Творчий проект на тему: «Засоби художньої виразності в скульптурі»

Про матеріал
Проект передбачає ознайомлення учнів з одним із видів образотворчого мистецтва, який художньо відтворює навколишній світ за допомогою об’ємної форми – скульптурою. Учні ознайомлюються з різними видами та жанрами скульптури, із творами видатних скульпторів минулого, виконують оригінальну проектну роботу.
Перегляд файлу

Творчий проект «Засоби художньої виразності в скульптурі»

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\витинанки фото\IMG_20170315_085257.jpgАвтор проекту: Сіра Неля Антонівна

Тема проекту: «Засоби  художньої виразності у скульптурі»

Основний та другорядні (дотичні) навчальні предмети: образотворче мистецтво.

Вік учнів, клас: 5 клас

Тип проекту: творчий.

Вид проекту: монопредметний.

Тривалість проекту: 1тиждень.

Види діяльності учнів: сприймання, практична діяльність.

Форма діяльності учнів: індивідуальна, колективна.

 

 

Характеристика проекту:

  •                 За характером контактів: серед учнів класу.
  •                 За кількістю учасників: колективний.
  •                 За тривалістю: короткої тривалості.
  •                 Форма презентації проекту: виставка учнівських робіт.
  •                 Консультанти:  вчителі, батьки.

Мета:

навчальна: закріпити знання дітей про один із видів образотворчого мистецтва, скульптуру, ознайомити учнів із засобами виразності у скульптурі (об'ємом, формою, фактурою матеріалу); ознайомити із геніальними творами скульпторів минулого; навчити створювати образ, використовуючи засоби художньої виразності скульптури;

розвивальна: розвивати творчі вміння та навички, зокрема вміння працювати з пластичним матеріалом;  насолоджуватися творами видатних скульпторів минулого, аналізувати їх; формувати естетичний смак;

• виховна: виховувати інтерес та зацікавленість творами образотворчого мистецтва, зокрема скульптурою; виховувати уважність, спостережливість.

Питання проекту:

Ключове питання

Які існують засоби  художньої виразності в скульптурі?

Тематичні питання

Який вид мистецтва ми називаємо скульптурою?

Які є види скульптури ?

Змістові питання

Що таке скульптура?

Які жанри скульптури вам відомі ?

Яких  видатних скульпторів минулого ви знаєте?
Що таке «моделювання»?
Що ви знаєте про рослину-пижму?

 

Стислий опис. Проект передбачає ознайомлення учнів з одним із видів образотворчого мистецтва, який художньо відтворює навколишній світ за допомогою об’ємної форми – скульптурою. Учні ознайомлюються з різними видами  та жанрами скульптури, із творами видатних скульпторів минулого, виконують оригінальну проектну роботу.

 

 Оснащення проекту.

Матеріали та інструменти: пластилін, стеки, картон, дощечки для ліплення, серветки для витирання рук.

Етапи роботи:
I етап підготовчий: визначення напрямків роботи, вивчення і оцінка різних видів джерел інформації для проекту;
II етапдослідницький: пошук накопичення і систематизація інформації про засобами виразності у скульптурі, ознайомити із геніальними творами скульпторів минулого;

III етап творчий:

  • створення рельєфної композиції «Пижма», використовуючи засоби художньої виразності скульптури;
  • освоєння різних видів ліплення: накладання, розмазування, примазування та ін.; технології виконання барильєфної композиції із пластиліну за інструкційними картками.

IV етап – захист проекту.
Очікувані результати:

  • Проведення презентаціїу вигляді виставки виконаних робіт.

Хід уроку-проекту

І. Підготовчий етап.

  1.              Сформувати навчальні цілі та питання проекту: ключове, тематичні та змістовні.
  2.              Сформувати дослідницькі завдання до проекту, з урахуванням особливостей кожного учасника в проекті.
  3.              Розподілити учнів на групи. Роздати попереджевальні завдання, щодо збору необхідної інформації.

ІІ. Основний етап.

Розповідь  вчителя. Вам уже відомі засоби художньої виразності графіки та живопису. Сьогодні ми ознайомимося  з засобами художньої виразності у скульптурі. Розглянемо роботи відомих скульпторів. Створимо самі рельєфні композиції.

 

• Який вид мистецтва ми називаємо скульптурою? ( Перегляд презентації)

• Які види скульптури ми розглядали на попередньому уроці? 

• Чи розглядали ви вдома скульптурні зображення? 

IMG_20161223_132545       Давайте згадаємо, які є засоби виразності є у графіці та живописі (учні почерзі заповнюють  на дошці схему «Засоби виразності у  графіці» )

  •      Як ви вважаєте, що ми можемо назвати засобами художньої виразності у такому виді мистецтва, як скульптура?
  •      Ось подивіться у мене в руках яблуко, зроблене з пластиліну. А ось яблуко намальоване фарбами. Яка між ними різниця?(Відповіді дітей)

Так, правильно, яблуко, яке зображене на папері залишається лише зображенням на папері, а яблуко з пластиліну виглядає як справжне адже маж об’єм.

 

Об’єм – один із засобів художньої виразності. Саме він відрізняє скульптуру від інших видів мистецтва. Графіка і живопис можуть передати обємність предмета

Ретельно роздивитися скульптуру, можна тільки наблизившись до неї . Проте глядач  має вже здалеку розуміти, що саме робить зображенний скульптором персонаж – сумує, мріє, радіє. Тому у скульптурі нерідко велику роль відіграє силует, (значення цього слова вам уже відома) і форма. Форма може утворюватися плавними мякими лініями, або навпаки бути динамічною, гострою.У скульптурі колір  завжди пов'язаний з кольором та фактурою матеріалу, тобто з особливостями побудови його поверхні.  Фактури каменю, дерева скла, бронзиє, звичайно, дуже різними, і скульптор завжди це враховує, обираючи те, що ліпше відпорвідає його задуму.

Скульптор мислить об'ємами, передає почуття та світогляд людини завдяки об'ємним формам. Об'ємну форму можна створити по-різному: із глини скульптор ліпить, додаючи, нарощуючи об'єм; працюючи з каменем – відсікає від більшого менше, зайве.

Розглянемо уважно роботи  видатних скульпторів минулого(учні розглядають зображення скульптур геніальних митців минулого: Джованні Лоренцо Берніні, Мікеланджело Буонарроті, Франсуа Огюст Родена).

117.05 КБimage127307159

 

Ось які шедеври створили ці скульптори. У кожній кам'яній брилі вони бачили образ, тому, видаляючи зайве, створювали шедеври, якими до сьогодні захоплюється людство.

Створення об'ємної форми у скульптурі називають моделюванням. (Запис до словничків Моделювання це процес створення та дослідження моделі.

Модель – людина або предмет, що слугує для художннього відображення).,

Моделюючи об'єм, скульптор виражає власне ставлення до матеріалу під час створення об'єму. Створюючи об'ємну поверхню з будь-якого матеріалу, скульптор може моделюванням викликати у глядача ілюзію іншого матеріалу. Наприклад, він може передати м'якість шкіри людського тіла, пухнастість тварини, а може, навпаки, підкреслити сутність використаного матеріалу незалежно від того, що він зображує

Я думаю, що ви всі помітили, що у мене на столі на хустинці лежить пучечок засушеної лікарської рослини. Це - пижма. Ось так вона виглядає у природному середовищі. І саме її ми сьогодні будемо зображати на нашій композиції.

Цікаві факти про пижму.

(Виступи учнів, які отримали  попереджувальні домашні завдання).

http://beetlestop.ru/wp-content/uploads/2015/01/pizhma.jpghttp://medicalplant.ru/images/159.jpg           Учень-ботанік. Пижмо звичайне (Tanacetum vulgare L.) Місцеві назва дика горобинка, приворотень, криворот тощо. Багаторічна трав'яниста рослина родини складноцвітих з коротким здерев'янілим кореневищем. Стебло 50-100 см заввишки, пряме, голе або злегка опушене, у верхній частині гіллясте. Листки 720 см завдовжки, чергові, зверху темно-зелені, шорсткі або гладенькі. Квітки дрібні, яскраво-жовті, з простою віночкоподібною оцвітиною, зібрані в плоскі кошики, що утворюють на верхівці густі щиткоподібні суцвіття та наповнюють повітря приємним, гіркуватим запахом. Пижма цвіте довго, і її сухі суцвіття подібно до суцвіття безсмертників зберігають жовтий колір.

aptechnaya-trava-pizhma90005024_travuy_dlya_bani Учень – медик. Лікарська, харчова, медоносна рослина.

У науковій медицині використовують кошики. Препарати з них застосовують  для збудження апетиту, поліпшення травлення, при хворобах печінки і кишечника, при бронхіальній астмі, ревматизмі, при запорах. У народній медицині застосовується також як глистогінний, шлунковий, жовчогінний, потогінний, протигарячковий засіб, при жовтусі, епілепсії, головних болях, проносах, водянці, недокрів'ї, порушенні серцевої діяльності, подагрі, ревматизмі, хворобах ніг, нервових хворобах, Зовнішньо квітки пижми використовують при лікуванні ран, виразок, вивихів, ударів, пухлин, при болях у суглобах і ступнях.

DSC03234Листки пижми використовують як ароматичну домішку в кулінарії, для ароматизації м'ясних і рибних консервів, для салатів, замість кориці, мускатного горіха, ванілі .

Інсектицидні властивості пижми відомі здавна. У стародавньому Єгипті її використовували для муміювання.  Препарати з пижми (порошки, екстракти, аерозолі) згубно діють на багато видів комах ї кліщів, використовуються для знищення паразитів людини і тварин, шкідників сільського і лісового господарства, а також продовольчих запасів.

Описание картины Питера Рубенса «Похищение Ганимеда»Учень-історик  Ось легенда про пижму. Олімпійські боги пригощали пижмою юнака Ганімеда, даруючи йому безсмертя. Про цю рослину  ще  є одна красива легенда. Жінки у зрілому віці просили у богинь довше залишатися молодими і привабливими. Богині скинули їм із Олімпу яскраво-жовті квіти з гострим пряним запахом.

Учень-географ. Пижма росте в мішаних і листяних лісах на галявинах, серед чагарників, поблизу доріг, на просіках, луках. Тіньовитривала рослина. Цвіте у червні – вересні. Поширена майже по всій Україні. На її честь називали населені пункти. Один з таких знаходиться в Нижегородській області. Називається просто – Пижма.

Учень-фольклорист

138383491З давнини відомо, що листочки пижми дівчата носили при собі, щоб ніякої біди не трапилося, навіть бажання загадували,тому в народі її охрестили «приворот-трава». А ще пижма - оберег трава, Сам Петро І рекомендував усім дворянам посадити її біля входу в житло, щоб вберегти усіх, хто проживає в будинку від поганих відвідувачів. Тобто, з якими думками до вас не йшла людина, всі погані думки вона залишала за порогом вашого будинку. 

Учень-літератор. Про цю дивовижну рослину писали вірші та співали пісні. Прослухайте вірш та пісню «Пижма»  про цю дивовижну рослину.

Пижма

Ряд желтых пуговиц пришит
К зелененькому стеблю.
Рябинкой дикой ворошит,
Полей заросших землю.
Её по листьям узнают,
Она сродни рябине.
Но пчелы прочь с цветов снуют
От запаха чужбины.
Да, пижму даже скот не ест,
Но всё ж, она - лекарство.
Корням её зеленый свет -
Вход в пряничное царство.

**************************

Пижму тронь, рукой погладь, 
Ласково тебе ответит. 
А и жизнь – ни дать, ни взять –

Быстро пролетевший ветер.

Вчитель. Ми сьогодні будемо створювати рельєфну композицію «Пижма», яка стане  для вашої оселі своєрідним оберегом. Розглядаємо інструкційну картку.

VІ. ІНСТРУКТАЖ

Інструкційна картка

P2280077 Етапи роботи над  барельєфною композицією:

  1.              P2280078Спочатку готуємо фон.
  2.              Визначаємо, де будуть знаходитися суцвіття. Розкачуємо стебла.
  3.              Скачуємо і викладаємо маленькі жовті кульки.
  4.              Скачуємо для листка крапельку, розплющуємо її і стеком по центру.

P2280080Це можна робити на пальці, або на дощечці. А тепер знову стеком прорізуємо на листку прожилки. Якщо лист погано відділяється від дощечки, його підважують знизу стеком і буквально зчищають з поверхні. Тільки робити потрібно акуратно, щоб листок не втратив своєї форми. Перекручуємо його і кріпимо до стебла.

  1. Ліпимо метелики, оздоблюємо наш виріб.

 Учнівські роботи

P2280083P2280084

P2280086

 

 VІІ. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ

C:\Documents and Settings\User\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20170303_131401.jpgIMG_20161223_123606C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Новая папка\IMG_20170303_131218.jpg Виконання барильєфної композиції із пластиліну за інструкційними картками.

 

 

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\витинанки фото\IMG_20170315_091545.jpgVІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

Бесіда

  •                 Назвіть головні засоби створення художнього образу в скульптурі.
  •                 Які з них ви використали у своїх роботах?
  •                 За допомогою яких інструментів ви створювали фактуру у своїх роботах? (Відповіді учнів)

ІХ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ВИСТАВКА УЧНІВСЬКИХ РОБІТ.

1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).

2. Визначення найкращих робіт.

 

 

docx
Додано
25 лютого 2019
Переглядів
2948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку