Інтерактивний урок з теми "Озера і штучні водойми України".

Про матеріал
Мета уроку: Продовжувати формувати поняття “озеро” водосховище”, “канал”; • Продовжити знайомити учнів з походження озерних улоговин; • Продовжувати знайомити з різними видами штучних водойм, та їх значенням; • Продовжувати розвивати вміння працювати з картами атласу; • Розвивати вміння створювати образ об'єкта; • Виховувати любов до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу
Перегляд файлу

ТЕМА: Озера і штучні водойми України.

 Мета уроку: Продовжувати формувати поняття “озеро”

водосховище”,  “канал”;

 Продовжити знайомити учнів з походження озерних улоговин;

 Продовжувати знайомити з різними видами штучних водойм, та їх значенням;

 Продовжувати розвивати вміння працювати з картами атласу;

 Розвивати вміння створювати образ об'єкта;

 Виховувати любов до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу

*

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу                                        

Форма проведення: інтерактивний урок з географії

 

Хід уроку                           

 І. Організаційний момент

Клас ділиться на 2 рівні групи.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

1. «Хто Я?» - за коротким описом знайти та показати на карті вгадану річку

- річка в Україні (Сумська, Чернігівська, Київська області) та Росії (Смоленська та Брянська області). Ліва притока Дніпра (Десна).

- річка в Україні (у Волинській, частково у Рівненській, Київській областях) та в Білорусі. Найбільша за площею басейну, довжиною і водністю права притока Дніпра (впадає в Київське водосховище(Припять).

- річка у Центральній та Південній Україні, у межах Кіровоградської та Миколаївської областей. Ліва і найбільша притока Південного Бугу (Інгул)

2. «Мікрофон» По черзі назвати річки України, не повторюватися.

3. Знайди пару «Зміна стану річки»

1. Повінь –

2. Льодостав-

3. Межень –

4. Паводок -

А) Період (не менше 10 днів) внутрішньорічного циклу, протягом якого в річці спостерігаються найменші рівні й витрати води.

Б) Фаза водного режиму річки, яка щороку повторюється в даних кліматичних умовах в один і той самий сезон року, характеризується найбільшою водністю, високим і тривалим підйомом та спадом рівнів води в річці, озері, водосховищі

В) Значне підвищення водності річки в межах річного циклу, що виникає нерегулярно; утворюється під час сильнихдощів чи під час відлиги.

Г) Утворення на поверхні водойм нерухомого шару льоду.

4.Географічний практикум.

Річка починається з ..., це може бути.... Вона тече поглибленням, що називається..., на шляху в неї впадають різні річки - це .... Разом з головною річкою вони утворюють....

Місце впадіння річки в  озеро або море називається...

III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

На минулому уроці ми розпочали вивчати поверхневі води і переконалися, що річки для людини завжди відігравали велику роль. Ми дізналися про них багато нового. Сьогодні ми з вами ознайомимося з озерами, їх утворенням різноманітністю. Як і річки озера слугують людині джерелом води для водопостачання і зрошування, з їх води отримують солі і лікувальні грязі, у них ловлять і розводять рибу, на їх берегах можна гарно відпочити; за унікальність і неповторність багато з них стали природоохоронними територіями.

Розповідь вчителя: В Україні близько 20 тис. озер, але лише 40 водойм мають площу понад 10км2. Розташовані озера по території України нерівномірно , мають різне походження озерної улоговини та різняться водним режимом. Сьогодні нам потрібно охартеризувати усі типи озер та виявити позитивне та негативне  значення  побудови штучних водойм на території України.

Інструктаж вчителя. Зараз кожна група отримає картки із завданнями. Підготувати відповідь вам допоможе підручник та атлас, а також інтернет.

Завдання.

1. Що називають озером? Чи багато їх на Україні?

2. Які за походженням бувають озерні улоговини?

3. Як утворюються залишкові озера? Приклади таких озер(показують на карті).

4. Як утворюються лиманні озера? Приклади таких озер (показують на карті).

5. Де зустрічаються льодовикові озера? Якими вони є?

6. Які озера називають заплавними?

7. Як утворюються лиманні озера? Приклади.

8. Як виникли загатні озера? Назвіть їх.

9. Як утворилися карстові озера? Назвіть їх.

10. Яких озер багато на півдні України? Приклади.

11 .На які озера поділяються за солоністю?

12.Чим відрізняються стічні озера від безстічних?

Після опрацювання тексту підручника діти відповідають на поставлені запитання, показуючи відповідні групи озер на карті.

Завдання:

На дошці прикріплено конверти із написами:

- Карстові (Світязь,Нечимне)

- Загатні (Синевир)

- Льодовикові (Бребенескул)

- Залишкові (Саки, Донузлав)

- Лиманні (Сасик )

На столі розкладені карточки з написами озер. Учні по черзі витягують картки,показують озеро на карті і відправляють у відповідний конверт (Світязь, Саки, Донузлав, Синевир,Сасик, Нечимне, Бребенескул).

2. Відеозал « Вікно в світ» Озеро Синевір (особливості та легенда)

Інтернет-ресурс - https://www.youtube.com/watch?v=3WL-aXB9STE

     Усі названі озера - це є природні водойми.

Діти, які ще водойми, крім природних, ви знаєте? (штучні водойми)

А які штучні водойми ви знаєте? (водосховища - штучна водойма, що утворюється під час спорудження (у долині річки) водопідпірної греблі; канали ними постачають воду для найбільш промислових районів міст, зрошують і осушують землі; ставки - для господарської діяльності людини).

   Назвіть їх. (Найбільші водосховища створено на Дніпрі :Київське, Канівське, Кременчуцьке, Дніпродзержинське, Дніпровське (Запоріжжя), Каховське; канали: Дніпро-Донбас-Харків, Дністер-Одеса, Дніпро-Кривий Ріг, Сіверський Донець-Донбас). Одна група називає водосховища, а інша - канали.

Виступи учнів з демонстрацією слайдів.

1. Водосховища

На території України налічується 1103 водосховища . Найбільші водосховища (загалом шість - Київське, Канівське, Кременчуцьке, Дніпродзержинське, Дніпровське, Каховське) створено на Дніпрі з 30-х по 70-і роки ХХ ст. На початку 80-х років було створено Дністровське водосховище. Значно меншими є водосховища у басейнах річок Південний Буг, Сіверський Донець та інш. Найбільша кількість водосховищ в Україні зосереджена в басейні Дніпра (понад 45 %). Частка басейну Південного Бугу - 17 %, Дону (Сіверського Дінця) - понад 13 %.Утворення водосховищ дозволяє використовувати воду для зрошення, постачання міст, промислових підприємств, судноплавства, регулювати режим повеней, виробляти електроенергію тощо. Але створення водосховищ на Дніпрі та інших річках України змінило їх гідрологічний режим. У водосховищах зменшилася швидкість течії (до 0,3—0,02 м/с.), знизилися водообмін і проточність, з'явилися застійні ділянки. На дні водосховищ накопичується мул. Мілководдя влітку добре прогрівається, в липні-серпні середні температури води досягають +19, +23 °С. Під час заповнення водосховищ було затоплено великі площі луків, сіножатей і пасовищ. Берегова лінія водосховищ переформується: високі праві береги руйнуються під дією хвиль, низькі ліві підтоплені та заболочуються. У водосховища з прилеглих схилів, полів зливаються частки ґрунту з мінеральними добривами, побутові неочищені стоки. Це значно погіршує хімічний склад їхніх вод, вимагає впровадження заходів із дотримання їхньої якості.

2. Канали

В звязку з нерівномірним забезпеченням України водними ресурсами виникла потреба перерозподілу вод потериторії. Для вирішення цієї проблеми створена ціла мережа штучних водотоків – каналів. Ними постачають воду до промислових та сільськогосподарських споживачів.

Найдовшим каналом в Україні є Північнокримський – 400 км. Його штучне русло має глибину 6 м та та ширину – 115 м. Працює він сезонно. У звязку з окупацією Криму Росією з травня 2014р. подача води з Дніпра на півострів припинена.

Досить значні для потреб людини канали Каховський, Дніпро-Донбас та Дніпро- Кривий Ріг. В західній частині України створено густу мережу вузьких осушувальних каналів і ровів, якими річки скидають води з надмірно зволожених територій.

Робота у групах. Прийом « Так – Ні»

Створення водосховищ має позитивне і негативне значення.

 І група – характеризує  позитивне значення

Позитивне те, що водосховищах нагромаджується вода під час розливу рік, а згодом використовується для побутових потреб, промисловості, зрошення та ін.

ІІ група – характеризує негативне значення

 До негативних явиш належить затоплення значних площ родючих земель. Навколо водосховищ підвищується рівень грунтових вод, грунти перезволожуються.

V. Закріплення нових знань і умінь учнів.

1. Міні-практикум Нанести на контурну карту озера, водосховища та канали України.

VI. Домашнє завдання

 

doc
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
830
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку