22 квітня о 18:00Вебінар: Інтегроване навчання – вимога сучасності

Інтигрований урок «Душа природи восени в творах художників, письменників та композиторів»

Про матеріал
Інтегрований урок образотворчого мистецтва, музики, світової літератури та інформатики (5 клас). Мета уроку: формування художньої культури як невід'ємної частини життя. - художнє сприйняття осені на полотнах художників; - висловлювати словами свої почуття, по асоціаціям створювати пейзаж і музичну драматургію твору; - співвідносити лірику поезії з музичними творами та полотнами художників; - творчі і фантастичні малюнки «Осені», розпізнання на слух музичні твори П.Чайковського, Г. В. Свиридова; - дитячі презентації «Осінь в картинах художників».
Перегляд файлу

Учитель образотворчого мистецтва Гурідова Л.В.

Учитель інформатики Гурідова О.В.

Інтегрований урок образотворчого мистецтва, музики, світової літератури та інформатики (5 клас).

Тема: «Душа природи восени в творах  художників, письменників та композиторів».

Мета уроку: формування художньої культури як невід'ємної частини життя.

Завдання уроку:

   створити умови для сприйняття музики, поезії, живопису;

• пробудження в учнів духовної пам'яті через художнє сприйняття, міркування, виконання;

• навчати вмінню висловлювати словами свої почуття, по асоціаціям створювати пейзаж і музичну драматургію твору;

• розвивати фантазію і творче начало, музичний слух. Розвивати вміння співвідносити лірику поезії з музичними творами та полотнами художників;

  відпрацювання навичок створення презентації.

Очікуваний результат:

-   художнє сприйняття осені на полотнах художників;

-  висловлювати словами свої почуття, по асоціаціям створювати пейзаж і музичну драматургію твору;

-   співвідносити лірику поезії з музичними творами та полотнами художників;

- творчі і фантастичні малюнки «Осені», розпізнання на слух музичні твори П.Чайковського, Г. В. Свиридова;

- дитячі презентації «Осінь в картинах художників».

Використання музичних, літературних та художніх творів: Г.В.Свиридов «Осінь», П. І. Чайковський «Жовтень» ( «Осіння пісня»); вірш: Ф.И.Тютчева «Є в осені первісної», А.Н.Плещеєв «Нудна картина»; репродукції картин: И.И.Левітана «Осінній день», «Осінній день. Сокольники »,« Осіння пора », В. Д. Полєнов «Золота осінь », М.В.Нестеров «Осінній пейзаж », І.С.Остроухов «Золота осінь », П.І.Петровичев «Осінь », Д.Левін «Дощ у парку».

Обладнання: ІКТ, акварель та інструменти к уроку.

 Тип уроку: інтегрований.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Перевірка готовності до уроку. Провести момент зацікавленості (Класна кімната декорована осіннім листям. На вікнах декор з тонких стрічок,  імитуючих дощ. На учнівських столах маленькі ікебани з осінніх листів та квітів (подарунок кожному учневі).

Учитель світової літератури:

Декламує вірш Ф.И.Тютчева «Є в осені первісної» на тлі музики Г. В. Свиридова «Осінь»:

Є в осені первісної
Коротка, але чудова пора —
Весь день коштує як би кришталевий,
І променисті вечора…

Де бадьорий серп гуляв і падав колос,
Тепер вже порожньо все — простір скрізь, —
Лише павутини тонкий волос
Блищить на дозвільній борозні.

Порожніє повітря, птахів не чутно більш,
Але далеко ще до перших зимових бур —
І ллється чиста і тепла блакить
На відпочивальники полі…

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів, або підготовка школярів до сприйняття нової теми.

Учитель світової літератури:

Які зорові образи виникли у вас, коли ви слухали цей вірш?

Який стан душі людини передає музика?

Якими почуттями наповнена ця музика?

Співзвучні чи музика і вірші?( Відповіді дітей ).

Учитель образотворчого мистецтва:

Осінь як пора року, осінні пейзажі природи приваблювали багатьох композиторів, поетів, художників.

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

Учитель образотворчого мистецтва:

Є в в'янучої природі особлива привабливість. Фарби досягають свого апогею і йдуть на спад, щедрий урожай дивує різноманітністю, а листопад, вітер, дощ створюють музику, то містичну тишу. Майстри пера і пензля надихалися восени якось по-особливому. Тому і тема нашого уроку така: «Душа природи восени в творах письменників, художників та композиторів». На уроці ми будемо слухати та оживляти слова і «музику осині» в своїх картинах; створювати свої маленькі презентації картин художників. А на допомогу нам, ви вже зрозуміли, прийшли учителя світової літератури, музики та інформатики.

ІV. Вивчення нового матеріалу ( подання матеріалу, як візуальний похід до художньої галереї).

Учитель образотворчого мистецтва:

А зараз я вам пропоную подивитися презентацію «Роботи п'яти художників, які писали осінь».

Слайд №1. Леонід Афремов часто звертається до осінніх пейзажів в своїх роботах.  Картини Леоніда Афремова, білоруського художника, який зараз проживає в Мексиці, відносять до імпресіонізму, оскільки вони виконані широким розгонистим мазком. При цьому художник використовує поєднання яскравих тонів.

Його улюблений мотив - осінь у всіх її проявах: це і люди з відкритими парасольками на залитих дощем вулицях, і пустельна лава в парку.

Слайд №2. Один із засновників школи прерафаелітів, Джон Еверетт Мілле в 1856 році написав картину "Осіннє листя". Що вам нагадала ця картина? (Відповіді учнів). Так збір лиття восени, коли ми їх збираємо для художньої праці або на суботниках.

Слайд №3. Художник Ісаак Левітан відомий, в першу чергу, як майстер-пейзажист. І, звичайно, свої полотна він присвячував золотий порі - осені.

У 1895 році він написав картину "Золота осінь". Це одне з найбільш відомих творів художника. Колірна гамма картини представляє найяскравіші фарби осені: жовту і червону листя, холодну вже річку, в яке відображаються ще яскраві хмари, вдалині - сільські будиночки, ваблять затишком.

Цікаво, що для Левітана осінь - не "сумна пора", а скоріше барвиста, дозвільна. Адже в інших своїх картинах художник використовував більш приглушені тони.

 Слайд №4. Український художник Федір Манайло - яскравий представник західноукраїнської мистецької школи. Пік його творчості припав на 40-70-ті роки ХХ століття. Улюблений жанр Манайло - пейзажі. Картина "Золота осінь" зображує карпатське село - з дерев'яними будиночками, гірським пейзажем і прохолодним струмком.

Слайд №5.   Італійський майстер Джузеппе Арчімбольдо в 1570-і роки написав чотири картини з циклу "Пори року".

"Осінь" він завершив в 1573 році, винайшов оригінальний жанр, створений на периферії натюрморту і портрета. Природні дари осені - пізні квіти, овочі, фрукти, гриби - він розмістив так, що вони стали нагадувати портрет людини. У цьому полягає якийсь сюрреалізм. Тому полотна Арчімбольдо можна розглядати як предтечу цієї течії, яскравим представником якого згодом став іспанець Сальвадор Далі.

Учитель музики:

   Осінь. Листопад. Легкий подих вітру і осіннє листя плавно танцюють в повітрі, опускаючись на землю. Це подарунок, яким обдарувала нас природа. Всі листочки різні, жоден з них не схожий на інший. Як немає однакових осіб, так немає і однакових листя. Зараз я попрошу вас закрити очі і уявити собі один єдиний листочок, не схожий ні на чий, бо це ваш листочок, ви створили його в своїй уяві, в своїй душі. Представили? Тепер поділіться його настроєм, почуттями як чарівники через звук, який він у вас вийшов. (Діти голосом передають настрій свого листочка ).

Учитель музики:

Звідки йшов звук?  (Діти: З душі. )

Учитель музики:

Що таке душа? (Діти відповідають).

Учитель музики:

 Внутрішній світ людини, його свідомість, мислення.

 Фізкультхвилинка «Падають листя»(ритмічна).
              Учитель образотворчого мистецтва:

 Зараз постарайтеся свій душевний стан, настрій, який ви передали через звук, танок  під час фізкульхвилинки -  висловити фарбами в кольорі.

Учитель музики:

А малювати вам допоможуть великі музиканти, які відчули свою музику душі на прихід осені (звучать твори: І.П.Чайковського, Г. В. Свиридова).

V. Практична робота. Створити фантастичний осінній пейзаж.

 

 Учитель образотворчого мистецтва:

 Діти, а давайте згадаємо, що таке пейзаж (діти відповідають). Вірно! Пейзаж -  жанр в образотворчому мистецтві, в якому об'єктом зображення є природа. А колір надає картині емоціональності. Пейзаж - це сповідь художника. І він не може не бути поетом. Поезія - стан, в якому він живе, і живе постійно, якщо він дійсно художник. Схвильованість - ось що неминуче виявляється в картині, якщо це супроводжувало її створення. Холодне мистецтво мертве. Не можна імітувати почуття, робити вигляд, що переживаєш. Колір може не тільки радувати, а й викликати роздратування, тривогу, відчуття туги або смутку (на екрані з’являється плакат «Значення кольорів»).

Білий  - чистота, спокій, свобода, довершеність.

Червоний колір - зігріваючий, оживляють, енергійний.

Жовтий - теплий, веселий, привабливий.

Помаранчевий - радісний, полум'яний, добрий, приємно збуджує.

Зелений - спокійний, приємне і мирний настрій.

Синій - серйозний, сентиментальний, спокійний.

Фіолетовий - символом мрій та фантазій.

Чорний - загадковість, таємничість, страх.

Інструктаж щодо виконання роботи: Зараз ви пригадаєте роботи художників, поетів і під звуки чарівної музики будете створювати свій образ душі осені. Поєднайте свій настрій, свій слух і зір для створення фантастичної картини  осені (по закінченню роботи діти презентують їх на дошці).

Учитель світової літератури:

На початку уроку пролунав вірш Ф.І. Тютчева і музика Г. В. Свиридова.

Що дозволило об'єднати вірші і музику двох талановитих людей, що жили в різні епохи і творили в різних сферах мистецтв? ( Відповіді дітей ).

Учитель світової літератури:

Дзеркало душі - це природа. Той, хто вміє бачити і спостерігати природу, не може не любити її, для нього вона завжди залишиться його Батьківщиною, частиною його самого.

Учень читає вірш:


Нудна картина!

Хмари без кінця,

Дощик так і ллється,

Калюжі біля ганку ...

Змучена горобина

Мокне під вікном,

Дивиться дівчина

Сіренькою плямою.

Що ти рано в гості,

Осінь, до нас прийшла?

Ще просить серце

Світла і тепла.


Учитель світової літератури:

Яку осінь описує А.Н. Плещеєв в своєму вірші? (Відповіді дітей).

Учитель світової літератури:

Як ви думаєте, у вірші описані тільки явища природи або ж поет передав почуття, що хвилюють його душу? Які? (Відповіді дітей).

Учитель світової літератури:

Вірно! Поет переживає стан смутку, зневіри, туги, побачивши сірих хмар, дощу, сірих фарб.

Звучить «Жовтень» ( «Осіння пісня») П.Чайковського.

Учитель музики:

Музика передає образи пізньої осені. Мелодія сумна, мінорна, спокійна, сумна, тужлива, похмура. Присутні засмучені, стогнуть, як би пониклі інтонації, якими композитор висловлює душевний стан людини - його прощання з теплом, світлом. Слухаючи музику ми представляємо як останнє листя опадає на землю, під ногами сльота, накрапає ​​дощик і на душі стає холодно-холодно.

Подумайте, чи збіглися почуття, передані А.Плещеєвим у вірші, П.Чайковського в музиці з нашими почуттями (відповіді дітей).

Музика і вірші відображають один настрій, однакові почуття і доповнюють один одного. Смуток, печаль, тривога, самотність - все є в творах мистецтва. Але що людина без цих почуттів? (Відповіді дітей).

 Учитель інформатики:

Діти, а щоб ви закріпили свої знання і відчуття цього уроку, я пропоную вам підібрати в Інтернеті репродукції картин художників співзвучні віршам і музиці. Перед початком роботи згадаємо ТБ роботи за комп'ютером (на екрані монітора ТБ відображається в графічному вигляді).

У пошуковому сайті задаємо запит «Картини художників. Осінь», у якому з'явиться перелік картинок. Вибираємо найбільш підходящі, на вашу думку, картини співзвучні з віршами і музикою. Методом копіювання картинки додаємо їх на слайди презентації. Не забуваємо вказувати автора і назву роботи. Таким чином оформляємо 5-7 слайдів (під час роботи звучать твори композиторів).


Наприклад, підбір картин:

1.М.В.Нестеров«Осінній пейзаж»

2. В. Д. Полєнов «Золота осінь»

3. І.С.Остроухов «Золота осінь»

4. І.І Левітан «Осінній день»

5. І.І. Левітан «Осінній день. Сокольники »

6. П.І. Петровичев «Осінь»

7. И.И.Левітан «Осіння пора»

8. Д.Левін «Дощ у парку»


(Діти створюють презентації, які потім демонструють).

Фізкультхвилинка(для очей).
             Учитель образотворчого мистецтва:

У кожної країни і у кожної сторони своя природа, свій осінній пейзаж. Поет говорить віршами про свою Батьківщину; художник розмовляє кольором, лініями, мазками; композитор -  звуками і  мелодією. Поет, художник, композитор - вони створили диво, і поділилися цим дивом з нами. Жанр пейзажу говорить про нескінченну різноманіть і красу природи в різні пори року.

VII. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

Учитель образотворчого мистецтва:

Складіть на плакаті свої враження з кольорових осінніх листочків. На плакаті з’явиться осіннє дерево. Дякуємо всім за урок.

VІII. Домашнє завдання (що потрібно приготувати до наступного уроку).

doc
Додано
24 лютого
Переглядів
64
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку