Номер уроку 11 Історія 5 клас
Тема: Історичні джерела та їх різновиди.
Мета: охарактеризувати роль та значення речових історичних джерел у вивченні
історії; подати початкові відомості про науки, які досліджують речові історичні джерела; розвивати навички роботи з джерелами інформації; з’ясовувати роль речових джерел у вивченні історії, на елементарному рівні здобувати інформацію, що містять історичні джерела; виховувати шанобливе ставлення до історичних пам’яток.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручники, зошити, мультимедійна презентація, картки, роздатковий
та ілюстративний матеріал, ватмани.
Поняття та терміни: історичні джерела.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Метод «Кластер»
Учні записують асоціації до слова «Історія». Потім групують їх і серед них виділяють історичні джерела.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель розділяє дітей на 3 групи. Кожна група має обрати командира, який має обрати назву групи, шляхом жеребкування.
Для того, щоб отримати девіз кожна група має відгадати історичний ребус.
(папірус)
(гетьман)
(булава)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Поміркуйте, що може допомогти вченим більше дізнатися про минуле села чи міста, континенту, планети. Запишіть приклади
Повідомлення теми та мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Завданням історика є відтворення картини минулого. Проте, навіть розпитавши свідків події, ми не отримаємо цілісної достовірної інформації. Аби дізнатися про реальні події минулого, історики звертаються до історичних джерел. Учені досліджують, порівнюють і зіставляють їх, адже саме історичні джерела є відображенням минулого, без яких це минуле неможливо відтворити.
Завдання для команд 1
Поміркуйте, що може допомогти вченим більше дізнатися про минуле села чи міста, континенту планети. Запишіть приклади . (робота з додатком)
Історичні джерела — це письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей в минулому.
Історичні джерела — це все те, що допомагає вивчати історію.
Види історичних джерел.
Учні отримують перше завдання у формі відео, де дізнаватимуться про один із видів історичного джерела
Запитання:
Зачитування віршу про скіфську пектораль і обговорення
Запис у зошит
Види історичних джерел
Речові Усні
Писемні
Пояснення історичних джерел
Запитання до учнів
Про що історикам можуть розповісти зброя, глечик, одяг, легенда?
Ми з вами визначили, що завдяки речовим джерела можна дізнатися про життя минулого. Але, як саме історики знаходять речові джерела ? В знаходженні речей, які відтворюють картину минулого, допомагає археолог. Хто ж такий археолог?
Археолог – людина, яка займається археологією.
Запис у зошит
Археологія – наука, що займається вивченням речових джерел.
Робота з підручником
Ст. 16-17 підручника – прочитайте текст, дайте відповіді на питання:
Археологічні відкриття ХІХ-ХХстоліття
1893р 1971
Вікентій Хвойка Борис Мозолевський
Відкрив трипільську культуру Знайшов золоту пектораль
Фізкультхвилинка «Пишемо літопис» (розминка для рук)
Перенесемося до Києво-Печерського монастиря і бачимо за роботою Нестора, відомого літописця . Спробуємо і ми докласти зусиль до написання його літопису. Перш, ніж починати літописець вибирав собі гусине перо, яким писав, давайте й оберемо ми. Вибрали, тоді починаємо.. Правою рукою виводимо першу літеру. У стародавніх книгах вона прикрашалася орнаментом та малюнками. . Тепер обережно вмокнемо наше перо в чашу з чорнилом і поволі, щоб не пошкодити літопис, продовжимо писати. Вправні літописці писали і лівою рукою . Спробуємо і ми. Добре, а тепер поставте свій підпис на літописі, виводячи його двома руками. Тепер справді, можна переконатись, що ви вправні літописці.
Завдання для груп
Розв’язування історичних задач в групах:
1051+27= 1076
2018-1113=1005 р
1501-1600
(Заслуховування повідомлень учнів)
V. Закріплення знань учнів.
Дидактична гра «Сортувальник»
Учні отримують конверти, у яких зображені різні види історичних джерел. Завдання для команд: скласти на швидкість
Завершіть речення: «Історичними джерелами можуть бути...»
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати § 3
2. Охарактеризувати історичне джерело