Історичні джерела та їх різновиди

Про матеріал
Розробка уроку з історії України 5 клас на тему: "Історичні джерела та їх різновиди
Перегляд файлу

Номер уроку 11     Історія 5 клас

Тема: Історичні джерела та їх різновиди.

 

Мета: охарактеризувати роль та значення речових історичних джерел у вивченні

історії; подати початкові відомості про науки, які досліджують речові історичні джерела; розвивати навички роботи з джерелами інформації; з’ясовувати роль речових джерел у вивченні історії, на елементарному рівні здобувати інформацію, що містять історичні джерела; виховувати шанобливе ставлення до історичних пам’яток.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручники, зошити, мультимедійна презентація, картки, роздатковий

та ілюстративний матеріал, ватмани.

Поняття та терміни: історичні джерела.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • пояснювати й розрізняти види історичних джерел;
  • розповідати про те, як історики дізнаються про минулі часи на основі археологічних розкопок;
  • наводити приклади історичних пам’яток, речових джерел, з яких можна дізнатися про давні часи;
  • висловлювати судження щодо ролі музеїв у збереженні пам’яті про минуле.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Метод «Кластер»

Учні записують асоціації до слова «Історія». Потім групують їх і серед них виділяють історичні джерела.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель розділяє дітей на 3 групи. Кожна група має обрати командира, який має обрати назву групи, шляхом жеребкування.

Для того, щоб отримати девіз кожна група має відгадати історичний ребус.

ребусиребусиребусиребусиребусиребусиребусиребусиребуси

 

(папірус)

 

 

 

 

 

 

ребусиребусиребусиребусиребусиребусиребусиребуси

 

(гетьман)

 


ребусиребусиребусиребусиребусиребусиребуси(булава)

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Поміркуйте, що може допомогти вченим більше дізнатися про минуле села чи міста, континенту, планети. Запишіть приклади

 

Повідомлення теми та мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Історичні джерела.

 

Завданням історика є відтворення картини минулого. Проте, навіть розпитавши свідків події, ми не отримаємо цілісної достовірної інформації. Аби дізнатися про реальні події минулого, історики звертаються до історичних джерел. Учені досліджують, порівнюють і зіставляють їх, адже саме історичні джерела є відображенням минулого, без яких це минуле неможливо відтворити.

Завдання для команд 1

Поміркуйте, що може допомогти вченим більше дізнатися про минуле села чи міста, континенту планети. Запишіть приклади . (робота з додатком)

 

Історичні джерела — це письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей в минулому.

Історичні джерела — це все те, що допомагає вивчати історію.

Види історичних джерел.

 

Учні отримують перше завдання у формі відео, де дізнаватимуться про один із видів історичного джерела

  1. Скіфська пектораль

Запитання:

  • Що ми можемо дізнатися дивлячись на дане історичне джерело?
  1. Завдання 2

Зачитування віршу про скіфську пектораль і обговорення

 

Запис у зошит

Види історичних джерел

 

 

 Речові Усні

Писемні

 

 

 

Пояснення історичних джерел

  • Речові джерела - пам'ятки матеріальної культури – археологічні знахідки (знаряддя виробництва, предмети побуту, монети тощо), архітектурні пам'ятники;
  • Писемні джерела –  записи на папірусі, на папері, письмові документи, малюнки;
  • Усні джерела – народні пісні, перекази, казки, легенди, народні прислів'я, приказки та ін.

Запитання до учнів

Про що історикам можуть розповісти зброя, глечик, одяг, легенда?

  1. Археологія

Ми з вами визначили, що  завдяки речовим джерела можна дізнатися про життя минулого. Але, як саме історики знаходять речові джерела ? В знаходженні речей, які відтворюють картину минулого, допомагає археолог. Хто ж такий археолог?

Археолог – людина, яка займається археологією.

 

Запис у зошит

Археологія – наука, що займається вивченням речових джерел.

Робота з підручником

Ст. 16-17 підручника – прочитайте текст, дайте відповіді на питання:

  1. Як відбуваються археологічні розкопки?
  2. Чому праця археологів потребує великої уваги та акуратності?

 

Археологічні відкриття ХІХ-ХХстоліття

 

 

                                  1893р 1971

           

                   Вікентій Хвойка                         Борис Мозолевський

                                

 

Відкрив трипільську культуру               Знайшов золоту пектораль

Фізкультхвилинка «Пишемо літопис» (розминка для рук)

Перенесемося до Києво-Печерського монастиря і бачимо за роботою Нестора, відомого літописця . Спробуємо і ми докласти зусиль до написання його літопису. Перш, ніж починати літописець вибирав собі гусине перо, яким писав, давайте й оберемо ми.  Вибрали, тоді починаємо.. Правою рукою виводимо першу літеру. У стародавніх книгах вона прикрашалася орнаментом та малюнками. . Тепер обережно вмокнемо наше перо в чашу з чорнилом і поволі, щоб не пошкодити літопис, продовжимо писати. Вправні літописці писали і лівою рукою . Спробуємо і ми. Добре, а тепер поставте свій підпис на літописі, виводячи його двома руками. Тепер справді, можна переконатись,  що ви вправні літописці.

 

 

Завдання для груп

Розв’язування історичних задач в групах:

  1. Успенський собор Києво-Печерської лаври було збудовано на 27 рік від заснування монастиря 1051 року.  Обчисліть, коли його було зведено.

1051+27= 1076

  1. Оригінал «Повісті врем'яних літ» був упорядкований в 1113 році монахом Києво-Печерського монастиря Нестором. Скільки років минуло від  упорядкування літопису до сьогодення.

2018-1113=1005 р

  1. Історична пісня про «Байду» з'явився у XVI столітті . Вкажіть часовий проміжок ХVІ ст.

1501-1600

 

  1. 12 історичних памяток, які досі не розгадані

(Заслуховування повідомлень учнів)

 

V. Закріплення знань учнів.

Дидактична гра «Сортувальник»

 

Учні отримують конверти, у яких зображені різні види історичних джерел. Завдання для команд: скласти на швидкість

 

Завершіть речення: «Історичними джерелами можуть бути...»

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати § 3

2. Охарактеризувати історичне джерело

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Борова Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Murovana Yulia
Додано
17 березня 2019
Переглядів
62757
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку