математики. Аналіз основних типів Типи уроківуроківурок засвоєння нових знаньурок формування вмінь і навичокурок застосування знань, умінь і навичокурок узагальнення і систематизації знаньурок перевірки знань, умінь і навичоккомбінований уроквикористаніджерелависновок. Виконала Вчитель початкових класів. Сергіївського ЗЗСО І-ІІІ ст. Шкуматова О. Ю.,в початковій школі
Тип уроків - це група подібних за структурою навчальних занять. Типи уроків математики визначаються й відрізняються один від одного в першу чергу тими основними дидактичними цілями, які на них вирішуються. Кожен урок переслідує не одну, а кілька дидактичних цілей. Вони визначаються місцем даного уроку в системі інших, змістом його і рівнем засвоєння знань учнями. Найпоширеніша в сучасній педагогічній теорії і практиці класифікація уроків за основною дидактичною метою занять. За цією ознакою розподіляють такі типи уроків:урок засвоєння нових знань;урок формування вмінь і навичок;урок застосування знань, вмінь і навичок;урок узагальнення і систематизації знань;урок перевірки знань, умінь і навичок;комбінований урок. Та разом із традиційними уроками зараз широко застосовуються і нетрадиційні, нестандартні уроки, які вносять елементи зацікавленості і тим самим кращого засвоєння програмного матеріалу.
Процес засвоєння знань має такі основні компоненти: сприймання, розуміння, запам'ятовування, узагальнення і систематизація знань. Урок засвоєння знань повинен узгоджуватися з цією структурою і враховувати логіку навчального процесу та окремі фактори, які значно впливають на його результати. Застосування знань не виділяється окремим станом уроку цього типу - воно відбувається протягом усього уроку. За ознаку поділу уроку на структурні елементи беруться навчально - пізнавальні завдання, які мають розв'язуватись на окремих його етапах. Виходячи з цього, урок засвоєння нових знань має складатися з таких елементів:актуалізація чуттєвого досвіду і опорних знань учнів;мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми, мети ізавдань уроку;сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу;осмислення об'єктивних зв'язків і взаємозалежностей у виучуваномуматеріалі і розкриття внутрішньої суті явищ і процесів;узагальнення і систематизація знань;підсумок уроку і повідомлення домашнього завдання.1. Урок засвоєння нових знань
2. Урок формування вмінь і навичок. Основне завдання цих уроків - поглиблення і розширення математичних знань, вироблення в учнів необхідних для практичної діяльності умінь та навичок. Основним засобом формування в учнів навичок і вмінь є вправи. Структура уроку формування вмінь і навичок: організація учнів на урок; перевірка домашнього завдання;усний рахунок;актуалізація опорних знань, умінь та навичок (виконання учнями завдань для відтворення раніше вивчених прийомів); напівсамостійні і самостійні вправи на застосування знань у стандартних ситуаціях (вправи за зразком);вправи за завданням вчителя на вироблення вмінь переносити опорні знання в нові ситуації;домашнє завдання;підведення підсумків.
Коли на практичну роботу відводиться ціле завдання, то може бути використаний такий тип уроку, як урок застосування знань, умінь і навичок. Урок застосування знань, умінь і навичок. Структура таких уроків складається з таких етапів: перевірка домашнього завдання; коригування опорних знань, умінь, навичок; повідомлення теми й мети уроку; мотивація навчальної діяльності; загальний інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій; самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя; звіт про виконання роботи. Узагальнення й систематизація результатів роботи; підсумки уроку; домашнє завдання.
Мета такого уроку: встановлення рівня оволодіння учнями основними теоретичними знаннями, повторення, більш глибоке осмислення навчального матеріалу, приведення його до певної системи. Його структура така ж як у комбінованого, лише етап опрацювання нового матеріалу замінити на повторення та аналіз основних понять та узагальнення з теми. Плануючи такі уроки можна об'єднати теми за принципом взаємозв'язку та добирати вправи на комплексне застосування раніше набутих знань, умінь і навичок. Характерною особливістю такого уроку є значна активність учнів.4. Урок систематизації й узагальнення знань. Структура уроку систематизації й узагальнення знань: Повідомлення теми й мети уроку; Мотивація навчальної діяльності; Відтворення та коригування опорних знань; Узагальнення та систематизація понять; Засвоєння провідних ідей і теорій на основі широкої систематизації Домашнє завдання.
5. Урок перевірки знань, умінь і навичок. Мета уроку: перевірка якості та міцності засвоєного матеріалу, сформованості умінь і навичок; внесення коректив. Такі уроки проводяться наприкінці вивчення теми, розділу й виконують цілу низку функцій: контролюючу, навчальну, виховну, діагностуючу та ін. Структура уроку перевірки знань, умінь і навичок: повідомлення теми та мети уроку; мотивація навчальної діяльності; перевірка знання фактичного матеріалу та основних понять; перевірка глибини усвідомлення знань; використання знань у стандартних умовах; використання знань у змінених умовах; збір виконання завдань (їх перевірка, оцінювання, аналіз, як правило, виконується до наступного уроку); підсумки уроку; домашнє завдання.
6. Комбінований (змішаний) урок. Комбінований урок найпоширеніший у сучасній загальноосвітній школі. Згідно з деякими даними комбіновані уроки займають 75-80% від загальної кількості уроків, що проводяться. Цей тип уроку здебільшого використовується в початкових і середніх класах. комбінований урок має досягти двох або кількох рівнозначних освітніх цілей. Етапи уроку можуть бути скомбіновані в будь-якій послідовності, що робить його гнучким і придатним для вирішення широкого кола навчально-виховних завдань. Етапи комбінованого уроку: повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація учіння школярів; перевірка, оцінка і корекція засвоєних раніше знань, навичок і вмінь; відтворення і корекція опорних знань учнів; сприймання і осмислення, узагальнення і систематизація учнями нових знань; підсумки уроку, повідомлення домашнього завдання.
Кожний з названих вище етапів – це чергова сходинка в оволодінні навчальним матеріалом. Ці етапи диктуються теорією пізнання. Питання про типи уроків – це питання про процес оволодіння навчальним матеріалом. А тому і тип уроку повинен визначатися етапами і характером роботи над матеріалом. Під час віднесення уроку до того чи іншого типу враховується переважний характер роботи над матеріалом – пояснення, закріплення, узагальнення та інше. Уроки у початкових класах мають бути дуже різноманітними не тільки через застосування різних методів, але й способами організації навчального процесу. Для якісного засвоєння знань учнями вчителеві необхідно ретельно підбирати структуру уроку того чи іншого типу, згідно зі змістом навчальних завдань. Щоб забезпечити цілісність навчально-виховного процесу у школі, необхідно використання всіх, передбачених дидактикою типів уроку. Важливо також використання їх у системі. При виборі типу уроку вчителеві належить звернути увагу на: * Навчальну мету уроку; * Виховну мету; * Конкретні задачі; * Навчальний матеріал; * Психологічні та фізіологічні особливості дітей. Високий рівень уроку забезпечується раціональним використанням кожної хвилини, правильною постановою перед учнями теми, навчальної та виховної мети, конкретних задач уроку, що можливо при правильному виборі його типу.
Кочина Л. П. Особливості побудови уроку математики в початкових класах / Лідія Петрівна Кочина // Початкова школа. –2006 . – № 7 – С. 27-322. Богданович М. В. Урок математики в початковій школі: навч. посіб. / М. В. Богданович, Н. О. Будна, Г. П. Лишенко. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004. – 208 с3. В. М. Галузинський, М. Б.Євтух, «Педагогіка: теорія та історія» — Київ, 1995р.4. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи / Олександра Яківна Савченко. – К.: Грамота, 2012. – 504 с.5. І. Соколовська, «Я готуюсь до уроку математики» — Київ, 2004р. 6. Методика сучасного уроку математики. Документація вчителя математики. Поради студенту-практиканту. Кривий Ріг – 2015 .- [Електронний ресурс]: режим доступу до статті: http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/bitstream/0564/2494/1/2015 _М1_Документація%20вчителя%20математики.pdf. Використані джерела: