗ) Розглядання картин проводимо в такій послідовності: Виокремлення об'єктів, зображених на картині; Уявлення об'єктів через уявне сприймання їх різними аналізаторами. Творчи завдання: “прослухати” звуки через уявні навушники; вести віртуальні діалоги від імені зображених персонажів; Уявно торкнутися до картини, визначаючи тепло, чи холодно, яка поверхня різних об'єктів “відчути аромати” картини. “вийти за межі зображенного”