Історичні задачі, завдання та запитання (Стародавній Рим)

Про матеріал
Історичні задачі, завдання та запитання (Стародавній Рим) 6 клас (рівень стандарту)
Перегляд файлу

ІСТОРИЧНІ  ЗАДАЧІ,  ЗАВДАННЯ  ТА  ЗАПИТАННЯ

 

    

     1. Стародавні греки створили легенду про заснування Афін, римляни – про заснування свого міста. У цих легендах багато вигадки, але є відомості, які дозволяють нам дізнатися про те, чому люди оселилися саме в цих місцях. За описом стародавніх авторів, місцевість навколо Рима була покраяна улоговинами. Між пагорбами було багато заболочених низин і мілководних річечок, які стікали з пагорбів, розташованих на лівому березі Тибру. То чому ж латини стали будувати тут місто?

 

     2. Уявіть, що ви побували у Стародавньому Римі. складіть невелику розповідь за таким планом: а) населення Риму; б) Капітолій, Палатин та Авентин; в) форум.

 

     3. Навколишні народи називали римлян «синами вовчиці». Чому? Роздивіться зображення римської вовчиці. Чи подобається вам ця статуя? Які думки вона викликає?

 

     4. Наприкінці VI ст. до н.е. римляни прогнали останнього царя, жорстокого Тарквінія Гордого, і не схотіли більше царів. Після цього Римом стали управляти народні збори і вибрані ними посадові особи. Згадайте, як називається таке управління державою. В яких ще державах стародавнього світу існувало подібне правління?

 

     5. Складіть схему влади в Римі: консул, претор, народний трибун, цензор, сенат, народні збори, колегія жерців. Хто з них кому міг давати вказівки і в яких справах?

 

     6. З перших років Республіки в Римі розпочалися громадянські чвари. Ще за царів зародилися суперечності між патриціями та плебеями. Багаті та знатні плебеї першими розпочали боротьбу з патриціями, згодом до неї пристало й найбідніше населення. Це була тривала і напружена боротьба, багата на велику кількість драматичних подій.

     Розкажіть про причини боротьби між патриціями та плебеями. Коли вона розпочалася і скільки тривала? Якими були її мета та результати?

 

     7. Стародавній Рим. З Капітолійського пагорба спускається процесія, яка несе хрест з розіп’ятою собакою та пишно прикрашену клітку з гускою. Побачивши собаку, юрба обурювалася і гучно вітала клітку з гускою. Яке свято і чому римляни відзначали таким чином? З якими подіями римської історії це пов’язано? Що ви знаєте про них? Яка приказка виникла у зв’язку з цими подіями?

 

     8. Розкажіть від імені очевидця про взяття Риму галлами.

 

     9. «Не пройде і п’яти днів, як ти будеш переможцем бенкетувати в Капітолії» - так привітав Ганнібала з перемогою один з його соратників. З якою перемогою вітали Ганнібала? Де і коли відбулася ця битва? Чи справдились передбачення про скору перемогу Ганнібала? Свою відповідь обґрунтуйте.

 

    

     10. У 216 р. до н.е. відбулася одна із найзнаменитіших битв в історії всіх війн. Ганнібал розгадав задум римлян і прийняв сміливий план. Про яку битву йдеться? Накресліть її план і складіть розповідь від імені очевидця про цю битву. Якими були її результати?

 

     11. Уявіть, що вам перед битвою при Каннах став відомий план Ганнібала. Порадьте римському полководцеві, як уникнути поразки чи навіть перемогти Ганнібала.

 

     12. Після битви при Каннах начальник кінноти Ганнібала Магон запропонував не гаючи часу здійснити марш-кидок на Рим і захопити місто одним ударом. Як ви вважаєте, чи міг цей план бути вдалим?

 

     13. Порадьте Ганнібалові після перемоги при Каннах, як йому здолати Рим, або поясніть йому, чому Рим непереможний.

 

     14. Навіть досвідчені римські полководці визнавали, що не бачили нічого більш страшного, ніж наступаюча в бою фаланга. Під час яких подій римляни зіткнулися з македонською фалангою? Де була «ахіллесова п’ята» македонського війська? В чому полягали основні відмінності римського легіону і македонської фаланги?

 

     15. «Вони прямують у провінції з бочками, наповненими вином, а повертаються з тими ж бочками, повними срібла та золота», - так говорили римляни про намісників, які управляли провінціями. Визначте на основі цього висловлювання, як поводилися римляни у завойованих країнах. Наведіть приклади. Знайдіть на карті території, завойовані Римом до 74 р. до н.е.

 

     16. Хто, де і коли використовував воєнну тактику карфагенського вождя Ганнібала? Чи правильно зробив Ганнібал, подолавши Альпи і втративши ледь не половину війська і майже всіх слонів?

 

     17. Чому своїм тривалим опором обложені римлянами Сіракузи були зобов’язані не полководцю, а великому вченому Архімеду?

 

     18. Римський історик Флор назвав перемоги Ганнібала «блискавками». Як ви думаєте, чому?

 

     19. Представники роду Сципіонів та їх прибічники вважали, що підкорені Римом народи повинні бути не рабами, а клієнтами. На їх думку, Риму не потрібні нові провінції, тому слід залишити при владі переможених царів та інших представників в якості союзників римського народу. Їх завзятим суперником був римський сенатор Марк Порцій Катон Старший, навколо якого згуртувалися прибічники жорсткої політики щодо переможених. Хто, на вашу думку, був правим?

 

    

 

     20. Чому призначення консулів і преторів провінцій вважалося в Римі почесним привілеєм?

 

     21. Чесні консули, що зберегли свою гідність, повертаючись з провінції до Риму, зазнавали судових переслідувань. Чому?

 

     22. У ранньому Римі раби мали майже ті ж самі права, що й молодші члени сім’ї. Але згодом поводження з рабами стало більш жорстоким. Поясніть, чому? Свою відповідь обґрунтуйте.

 

     23. Захоплених у полон рабів продавали згодом на невільничих ринках. Особливо прославився работоргівлею острів Делос. Там протягом дня продавалося декілька тисяч невільників. Ціни коливалися залежно від притоку рабів у різний час. Так, у період великих завоювань ціна на рабів сильно падала. Як ви думаєте, які раби цінувались особливо дорого? Згадайте, які великі завоювання римлян давали найбільший приплив рабів. У яких галузях господарства використовувалися раби? Як ви думаєте, на табличці, яку вішали на шиї раба при його продажі, вказувалися чесноти живого товару чи його недоліки? Свою відповідь обґрунтуйте.

 

     24. Римська республіка була рабовласницькою державою, майже всі її громадяни володіли рабами. Більшість римлян ставилися до рабів як до робочої худоби: їх тримали у стерпних умовах, але не жаліли. Які існували покарання для рабів? У чому полягала відмінність життя рабів Стародавньої Греції від рабів Стародавнього Риму, а в чому – подібність? У чому полягала відмінність ставлення до рабів стародавніх греків від стародавніх римлян, а в чому – подібність? Поясніть, чому?

 

     25. У Стародавньому Римі найсильніших рабів віддавали до спеціальних шкіл, де вони навчалися володінню зброєю та бойової майстерності. Як називали таких рабів? Про що свідчить їх поява в Римі? Підготуйте розповідь від імені очевидця на тему «Бій гладіаторів».

 

     26. Багаторічні заморські війни відривали хліборобів від полів, господарства їх оплутувалися боргами і скуплялися багатими сусідами. Один знатний молодий чоловік, проїжджаючи Італією, з тривогою примітив, що на полях замість вільних співвітчизників працюють варвари – раби багатих землевласників. Цим спостережливим юнаком був Тиберій Семпроній Гракх – онук Сціпіона Африканського. З яким законом виступив Тиберій Гракх у римському сенаті? Які цілі він переслідував? Чи було прийнято цей закон?

 

     27. Мати братів Граків Корнелія задавала своїм синам одне й те ж саме запитання: «Коли ж мене називатимуть матір’ю Граків, а не дочкою Сціпіона?». Як ви думаєте, коли брати змогли відповісти на це запитання? За однією з версій, це сталося, коли поряд із статуями народних трибунів встановили статую їх матері з написом: «Корнелія, мати Граків». Чи справедливо вчинили римляни, спорудивши одразу три пам’ятники?

 

     28. Який політичний режим установився би в Римі в разі перемоги Граків? Чи перетворився б цей режим на імперію?

 

     29. Труп Тіберія Гракха кинули у Тибр. Труп Марія вирили із землі та кинули в річку. Чому співгромадяни так чинили з видатними особами?

 

     30. 74 р. до н.е. невеликий рабський бунт спалахнув на півдні Італії, в місті Капуї: біля 70 чоловік втекли з місцевої гладіаторської школи і заховалися на горі Везувій. Про які події йдеться? Хто очолив це повстання? Розкажіть про початок цього повстання.

 

     31. Повстанці слухались свого вождя тільки під час битв, а потім відчували перемогу по-своєму: грабіжками, вбивствами, знущаннями над мирним населенням захоплених міст. Чому повсталі раби були жорстокими? Чи можна виправдати цю жорстокість?

 

     32. Чи могло, на вашу думку, повстання Спартака мати остаточний успіх? Як би виглядав цей успіх? Якою була б подальша доля Італії?

 

     33. Уявіть, що ви опинились у війську повсталих. Дайте Спартакові пораду, як здолати Рим і яку політику вести надалі.

 

     34. Розкажіть, як воював Спартак з римлянами на півдні Апеннінського півострова. Чим завершилося повстання? Чим воно відрізнялося від інших повстань рабів?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 жовтня 2023
Переглядів
635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку