Перед нами, вчителями ,стоїть завдання.не лише,як зробити,щоб дитина хотіла вчитися, але й що зробити, щоб вона могла вчитися.З огляду на це найбільш уживаними є:
при фронтальній формі роботи такі технології: «Криголами», «Вузлики», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Навчаючи - учусь»;
при кооперативній формі навчання: робота в парах, робота в малих групах;
інтерактивні ігри: «Рольова гра», «Драматизація»
технології навчання у дискусії: метод «Прес», «Дискусія», «Так - ні».
Пропоную зміст деяких з них розглянути детальніше.
Інтерактивні вправи на урока в початковій школі
Перед нами, вчителями ,стоїть завдання.не лише,як зробити,щоб дитина хотіла вчитися, але й що зробити, щоб вона могла вчитися. З огляду на це найбільш уживаними є:
при фронтальній формі роботи такі технології: «Криголами», «Вузлики», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Навчаючи - учусь»;
при кооперативній формі навчання: робота в парах, робота в малих групах;
інтерактивні ігри: «Рольова гра», «Драматизація»
технології навчання у дискусії: метод «Прес», «Дискусія», «Так - ні».
Пропоную зміст деяких з них розглянути детальніше.
Метод « Криголам» долає кригу відчуженості
На уроках української мови та читання пропоную дітям спеціально психологічно обґрунтовані вправи, які використовуються на початку заняття. Вони ламають кригу відчуженості, сприяють активізації роботи учнів на уроці, допомагають організувати їх діяльність, створити атмосферу доброго настрою, щирості, відвертості.
1. Відгадайте загадку.
Прекрасна дівчина прийшла,
Чудові квіти принесла,
Прикрасила сади і парки.
Як звуть цю гарну господарку? (Весна)
2. За початковими літерами дайте характеристику цій порі року, наприклад:
В – весела, вітряна,
Е – енергійна, емоційна,
С – сонячна, святкова,
Н – ніжна, незвичайна,
А – активна, …
«Вузлики»
Читання, 3 клас. Тема. «Усна народна творчість»
На етапі вивчення нового матеріалу на уроках читання можна використати інтерактивний метод «вузлики» і запропонувати картки для розширення кута зору під час читання.
Щоб прочитати зашифровані слова, необхідно в кожному горизонтальному рядку закреслити три однакові літери.
А С Я М К С М А С Е М А
Ч Ю А С Т Ю У В А Ю Н Н Я
Б Я Т Б Н А Н Я К Б Е Н Я
В К З О Й В К З О З К В О
Д Я Щ К Щ У Щ В А Н Н Я
( Яке частування – таке й дякування)
О Б М С О Е М С З М О С
Т Б Р А А У Б Д І А Б В
К О Ф Н К Ф О Е Ф К О
Ї Я С О Т И Я О М Я Е О Ш
П А М И М Р А О М Г А І В
(Без трудів не їстимеш пирогів)
Х Е Ц Х Ч Е Ц И Х Е Я Ц
В Я І Д Я Н В А Я Н Г А Н
Ч Д Т А Д О А Ч Г О Ч Д А
К О Й Б М К К О Б М О Б М
П Ю Е Р Ю Е Ю М О Г А
(Чия відвага, того й перемога)
- До яких казок підходять ці прислів’я?
( «Лисиця та Журавель», «Колосок», «Кирило Кожум’яка»).
Читання, 2 клас. Тема. «Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово…»
Колискові пісеньки-перлинки української мови.
- Треба всім нам міцно спати,
Треба всім відпочивати.
Навіть сон, це кожен знає,
Щоб спочити, десь тікає,
А сьогодні – от дива! –
Заховався у слова!
- Уявіть, що ці слова потрапили у Королівство сновидінь, а вам потрібно їх визволити (для цього є підказки). Допишіть літери, яких не вистачає.
С
О Н
С О Н
С О Н
С О Н
С О Н
С О Н
С О Н
С О Н
С О Н
С О Н
С О Н
1.Цей сон всім щоденно сяє. (Сонце)
2.Цей у космос літає. (Космонавт)
3.Цей же – спати не лягає, а всю ніч зірки вивчає.(Астроном)
4.Цей – великий і вухатий.(Слон)
5.Цей росте побіля хати.(Соняшник)
6.Цей сон бігає й стрибає.(Спортсмен)
7.Цей – своїм хвостом кусає.(Скорпіон)
8.Цей – зелений цілий рік. (Сосна)
9.Цей – зустрінеш у музик. (Саксофон)
10.Цей – у співаків буває. (Сопрано)
11.Цей – всіх на футбол збирає. (Стадіон)
* * *
Читання, 3 клас. Тема. Остап Вишня «Любіть книгу!»
- Прочитайте вислів. Для цього порахуйте від 1 до 24.
1 Б 20 Д 9 И 14 Ц 12 У 21 Р
16 Т 24 ! 7 К 18 І 6 И 11 К
5 Ж 13 - 3 Р 15 Е 17 В 23 Г
2 Е 19 Й 8 Н 22 У 4 Е 10 Ж
Бережи книжку – це твій друг!
Наступні вправи допомагають зламати стереотипи роботи лівої мозкової півкулі, логічного раціонального мислення.
Прочитайте народну мудрість
ЛІС ВЛІТКУ ВОСЕНИ - ВЗИМКУ -
ГОДУЄ, ВЕСНОЮ ЖАР ПРОХОЛОДУ
ЗВЕСЕЛЯЄ, МАЄ, ДАРУЄ!
Ліс весною звеселяє, влітку прохолоду має, восени – годує, взимку – жар дарує!
Знайдіть зв'язок між правою і лівою частиною у верхньому ряду. Визначивши тип зв’язку, запишіть замість знака питання правильну відповідь.
* Весна - іменник
Квітуча – прикметник
Настала - ? (дієслово)
* Корова - ? (жіночий рід)
Кінь – чоловічий рід
Теля – середній рід
* Україна - Київ
Росія - ? (Москва)
Франція – Париж
* Щука - ? (1 – номер букви, яка повторюється)
Ящірка – 2
Хащі – 3
Складіть слова з букв даного слова
С К О Р О М О В К А
Скоро, сором, мова, корм, Рома, сорока, морока, сорок, корова, коса, роса, кома, морква, …
Прочитай слово
П Ш Е И
Н Ц Я
З одного слова зроби речення
Кіно – Катя і Ніна – однокласниці.
Міст – Маленька Іринка старанно танцює.
Які займенники роблять руки чистими?
В И М И Т И
В якому слові 40 а ?
С О Р О К А
Яка нота та число збудують населений пункт?
М І 1 0 0 (місто)
У кожному рядку знайди «зайве» слово
Сокіл – стрепет – сайгак – сич
Щука – форель – горбуша – фазан
Рись – слон – тигр – кішка
Віз – карета – машина – мотоцикл
Складіть з п’яти паличок два трикутники
«Мікрофон»
Цей метод дає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання, або висловлюючи свою думку. Найефективніше цей метод використовувати при перевірці домашнього завдання. В 3 класі на уроці української мови під час повторення вивченого про речення даю дітям мікрофон, який вони передають один одному, по черзі називаючи ознаки речення, його види.
1 учень – речення виражає закінчену думку;
2 учень – за інтонацією речення бувають окличні та неокличні;
3 учень – за метою висловлювання: розповідні, питальні та спонукальні;
і т. д.
Правила проведення такі:
1. Говорити має тільки той, у кого мікрофон.
2. Подані відповіді не коментуються.
3. Коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, викрикувати з місця.
При вивченні теми «Я і мій характер» з курсу «Я і Україна» пропоную дітям пограти в гру «Мікрофон».
Намальовані сходи позначають характер. Якщо умовно розмістити на тих сходах людей, то на верхній сходинці сходів розмістяться люди з прекрасним характером, а на нижній – з «важким». Скажіть, наяку сходинку ви себе поставили б?
1. З прекрасним характером.
2. З добрим характером.
3. З більш – менш добрим характером.
4. З непоганим характером.
5. Із звичайним характером.
6. З неважним характером.
7. З поганим характером.
8. З дуже поганим характером.
9. З важким характером.
Дайте відповідь на такі запитання:
1. Як ви розумієте поняття «характер»?
2.Яких людей ви вважаєте людьми з добрим характером?
3.Яких людей ви вважаєте людьми з поганим характером?
4. Чому вибрали саме таку сходинку сходів «характер»?
5. Чого вам не вистачає, щоб бути людиною з добрим характером?
«Мозковий штурм»
Відома інтерактивна технологія колективного обговорення, що широко використовується для вироблення кількох вирішень конкретної проблеми. «Мозковий штурм» спонукає учнів проявити уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки.
Читання, 2 клас. Тема. Родина. Рід. Рідня.
1. Загадка
Цифра ця усім говорить,
Скільки днів до тижня входить.
Поряд стане буква «я»,
То це буде вже …(сім’я)
2. Побудова асоціативного куща. На дошці прикріплена картка зі словом сім’я .
- Діти, коли ви чуєте чи вимовляєте це слово, що ви уявляєте? (Всі слова, які пропонуються, записуються на дошці, а потім аналізуються.)
мама
я
тітка
діти тато
С І М ’Я
брат
дідусь
дядько
сестра бабуся
3. Прочитайте і доповніть, на кого або на що схожа матуся.
лагідна, як ______________ .
працьовита, як ____________ .
М А М А мила, як _______________ .
добра, як ______________ .
красива, як _____________ .
Читання, 4 клас. Тема. О.Іваненко « Невільник».
Підсумок уроку можна провести «Мозковим штурмом».
- Про кого ми говорили на уроці?
- Проякі роки?
- Як ми можемо інакше його назвати? (малий Тарас)
- Отже, головним словосполученням у нас буде «малий Тарас». Треба зі слів, які вам роздано, вибрати слова, які характеризують малого Тараса
поет маляр хлопець
сирота малий Тарас невільник
мрійник пастух
Аналогічну роботу проводжу на виховній годині в 4 класі на тему «Краса в моєму розумінні». Ставлю дітям питання:
- Що ви розумієте під словом краса ?
мама веселка
квітка сміх
дитина краса щастя
сонечко любов
добро людина
Урок природознавства, 3 клас. Тема. Ґрунт. Значення та охорона ґрунтів
Пісок Глина
ГРУНТ
Вода Перегній
Повітря
Урок природознавства, 4 клас. Тема. Збережемо природу Землі разом.
Що наносить шкоду природі?
Знищення Війни Відходи
тварин виробництва
Вирубування Екологічні Хімічні речовини, Побутове
лісів катастрофи отрутохімікати сміття
Урок читання, 4 клас. Тема. Леся Українка. «Біда навчить».
Учні отримують картки, де записані риси характеру головного героя.
- Розмістивши риси характеру у правильній послідовності, розкажіть, як змінювався горобчик. Доведіть свою думку.
вихований завзятий
спостережливий хазяйновитий
мудрий горобчик допитливий
обережний турботливий
дурненький кмітливий
«Навчаючи – учусь»
Метод «Навчаючи – учусь» використовується під час вивчення блоку інформації або узагальнення та повторення вивченого. Він дає можливість учням взяти участь у передачі своїх знань однокласникам, підвищує інтерес до навчання
В 4 класі на уроці природознавства, тема «Україна на планеті Земля», діти розповідають про столицю України – місто Київ. Завдання отримують на картках.
1 картка
Київ – велике й красиве місто. Він стоїть на березі річки Дніпро, більшою своєю частиною розкинувся на його горбистому правому березі.
У Києві багато красивих вулиць, вздовж яких посаджено дерева – клени, липи, тополі, каштани. І саме каштани стали символом міста. Навіть на гербі Києва зображено квітучу гілку каштана.
2 картка
Головна вулиця столиці України – Хрещатик. На Хрещатику знаходиться центральна площа Києва – площа Незалежності. На ній відбуваються святкові паради, народні гуляння. Ошатності та урочистості надають площі фонтани.
3 картка
Софійський собор – найбільша споруда давнього Києва. Це був головний храм Київської Русі. Саме тут коронували князів на київський престол. Чому собор має саме таку назву? «Софія» грецькою мовою означає мудрість. Побачити Софію приїжджають тисячі туристів з різних країн.
4 картка
Києво – Печерська Лавра – один із найдавніших храмів міста. Це святиня українського народу. Тут все овіяне легендами: печери, церкви, дзвіниці, життя людей. Більше сотні печерських ченців визнані святими і їхні мощі покояться у печерах. Лавра і досі приваблює тисячі віруючих людей, які йдуть поклонитися божим угодникам.
Клас поділений на групи. Члени кожної групи мають бейджики однакового кольору і такого ж кольору квадратики – символи.
Протягом кількох хвилин у групі читають інформацію з картки. Потім ходять по класу і ознайомлюють зі своєю інформацією однокласників з інших груп, отримуючи при кожній зустрічі квадратик – символ від свого співрозмовника. Символи використовуються, щоб проконтролювати, чи відбулися зустрічі з усіма групами.
Після цього робимо узагальнення почутої інформації.
«Робота в парах»
Читання, 4 клас. Тема. М. Рильський «Ким хочеш бути, хлопчику?»
Підводячи підсумок уроку, пропоную дітям розказати про себе. У бесіді використати подані початки речень, доповнюючи їх по-своєму.
- Мене цікавить…
- Я люблю читати…
- У мене добре виходить…
- Мені хочеться бути схожим на…
- Бути справжньою людиною – це значить…
* * *
Читання, 4 клас. Тема. Леся Українка «Біда навчить».
Гра «Закінчіть прислів’я». Знайдіть у казці прислів’я і допишіть. Яка пара справиться швидше?
« Дурні бились, а …» (розумні поживились).
«Хто дурнем вродився, той …» (дурнем і згине).
«Не на те мудра, щоб …» (дурнів розуму навчати).
«Поки біди не знатимеш, то …» (й розуму не матимеш).
«Розум на дорозі …» (не валяється).
* * *
Читання, 4 клас. Тема. Весь світ в собі книжка вмістила дбайливо.
Складання плану в парах.
Кожна пара зачитує свій план. Колективно визначають найбільш вдало дібрані заголовки до частин і записують на дошці.
Орієнтовний план
1. Як створюється домашня бібліотека.
2. Як правильно розмістити книги.
3. Бібліотечка має бути різноманітною.
4. Не псуй свої книжки.
5. Запеклі вороги книги.
6. Якщо книги намокли.
Читання, 4 клас.
Реконструкція та асоціативний зв'язок
(пошук складових)
за методикою В.Б. Едігея
- Прочитай слова
ДЕРЕВО
СИЛТ ЕНОБ
БОВСТУР РІКОНЬ
ТАРАВ ТЕМЕЛИК
- Серед інших слів знайди ті, що підходять за змістом до основного.
Реконструкція та асоціативний зв'язок
(пошук подібності)
- Прочитай слова
РОМАШКА
ЛЕНК ПОТОЛЯ
ПАЛЬТНЮ ТРАЙСА
РОЯНДАТ ЛОСОВЕЙКО
- Серед інших слів знайди ті, що підходять за змістом до основного.
Реконструкція та асоціативний зв'язок
(пошук ознак)
- Прочитай слова
Л…ДИНА
УД…Р
М…РОЗ
РОМУНЗИЙ НИЙЛИСЬ
СТАНИЙЛЬ СТОГРИЙ
- Від обведеної овалом групи слів відходять стрілки. Серед інших слів знайди одне, що підходить до кожного з групи.
Реконструкція та асоціативний зв'язок
(комбінований пошук)
- Прочитай слова. Визнач пропущені букви.
БОЧОИТ
ЧЕВРЕИКИ
ДЖАПІК
ШТАН… ВЗ…ТТЯ
КАВАТРАК
ДАНСАЛІЇ
СОЧОРКА
- Від кожного з обведених овалом слів відходить шість стрілок. Для кожного з цих слів знайди три інші, що підходять йому за змістом.
«Робота в групах»
Читання, 3 клас. Тема. Усна народна творчість.
Учасники стають у коло з учителем. Пропоную їм розказати, що думають про них їхні друзі. Наприклад, про себе кажу: «Я думаю, що друзі вважають мене цікавою, доброю, веселою людиною». Аналогічно всі учасники по черзі промовляють свої думки вголос.
Всім учасникам роздаю різнокольорові смужки, на звороті яких записані слова з прислів’їв. Організовуються групи, потім зачитуються складені таким чином прислів’я.
Прислів’я, які пропонуються дітям.
1. З добрим дружись, а лихих стережись.
2. Гостре словечко коле сердечко.
3. Усе добре переймай, а зла уникай.
4. Умій сказати, умій і змовчати.
5. За добро добром платять.
6. Праця чоловіка годує, а лінь – марнує.
7. Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.
По одному учаснику від групи пояснюють значення свого прислів’я.
* * *
Я і Україна, 4 клас. Тема. Карта. Як працювати з картою.
Участь беруть дві команди. Викликаю двох учнів (по одному від команди) до карти. Один учень стоїть біля карти, а другий – на такій відстані від неї, щоб йому не було видно на карті надписів. Учень біля карти показує указкою географічні об’єкти (міста, моря, гори тощо).
Другий учень, який стоїть від карти на певній відстані, повинен назвати ці об’єкти. Через деякий час учні міняються місцями. Так до карти викликаю кілька пар. Виграє команда, яка менше зробить помилок.
* * *
Українська мова, 3 клас. Тема. Іменники, що означають назви істот і неістот.
- Хто добре засвоїв знання про істоти та неістоти, хто уважно вислухає умови гри-конкурсу, зможе перемогти. Потрібно написати у дві колонки щонайбільше іменників (назв істот і неістот) на одну букву. Виграє той ряд, який протягом визначеного часу (3-5 хв) записав найбільшу кількість таких слів, правильно згрупувавши їх.
Наприклад, слова на букву Д (назви неістот – дерево, дім, дуб, дах, дим, дрова, діжа, дріт;назви істот – дядько, Дмитро, Даринка, дід, дельфін, дракон, дивак, дурень, Дем’ян, Денис, донька).
* * *
Я і Україна, 4 клас. Тема. Як орієнтуватися на місцевості.
Пропоную дітям об’єднатися у чотири групи і знайти закодовані слова.
Таблиця – код складається за допомогою українського алфавіту, кожна літера якого має свій порядковий номер
200 : 10 = 20 400 : 20 = 20 1 - А
120 : 10 = 12 360 : 30 = 12 3 - В
600 : 200 = 3 900 : 300 = 3 6 -Д
1800 : 100 = 18 180 : 30 = 6 7 - Е
240 : 20 = 12 280 : 40 = 7 10 - З
400 : 100 . 7 = 28 1800 : 100 = 18 12 - І
310 : 10 = 31 18 - Н
20 - П
22 - С
1000 : 100 = 10 880 : 40 = 22 26 - Х
200 : 200 = 1 520 : 10 : 2 = 26 28 - Ч
260 : 10 = 26 1200 : 10 :10 = 12 31 - Ь
480 : 10 : 4 = 12 600 : 300 . 3 = 6
360 : 10 : 6 = 6
- Які слова закодовані? (Північ, південь, захід, схід).
- Що вони означають? (Основні сторони горизонту).
Урок природознавства, 3 клас. Тема. Шкіра – захисник організму.
Клас ділиться на 4 групи. Кожна група читає певну статтю і готує відповіді на запитання за змістом.
1 група – «Людина – живий організм».
- Чим організм людини подібний до живих організмів?
- Чим людина відрізняється від тварини?
2 група – «Організм людини».
- З чого складається організм людини?
- Чим між собою розрізняються органи тіла людини?
- Які органи керують злагодженою роботою організму людини?
3 група – «Шкіра – захисник організму».
- Яке значення для організму має шкіра?
- Яке значення для організму має виділення шкірою поту і жиру?
4 група – «Бережи шкіру».
- Чому шкіра завжди має бути чистою?
- Як треба діяти при ушкодженнях шкіри?
- Як треба загартовувати шкіру?
* * *
Урок математики, 4 клас.
Гра «Нанизай намистинки»
І – команда
63
48 : 9 48 : 6 21 . 3 60 : 5 14 + 3 . 3 54 : 9 17 . 2
ІІ – команда
45
15 . 5 23 + 9 . 5 90 : 2 17 . 3 79 : 9 24 . 2 32 : 4
* * *
Урок математики, 2 клас.
_ Щоб потрапити в королівство Математики, ми повинні знати код замка. Цей код в магічних трикутниках.
7 2
20 15
5 9 4 3
6
12
2 1
«Карусель»
Цей варіант кооперативного навчання найбільш ефективний для одночасного включення всіх учасників в активну роботу з різними партнерами.
Таку форму роботи використовую для закріплення вивченого матеріалу. Наприклад, в 4 класі після вивчення теми «Частини мови». Для роботи відбираю 6 учнів, які найактивніше працювали при вивченні даної теми. Кожен з них повинен підготувати по 10 питань. Один по темі «Іменник», другий – «Дієслово» і т. д. Перші шість учнів стають по колу спиною один до одного. Це внутрішнє коло. Воно нерухоме, зовнішнє увесь час рухається. Учні зовнішнього кола в руках мають листок, на якому в стовпчик записані теми. Учні внутрішнього кола задають по 1 питанню і виставляють оцінку на листочок, після цього учні переходять на один крок вправо і опиняються перед новим партнером – «вчителем». Після опитування учні здають свої листочки вчителеві, де він підводить підсумок і виставляє оцінку.
«Коло ідей»
Метою «Кола ідей» є вирішення гострих суперечливих питань, створення списку ідей та залучення всіх учнів до обговорення даного питання. Наприклад, в 4 класі при вивченні теми «Охорона природи в Україні» ( курс «Я і Україна»), пропоную учням створити свою програму збереження природи в Україні. Діти працюють в групах. Кожна група створює свою програму, але перша група – з позиції школяра, друга група – з позиції океанолога, третя – з позиції лісника, четверта – з позиції президента.
Після того, як учні вичерпали час на обговорення, кожна група представила той аспект проблеми, який обговорювала. Під час обговорення на дошці склали перелік запропонованих ідей.
Застосування цієї технології дало змогу уникнути ситуацій, коли група, що виступала першою, подавала всю інформацію щодо вирішення проблеми. Таким чином, кожен учень був залучений до обговорення проблеми, що сприяло розвитку мислення, мовлення, вміння доводити свою думку. Це дало змогу свідомо й глибоко засвоїти навчальний матеріал.
«Рольова гра»
Мета рольової гри – визначити ставлення до конкретної життєвої ситуації, сприяти розвитку творчої уяви та образного мислення. Рольова гра потребує ретельної підготовки. Початкові вправи мають бути простими з наступним ускладненням. Наприклад, можна почати з читання текстів «в особах», формулювання конкретних висловлювань або відповідей від імені іншої якоїсь особи (письменника, лікаря, вчителя, мами тощо), природного явища, конкретного предмета, тварини.
Наприклад, перед інсценізацією казки «Колобок», учням пропонується зробити словесне малювання персонажів казки.
1 група – створити усний образ Колобка;
2 група – образ ведмедя;
3 група – образ лисички;
4 група – образ зайчика.
Словесне образотворення підсилюють пантомімою. Учні імітують вдачу персонажів. Наприкінці уроку групи учнів змагаються за кращу інсценізацію і декорацію казки «Колобок».
* * *
Рольова гра «Зобрази казку»
Грають дві команди. Одна команда зображає без слів казку, інша ж команда повинна здогадатися, яка це казка і хто кого зображає. Завдання можна ускладнити тим, що за допомогою міміки діти зображають характери героїв.
Казки: «Ріпка», «Рукавичка», «Червона Шапочка» тощо.
Метод «Прес»
Цей метод використовується, коли потрібно підвести учнів до самостійного виведення правил, формулювання висновків. Діти висловлюють свою думку з даної проблеми стисло, за конкретною схемою.
1. Позиція – Я вважаю, що слова пригріє, сміявся – дієслова.
2. Обґрунтування – Тому що, якщо слово відповідає на запитання що зробить?, що робить?, це дієслово, бо лише дана частина мови відповідає на ці запитання. За визначенням ми знаємо, що дієслова означають дію предмета. Якщо слово має ці дві ознаки, його вважають дієсловом.
3. Приклад - Наприклад, слова пригріє і сміявся означають дію предмета і відповідають на запитання:
пригріє – що зробить?
сміявся – що робив?
4. Висновок – Отже, ці слова належать до дієслів.
* * *
Математика, 1 клас. Тема. Розв’язування задач.
Наприклад. У садочку росло 7 груш, а яблунь на 2 більше. Скільки яблунь росло у садочку?
1-й учень. Я вважаю, що ця задача розв’язується за допомогою дії додавання: 7 + 2 = 9.
2-й учень. Ми додаємо, тому що в умові сказано: «Яблунь на 2 більше».
3-й учень. Наприклад, Маринка намалювала 4 трикутники, а кружечків на 2 більше. Скільки кружечків намалювала Маринка?
4-й учень. Отже, якщо в умові задачі сказано: «На стільки більше від якогось числа», ми додаємо
«Дискусія»
До дискусії треба залучати школярів, починаючи з 3-4 класів, так як у них добре розвинена фантазія, творча уява, вони більш розкуті у своїх висловлюваннях.
Правила дискусії.
1. Учні об’єднуються у дві : А – «стверджуюча» і В – «заперечуюча».
2. «Стверджуюча» команда висуває свої аргументи та докази.
3. «Заперечуюча» команда має знайти свої твердження.
4. Обидві команди беруть участь у мікро дискусіях.
5. Один із гравців команди А та один із команди В роблять висновки щодо гри та теми.
6. Час обмежений.
7. Судді визначають переможця.
8. Суперники мають бути коректними один до одного.
Дискусія на тему «Весна – найкраща пора року».
А - Дозвольте познайомити вас зі стверджуючою командою. Це … . Ми повинні довести, що весна – найкраща пора року. По-перше, що таке весна? Весна – це пора року, коли стає тепло сонячно. Природа прокидається, оживає. Ніжна зелень милує око. Дітвора з гаміром висипає на подвір’я. Крім того, навесні є красиві свята: Міжнародний жіночий день, День матері, Великдень, День Перемоги. А ще навесні є канікули і ми можемо досхочу розважатися.
В - Дозвольте познайомити вас із «заперечуючою» командою. Це … . Ми вважаємо, що весна –це не найкраща пора року. Тепліє, тане сніг, відлига. В цей час люди хворіють на застуду. Організм ослаблений після зими, не вистачає вітамінів. А ще навесні багато роботи в садах та городах. І т. д.
По закінченню дискусії судді роблять висновок.
«Так – ні»
Суть гри «Так - ні» полягає в тому, що вона вчить дітей пов’язувати різні факти в одну картину, систематизувати інформацію, яку вони одержали, слухати і чути інших.
Вчитель загадує якесь число, предмет або літературного чи історичного героя. Учні намагаються знайти відповідь, при цьому ставлять запитання. На їхні запитання вчитель відповідає тільки словами «так», «ні» або і «так і ні».
Урок математики, 3 клас. Тема. Повторення вивченого матеріалу.
- Я задумала геометричну фігуру (прямокутник).
Відгадайте її.
- Ця фігура має кути? Так
- Кутів три? Ні
- Більше, ніж три? Так
- Сторін чотири? Так
- Кути прямі? Так
- Сторони всі рівні? Ні
- Протилежні сторони рівні? Так
- Це прямокутник? Так
Гру «Так» чи «Ні» зазвичай проводжу на уроках природознавства:
«Мнемотехнічні підказки»Чапля осінь жде завзято, буде сани фарбувати.
* * *
Урок природознавства, 4 клас. Тема. Материки Землі.
- Я загадала материк. Відгадайте його.
- Він знаходиться у східній півкулі? Так
- Це найбільший материк? Ні
- Він перетинає екватор? Ні
- Це Австралія? Так
* * *
Урок української мови, 3 клас. Тема. Дієслово.
Проблемна гра «Так чи ні»
(Учні стверджують або заперечують, доводячи свою позицію).
- Дієслово означає дію предмета.
- Дієслово відповідає на питання хто? що?
- Дієслово змінюється разом з іменником, з яким зв’язане в реченні.
- Дієслово в реченні не є головним членом.
- Не з дієсловами пишеться разом.
- Дієслово в неозначеній формі відповідає на питання що робив? що зробив?
Вчитель може використовувати різні стратегії на уроках. Потрібно лише враховувати їх доцільність на тому чи іншому уроці (етапі уроку).