План-сценарій відкритої виховної години
«Молодь обирає здоров’я»
Одне з важливих завдань сучасної вищої школи – виховати фізично, морально, соціально, духовно здорову людину. Адже стан здоров'я населення України свідчить про існування реальної загрози вимирання нації. Із метою протидії згаданій тенденції пріоритетним у діяльності куратора академічної групи у виші має бути формування в студентів культури дбайливого ставлення до власного життя та здоров’я.
Тема класної години: «Молодь обирає здоров’я».
Зміст виховної діяльності: усвідомлення цінності власного здоров’я, важливості підвищення й поліпшення якості життя.
Тип виховного заходу: комбінований.
Форма проведення: інтегроване заняття-дослід.
Мета: поглибити й розширити уявлення студентів про такі базові поняття, як «здоров’я», «хвороба», «здоровий спосіб життя», «шкідлива звичка»; довести пріоритетність здоров’я перед іншими цінностями людини; акцентувати на негативному впливі шкідливих звичок на самопочуття підлітка; сформувати у студентів прагнення займати активну життєву позицію, сприяти визначенню власних духовних цінностей та орієнтації на здоровий спосіб життя; розвивати вміння роботи в групах; виховувати толерантне ставлення один до одного.
Завдання:
1) систематизувати знання про правила здорового способу життя;
2) розвивати у студентів потребу в створенні здорового навколишнього середовища в коледжі та вдома;
3) сприяти формуванню відповідального ставлення до власного здоров'я та здоров'я близьких людей, рідних.
Учасники виховного заняття: група Те-11.
Класний керівник: К. В. Дюкар.
Перевіряючий від Ради класних керівників: В. В. Шаповалов.
Дата проведення: 18 жовтня 2017 року
Місце проведення: аудиторія № 315.
Тривалість заходу: 45 хвилин.
Методи і прийоми: евристична бесіда, методи фронтального та соціологічного опитування, мозковий штурм, інтерв’ю, інтерактивні методи.
Обладнання: виставка літератури з теми; ноутбук із відеоматеріалами за темами; комплекс завдань для гри «Чеширський кіт»; музика для релаксації, повітряні кульки, ручки або олівці.
План-сценарій
Епіграф: Потрібно підтримувати міцність тіла, щоб зберегти міцність духу (В. Гюго).
Слово куратора: з давніх-давен збереженню здоров’я та поліпшенню якості життя людини в усіх культурах і цивілізаціях приділялася особлива увага. Скажімо, наші предки вважали, що хвороби людям приносять злі духи, або чорні сили (відьми, чаклуни). Ще хвороби пов'язували із карою богів, рятуючись від якої, люди намагалися задобрити їх дарами і жертвами.
Серед своїх богів давні греки з особливою шаною ставилися до бога лікування Асклепія та його доньок – Гігієї та Панацеї. Перша вміла запобігати захворюванням (звідси назва галузі медицини – гігієна), а друга лікувала та зцілювала людей (звідси вислів: «Панацея від усіх бід»).
Особливий пієтет і дбайливе ставлення людини про своє здоров’я відображено в безлічі казок, легенд, міфів, зокрема й у фольклорі.
Справедливо зазначав видатний вчений, хірург Микола Амосов, що у більшості хвороб винна не природа, не суспільство, а сама людина. Найчастіше вона хворіє через лінощі й жадобу. Щоб бути здоровим, потрібні власні зусилля, постійні й значні. Тому, сучасна людина повинна усвідомлювати нову формулу життя: «Турбота про здоров'я – обов'язок кожного». Зрозуміло, що вироблення відповідного ставлення до здоров'я найважливіша умова оздоровлення суспільства. Ми так часто сьогодні вживаємо поняття «здоров’я», але що воно позначає?
Відповіді студентів.
Орієнтовна відповідь: здоров’я – це стан нормального, гармонійного функціонування всіх неушкоджених органів і систем не тільки за звичайних умов, але й під час фізичних і психічних навантажень.
Поняття здоров’я людини поділяється на фізичне і психічне. Фізичне здоров’я – це нормальне функціонування неушкоджених тканин і органів і як наслідок відсутність хворобливих відчуттів. Психічно здорова людина має світлий розум, гарний настрій, пам’ять і сон. Поняття психічного та фізичного здоров’я тісно взаємопов’язані.
Нормальне здоров’я, як правило, визначається гарним самопочуттям людини (суб’єктивний критерій). Об’єктивні критерії індивідуального здоров’я – нормальні антропометричні (зріст, статура), анатомічні (будова органів і тканин), фізіологічні (функціонування органів і систем) і біохімічні (склад крові тощо) показники.
Стан, протилежний здоров’ю, – хвороба. Під час хвороби організм функціонує в умовах анатомічних і функціональних порушень клітин, тканин, органів і систем органів. Хворий організм менш життєздатний і гірше пристосований до дії чинників довкілля.
Основи здоров’я закладаються ще до народження дитини. Дуже важливим для його формування є період дитинства та юнацтва. Тому з дитячих років необхідно піклуватися про своє здоров’я, розвивати навички здорового способу життя, мати уявлення про особисту гігієну й правила надання першої медичної допомоги.
Слово куратора: Справедливими є слова: «Наше здоров'я в наших руках». Людина біологічно запрограмована на багато більше років життя, ніж відводить собі. Усесвітньо відомий біолог Ілля Мечников стверджував: «Людина, яка померла раніше 150 років вчинила над собою насильство». І так, ми чинимо нас собою насильство щоденно. Люди давно переконалися, що на здоров'я впливає безліч факторів, і найголовніший з них – це спосіб життя. Увага на екран!
Слово куратора: Ми вже кілька разів із вами вжили словосполучення «рівень життя», «якість життя», «спосіб життя», але про що йдеться?
Відповіді студентів.
Орієнтовна відповідь: Рівень життя – це економічна категорія, що відображає ступінь задоволення матеріальних, духовних і культурних потреб людини.
Якість життя – це соціальна категорія, що відображає ступінь комфорту у задоволенні людських потреб.
Стиль життя характеризує поведінкові особливості життя людини, тобто ту модель, яка відображає психологію і психофізіологію особистості (соціально-психологічні категорії).
Спосіб життя – це сукупність стійких форм життєдіяльності людини, які визначають її життєвий шлях. Це – сукупність її звичок. Якщо людина з дитинства, з молодих років постійно й наполегливо дбає про своє здоров'я, вона в основу своєї життєдіяльності закладає такі стійкі корисні звички, навички, поведінку, спосіб мислення, сприйняття оточуючих і себе, які й визначають основний її напрямок – шлях здоров'я. Вона обирає здоровий спосіб життя.
Слово куратора: Я переконана, що про здоровий спосіб життя ви чули не раз, але що мається на увазі?
Відповіді студентів.
Орієнтовна відповідь: здоровий спосіб життя об'єднує, все, що сприяє виконанню людиною професійних, суспільних і (побутових) життєвих функцій в оптимальних для здоров'я умовах і виражає орієнтацію діяльності особистості в напрямку формування, збереження і зміцнення свого здоров'я. Таким чином, в основі ЗСЖ лежать соціальні та біологічні принципи.
До біологічних принципів належать такі:
– спосіб життя повинен створюватися у відповідності до віку;
– спосіб життя повинен забезпечуватися енергетично;
– спосіб життя повинен бути підсилюючим;
– спосіб життя повинен бути ритмічним;
– спосіб життя повинен бути ненапруженим.
До соціальних принципів належать такі:
– спосіб життя повинен бути естетичним;
– спосіб життя повинен бути моральним;
– спосіб життя повинен бути вольовим.
Здоровий спосіб життя – це такий стиль існування, при якому, крізь застосування певних засобів впливу на організм та його оточення, рівень життєдіяльності організму стає оптимальним, поступово удосконалюється, використання потенціалу організму відбувається без ушкоджень, причому активність організму і його можливості зберігаються до глибокої старості.
Здоровий спосіб життя – це режим, ритм, темп життя, особливості роботи, відпочинку, спілкування.
Оздоровлення організму включає:
– усвідомлення соціальної та біологічної значущості здоров'я для людини;
– раціональне харчування;
– оптимальний руховий режим;
– оптимальний психологічний настрій, вміння керувати своїм емоційним станом;
– відмові від шкідливих звичок;
– систематичне загартовування;
– дотримання правил особистої гігієни.
Плануючи свій спосіб життя, людина повинна узгоджувати його зі своєю натурою, з природними ритмами, усвідомленим відношенням до всього, що відбувається в ній самій і навколо неї.
Демонстрування сюжету з кіножурналу «Єралаш» про ЗСЖ.
Використовуючи аркуші паперу А5, маркери, фломастери, кольоровий папір, студенти протягом 3–5 хвилин розробляють моделі, а потім кожна група презентує свою розробку.
Після презентації куратор пропонує студентам уявити ті шкідливі, руйнівні фактори, які впливають на здоров'я, і, працюючи в тих самих підгрупах, за 3 хвилини продемонструвати на створених моделях дію цих факторів на ту чи іншу модель.
Слово куратора: Отже, ми з вами переконалися, що кожен має власне уявлення про модель здоров’я людини. Однак всі ми без винятку свідомі однієї речі – факторів ризику і їхніх наслідків. Ідеться передусім про шкідливі звички…
Орієнтовний перелік тем:
Студентам роздаються кульки. За командою вони починають їх надувати. Перемагає той, хто швидше надує кульку.
Слово куратора: Отже, ми на власні очі побачили різницю в роботі дихального апарату того, хто курить, і того, хто не палить. Для закріплення цієї інформації пропоную подивитися наступний ролик…
Слово куратора: Поговоривши про шкідливі звички й залежності людини, ми з вами доходимо логічного висновку про те, що здоров’я людини – це не лише фізичний аспект, а й психоемоційний. Як на вашу думку, про що йде мова?
Відповіді студентів.
Орієнтовна відповідь: одним із найважливіших компонентів індивідуального здоров'я людини є психічне здоров'я, яке взаємопов'язане із фізичними та духовними структурними компонентами здоров'я людини. Мабуть, не один раз Ви спостерігали за роздратованим касиром, коли стояли у черзі, або водієм, який нервово сигналить або кричить на пішоходів, а можливо, й самі потрапляли під вплив негативних емоцій. І ця тенденція не є випадковістю, тому, що за даними ВОЗ кожен третій мешканець України має відхилення саме у стані психічного здоров'я. Це виражається у появі таких патологічних станів, як астенічні та невротичні стани, депресія, вегето-судинна дистонія тощо. Такі хворобливі психоемоційні стани не можуть не впливати на фізичне здоров'я і можуть привести до серйозних серцево-судинних захворювань і різноманітних розладів у функціонуванні органів та систем всього організму.
Слово куратора: Якщо ви так наполягаєте на важливості й значущості позитивних емоцій у житті людини, то давайте трохи розважимось!
Слово куратора: Підбиваючи підсумок нашої виховної години, давайте спробуємо, розділившись на дві команди, з’ясувати, що нового ми знаємо про здоров’я людини. Правила ті самі що й у брейн-ринзі:
Завдання для команд:
І раунд
г в ж е ж с ч ч ч е х л щ а х
д г у ж ж м є к ї ч х а щ ж г
г ж є ї ч щ х – г ж є ї ч щ х
х п щ о ч л ї о є в и є н ж а
г з х д ж о щ р є о ї в ' щ я
Ключ: Весела думка – половина здоров'я.
Код: 1-(п, о) 2 –(н, ь) 3 –(г, р) 4 –(з,а) 5 –(б, я) 6 (в) 7 –(і) 8 –(с) 9 –(у)
116722 5935 33144 4896
Ключ: (повінь) (буря) (гроза) (зсув)
1 4 5 2 3 6 8 9 7 2 3 5 1 4 6 4 3 1 2 6 5 8 9 7
Ключ: Ролиболяв (риболовля) урзтим (туризм) ксекруіяс (екскурсія)
7 6 3 2 1 4 5 3 4 1 2 6 7 5 4 3 2 1 2 3 4 1
Ключ: Аворкпи (кропива) думекан (медунка) апил (липа) ятам’ (м’ята)
3 4 1 6 5 2 4 5 3 1 2 6 3 6 1 2 5 4 2 3 4 1 6 5
Ключ: Ликана (калина) лівшая (шавлія) рачеде (череда) донасі (адоніс)
Запитав орел в шуліки:
– Де дістати можна ліки?
Цей будинок недалеко,
Називається ...
Ключ: аптека
***
Хто людей з біди рятує
І хвороби всі лікує –
Призначає процедури
І таблетки і мікстури?
Ключ: лікар
***
Він для кожної людини,
Ліки має й вітаміни,
Прочита рецепт уважно,
Що і як робить підкаже.
Ключ: аптекар
***
Без цукру я завжди скучаю,
Тож швидше дайте мені чаю!
Я ж – вітамінів вам сто тон!
Усі впізнали? Я...
Ключ: лимон
***
Бокс, хокей, бобслей, футбол,
Сноуборд і волейбол…
Стадіон, басейни, корт —
Об’єднало слово…
Ключ: спорт
***
Кажуть, щоб хвороб не знати,
Треба всім мене вживати.
Може, ви мене й з’їсте,
Тільки сльози проллєте.
Ключ: цибуля
ІІ раунд
Ключ: термін «наркоманія» походить від двох грецьких слів: «нарке» – оціпеніння, оніміння і «манія» – безумство, божевілля.
Ключ: це стрес від англійського «зігезз» – тиск, напруга.
Ключ: А. П. Чехов.
Ключ: нерозумні дії людей на планеті Земля, які найближчим часом можуть обернутися великими нещастями, бідами для всього людства.
Ключ: шкідливі звички людства.
Ключ: психологічна залежність, фізична залежність та толерантність (звикання).
Ключ: емоціями.
Ключ: емоції, які допомагають зберегти здоров'я, відчути радість життя – позитивні; негативними називаються емоції, які пригнічують, псують настрій.
Ключ: здоров'я.
Ключ: тютюнопаління.
Ключ: це спосіб життя людини.
Ключ: наркотики.
Ключ: морква.
Ключ: спроба виходу зі стресового стану, наслідування, цікавість, прагнення знайти своє місце в групі підлітків, асоціальні фактори в оточенні підлітка.
Підбиття підсумків і нагородження переможців.
Заключне слово куратора: здоров'я – це найбільша цінність кожної людини. Важливо знати, що шкідливі звички, про які ми щойно говорили, руйнують наше здоров'я, призводять до хвороб, депресій, деградації особистості, втрати мрій, дорогих людей, речей, які були колись найважливішими. Про це все може сказати будь-яка людина, і будь-яка людина може все це втратити. Пам'ятайте про це, здобувайте нові знання, робіть правильний вибір. Будьте здорові!