Ірина Жиленко «Гном у буфеті»

Про матеріал
Мета: • навчальна: продовжувати роботу з поезіями І. В. Жиленко; навчати розрізняти такі віршові розміри, як ямб і хорей; • розвивальна: удосконалювати вміння виразно й усвідомлено читати поезії, коментувати їхній зміст, знаходити й пояснювати художні засоби, висловлювати власні роздуми про світ дитинства як про вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазії; • виховна: виховувати усвідомлення ролі дружби в житті кожної особистості, уміння бачити красу навколишнього світу, уміння цінувати доброту.
Перегляд файлу

6 клас. Укр.література

Тема: Ірина Жиленко. «Гном у буфеті»

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу з поезіями І. В. Жиленко; навчати розрізняти такі віршові розміри, як ямб і хорей;
  • розвивальна: удосконалювати вміння виразно й усвідомлено читати поезії, коментувати їхній зміст, знаходити й пояснювати художні засоби, висловлювати власні роздуми про світ дитинства як про вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазії;
  • виховна: виховувати усвідомлення ролі дружби в житті кожної особистості, уміння бачити красу навколишнього світу, уміння цінувати доброту.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет І. Жиленко.

Теорія літератури: віршові розміри, ямб, хорей.

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV.  Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Робота з віршовими розмірами

Ти вийшла заміж за весну, ти вийшла заміж за весну. Мені лишила осінь і запах твоїх сосен.

Намалюйте схему, де _ — наголошений голосний, ненаголошений голосний. В аналізованому випадку схема має бути такою:

_ _ _ _

_ _ _ _

_ _ _ _

_ _ _ _

Розглянувши схему, можна побачити повторювану частину. Це стопа, яка може складатися з двох чи трьох складів. У нашому випадку повторюється _, а оскільки в рядку він повторюється аж чотири раз, то перед нами чотиристопний ямб.

Бесіда з учнями

1. Коли й де народилася Ірина Жиленко? 2. Ким працювала Ірина Жиленко? 3. Коли письменниця створила свій перший твір? 4. Як ви гадаєте, чому майстриня слова пише для дітей? 5. Що таке ямб? 6. Що таке хорей? 7. Як відрізнити ямб від хорею?

                 Асоціативний диктант

1. Київ (рідне місто поетеси). 2. «Соло на сольфі» (перша збірка Ірини Жиленко для «дорослих»). 3. 1941 (рік народження поетеси). 4. Вихователька (професія Ірини Жиленко). 5. «Буковинські балади», «Достигають колосочки» (перші друковані збірки Ірини Жиленко). 6. 1964 (вихід першої збірки).

Виразне читання твору «Гном у буфеті» Коментар учителя

У поезії Ірини Жиленко головним героєм є гном. Хто ж такі гноми та що вам про них відомо? У міфології Європи гномів вважали духами землі й гір. Це маленькі, людиноподібні істоти, що мешкають під землею, у горах чи в лісах.

Зростом вони з дитину, але мають велику силу, носять довгі бороди й живуть довше за людей. Гноми — майстерні ремісники, вони можуть виготовляти чарівні персні, зброю тощо.

Для Ірини Жиленко спогади про дитинство надзвичайно важливі, тому багато її поезії просто пронизані теплими й щемливими спогадами про найкращу пору в житті людини. Для поетеси дитинство є життєдайним джерелом, яке ніколи не висихає й не замулюється. Це «святкова казка». Саме тому Ірина Жиленко хоче, щоб малеча вірила в добро, у чудеса, у гномів, Діда Мороза, у те, що ляльки можуть говорити, а квіти — танцювати. Ірину Жиленко визнали найбагатшою на кольори поетесою. Науковці підрахували, що в її збірках назви кольорів ужито 1059 разів: «Одна з характерних рис поетеси, яка привертає увагу навіть простого пересічного читача, — це надзвичайна кольоровість її віршів». До певних кольорів Ірини Жиленко знаходить низку відтінків. Так, прикметник червоний у її віршах має цілий спектр синонімічних одиниць, серед яких є епітети, у яких колір передається асоціативно: пурпуровий, рубіновий, багряний, пунцовий, вишневий, малиновий: «О ця орда малинового сяйва, потоп, Помпея, повінь, течія!», «на рубінових слонах»; по кілька відтінків має жовтий: бурштиновий, буйно-жовтий, золотистий, золотий. «Таке тяжіння до “метафори кольору” у творах певною мірою розкриває перед нами сутність поетеси: вона естетка й сприймає світ у всій його різнобарвності краси».

Літературна гра «Анкетування»

Заповніть анкету-характеристику гнома.

Ім'я

 

Вік

 

Зовнішність

 

Уподобання

 

Друзі

 

Риси характеру

 

Рід занять

 

Бесіда за змістом прочитаного

1. Чи існують буфетні гноми? Які небуденні речі вміє побачити Ірина Жиленко в повсякденному житті? 2. Що уособлює головний герой твору? 3. Як ви гадаєте, яка основна думка поезії «Гном у буфеті»?

Літературна гра «Хто швидше?» (за творами Ірини Жиленко)

1.Чим годували Жар-птицю? (Родзинками) 2. Які очі були в чарівної птахи? (Як намистинки) 3. Де жила Жар-птиця? (У столиці) 4. Які журнали читала птаха? («Барвінок», «Мурзилка») 5. На чому їхав Дід Мороз? (На коні). 6. Із чого була зроблена підкова? (Із золота) 7. Скільки роззяв дивилися на підкову? (700) 8. Куди зібралася поїхати лірична героїня поезії «Підкова»? (У Лапландію) 9. Що давав гном слухняним дітям? (Шоколадки) 10. У кого гном навчився гарних манер? (У маркізи з фарфору) 11. Чому гном нашіптує дітям казки? (Розважає їх довгими засніженими ночами) 12. Який напій любить пити гном? (Какао)

Робота з підручником

Дайте відповіді на питання на с. 109.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Написати твір-роздум «У чому полягає щастя людини» (за творчістю Ірини Жиленко).

Виконати завдання 2 на с. 109.

 

docx
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
1484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку