Творчий проект «Засоби художньої виразності в скульптурі»
Автор проекту: Сіра Неля Антонівна
Тема проекту: «Засоби художньої виразності у скульптурі»
Основний та другорядні (дотичні) навчальні предмети: образотворче мистецтво.
Вік учнів, клас: 5 клас
Тип проекту: творчий.
Вид проекту: монопредметний.
Тривалість проекту: 1тиждень.
Види діяльності учнів: сприймання, практична діяльність.
Форма діяльності учнів: індивідуальна, колективна.
Характеристика проекту:
Мета:
• навчальна: закріпити знання дітей про один із видів образотворчого мистецтва, скульптуру, ознайомити учнів із засобами виразності у скульптурі (об'ємом, формою, фактурою матеріалу); ознайомити із геніальними творами скульпторів минулого; навчити створювати образ, використовуючи засоби художньої виразності скульптури;
• розвивальна: розвивати творчі вміння та навички, зокрема вміння працювати з пластичним матеріалом; насолоджуватися творами видатних скульпторів минулого, аналізувати їх; формувати естетичний смак;
• виховна: виховувати інтерес та зацікавленість творами образотворчого мистецтва, зокрема скульптурою; виховувати уважність, спостережливість.
Питання проекту:
Ключове питання
Які існують засоби художньої виразності в скульптурі?
Тематичні питання
Який вид мистецтва ми називаємо скульптурою?
Які є види скульптури ?
Змістові питання
Що таке скульптура?
Які жанри скульптури вам відомі ?
Яких видатних скульпторів минулого ви знаєте?
Що таке «моделювання»?
Що ви знаєте про рослину-пижму?
Стислий опис. Проект передбачає ознайомлення учнів з одним із видів образотворчого мистецтва, який художньо відтворює навколишній світ за допомогою об’ємної форми – скульптурою. Учні ознайомлюються з різними видами та жанрами скульптури, із творами видатних скульпторів минулого, виконують оригінальну проектну роботу.
Оснащення проекту.
Матеріали та інструменти: пластилін, стеки, картон, дощечки для ліплення, серветки для витирання рук.
Етапи роботи:
I етап – підготовчий: визначення напрямків роботи, вивчення і оцінка різних видів джерел інформації для проекту;
II етап – дослідницький: пошук накопичення і систематизація інформації про засобами виразності у скульптурі, ознайомити із геніальними творами скульпторів минулого;
III етап – творчий:
IV етап – захист проекту.
Очікувані результати:
Хід уроку-проекту
І. Підготовчий етап.
ІІ. Основний етап.
Розповідь вчителя. Вам уже відомі засоби художньої виразності графіки та живопису. Сьогодні ми ознайомимося з засобами художньої виразності у скульптурі. Розглянемо роботи відомих скульпторів. Створимо самі рельєфні композиції.
• Який вид мистецтва ми називаємо скульптурою? ( Перегляд презентації)
• Які види скульптури ми розглядали на попередньому уроці?
• Чи розглядали ви вдома скульптурні зображення?
Давайте згадаємо, які є засоби виразності є у графіці та живописі (учні почерзі заповнюють на дошці схему «Засоби виразності у графіці» )
Так, правильно, яблуко, яке зображене на папері залишається лише зображенням на папері, а яблуко з пластиліну виглядає як справжне адже маж об’єм.
Об’єм – один із засобів художньої виразності. Саме він відрізняє скульптуру від інших видів мистецтва. Графіка і живопис можуть передати обємність предмета
Ретельно роздивитися скульптуру, можна тільки наблизившись до неї . Проте глядач має вже здалеку розуміти, що саме робить зображенний скульптором персонаж – сумує, мріє, радіє. Тому у скульптурі нерідко велику роль відіграє силует, (значення цього слова вам уже відома) і форма. Форма може утворюватися плавними мякими лініями, або навпаки бути динамічною, гострою.У скульптурі колір завжди пов'язаний з кольором та фактурою матеріалу, тобто з особливостями побудови його поверхні. Фактури каменю, дерева скла, бронзиє, звичайно, дуже різними, і скульптор завжди це враховує, обираючи те, що ліпше відпорвідає його задуму.
Скульптор мислить об'ємами, передає почуття та світогляд людини завдяки об'ємним формам. Об'ємну форму можна створити по-різному: із глини скульптор ліпить, додаючи, нарощуючи об'єм; працюючи з каменем – відсікає від більшого менше, зайве.
Розглянемо уважно роботи видатних скульпторів минулого(учні розглядають зображення скульптур геніальних митців минулого: Джованні Лоренцо Берніні, Мікеланджело Буонарроті, Франсуа Огюст Родена).
Ось які шедеври створили ці скульптори. У кожній кам'яній брилі вони бачили образ, тому, видаляючи зайве, створювали шедеври, якими до сьогодні захоплюється людство.
Створення об'ємної форми у скульптурі називають моделюванням. (Запис до словничків Моделювання – це процес створення та дослідження моделі.
Модель – людина або предмет, що слугує для художннього відображення).,
Моделюючи об'єм, скульптор виражає власне ставлення до матеріалу під час створення об'єму. Створюючи об'ємну поверхню з будь-якого матеріалу, скульптор може моделюванням викликати у глядача ілюзію іншого матеріалу. Наприклад, він може передати м'якість шкіри людського тіла, пухнастість тварини, а може, навпаки, підкреслити сутність використаного матеріалу незалежно від того, що він зображує
Я думаю, що ви всі помітили, що у мене на столі на хустинці лежить пучечок засушеної лікарської рослини. Це - пижма. Ось так вона виглядає у природному середовищі. І саме її ми сьогодні будемо зображати на нашій композиції.
Цікаві факти про пижму.
(Виступи учнів, які отримали попереджувальні домашні завдання).
Учень-ботанік. Пижмо звичайне (Tanacetum vulgare L.) Місцеві назва – дика горобинка, приворотень, криворот тощо. Багаторічна трав'яниста рослина родини складноцвітих з коротким здерев'янілим кореневищем. Стебло 50-100 см заввишки, пряме, голе або злегка опушене, у верхній частині гіллясте. Листки 7–20 см завдовжки, чергові, зверху темно-зелені, шорсткі або гладенькі. Квітки дрібні, яскраво-жовті, з простою віночкоподібною оцвітиною, зібрані в плоскі кошики, що утворюють на верхівці густі щиткоподібні суцвіття та наповнюють повітря приємним, гіркуватим запахом. Пижма цвіте довго, і її сухі суцвіття подібно до суцвіття безсмертників зберігають жовтий колір.
Учень – медик. Лікарська, харчова, медоносна рослина.
У науковій медицині використовують кошики. Препарати з них застосовують для збудження апетиту, поліпшення травлення, при хворобах печінки і кишечника, при бронхіальній астмі, ревматизмі, при запорах. У народній медицині застосовується також як глистогінний, шлунковий, жовчогінний, потогінний, протигарячковий засіб, при жовтусі, епілепсії, головних болях, проносах, водянці, недокрів'ї, порушенні серцевої діяльності, подагрі, ревматизмі, хворобах ніг, нервових хворобах, Зовнішньо квітки пижми використовують при лікуванні ран, виразок, вивихів, ударів, пухлин, при болях у суглобах і ступнях.
Листки пижми використовують як ароматичну домішку в кулінарії, для ароматизації м'ясних і рибних консервів, для салатів, замість кориці, мускатного горіха, ванілі .
Інсектицидні властивості пижми відомі здавна. У стародавньому Єгипті її використовували для муміювання. Препарати з пижми (порошки, екстракти, аерозолі) згубно діють на багато видів комах ї кліщів, використовуються для знищення паразитів людини і тварин, шкідників сільського і лісового господарства, а також продовольчих запасів.
Учень-історик Ось легенда про пижму. Олімпійські боги пригощали пижмою юнака Ганімеда, даруючи йому безсмертя. Про цю рослину ще є одна красива легенда. Жінки у зрілому віці просили у богинь довше залишатися молодими і привабливими. Богині скинули їм із Олімпу яскраво-жовті квіти з гострим пряним запахом.
Учень-географ. Пижма росте в мішаних і листяних лісах на галявинах, серед чагарників, поблизу доріг, на просіках, луках. Тіньовитривала рослина. Цвіте у червні – вересні. Поширена майже по всій Україні. На її честь називали населені пункти. Один з таких знаходиться в Нижегородській області. Називається просто – Пижма.
Учень-фольклорист
З давнини відомо, що листочки пижми дівчата носили при собі, щоб ніякої біди не трапилося, навіть бажання загадували,тому в народі її охрестили «приворот-трава». А ще пижма - оберег трава, Сам Петро І рекомендував усім дворянам посадити її біля входу в житло, щоб вберегти усіх, хто проживає в будинку від поганих відвідувачів. Тобто, з якими думками до вас не йшла людина, всі погані думки вона залишала за порогом вашого будинку.
Учень-літератор. Про цю дивовижну рослину писали вірші та співали пісні. Прослухайте вірш та пісню «Пижма» про цю дивовижну рослину.
Пижма
Ряд желтых пуговиц пришит
К зелененькому стеблю.
Рябинкой дикой ворошит,
Полей заросших землю.
Её по листьям узнают,
Она сродни рябине.
Но пчелы прочь с цветов снуют
От запаха чужбины.
Да, пижму даже скот не ест,
Но всё ж, она - лекарство.
Корням её зеленый свет -
Вход в пряничное царство.
**************************
Пижму тронь, рукой погладь,
Ласково тебе ответит.
А и жизнь – ни дать, ни взять –
Быстро пролетевший ветер.
Вчитель. Ми сьогодні будемо створювати рельєфну композицію «Пижма», яка стане для вашої оселі своєрідним оберегом. Розглядаємо інструкційну картку.
VІ. ІНСТРУКТАЖ
Інструкційна картка
Етапи роботи над барельєфною композицією:
Це можна робити на пальці, або на дощечці. А тепер знову стеком прорізуємо на листку прожилки. Якщо лист погано відділяється від дощечки, його підважують знизу стеком і буквально зчищають з поверхні. Тільки робити потрібно акуратно, щоб листок не втратив своєї форми. Перекручуємо його і кріпимо до стебла.
Учнівські роботи
VІІ. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Виконання барильєфної композиції із пластиліну за інструкційними картками.
VІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Бесіда
ІХ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ВИСТАВКА УЧНІВСЬКИХ РОБІТ.
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення найкращих робіт.