Учитель образотворчого мистецтва Гурідова Л.В.
Учитель інформатики Гурідова О.В.
Інтегрований урок образотворчого мистецтва, музики, світової літератури та інформатики (5 клас).
Тема: «Душа природи восени в творах художників, письменників та композиторів».
Мета уроку: формування художньої культури як невід'ємної частини життя.
Завдання уроку:
• створити умови для сприйняття музики, поезії, живопису;
• пробудження в учнів духовної пам'яті через художнє сприйняття, міркування, виконання;
• навчати вмінню висловлювати словами свої почуття, по асоціаціям створювати пейзаж і музичну драматургію твору;
• розвивати фантазію і творче начало, музичний слух. Розвивати вміння співвідносити лірику поезії з музичними творами та полотнами художників;
• відпрацювання навичок створення презентації.
Очікуваний результат:
- художнє сприйняття осені на полотнах художників;
- висловлювати словами свої почуття, по асоціаціям створювати пейзаж і музичну драматургію твору;
- співвідносити лірику поезії з музичними творами та полотнами художників;
- творчі і фантастичні малюнки «Осені», розпізнання на слух музичні твори П.Чайковського, Г. В. Свиридова;
- дитячі презентації «Осінь в картинах художників».
Використання музичних, літературних та художніх творів: Г.В.Свиридов «Осінь», П. І. Чайковський «Жовтень» ( «Осіння пісня»); вірш: Ф.И.Тютчева «Є в осені первісної», А.Н.Плещеєв «Нудна картина»; репродукції картин: И.И.Левітана «Осінній день», «Осінній день. Сокольники »,« Осіння пора », В. Д. Полєнов «Золота осінь », М.В.Нестеров «Осінній пейзаж », І.С.Остроухов «Золота осінь », П.І.Петровичев «Осінь », Д.Левін «Дощ у парку».
Обладнання: ІКТ, акварель та інструменти к уроку.
Тип уроку: інтегрований.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Перевірка готовності до уроку. Провести момент зацікавленості (Класна кімната декорована осіннім листям. На вікнах декор з тонких стрічок, імитуючих дощ. На учнівських столах маленькі ікебани з осінніх листів та квітів (подарунок кожному учневі).
Учитель світової літератури:
Декламує вірш Ф.И.Тютчева «Є в осені первісної» на тлі музики Г. В. Свиридова «Осінь»:
Є в осені первісної
Коротка, але чудова пора —
Весь день коштує як би кришталевий,
І променисті вечора…
Де бадьорий серп гуляв і падав колос,
Тепер вже порожньо все — простір скрізь, —
Лише павутини тонкий волос
Блищить на дозвільній борозні.
Порожніє повітря, птахів не чутно більш,
Але далеко ще до перших зимових бур —
І ллється чиста і тепла блакить
На відпочивальники полі…
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів, або підготовка школярів до сприйняття нової теми.
Учитель світової літератури:
Які зорові образи виникли у вас, коли ви слухали цей вірш?
Який стан душі людини передає музика?
Якими почуттями наповнена ця музика?
Співзвучні чи музика і вірші?( Відповіді дітей ).
Учитель образотворчого мистецтва:
Осінь як пора року, осінні пейзажі природи приваблювали багатьох композиторів, поетів, художників.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Учитель образотворчого мистецтва:
Є в в'янучої природі особлива привабливість. Фарби досягають свого апогею і йдуть на спад, щедрий урожай дивує різноманітністю, а листопад, вітер, дощ створюють музику, то містичну тишу. Майстри пера і пензля надихалися восени якось по-особливому. Тому і тема нашого уроку така: «Душа природи восени в творах письменників, художників та композиторів». На уроці ми будемо слухати та оживляти слова і «музику осині» в своїх картинах; створювати свої маленькі презентації картин художників. А на допомогу нам, ви вже зрозуміли, прийшли учителя світової літератури, музики та інформатики.
ІV. Вивчення нового матеріалу ( подання матеріалу, як візуальний похід до художньої галереї).
Учитель образотворчого мистецтва:
А зараз я вам пропоную подивитися презентацію «Роботи п'яти художників, які писали осінь».
Слайд №1. Леонід Афремов часто звертається до осінніх пейзажів в своїх роботах. Картини Леоніда Афремова, білоруського художника, який зараз проживає в Мексиці, відносять до імпресіонізму, оскільки вони виконані широким розгонистим мазком. При цьому художник використовує поєднання яскравих тонів.
Його улюблений мотив - осінь у всіх її проявах: це і люди з відкритими парасольками на залитих дощем вулицях, і пустельна лава в парку.
Слайд №2. Один із засновників школи прерафаелітів, Джон Еверетт Мілле в 1856 році написав картину "Осіннє листя". Що вам нагадала ця картина? (Відповіді учнів). Так збір лиття восени, коли ми їх збираємо для художньої праці або на суботниках.
Слайд №3. Художник Ісаак Левітан відомий, в першу чергу, як майстер-пейзажист. І, звичайно, свої полотна він присвячував золотий порі - осені.
У 1895 році він написав картину "Золота осінь". Це одне з найбільш відомих творів художника. Колірна гамма картини представляє найяскравіші фарби осені: жовту і червону листя, холодну вже річку, в яке відображаються ще яскраві хмари, вдалині - сільські будиночки, ваблять затишком.
Цікаво, що для Левітана осінь - не "сумна пора", а скоріше барвиста, дозвільна. Адже в інших своїх картинах художник використовував більш приглушені тони.
Слайд №4. Український художник Федір Манайло - яскравий представник західноукраїнської мистецької школи. Пік його творчості припав на 40-70-ті роки ХХ століття. Улюблений жанр Манайло - пейзажі. Картина "Золота осінь" зображує карпатське село - з дерев'яними будиночками, гірським пейзажем і прохолодним струмком.
Слайд №5. Італійський майстер Джузеппе Арчімбольдо в 1570-і роки написав чотири картини з циклу "Пори року".
"Осінь" він завершив в 1573 році, винайшов оригінальний жанр, створений на периферії натюрморту і портрета. Природні дари осені - пізні квіти, овочі, фрукти, гриби - він розмістив так, що вони стали нагадувати портрет людини. У цьому полягає якийсь сюрреалізм. Тому полотна Арчімбольдо можна розглядати як предтечу цієї течії, яскравим представником якого згодом став іспанець Сальвадор Далі.
Учитель музики:
Осінь. Листопад. Легкий подих вітру і осіннє листя плавно танцюють в повітрі, опускаючись на землю. Це подарунок, яким обдарувала нас природа. Всі листочки різні, жоден з них не схожий на інший. Як немає однакових осіб, так немає і однакових листя. Зараз я попрошу вас закрити очі і уявити собі один єдиний листочок, не схожий ні на чий, бо це ваш листочок, ви створили його в своїй уяві, в своїй душі. Представили? Тепер поділіться його настроєм, почуттями як чарівники через звук, який він у вас вийшов. (Діти голосом передають настрій свого листочка ).
Учитель музики:
Звідки йшов звук? (Діти: З душі. )
Учитель музики:
Що таке душа? (Діти відповідають).
Учитель музики:
Внутрішній світ людини, його свідомість, мислення.
Фізкультхвилинка «Падають листя»(ритмічна).
Учитель образотворчого мистецтва:
Зараз постарайтеся свій душевний стан, настрій, який ви передали через звук, танок під час фізкульхвилинки - висловити фарбами в кольорі.
Учитель музики:
А малювати вам допоможуть великі музиканти, які відчули свою музику душі на прихід осені (звучать твори: І.П.Чайковського, Г. В. Свиридова).
V. Практична робота. Створити фантастичний осінній пейзаж.
Учитель образотворчого мистецтва:
Діти, а давайте згадаємо, що таке пейзаж (діти відповідають). Вірно! Пейзаж - жанр в образотворчому мистецтві, в якому об'єктом зображення є природа. А колір надає картині емоціональності. Пейзаж - це сповідь художника. І він не може не бути поетом. Поезія - стан, в якому він живе, і живе постійно, якщо він дійсно художник. Схвильованість - ось що неминуче виявляється в картині, якщо це супроводжувало її створення. Холодне мистецтво мертве. Не можна імітувати почуття, робити вигляд, що переживаєш. Колір може не тільки радувати, а й викликати роздратування, тривогу, відчуття туги або смутку (на екрані з’являється плакат «Значення кольорів»).
Білий - чистота, спокій, свобода, довершеність.
Червоний колір - зігріваючий, оживляють, енергійний.
Жовтий - теплий, веселий, привабливий.
Помаранчевий - радісний, полум'яний, добрий, приємно збуджує.
Зелений - спокійний, приємне і мирний настрій.
Синій - серйозний, сентиментальний, спокійний.
Фіолетовий - символом мрій та фантазій.
Чорний - загадковість, таємничість, страх.
Інструктаж щодо виконання роботи: Зараз ви пригадаєте роботи художників, поетів і під звуки чарівної музики будете створювати свій образ душі осені. Поєднайте свій настрій, свій слух і зір для створення фантастичної картини осені (по закінченню роботи діти презентують їх на дошці).
Учитель світової літератури:
На початку уроку пролунав вірш Ф.І. Тютчева і музика Г. В. Свиридова.
Що дозволило об'єднати вірші і музику двох талановитих людей, що жили в різні епохи і творили в різних сферах мистецтв? ( Відповіді дітей ).
Учитель світової літератури:
Дзеркало душі - це природа. Той, хто вміє бачити і спостерігати природу, не може не любити її, для нього вона завжди залишиться його Батьківщиною, частиною його самого.
Учень читає вірш:
Нудна картина!
Хмари без кінця,
Дощик так і ллється,
Калюжі біля ганку ...
Змучена горобина
Мокне під вікном,
Дивиться дівчина
Сіренькою плямою.
Що ти рано в гості,
Осінь, до нас прийшла?
Ще просить серце
Світла і тепла.
Учитель світової літератури:
Яку осінь описує А.Н. Плещеєв в своєму вірші? (Відповіді дітей).
Учитель світової літератури:
Як ви думаєте, у вірші описані тільки явища природи або ж поет передав почуття, що хвилюють його душу? Які? (Відповіді дітей).
Учитель світової літератури:
Вірно! Поет переживає стан смутку, зневіри, туги, побачивши сірих хмар, дощу, сірих фарб.
Звучить «Жовтень» ( «Осіння пісня») П.Чайковського.
Учитель музики:
Музика передає образи пізньої осені. Мелодія сумна, мінорна, спокійна, сумна, тужлива, похмура. Присутні засмучені, стогнуть, як би пониклі інтонації, якими композитор висловлює душевний стан людини - його прощання з теплом, світлом. Слухаючи музику ми представляємо як останнє листя опадає на землю, під ногами сльота, накрапає дощик і на душі стає холодно-холодно.
Подумайте, чи збіглися почуття, передані А.Плещеєвим у вірші, П.Чайковського в музиці з нашими почуттями (відповіді дітей).
Музика і вірші відображають один настрій, однакові почуття і доповнюють один одного. Смуток, печаль, тривога, самотність - все є в творах мистецтва. Але що людина без цих почуттів? (Відповіді дітей).
Учитель інформатики:
Діти, а щоб ви закріпили свої знання і відчуття цього уроку, я пропоную вам підібрати в Інтернеті репродукції картин художників співзвучні віршам і музиці. Перед початком роботи згадаємо ТБ роботи за комп'ютером (на екрані монітора ТБ відображається в графічному вигляді).
У пошуковому сайті задаємо запит «Картини художників. Осінь», у якому з'явиться перелік картинок. Вибираємо найбільш підходящі, на вашу думку, картини співзвучні з віршами і музикою. Методом копіювання картинки додаємо їх на слайди презентації. Не забуваємо вказувати автора і назву роботи. Таким чином оформляємо 5-7 слайдів (під час роботи звучать твори композиторів).
Наприклад, підбір картин:
1.М.В.Нестеров«Осінній пейзаж»
2. В. Д. Полєнов «Золота осінь»
3. І.С.Остроухов «Золота осінь»
4. І.І Левітан «Осінній день»
5. І.І. Левітан «Осінній день. Сокольники »
6. П.І. Петровичев «Осінь»
7. И.И.Левітан «Осіння пора»
8. Д.Левін «Дощ у парку»
(Діти створюють презентації, які потім демонструють).
Фізкультхвилинка(для очей).
Учитель образотворчого мистецтва:
У кожної країни і у кожної сторони своя природа, свій осінній пейзаж. Поет говорить віршами про свою Батьківщину; художник розмовляє кольором, лініями, мазками; композитор - звуками і мелодією. Поет, художник, композитор - вони створили диво, і поділилися цим дивом з нами. Жанр пейзажу говорить про нескінченну різноманіть і красу природи в різні пори року.
VII. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Учитель образотворчого мистецтва:
Складіть на плакаті свої враження з кольорових осінніх листочків. На плакаті з’явиться осіннє дерево. Дякуємо всім за урок.
VІII. Домашнє завдання (що потрібно приготувати до наступного уроку).