Тема: Історична гра „ СТЕЖКАМИ КИЇВСЬКОЇ РУСІ.”
Мета: поглибити знання учнів з історії України по темі „Київська Русь”;
вчити логічно мислити, шукати відповідь на швидкість; розвивати вміння грамотно формулювати свою думку. Виховувати інтерес до вивчення історії.
Тема: Історична гра „ СТЕЖКАМИ КИЇВСЬКОЇ РУСІ.”
Мета: поглибити знання учнів з історії України по темі „Київська Русь”;
вчити логічно мислити, шукати відповідь на швидкість; розвивати вміння грамотно формулювати свою думку. Виховувати інтерес до вивчення історії.
Хід гри.
Вчитель.
Шановні друзі! Сьогодні ми зібрались. щоб пограти в цікаву та захоплюючу гру, що має назву „Стежками Київської Русі”. Учасникам команд доведеться подолати нелегкий і насичений різними перешкодами шлях до перемоги. На цьому шляху ви зустрінетесь з бар’єрами різного ступеня складності. Для подолання цих бар’єрів вам знадобиться не тільки знання історії, а й ваше вміння злагоджено діяти в команді, швидкість. наполегливість і кмітливість. Але, перш. ніж розпочати нашу гру, давайте познайомимось із членами суддівської колегії, які будуть стежити за всіма вашими кроками і справедливо визначать переможця.
( Представлення членів журі)
І етап. Представлення команд.
Капітани оголошують склад команд, назви команд.
ІІ етап Історична гра..
Конкурс 1. Про кого йдеться?
Був це сміливий князь-вояка
все в таборі проживав,
І ціле життя відважно
З ворогами воював. Святослав.
Нову христову віру дав
І срібну гривну карбував,
На Бузі місто збудував,
Один – три прізвища він мав.
То, хто ж така оця людина,
Яку так славить Україна. Володимир
Жінку мав за оберега,
У столиці панував,
Сином віщого Олега
Київ князя називав. Ігор
Княгиня хитрою вродилась,
У християнство охрестилась,
І кумом цісара зробила –
Свою державу укріпила. Ольга
Його боялись й шанували
За силу і свої й чужі.
І „віщим” князя називали
За те, що мав все до душі. Олег
Князював він справедливо.
Був розумним і сміливим,
Землі всі в руках зібрав,
Край він свій обороняв. Володимир Мономах
Конкурс 2. Погляд удачі.
На листку розкидані 15 слів для кожної команди окремо. Гравці дивляться 30 хв. на слова і називають те, що запам’ятали.
І команда. Цивілізація. легенда, культура, дружина, смерди. літопис, князь, Візантія, держава. поляни, Кий. політика, погости. реформа, община.
2 команда. Імперія, Рюриковичі, деревляни, златники, християнство. збірник. рільництво, емаль, гривня, архітектура, половці. закупи, волость, бібліотека. столиця.
Конкурс 3.
Гра „Історичні шахи”
А Б В Г Д Е
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А 1 Який князь здійснив 83 великі походи проти половців?
А 2 Кого з київських правителів називали „тестем Європи?”
А 3 Як називали вікінгів в Київській Русі?
А 4 Хто з князів започаткував карбування власних грошей?
Б 1 Хто є автором „ Повісті минулих літ”?
Б 2 Як називали себе наші предки?
Б 3 Назвіть ім’я доньки князя Ярослава Мудрого, яка стала королевою Франції?
Б 4 Несподіванка.
В 1 Хто і коли остаточно розгромив печенігів? (1036р)
В 2 Який князь загинув в битві з печенігами?
В 3 З якої династії походив князь Ігор?
В 4 Приз
Г 1 Хто прибив щит на воротах Константинополя?
Г 2 Як називалася річка , поблизу якої у 1223р. відбулася перша битва між русичами та монголо-татарами?
Г 3 Хто з київських князів загинув від рук своїх підданих?
Г 4 Які вороги найчастіше нападали на Русь?
Д 1 Несподіванка.
Д 2 Назвіть місто. де жив Володимир Мономах до 1113р.
Д 3 Хто і коли заснував місто Київ?
Д 4 В якому місті охрестився князь Володимир і взяв Анну Візантійську за свою дружину?
Е 1 Приз.
Е 2 Хто нам оповів легенду про заснування Києва?
Е 3 Назвіть спадкоємицю Київської Русі.
Е 4 За якого князя була побудована Десятинна церква?
Конкурс 4.
Гра „ З чиїх вуст вислів”
1 „Хай Київ буде матір’ю містам руським”. ( Князь Олег.)
2 „Якщо внадиться вовк до овець, то перетягає все стадо, якщо не вб’ють його; так і тут, якщо не вб’ємо його, він нас всіх погубить”. ( Древляни про Ігоря.)
3. „Ти. княже, чужої землі шукаєш й захищаєш, а свого полишив...” ( Кияни князю Святославу).
4. „ От я і відхожу із цього світу, а ви, сини мої, живіть між собою в любові, бо ви всі брати від одного батька і однієї матері”. ( Ярослав Мудрий своїм синам).
5. „Старих шануйте , як отця, а молодих – як братів. У домі своїм не лінуйтеся, а за всім дивіться”. ( Володимир Мономах).
6 О, страшніше за лихо ти, честь татарська”. (Данило Галицький).
7. „Так не посоромимо землі Руської, а ляжемо тут кістьми , бо мертвий сорому не має”. ( Князь Святослав ).
8. „Оце даю церкві оцій святої Богородиці від себе і від моїх городів десяту частину”. ( Князь Володимир).
Конкурс 5.
Подорож машиною часу на кораблі „ Либідь”.
Ведучий: Шановні учасники команд! Уявіть собі, що ви на кораблі „Либідь” пливете Дніпром. Ви умовно мандруєте теренами Київської Русі, милуєтесь чарівними краєвидами могутньої на той час держави.
Запитання для 1 команди
Запитання для другої команди
Конкурс для вболівальників „ Хто швидше”.
Внесок князя Володимира у розвиток Русі можна визначити рядом дієслів. Щоб картина була повною, доповніть їх іменниками і прикметниками.
Князь Володимир
ЗАВЕРШИВ ____________________________________________________
ПІДКОРИВ ____________________________________________________
ПЕРЕМІГ ____________________________________________________
СПОРУДИВ ____________________________________________________
ЗАСНУВАВ ____________________________________________________
ПРОВІВ ____________________________________________________
ПРИЙНЯВ ____________________________________________________
ЗМІЦНИВ ____________________________________________________
РОЗВИВАВ ____________________________________________________
КАРБУВАВ ____________________________________________________
Конкурс 6.
Творчий спринт.
І команда Розкажіть про Ярослава Мудрого за допомогою 6 слів. (час для роздумів – 2 хв. Максимальна оцінка 6 балів).
ІІ команда Розкажіть про княгиню Ольгу за допомогою 6 слів.
Конкурс 7. „Назвіть поняття”
Конкурс 8.
Блеф-конкурс.
Слово „блеф” означає „вигадка, неправда, розрахована на введення в оману кого-небудь”. От я і буду намагатися увести вас в оману і по черзі ставити питання, що стосуються історії. Питання починається зі слів: „Чи вірите ви, що...” А ви повинні сказати або „так2. або „ні”. Ще краще буде, якщо ви зможете обґрунтувати свою відповідь. За однозначну відповідь – 1 бал, за обґрунтовану відповідь – 2 бали.
Конкурс капітанів. За 1 хвилину дати відповідь на якомога більшу кількість запитань.
Конкурс10. Підказки.
Дається 5 підказок, і команда повинна вгадати предмет. Відповідь з першої підказки-10 балів; з другої - 8 балів; з третьої-6 балів; з четвертої - 4 бали; з п’ятої – 2 бали.
Підказка 1. Вона велика і важка.
Підказка 2. Вона прикрашає.
Підказка 3. Вона зроблена із золота.
Підказка 4. Вона є символом влади.
Підказка 5. ЇЇ носять королі й імператори. (Корона)
Підказка 1. Він великий і міцний.
Підказка 2. Він захищає.
Підказка 3. Він зроблений з каменю.
Підказка 4. У ньому живуть люди.
Підказка 5. Він належить феодалу. (Замок)
Підказка 1. Це хочуть мати всі.
Підказка 2. Їх робили із різних металів.
Підказка 3. Ними обмінювались.
Підказка 4. На них зображували свої портрети королі.
Підказка 5. Вони не знецінюються, якщо зроблені із золота. (Монети)
Підказка 1. Вона може бути велика і маленька.
Підказка 2. Найчастіше вона зроблена з паперу.
Підказка 3. Вона дає знання.
Підказка 4. Нею користувались під час походів військові та мореплавці.
Підказка 5. На ній зображені ріки та моря. ( Карта ).
Підбиття підсумків уроку.
Слово надається журі, яке було представлене на початку уроку. Визначається команда - переможець.
Оцінюється діяльність учнів.
Вчитель. Як епілог я пропоную послухати вам чудову пісню „Київська Русь” (слова В. Коваль, музика Л. Остапенко).