ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ КОМБІНОВАНОГО ТИПУ
(ЯСЛА-САДОК) № 35 «ГОРОБИНКА»
ЧЕРКАСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ІНТЕРАКТИВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ СЕМІНАР ДЛЯ ПЕДАГОГІВ
«ПРАВА ДИТИНИ – ОБОВ’ЯЗОК ДОРОСЛОГО»
Мета:
Хід семінару
Вправа «Складаємо синквейн»
Мета: актуалізувати та розширити уявлення учасників про дитячий вік, особливості дитини як представника роду людського, необхідності забезпечення достатніх умов для повноцінного та гармонійного розвитку дитини.
Обладнання: матриця (таблиці) за кількістю підгруп для подальшого створення синквейну.
Хід вправи:
Учасникам семінару пропонується поділитися на три групи. Перша група працює над уточненням сутності дитини та дитинства, друга – дорослого, третя – людини (як поняття, що є родовим до понять «дитина» та «дорослий»)
Кожній групі необхідно заповнити таблицю-матрицю так, щоб на кожну літеру алфавіту було наведено іменник, прикметник та дієслово, що стосується заданого поняття.
Після заповнення таблиці-матриці учасникам пропонується скласти кілька синквейнів із заповненої матриці, що найбільш точно передають суть поняття.
Приклад синквейну 1. Дитина
Активна, вередлива
Грається, сміється, плаче
Життя вирує
Творчість
Приклад синквейну 2.Людина
Сильна, легковажна
Вчиться, помиляється, творить
«Підкорення природи»
Відповідальність
Заповнення матриці у поєднанні зі складанням синквейнів дає змогу не тільки назвати особливості кожного з понять, а й поєднати їх у логічний ланцюг, наповнити суб’єктивним змістом та уникнути ідеалізації й одноманітності трактувань.
Вправа «Вивчаємо Конвенцію»
Мета: поглибити уявлення про принципи, на яких будується Конвенція, формувати усвідомлення того, що кожен принцип надає не тільки переваги, а й висуває обмеження, віднайти можливості донесення суті принципів до розуміння та прийняття дитиною.
Обладнання: картки з цитатами, що ілюструють основні принципи Конвенції.
Хід вправи:
Учасникам пропонується перелік цитат, що різнобічно розкривають сутність принципів Конвенції. Робота проводиться в міні-групах. Кожна група отримує перелік цитат до одного з принципів. Учасники ознайомлюються з цитатами, дають відповіді на такі запитання:
Вправа «Вивчаємо права дитини»
Мета: ознайомити з правами дитини, забезпечити їх розуміння не тільки як чітко сформульованих правил, а й заглиблення у соціальний зміст кожного права дитини.
Обладнання:
Хід вправи:
Перегляд відеоряду про права дитини. Обговорення переглянутого відеоряду.
Вправа «Ілюстрація права»
Мета: розробити способи профілактики, діагностики та корекції порушень прав дитини.
Обладнання:
Хід вправи:
Групи обирають одне з прав дитини та ілюструють його на ватмані у зручний спосіб – малюють, роблять колаж тощо. Після закінчення кожна група демонструє свою роботу, проте не називає право, яке ілюстрували. Інші учасники семінару мають здогадуватися, про що йде мова. Обговорення відбувається за таким планом:
Після обговорення учасникам пропонують підготувати тези бесіди з батьками про дотримання прав дитини.
Підбиття підсумків семінару.
МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ДРУКУ
Матриця для складання синквейну
Дитина |
|||
|
Іменник |
Прикметник |
Дієслово |
А |
|
|
|
Б |
|
|
|
В |
|
|
|
Г |
|
|
|
Д |
|
|
|
Е |
|
|
|
Є |
|
|
|
Ж |
|
|
|
З |
|
|
|
И |
|
|
|
І |
|
|
|
Ї |
|
|
|
Й |
|
|
|
К |
|
|
|
Л |
|
|
|
М |
|
|
|
Н |
|
|
|
О |
|
|
|
П |
|
|
|
Р |
|
|
|
С |
|
|
|
Т |
|
|
|
У |
|
|
|
Ф |
|
|
|
Х |
|
|
|
Ц |
|
|
|
Ш |
|
|
|
Щ |
|
|
|
Ь |
|
|
|
Ю |
|
|
|
Я |
|
|
|
Матриця для складання синквейну
Дорослий |
|||
|
Іменник |
Прикметник |
Дієслово |
А |
|
|
|
Б |
|
|
|
В |
|
|
|
Г |
|
|
|
Д |
|
|
|
Е |
|
|
|
Є |
|
|
|
Ж |
|
|
|
З |
|
|
|
И |
|
|
|
І |
|
|
|
Ї |
|
|
|
Й |
|
|
|
К |
|
|
|
Л |
|
|
|
М |
|
|
|
Н |
|
|
|
О |
|
|
|
П |
|
|
|
Р |
|
|
|
С |
|
|
|
Т |
|
|
|
У |
|
|
|
Ф |
|
|
|
Х |
|
|
|
Ц |
|
|
|
Ш |
|
|
|
Щ |
|
|
|
Ь |
|
|
|
Ю |
|
|
|
Я |
|
|
|
Матриця для складання синквейну
Людина |
|||
|
Іменник |
Прикметник |
Дієслово |
А |
|
|
|
Б |
|
|
|
В |
|
|
|
Г |
|
|
|
Д |
|
|
|
Е |
|
|
|
Є |
|
|
|
Ж |
|
|
|
З |
|
|
|
И |
|
|
|
І |
|
|
|
Ї |
|
|
|
Й |
|
|
|
К |
|
|
|
Л |
|
|
|
М |
|
|
|
Н |
|
|
|
О |
|
|
|
П |
|
|
|
Р |
|
|
|
С |
|
|
|
Т |
|
|
|
У |
|
|
|
Ф |
|
|
|
Х |
|
|
|
Ц |
|
|
|
Ш |
|
|
|
Щ |
|
|
|
Ь |
|
|
|
Ю |
|
|
|
Я |
|
|
|
ПЕРЕЛІК ЦИТАТ, ЩО ІЛЮСТРУЮТЬ ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ КОНВЕНЦІЇ ПРО ПРАВА ДИТИНИ
Рівність Можливо, рівність – це право, але жодна сила землі не зробить його фактом. Оноре де Бальзак Правильне стародавнє прислів’я, що рівність створює дружбу. Платон Рівність – це визнання за всіма людьми однакових прав на користування природними благами, що походять від суспільного життя, однакових прав на повагу особистості. Лев Толстой
|
Справедливість Життя ніколи не буває справедливим. Для більшості з нас так воно й краще. Оскар Уайльд Справедливість є найвеличнішою з чеснот, більш дивовижною та блискучою, ніж ранкова або вечірня зірка. Аристотель Любов до справедливості породжена турботою про те, щоб бува хто не вкрав наше надбання. Франсуа Ларошфуко
|
Терпимість Терпимість – це зусилля зрозуміти інших. Карел Чапек Будь не таким, як всі, й дозволь іншим бути іншими. Генріх Ягодзінський Вищим результатом освіти є терпимість. Хорст Келлер
|
Гідність Основна гідність людини – уміння протистояти самій собі. Семюель Джонсон Багатство і знатність не приносить ніякої гідності. Сократ Ставлення до дитини – міра духовної гідності людини. Янка Бриль
|
Свобода Свобода означає відповідальність – ось чому більшість людей боїться її. Бернард Шоу Свобода нічого не вартує, якщо вона не включає в себе свободу помилятися. Махатма Ганді Кожен може набути свободи, якщо тільки він вміє обмежуватися та знаходити себе. Йоганн Гете
|