Інтерактивні завдання з української мови для формування компетентностей з теми: "Прикметник"

Про матеріал

Завдання освіти змінились, але підручники не зовсім їм відповідають. Пропоную підбір цікавих завдань об'єднаних наскрізною темою. Кожен урок має власну тему, а в кінці учні складають різноманітні творчі завдання (тобто розвивають комунікативну компетентність).

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Збірник інтерактивних вправ та завдань з української мови для формування компетентностей

з теми:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хмельницька середня загальноосвітня

школа І – ІІІ ст. № 24

Вчитель української мови та літератури

Ванюра Мирослава Вікторівна

 

 

 

 

 

 

 

Урок 1

 Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

1. Активізація вже існуючих знань.

Заповніть схему про прикметник.

2. Гра «Третє зайве»

- Назвіть у кожному рядку зайве слово. Поясніть свій вибір

1) лід, льодове, льодовиковий,

2) синь, синька, синій;

3) золотий, золотити, позолотила;

4) малюнок, мальовничий, малювання;

5) далеко, здалеку, далекими.

- Що спільного між словами в кожному рядку?

 

3. Лінгвістичне спостереження

Доберіть до слів спільнокореневі прикметники. Яка між цими словами різниця?

Весна –

Дерево –

Зима –

Птах –

Сніг –

 

4. Вибіркова робота

- Виписати словосполучення, до складу яких входять прикметники. Визначити рід, число, відмінок прикметників.

1) За Дмитровим днем у давнину завбачували погоду — якими будуть літо і зима, урожай, приплід худоби тощо.

2) Випав сніг — увесь листопад буде холодним і морозним.

3) Замерзла земля і дме холодний вітер — снігу не буде до Нового року.

4) Якщо відлига, то на теплу зиму і ранню весну; цей день зі снігом — весна пізня; холод і сніг — на пізню і холодну весну (За В. Скуратівським).

- До якого жанру літератури належать подані речення?

 

5. Коментоване письмо

Запишіть речення,поясніть розділові знаки. Підкресліть прикметники як члени речення.

На білу гречку впали роси,

Веселі бджоли одгули,

Замовкло поле стоголосе,

В обіймах вечірньої зорі.

(М. Рильський)

 

6. Дослідження-відновлення

Прочитати текст. З’ясувати, слова яких частин мови в ньому пропущені. Відновити висловлювання, добираючи слова, які б краще передавали ознаки названих у тексті предметів.

Нещодавно ліс мінився … барвами, а сьогодні вже стоїть … . Лише дуби зберегли … вбрання.

Ноги глибоко утопають в … листі, яке … ковдрою лягло на … землю. Незабаром настануть … морози. Засяє тоді ліс на … сонці … діамантами. Непомітно сховається під … сніг і терпляче чекатиме … відродження (З журналу).

 

 

 

7. Творче конструювання.

- Підберіть до іменників відповідні прикметники, узгодивши їх з поданими іменниками у роді, числі та відмінку.

Яблуками

ароматний

Льодом

холоднючий

Квітко

запашний

На дереві

м’який

Ягоди

ранній

Сонце

сухий

Траві

кремезний

Пелюстку

золотистий

 

8. Творче.

Розкажіть про одну пору року, використовуючи речення з однорідними означеннями.

Довідка:

Мені подобається …, оскільки…

Природа одягається в …, …., … шати.

Природо стає схожою на …

Цієї пори року можна помітити…

Дерева стають схожі на…

У цей сезон можна … проводити час, зокрема…

Найкраще у цей час, що …

C:\Users\Egor\Desktop\прикметник\aGQJwZpR.jpgC:\Users\Egor\Desktop\прикметник\20130714004410421.jpgC:\Users\Egor\Desktop\прикметник\студ.jpgC:\Users\Egor\Desktop\прикметник\134311262.jpg

 

Урок 2

Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні

1. Аналіз вивченого матеріалу.

Заповніть кола Вени.

 

2. а) Відгадаєте загадку:

Сидить когут над водою з червоною бородою. 

Б) «Асоціативне коло»

Які асоціації викликає у вас слово калина?

В) «Мозковий штурм»

  •                   Що вам відомо про калину?
  •                   Що ви знаєте про її властивості?
  •                   Чому вона є символом України?

 

3. Коментоване письмо

- Запишіть речення,поясніть розділові знаки. Визначте рід, число, відмінок прикметників.

Калина є символом рідної землі, батьківської хати. ЇЇ вишивали на українських рушниках, сорочках, скатертинах. Пишалася червона калина біля хат, колодязів, ставків.

- Доповніть текст прикметниками. Як змінився уривок?

 

 

 

3. «Редактор»

Запишіть правильно, поясніть помилки. Визначте розряд прикметників.

Про тиху скромну вирбу народ склав багато пісень. З її кори виготовляють цілющі ліки. Вирбова деревина здавна використовуєтся для виготовлення музичних інструментів кобз бандур.

 

4. Групове дослідження

До поданих прикметників доберіть антоніми. Чи до всіх прикметників можна дібрати їх?

Холодний, глибокий, польовий, материн, широкий, добрий, веселий, казковий, важкий, жадібний, сусідів, джерельний, солодкий, шкільний.

 

5. Робота з текстом.

 Випишіть з поданого тексту якісні прикметники (їх є 13).Вкажіть їх розряд за значенням.

Отець Ілакович не пам’ятав уже всіх назв яблунь. Багато дерев з часом для зруч­ності отримали свійські, простіші назви, як от: “яблунька до другої Богородиці”, чи груші “до святого Іллі”, а чи “по святім Іллі”, але деякі старі названня отець Сидір просто не хотів забувати.

Ось невеличка, саме проти ґанку, приземиста яблуня, родить “біловинки” — білі, винні, дуже сочисті яблука...

Великі, кислі, легкі до розварювання “боцмани” саме через ці свої прикмети були закріплені за кухнею. Струнка, схожа здалека на грушу яблуня на першому закруті серпантини родить солодкі, алебастрово-білі яблука, які, доспівши, дренчать всередині зернятками. Звідціль і назва— “дренчівки” (І. Вільде).

- Яка роль прикметників у тексті?

 

6. Пояснювальний диктант

Записати під диктовку речення. Виділити прикметники, визначити їх розряд за значенням. Чи можуть перейти в інший розряд виділені прикметники?

Батькова хата — це те, що завжди згадується, сниться, що ніколи не забувається і гріє теплом спогадів. Традиційна українська хата — во­істину колиска нашого народу. В інтер’єрі хати, у всій організації вну­трішнього її простору відбиваються багаточисленні українські народні традиції, символи, життєві правила, звичаї та обряди (3 журналу).

 

7. Розподільний диктант.

Розподілити прикметники з тексту за групами: якісні, відносні, присвійні.

Опис природи взимку

Пролітав дрібний сніжок, осідав білими купками між грудками. Неначе тополиний пух, сніжинки тулилися край дороги, западали між коріннями дерев, віялись по стежках. Дерева стояли у білім мареві. Іній ще з ночі густо вкрив кожну гілочку, посріблив очерети і осоку. А на ставу проти ранішнього сонця виблискував ясинець. Цей перший льодок був рівний і чистий, як скло. Ніч була тиха і місячна. Ще з вечора брав мороз, пощипував дітвору за носики і за вушка, а десь опівночі скував береги і засклив ставок дзеркальною шибкою. Проміння відсвічувалось в тому дзеркалі, і край берега витанцьовували сонячні зайчики. (В. Грінчак)

 

8. Творче реконструювання

Замінити описові іменники прикметниками. До якої групи за значенням ці прикметники належать?

Будинок з цегли, олія з мигдалю, пшениця з України, промінь сонця, праця Олексія, досвід життя, завдання на сьогодні, спів птаха, порада батька, портфель батька, скло для вікон, стіна з каменю, меблі з дерева, зошит Тетяни.

 

9. Загадки-жарти.


Розгадати кросворд


  1.               Який відносний прикметник показує ознаку хвороби, відсутньої на землі? (Морська)
  2.               Який  прикметник називає ознаку хустинки, намоченої в морі? (Мокра)
  3.               Назвіть прикметник, що означає "смак" долі. (Гірка)
  4.               Назвіть прикметник, що означає людину, яка ніколи не заглядає у дзеркало. (Сліпа)
  5.               Назвіть прикметник, що показує ознаку каміння, якого немає в річці. (Сухе)
  6.               Який голос буває у дорогої тканини? (Оксамитовий)
  7.               Назвіть прикметник, що показує ознаку бочки, в яку не можна налити воду. (Повна)
  8.               Який прикметник означає посуд, з якого не їдять? (Порожній)

 

 


 


10. Займи позицію.

Висловте та обґрунтуйте свою думку щодо рослинних символів України:

Серед розмаїття рослин-символів України найпомітнішою є …C:\Users\Egor\Desktop\прикметник\377a0b7002788c99ec879f872a625f99.jpgC:\Users\Egor\Desktop\прикметник\jablonja-lesnaja-1.jpgC:\Users\Egor\Desktop\прикметник\Патріотична сторінка.jpg

Урок 3

Ступені порівняння якісних прикметників

1. Мовний аналіз.

Доповніть пропуски в таблиці.

 

2. Лексико-фразеологічна розподільна робота

- Прочитати подані фразеологічні звороти, які у своїй будові мають прикметники. Заповнити таблицю, записавши фразеологічні звороти у відповідну колонку. Від якісних прикметників утворити вищий і найвищий ступені порівняння.

За холодну воду не братися; заяча душа; за милу душу; вивести на чисту воду; наче турецький святий; співати старих пісеньок; як з телячого хвоста сито; як солоного зайця ганяти; у свинячий голос; до нових віників пам’ятати; золоті верби ростуть; сон рябої кобили.

Фразеологічні звороти з якісними прикметниками

Фразеологічні звороти з відносними прикметниками

Фразеологічні звороти з присвійними прикметниками

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Розтлумачити фразеологічні звороти  

Довідка: ледарювати, боягуз, охоче, з великим задоволенням, викрити кого-небудь у нечесних діях, дуже бідний, пропагувати відоме, часто хибне, нікудишній, бігати без передишки, занадто пізно, запам’ятати надовго, нічого путнього не виходить, вигадувати, говорити неправду, пусте.

 

3. Розставте прикметники за ступенем поступового збільшення ознаки.

  •                   Тихіший, тихий, найтихіший.
  •                   Найбільш ранній, більш ранній, ранній.
  •                   Найказковіший, казковіший, казковий.
  •                   Більш молодий, наймолодший, молодий.
  •                   Більш веселий, веселий, найвеселіший.
  •                   Якнайсміливіший, сміливий, більш сміливий.

 

4. «Коректор»

Виправте помилки, пов’язані з утворенням ступенів порівняння прикметників.

Самий спритніший, найбільш популярніший, більш кращий, найчорнявенькіший, маліший, тонкіший, найбільш сивий, гніді ший.

 

5. Попереджувальний диктант.

Підкреслити прикметники вищого й найвищого ступенів, розібрати за будовою.

“Орле! Зглянься над моїми совенятами малими!.. Як між пташечок дрібніших ти побачиш  найгарніших, щонайкращих, то ж напевне мої дітки!”  Обминав пташок хороших, щонайкращих діток гожих. І поїв він щонайгірші там були, найпоганіші. Отже, доленька нещасна! Помилилась думка красна тої совоньки-матусі! Плаче, бідна, в горі, в тузі, бо якраз оті послідки та були її то дітки!

За Оленою Пчілкою.

 

6. Поетична хвилинка

- Прочитайте вірш Г. Фальковича. Випишіть прикметники, що виражають якість предмета більшою чи меншою мірою.

Горіхове лихо

Найлихіше з-поміж лих,

Влізло лихо на горіх,

Та й вмостилось на горісі,

Щонайвищому у лісі.

Ну, таке воно страшнюче,

Ну, таке гидке-гидюче,

Що зі страху, із журби

Затремтіли всі дуби.

А іще я чув, крім того,

Що за лихом, зла й німа,

Лазить погань мокронога —

Навіть назви їй нема...

Ой, не дурніший я за всіх —

Омину отой горіх,

Не піду у чорноліс,

Де горіх на лихо зріс.

Краще вдома у садочку

Вип'ю чаю в холодочку.

-  Підкресліть серед виписаних прикметників ті, які не мають ступенів порівняння.

 

7. Завдання з ключем.

- Випишіть прикметники в таблицю.

Втомлений, солодкий, крихкий, озоновий, звірячий, щедрий, валютний, осінній, гарний, люблінський, вдалий, гордий, шкільний, кінний, Іванів, тривалий, україн­ський, китайський, милий.

Можна утворити ступені порівняння прикметників

Не можна утворити ступенів порівняння прикметників

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Підкресліть другу від початку букву й прочитаєте назву відомого твору Всеволода Нестайка.

 

8. Творча робота

- Доберіть до тварин України характеристики, використовуючи прикметники різних ступенів порівняння. Порівняйте кілька тварин за ознаками.

- Складіть рекламу будь-якої тварини, використовуючи прикметники різних ступенів порівняння.

C:\Users\Egor\Desktop\прикметник\6kl_Tvaruny01.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 4

Прикметники твердої та м’якої груп, їх відмінювання

1. Свої приклади.

Добери власні приклади.

 

 

 

2. Робота біля дошки.

Визначити прикметники, зясувати ступінь порівняння кожного, виділені розібрати за будовою.

1. Радість од краси світу – ось найвища мудрість життя. (П. Сорока). 2. Дощі і бурі, витівки грози не варті щонайменшої сльози. (І. Коваленко). 3. Сонечко зіткало щонайстаршому огірочкові жовту сорочку. (В. Пепа). 4. Стануть поля золотисті іще болотистіші. (Ю. Буряк). 5. Йде стежка берегом шовковіша од стрічки. (Олесь Гончар).

 

3. Асоціативний кущ.

Які епітети ви можете дібрати до слова «весна»? До якої частини мови вони належать?

4. Завдання з ключем.

- Випишіть подані прикметники у таблицю.

Всесильний, апаратний, учорашній, передній, крайній, пильний, круглий, околишній, липовий, задній, осінній, адресний, безкраїй, внутрішній, екстрановітній. кольоровий, колишній, значний.

Прикметники твердої групи

Прикметники м’якої групи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- У виписаних словах підкресліть другу від початку букву й прочитаєте ім’я та прізвище письменника, який писав твори для дітей.

 

5. Робота з текстом. 

Вставити замість крапок прикметники із довідки; визначити відмінки прикметників

 Годі й уявити собі весну без того співака, його краси! І ночі ті наші... утратили весь свій чар, коли б у … сяйві місяця не мережили … звуки ... пісні.

І ось одного …  вечора в ... гаю над річками та ставками почувся його … гімн. Спершу квилить він …, … голосом, немов настроює свій інструмент. І сиплються…, … звуки, які сягають … неба і линуть у далечінь.

Довідка. Весняний, блідий,  солов’їна,  дзвінкі, ясний, тихий, зелений, величний, короткі, урочистий, несміливий, ранній, ніжний, відривисті, синє.

 

6. Творча  лабораторія.

Складіть речення з поданими словосполученнями, поставивши їх у непрямих відмінках, і запишіть. Виділені словосполучення провідміняйте в однині.

Тихий ранок, новий капелюх, спокійне озеро, чиста ріка, блакитне небо, нічне повітря, тепла дощова весна, прибережний шлях, невідкладне завдання, широкий простір.

 

7. Дослідження-реконструювання.

Поширте текст прикметниками, позначте їхні закінчення.

За луками починався лісок. Деревця спочатку ріденько витягувались у лінію, потім утворювали масив, який дедалі ставав тлом. Де-не-де кущиками проглядав глід, а там, дивись, червоніють вовчі ягоди… 

 

8. Словесне малювання.

Скласти опис весняного ранку, використовуючи прикметники. C:\Users\Egor\Desktop\прикметник\371f6348d8ec6e8fede059dc038bc41e.jpgC:\Users\Egor\Desktop\прикметник\00726872.jpg

Урок 5

Написання прикметників із суфіксами

1. Робота з таблицею.

Допишіть відмінкові закінчення прикметників.

Відмінкові закінчення прикметників

Відмінки

Однина

Множина

Тверда група

М’яка група

Тверда група

М’яка група

Чол. і сер.

Жін. рід

Чол. і сер.

Жін. рід

Н.

народ-

красив-

давн-

учораш-

ніжн-

житн-

Р.

народ-

красив-

давн-

учораш-

ніжн-

житн-

Д.

народ-

красив-

давн-

учораш-

ніжн-

житн-

З.

народ-

красив-

давн-

учораш-

ніжн-

житн-

Ор.

народ-

красив-

давн-

учораш-

ніжн-

житн-

М.

(на) народ-

(на) красив-

(на) давн-

(на) учораш-

(на) ніжн-

(на) житн-

 

2. «Хто швидше?»

Вставити букви, визначити відмінки, виділити закінчення

Невелик…й став, у чист…й воді, весел…й щебет, на чуж…й землі, широк…й долині, ніжн…м співом, могутн…й дуб, задумлив…м поглядом, щаслив…ї долі, пінист…й воді, на величн…му святі, народн… гуляння 

 

3. Творче спостереження з елементами аналізу

- Визначити, до яких жанрів належать висловлювання. Виписати прикметники, що мають пестливе значення й передають емоційне ставлення мовця.


Ой ВЕСНА, ВЕСНА — ДНЕМ КРАСНА

Що ти, весно красна, нам принесла?

— Принесла я вам літечко,

Ще й запашненьке зіллячко,

Ще й зеленую травицю,

І холодную водицю.

Принесла я вам ягнятко

Ще й маленькеє телятко.

(Нар. творчість)

 

 

 

 

 

  ***

Місяць яснесенький

Промінь тихесенький кинув до нас.

Спи мій малесенький, пізній бо час.

                                   (Л. Українка)


- Визначити спосіб творення виписаних прикметників. Розібрати їх за будовою.

 

4. Гра «Хто більше»

Пригадати і записати прикметники із суфіксами пестливості –есеньк-, -еньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, якими можна описати частини доби.

5. Творче моделювання

Утворити за зразком від прикметників пестливу форму за допомогою додавання суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -усіньк-.

Зразок. Білий — біленький, білесенький, білісінький.

Чистий, високий, кислий, довгий, тихий, старий, великий, густий, солоний, дрібний, широкий.

 

6. «Передай естафету».

Від поданих іменників по черзі за зразком утворити словосполучення «прикметник + іменник». Визначити головне і залежне слова. Виділити суфікси прикметників, пояснити вживання м’якого знака в них.

Зразок: (Львів) брама — Львівська брама.

(Село) клуб, (батько) збори, (люди) потік, (Донецьк) степ, (Херсон) вулиці, (сусід) двір, (товариш) учинок, (Запоріжжя) Січ, (гігант) висота, (козак) страва, (Кривий Ріг) проспект, (турист) похід.

 

7. Відновлення тексту.

 Відновити деформований зміст висловлювання, уставивши в нього прикметники з довідки. Пояснити роль прикметників у художніх творах.

От і настала … зима. Ходить нашим краєм її … місяць-грудень. Сховав він під … кригою річки, повдягав у … мережива ліси. Тоді засипав … снігом поля, напхав першого снігу аж під … гілля у лісі (За Ю. Старостенком).
Довідка: найтепліший, самісіньке, біленькі, справжнісінька, тонюсінькою, чистеньким.

 

8. Орфографічний практикум.

Вставте пропущені літери, позначте суфікси.

1. Сосни і смереки стануть при дорозі й кинуть попід ноги буршт..нові сльози. (Б. Чіп). 2. А поїзд горне лапами під себе стал..вий шлях. (Я. Камінецький). 3. Вулиці остаточно закутало в скло дощ..во­го урагану. (М. Хвильовий). 4. Все згадую вулицю нашу осокор..ву і клен..ву, спориш..ву і будяк..­ву. (Ю. Сердюк).

 

9. Творче.

Скласти міні-твір на тему «Казкова магія вечора», використовуючи прикметники із суфіксами пестливості -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-.

C:\Users\Egor\Desktop\прикметник\37h30_Zakat_zumoy_peyz-801x801.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 6

Написання не з прикметниками

1. Створення таблиці.

2. Ігрове завдання.

Утворити прикметники із суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісіньк- і записати у відповідні клітинки кросворда.

Низький, густий, круглий, чепурний, чистий, високий, білий, гарний, малий, повний.

усі уроки української мови 6 клас-287

 

3. Творче спостереження з елементами аналізу

- Прочитати текст. З’ясувати тему й основу думку висловлювання. Виписати слова, що вживаються з часткою не. Визначити, до яких частин мови вони належать.

Олені спускались у невелику долинку. І враз, несподівано, на них кинулась вовча зграя. Шаленим бігом мчали вовки до оленів. Горіли вовчі очі ненажерливою люттю, і страшно клацали зуби.

Щосили кинулися тікати олені. Та вовки були не далеко, а близько. Незграбні телята не встигали за старими. Самиці припиняли біг, щоб їх боронити.

Найпрудкіший і найклятіший вовк погнався за красивим струнким оленем. Це був ненажерний вовк-водій. Він водив усю вовчу зграю. Ні один олень ніколи не втікав од цього вовка. Але на цей раз його спіткала невдача. Молодий неослабний олень мчав, наче вітер (За М. Трублаїні).

- Дослідити спосіб утворення вжитих у тексті прикметників.

- Пригадати правила вживання частки не з іменниками. Навести приклади.

 

4. Розподільний диктант (за варіантами)

Розподілити прикметники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.

Без частки не не вживається

Можна дібрати синонім без частки не

Є протиставлення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант 1

Не/безпечний; не/бідний; не/бувалий; не/вблаганний; не/вгамований; не/вдалий; не/вдачливий; не/великий, а малий; не/врожайний; не/втішний; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий.

Варіант 2

Не/добрий, а злий; не/доброзичливий; не/приязний; не/зугарний; не/квапний; не/істотний; не/нависний; не/поетичний; не/популярний; не/рідний, а чужий; не/сильний, а повільний.

 

5. Самодиктант.

Перепишіть речення, знімаючи риску. Обґрунтуйте свій вибір.

1.Хоч і річка не/величка, а береги ламає. 2. Плуг та борона – не/велике багатство, та на них увесь світ тримається. 3. Час не/вблаганний пливе все швидше і швидше. 4. Яскраве сонце то світить, то ховається за не/осяжну млу. 5. На дорозі Оленка побачила не/величку перешкоду, але її це не зупинило. 6. Не/чорним, а білим я бачу цей світ.

 

6. Дослідження-відновлення

- Відновити фразеологічні звороти, уставивши з довідки потрібні за змістом прикметники з часткою не.

1) … на розум.

2) … проби.

3) Хома … .

4) Глянути … оком.

5) … голосом.

6) Побила лиха та … година.

7) … сила поплутала.

Довідка: не/високої, не/людським, не/багатий, не/чиста, не/вірний, не/добрим, не/щаслива.

- Пояснити значення відновлених фразеологізмів. Два-три звороти ввести у самостійно складені речення.

 

7. «Прес»

Вислови свою думку щодо твердження: «Природа рідного краю наймиліша для очей».


  1. ПОЗИЦІЯ

Я вважаю, що ...

  1. ОБҐРУНТУВАННЯ

...тому, що...

  1. ПРИКЛАД

... наприклад...

  1. ВИСНОВКИ

Отже (тому), я вважаю...


C:\Users\Egor\Desktop\прикметник\1943_68157.jpg

Урок 7

Написання складних прикметників

1. Опрацювання таблиці.

2. Тестові завдання.

1. У якому реченні частка не з прикметником пишеться разом?

а) Щастя Грицькове було не/велике.

б) Аж тепер тільки почув він своє горе, і не/щаслива пригода стала ясно перед очима.

в) Коли ніч стемніла, долина наповнилась не/звичними голосами.

г) На уроках я став не/уважний.

2. Визначити, в якому ряді слів прикметники з часткою не пишуться окремо.

а) Не/полярний, не/постійний, не/правдивий;

б) не/порядний, не/озорий, не/однаковий;

в) не/старий, а молодий; не/радий, а сумний; вітер не/помірний;

г) не/правильний, не/обхідний, не/міцний.

 

3. Лінгвістичне спостереження.

- Прочитайте текст.

Квітковий годинник

Годинники бувають різні: пісочні, сонячні, маятникові, механічні, електронні.

Все ж, незважаючи на науково-технічний прогрес, сьогодні можна легко дізнатися котра година і за найпростішим годинником – квітковим. Користуватися ним нескладно. Варто лише запам'ятати, які квіти й коли прокидаються і засинають...

Найраніше, о четвертій годині ранку, розпускаються золотаві ромашки козельцю. О п'ятій розплющує синьо-блакитні очі петрів батіг. О шостій - яструбинка, о сьомій - осот, о восьмій - в'юнки польові, о дев'ятій - червоногаряча гвоздика, о десятій - мати-й-мачуха.
Погріються квіти на сонечку, порадують нас своєю красою - і знову вкладаються спати. О першій годині дня - гвоздика, о другій – кульбабка, о четвертій - яструбинка, о п'ятій - мати-й-мачуха, оспівана у народнопісенній творчості, о сьомій - лілійник (В. Приходько).

- Чи є у тексті незрозумілі вам слова?

- Що виражає заголовок – тему чи ідею?

- Випишіть складні прикметники, вжиті у тексті.

- Як можуть писатися складні прикметники? Запишіть у таблицю.

Через дефіс

 

Приклади

 

Разом

 

Приклади

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Диктант з коментуванням.

- Записати речення, знявши риску у складних прикметниках. Пояснити їх правопис.

1) У густому/прегустому лісі, де майже ніколи не появлялися люди, жило поміж корінням дерев плем’я дерев’яних чоловічків (А. Дімаров). 2) Собака Шарко весь чорний, ноги ж унизу білі, ніби взуті у фетрові сап’янці, а над очима — сніжно/білі великі кружальця, що нагадують скельця окулярів (М. Магера). 3) Навесні, коли з купин витикаються світло/зелені гривки молоденької осоки, сторож мисливської бази Мартин Скряга бере корзину й чимчикує до болота (І. Шпиталь). 4) Ліс був такий гарний, навіть зимою не здавався смутним, бо проміж чорноліссям було там чимало й сосон, а вони завжди веселять око тим вічно/зеленим убранням! (Олена Пчілка).

- Усно замініть складні прикметники на прості. Чи змінився зміст речень?

- Яка роль складних прикметників?

 

5. Творче конструювання

- Утворити словосполучення «прикметник + іменник». Пояснити правопис складних прикметників.

(Багряний цвіт) листок, (гострий бік) каміння, (срібна вода) Дніпро, (Давня Русь) література, (приємний, святковий) подія, (шість пелюсток) квітка, (брунатний, сизий) вода, (легка атлетика) крос, (яскраве, синє) небо, (рожевий, бузковий) дим.

- З двома словосполученнями скласти речення, підкреслити члени речення.

 

6. Словесне моделювання.

- Уставити в текст «Сонечко лягає спочивати» потрібні за змістом складні прикметники.

Видноколо горить__________________ сяйвом. Воно переливається _____________, ____________, ________________ відтінками. ____________ сонце посилає останній промінь на землю. Дерева огорнені ______________ маревом. Сніг виграє _______________ барвами. На його тлі вирізняються ________________ тіні дерев. Розстилається _____________ ковдра. На ній бовваніють поодинокі ___________ кущі. Землю огортають ___________ присмерки.

 

7. Своє продовження.

- Допишіть текст « Весняна насолода», вживаючи прикметники.

Зранку все було надзвичайно красивим. З-під снігів витикались незвичайні проліски, дивлячись на нас неспокійним щирим поглядом, немов просили про допомогу. Під неосяжним простором неба вони, здавалося, мерзли під товстою ковдрою снігу, але невдовзі поскидали шубки, як тільки пригріло привітне сонечко…

- Поясніть правопис виділених слів.

 

C:\Users\Egor\Desktop\прикметник\1451981371_qbthghgf2elw9ep.jpg

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гузь Дарина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шульга Тетяна
    Гарно розроблений урок. Вдало підібраний матеріал.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
19109
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку