Інтерактивний виховний захід "Здоровий спосіб життя – модно, стильно, молодіжно"

Про матеріал
Одне з важливих завдань сучасної вищої школи – виховати фізично, морально, соціально, духовно здорову людину. Адже стан здоров'я населення України свідчить про існування реальної загрози вимирання нації. Із метою протидії згаданій тенденції пріоритетним у діяльності куратора академічної групи у виші має бути формування в студентів культури дбайливого ставлення до власного життя та здоров’я.
Перегляд файлу

План-сценарій відкритої виховної години

«Молодь обирає здоров’я»

Одне з важливих завдань сучасної вищої школи – виховати фізично, морально, соціально, духовно здорову людину. Адже стан здоров'я населення України свідчить про існування реальної загрози вимирання нації. Із метою протидії згаданій тенденції пріоритетним у діяльності куратора академічної групи у виші має бути формування в студентів культури дбайливого ставлення до власного життя та здоров’я.

Тема класної години: «Молодь обирає здоров’я».

Зміст виховної діяльності: усвідомлення цінності власного здоров’я, важливості підвищення й поліпшення якості життя.

Тип виховного заходу: комбінований.

Форма проведення: інтегроване заняття-дослід.

Мета: поглибити й розширити уявлення студентів про такі базові поняття, як «здоров’я», «хвороба», «здоровий спосіб життя», «шкідлива звичка»; довести пріоритетність здоров’я перед іншими цінностями людини; акцентувати на негативному впливі шкідливих звичок на самопочуття підлітка; сформувати у студентів прагнення займати активну життєву позицію, сприяти визначенню власних духовних цінностей та орієнтації на здоровий спосіб життя; розвивати вміння роботи в групах; виховувати толерантне ставлення один до одного.

Завдання:

1) систематизувати знання про правила здорового способу життя;

2) розвивати у студентів потребу в створенні здорового навколишнього середовища в коледжі та вдома;

3) сприяти формуванню відповідального ставлення до власного здоров'я та здоров'я близьких людей, рідних.

Учасники виховного заняття: група Те-11.

Класний керівник: К. В. Дюкар.

Перевіряючий від Ради класних керівників: В. В. Шаповалов.

Дата проведення: 18 жовтня 2017 року

Місце проведення: аудиторія № 315.

Тривалість заходу: 45 хвилин.

Методи і прийоми: евристична бесіда, методи фронтального та соціологічного опитування, мозковий штурм, інтерв’ю, інтерактивні методи.

Обладнання: виставка літератури з теми; ноутбук із відеоматеріалами за темами; комплекс завдань для гри «Чеширський кіт»; музика для релаксації, повітряні кульки, ручки або олівці.


План-сценарій

 

  1.                   Організаційний момент. Психоемоційне налаштування групи.
  2. Вітальне слово куратора.

Епіграф: Потрібно підтримувати міцність тіла, щоб зберегти міцність духу (В. Гюго).

  1.                   Вступне слово куратора: У всі часи люди особливу увагу звертали на своє здоров'я, піклувалися про нього, винаходили все нові й нові ліки від хвороб і способи зміцнити свій організм і залишатися бадьорими на довгі роки.
  2.                   Оголошення теми та мети заходу: тема сьогоднішньої виховної години: «Молодь обирає здоров’я». І поговоримо ми про здоров’я, про активну життєву позицію, спробуємо визначити власні духовні цінності та їх вплив на наше життя.
  3.                   Гра «Острів мрій». Необхідно звернути увагу студентів на те, що в цій грі всі мрії стають реальністю. Проте кожен повинен обрати тільки одну мрію з усіх: «Здоров'я», «Багатство», «Слава», «Кохання», «Родина». Усі вони записані на дошці. Це вікторина на зразок «запитання – відповідь». На запитання «Про що ти мрієш?» відповідають по черзі всі, до кого звертається куратор, на відповідь дасться кілька секунд. Усі відповіді записуються на дошці у відповідних категоріях. Декого зі студентів можна попросити пояснити свій вибір. Можна поцікавитися, чому окремі студенти не обрали мрію «Здоров'я», обговорити, чому ставлення до здоров'я впливає на здійснення будь-якої мрії.
  4.                   Евристична бесіда.

Слово куратора: з давніх-давен збереженню здоров’я та поліпшенню якості життя людини в усіх культурах і цивілізаціях приділялася особлива увага. Скажімо, наші предки вважали, що хвороби людям приносять злі духи, або чорні сили (відьми, чаклуни). Ще хвороби пов'язували із карою богів, рятуючись від якої, люди намагалися задобрити їх дарами і жертвами.

Серед своїх богів давні греки з особливою шаною ставилися до бога лікування Асклепія та його доньок – Гігієї та Панацеї. Перша вміла запобігати захворюванням (звідси назва галузі медицини – гігієна), а друга лікувала та зцілювала людей (звідси вислів: «Панацея від усіх бід»).

Особливий пієтет і дбайливе ставлення людини про своє здоров’я відображено в безлічі казок, легенд, міфів, зокрема й у фольклорі.

Справедливо зазначав видатний вчений, хірург Микола Амосов, що у більшості хвороб винна не природа, не суспільство, а сама людина. Найчастіше вона хворіє через лінощі й жадобу. Щоб бути здоровим, потрібні власні зусилля, постійні й значні. Тому, сучасна людина повинна усвідомлювати нову формулу життя: «Турбота про здоров'я – обов'язок кожного». Зрозуміло, що вироблення відповідного ставлення до здоров'я найважливіша умова оздоровлення суспільства. Ми так часто сьогодні вживаємо поняття «здоров’я», але що воно позначає?

Відповіді студентів.

Орієнтовна відповідь: здоров’я – це стан нормального, гармонійного функціонування всіх неушкоджених органів і систем не тільки за звичайних умов, але й під час фізичних і психічних навантажень.

Поняття здоров’я людини поділяється на фізичне і психічне. Фізичне здоров’я – це нормальне функціонування неушкоджених тканин і органів і як наслідок відсутність хворобливих відчуттів. Психічно здорова людина має світлий розум, гарний настрій, пам’ять і сон. Поняття психічного та фізичного здоров’я тісно взаємопов’язані.

Нормальне здоров’я, як правило, визначається гарним самопочуттям людини (суб’єктивний критерій). Об’єктивні критерії індивідуального здоров’я – нормальні антропометричні (зріст, статура), анатомічні (будова органів і тканин), фізіологічні (функціонування органів і систем) і біохімічні (склад крові тощо) показники.

Стан, протилежний здоров’ю, – хвороба. Під час хвороби організм функціонує в умовах анатомічних і функціональних порушень клітин, тканин, органів і систем органів. Хворий організм менш життєздатний і гірше пристосований до дії чинників довкілля.

Основи здоров’я закладаються ще до народження дитини. Дуже важливим для його формування є період дитинства та юнацтва. Тому з дитячих років необхідно піклуватися про своє здоров’я, розвивати навички здорового способу життя, мати уявлення про особисту гігієну й правила надання першої медичної допомоги.

Слово куратора: Справедливими є слова: «Наше здоров'я в наших руках». Людина біологічно запрограмована на багато більше років життя, ніж відводить собі. Усесвітньо відомий біолог Ілля Мечников стверджував: «Людина, яка померла раніше 150 років вчинила над собою насильство». І так, ми чинимо нас собою насильство щоденно. Люди давно переконалися, що на здоров'я впливає безліч факторів, і найголовніший з них – це спосіб життя. Увага на екран!

  1.                   Демонстрування ролика «14 фактів про здоров’я».
  2.                   Евристична бесіда.

Слово куратора: Ми вже кілька разів із вами вжили словосполучення «рівень життя», «якість життя», «спосіб життя», але про що йдеться?

Відповіді студентів.

Орієнтовна відповідь: Рівень життя – це економічна категорія, що відображає ступінь задоволення матеріальних, духовних і культурних потреб людини.

Якість життя – це соціальна категорія, що відображає ступінь комфорту у задоволенні людських потреб.

Стиль життя характеризує поведінкові особливості життя людини, тобто ту модель, яка відображає психологію і психофізіологію особистості (соціально-психологічні категорії).

Спосіб життя – це сукупність стійких форм життєдіяльності людини, які визначають її життєвий шлях. Це – сукупність її звичок. Якщо людина з дитинства, з молодих років постійно й наполегливо дбає про своє здоров'я, вона в основу своєї життєдіяльності закладає такі стійкі корисні звички, навички, поведінку, спосіб мислення, сприйняття оточуючих і себе, які й визначають основний її напрямок – шлях здоров'я. Вона обирає здоровий спосіб життя.

Слово куратора: Я переконана, що про здоровий спосіб життя ви чули не раз, але що мається на увазі?

Відповіді студентів.

Орієнтовна відповідь: здоровий спосіб життя об'єднує, все, що сприяє виконанню людиною професійних, суспільних і (побутових) життєвих функцій в оптимальних для здоров'я умовах і виражає орієнтацію діяльності особистості в напрямку формування, збереження і зміцнення свого здоров'я. Таким чином, в основі ЗСЖ лежать соціальні та біологічні принципи.

До біологічних принципів належать такі:

– спосіб життя повинен створюватися у відповідності до віку;

– спосіб життя повинен забезпечуватися енергетично;

– спосіб життя повинен бути підсилюючим;

– спосіб життя повинен бути ритмічним;

– спосіб життя повинен бути ненапруженим.

До соціальних принципів належать такі:

– спосіб життя повинен бути естетичним;

– спосіб життя повинен бути моральним;

– спосіб життя повинен бути вольовим.

Здоровий спосіб життя – це такий стиль існування, при якому, крізь застосування певних засобів впливу на організм та його оточення, рівень життєдіяльності організму стає оптимальним, поступово удосконалюється, використання потенціалу організму відбувається без ушкоджень, причому активність організму і його можливості зберігаються до глибокої старості.

Здоровий спосіб життя – це режим, ритм, темп життя, особливості роботи, відпочинку, спілкування.

Оздоровлення організму включає:

– усвідомлення соціальної та біологічної значущості здоров'я для людини;

– раціональне харчування;

– оптимальний руховий режим;

– оптимальний психологічний настрій, вміння керувати своїм емоційним станом;

– відмові від шкідливих звичок;

– систематичне загартовування;

– дотримання правил особистої гігієни.

Плануючи свій спосіб життя, людина повинна узгоджувати його зі своєю натурою, з природними ритмами, усвідомленим відношенням до всього, що відбувається в ній самій і навколо неї.

  1.                   Слово куратора: Чи всі ви знаєте принцип «золотої середини», який описав давньогрецький філософ Арістотель? Мова йде про уникнення крайнощів у нашому житті. Це стосується й здорового способу життя.

Демонстрування сюжету з кіножурналу «Єралаш» про ЗСЖ.

  1.               Вправа «Модель здоров'я». Студенти об'єднуються у 2 групи, кожна з яких отримує завдання: розробити модель здоров'я, виходячи з власного бачення цієї проблеми. У кожній команді обирається той, хто фіксує всі ідеї, — «секретар», той, хто стежить за часом, — «хронометрист», і той, хто презентуватиме роботу групи, – «спікер».

Використовуючи аркуші паперу А5, маркери, фломастери, кольоровий папір, студенти протягом 3–5 хвилин розробляють моделі, а потім кожна група презентує свою розробку.

Після презентації куратор пропонує студентам уявити ті шкідливі, руйнівні фактори, які впливають на здоров'я, і, працюючи в тих самих підгрупах, за 3 хвилини продемонструвати на створених моделях дію цих факторів на ту чи іншу модель.

  1.  Демонстрування соціального ролика «Десять підлітків».

Слово куратора: Отже, ми з вами переконалися, що кожен має власне уявлення про модель здоров’я людини. Однак всі ми без винятку свідомі однієї речі – факторів ризику і їхніх наслідків. Ідеться передусім про шкідливі звички…

  1. Доповіді студентів про шкідливі звички і фактори ризику.

Орієнтовний перелік тем:

  1. Тютюнопаління.
  2. Електронні цигарки.
  3. Енергетичні напої.
  4. Алкоголь.
  5. Наркотики.
  6. Фастфуд.
  7. ВІЛ∕СНІД.
  8. Гепатит.
  9. Онкологія.
  1.               Змагання «Хто швидше?» Слово куратора: Часто показником здоров'я людини є здоров'я легень. Якщо легені здорові, у них вміщується багато повітря. Зараз ми проведемо своєрідне тестування. Для цього потрібно троє добровольців.

Студентам роздаються кульки. За командою вони починають їх надувати. Перемагає той, хто швидше надує кульку.

Слово куратора: Отже, ми на власні очі побачили різницю в роботі дихального апарату того, хто курить, і того, хто не палить. Для закріплення цієї інформації пропоную подивитися наступний ролик…

  1. Демонстрування мультфільму про шкоду тютюнопаління.
  2.               Евристична бесіда.

Слово куратора: Поговоривши про шкідливі звички й залежності людини, ми з вами доходимо логічного висновку про те, що здоров’я людини – це не лише фізичний аспект, а й психоемоційний. Як на вашу думку, про що йде мова?

Відповіді студентів.

Орієнтовна відповідь: одним із найважливіших компонентів індивідуального здоров'я людини є психічне здоров'я, яке взаємопов'язане із фізичними та духовними структурними компонентами здоров'я людини. Мабуть, не один раз Ви спостерігали за роздратованим касиром, коли стояли у черзі, або водієм, який нервово сигналить або кричить на пішоходів, а можливо, й самі потрапляли під вплив негативних емоцій. І ця тенденція не є випадковістю, тому, що за даними ВОЗ кожен третій мешканець України має відхилення саме у стані психічного здоров'я. Це виражається у появі таких патологічних станів, як астенічні та невротичні стани, депресія, вегето-судинна дистонія тощо.  Такі хворобливі психоемоційні стани не можуть не впливати на фізичне здоров'я і можуть привести до серйозних серцево-судинних захворювань і різноманітних розладів у функціонуванні органів та систем всього організму.

Слово куратора: Якщо ви так наполягаєте на важливості й значущості позитивних емоцій у житті людини, то давайте трохи розважимось!

  1.               Гра «Подарунок». Учні стають у коло. Їм пропонується зробити подарунок своєму сусідові справа, а саме: подарувати йому гарний настрій за допомогою міміки й жестів.
  2.               Змагання «Чеширський кіт».

Слово куратора: Підбиваючи підсумок нашої виховної години, давайте спробуємо, розділившись на дві команди, з’ясувати, що нового ми знаємо про здоров’я людини. Правила ті самі що й у брейн-ринзі:

  1. командам дається завдання. Члени команди радяться між собою. Якщо відповідь на запитання готова, команда подає сигнал (до 2 хв.);
  2. за правильну відповідь команда отримує 1 бал;
  3. якщо одна з команд дала неправильну відповідь, інша команда має 20 секунд на роздуми;
  4. правильна відповідь від аудиторії на поставлене завдання – це 1 бал відповідній команді;
  5. якщо жодна з команд не виконує завдання, то з кожної знімається бал.
  6. щоразу після правильної відповіді з команди-переможниці вибуває один гравець;
  7. виграє та команда, гравці якої швидше залишать гру.

Завдання для команд:

І раунд

  1.                   Закресліть літери г, ж, є, ї, ч, щ, х і прочитайте прислів’я.

г в ж е ж с ч ч ч е х л щ а х

д г у ж ж м є к ї ч х а щ ж г

г ж є ї ч щ х – г ж є ї ч щ х

х п щ о ч л ї о є в и є н ж а

г з х д ж о щ р є о ї в ' щ я

Ключ: Весела думка – половина здоров'я.

  1.                   Гра-естафета «Хто більше?» Кожна команда по черзі називає народні загадки, приказки, прислів’я про людину та її здоров’я. Хто більше назве – переміг.
  2.                   Складіть назви природних лих, добираючи букви за допомогою коду. Деякі цифри позначають одну з двох букв.

Код: 1-(п, о)  2 –(н, ь)  3 –(г, р)  4 –(з,а) 5 –(б, я) 6 (в) 7 –(і) 8 –(с) 9 –(у)

116722  5935   33144  4896

Ключ: (повінь)  (буря) (гроза)  (зсув)

  1.                   Які види активного відпочинку закодовано?

1 4 5 2 3 6 8 9 7    2 3 5 1 4 6   4 3 1 2 6 5 8 9 7

Ключ: Ролиболяв (риболовля) урзтим (туризм)  ксекруіяс (екскурсія)

  1.                   Які назви лікарських рослин закодовано?

7 6 3 2 1 4 5  3 4 1 2 6 7 5  4 3 2 1  2 3 4 1

Ключ: Аворкпи (кропива)  думекан (медунка)  апил (липа)                            ятам’ (м’ята)

3 4 1 6 5 2  4 5 3 1 2 6  3 6 1 2 5 4  2 3 4 1 6 5

Ключ: Ликана (калина)  лівшая (шавлія)  рачеде (череда) донасі (адоніс)

  1.                   Відгадайте загадки:

Запитав орел в шуліки:

– Де дістати можна ліки?

Цей будинок недалеко,

Називається ...

Ключ: аптека

***

Хто людей з біди рятує

І хвороби всі лікує –

Призначає процедури

І таблетки і мікстури?

Ключ: лікар

***

Він для кожної людини,

Ліки має й вітаміни,

Прочита рецепт уважно,

Що і як робить підкаже.

Ключ: аптекар

***

Без цукру я завжди скучаю,

Тож швидше дайте мені чаю!

Я ж – вітамінів вам сто тон!

Усі впізнали? Я...

Ключ: лимон

***

Бокс, хокей, бобслей, футбол,

Сноуборд і волейбол…

Стадіон, басейни, корт —

Об’єднало слово…

Ключ: спорт

***

Кажуть, щоб хвороб не знати,

Треба всім мене вживати.

Може, ви мене й з’їсте,

Тільки сльози проллєте.

Ключ: цибуля

ІІ раунд

  1.                   Назва якої шкідливої звички людини, тяжкої хвороби перекладається з грецької як оціпеніння і божевілля?

Ключ: термін «наркоманія» походить від двох грецьких слів: «нарке» – оціпеніння, оніміння і «манія» – безумство, божевілля.

  1.                   Стан напруженості ,що виникає в організмі під сильним впливом, називається...

Ключ: це стрес від англійського «зігезз» – тиск, напруга.

  1.                   «Горілка біла, але красить нас і чорнить репутацію». Ці слова належать відомому письменнику, автору оповідання «Хамелеон», «Тонкий та товстий», «Чайка». Назвіть цю людину.

Ключ: А. П. Чехов.

  1.                   Що означає вислів «екологічний бумеранг»?

Ключ: нерозумні дії людей на планеті Земля, які найближчим часом можуть обернутися великими нещастями, бідами для всього людства.

  1.                   Тютюнопаління, алкоголізм, наркоманія – це...

Ключ: шкідливі звички людства.

  1.                   Формування наркозалежності характеризується розвитком трьох основних ознак. Назвіть їх.

Ключ: психологічна залежність, фізична залежність та толерантність (звикання).

  1.                   Переживання людиною свого ставлення до того, що вона пізнає, робить, тобто до речей і явищ навколишнього світу, до людей, до їх дій і вчинків, до своєї праці, до самого себе і своїх вчинків називається...

Ключ: емоціями.

  1.                   Назвіть і охарактеризуйте 2 групи емоцій.

Ключ: емоції, які допомагають зберегти здоров'я, відчути радість життя – позитивні; негативними називаються емоції, які пригнічують, псують настрій.

  1.                   Стан фізичного, психічного і соціального благополуччя...

Ключ: здоров'я.

  1.               Найпоширеніша звичка людини, яку мають понад 60 % чоловіків і 20 % жінок в Україні...

Ключ: тютюнопаління.

  1.               Здоров'я людини залежить на 10 % від рівня розвитку медицини, на 20 % від стану довкілля та на 20% від спадковості, на який чинник припадають 50 %?

Ключ: це спосіб життя людини.

  1.               Хімічні сполуки , які впливають на центральну нервову систему, викликаючи спочатку приємні відчуття та залежність людини від них...

Ключ: наркотики.

  1.               Цей овоч – ласощі та ліки. Його високо цінували, йому вклонялися, його включали в релігійні ритуали. Знамениті стародавні лікарі Гіппократ і Гален рекомендували його при різних захворюваннях. Головне багатство цього овоча – каротин. Назвіть його.

Ключ: морква.

  1.               Фактори, які впливають на початок вживання наркотичних речовин серед молоді...

Ключ: спроба виходу зі стресового стану, наслідування, цікавість, прагнення знайти своє місце в групі підлітків, асоціальні фактори в оточенні підлітка.

Підбиття підсумків і нагородження переможців.

  1.               Гра «Дякую». Студенти сідають у коло і по черзі звертаються один до одного (наприклад: «Владе, я дякую тобі за те, що ти мене підтримуєш»).

Заключне слово куратора: здоров'я – це найбільша цінність кожної людини. Важливо знати, що шкідливі звички, про які ми щойно говорили, руйнують наше здоров'я, призводять до хвороб, депресій, деградації особистості, втрати мрій, дорогих людей, речей, які були колись найважливішими. Про це все може сказати будь-яка людина, і будь-яка людина може все це втратити. Пам'ятайте про це, здобувайте нові знання, робіть правильний вибір. Будьте здорові!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Пукасенко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Хабатіліна Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Klochko Oksana
    Дякую, класна розробка!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
12416
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку