Тема: «Природні умови Італії та виникнення міста Рим»
Мета. Ознайомити учнів із природно-кліматичними умовами та населенням Апеннінського півострова в давнину; спираючись на свідчення археологів та легенди, сприяти формуванню в учнів розуміння процесів виникнення Рима, заміни монархії республікою; викликати зацікавленість до багатої римської історії та культури.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: описати природні умови Італії, визначити їхній вплив на розвиток господарської діяльності населення Апеннінського півострова; удосконалити навички порівняння однотипних явищ в історії різних країн; передати зміст легенди про заснування Рима, пояснити походження назви міста.
Основні терміни та поняття. Патриції, плебеї.
I. Організаційний момент
II. Вивчення нового матеріалу
План
1.Природно-кліматичні умови Апеннінського півострова.
2.Населення Стародавньої Італії.
3.Виникнення міста Рима та правління царів (753 – 510рр.до н.е.).
1.Робота з картою «Стародавня Італія».
Учитель називає і показує головні географічні об’єкти: гори Альпи, Апеннінські гори, моря – Адріатичне, Тірренське, Середземне, острів Сицилію, річку Тибр. Для закріплення вчитель пропонує учням відтворити обриси «італійського чобітка» олівцями в зошитах і розмістити на своїх картосхемах названі об’єкти.
2.Використання опорних тез.
Учитель записує на дошці опорні тези про природу і клімат Апеннінського півострова і пропонує учням використати їх, складаючи розповідь.
Апеннінський півострів:
земля родюча; клімат теплий;
ліси, рівнини, луки; снігу не буває;
найбільша річка – Тибр; рослини: апельсини, лимони,
поклади заліза, міді, глини; інжир, гранати, мигдаль.
3.Складання текстової схеми.
При розгляді другого питання теми вчитель супроводжує свою розповідь складанням на дошці текстової схеми, яку згодом може використати для закріплення опрацьованого матеріалу.
Населення півострова
за племінною ознакою за походженням і соціальним поділом
італіки, патриції
греки, (найдавніші корінні жителі Рима),
фінікіяни, плебеї
умбри, (переселенці з інших місць).
етруски,
латини.
Учитель ділить учнів на дві групи дослідників.
Перша група з’ясовує територію розселення найбільших племен півострова – етрусків і латинів, а також причини ворожнечі між ними.
Друга група відшукує в тексті підручника відмінності у правах патриціїв і плебеїв.
Презентують роботу груп бажаючі учні, доповнюючи висновки один одного. Учитель підбиває підсумки роботи, виставляє оцінки.
4.Коментоване читання легенди про заснування Рима.
Учитель подає більш повні дані про виникнення міста семи пагорбів.
Текст – цікавинка
«Брати-близнюки Рому і Рем, онуки албанського короля Нумітора, чудотворним способом вирятувалися від смерті. Брат Нумітора, король Амулій, хотів їх потопити, але кошик, у якому кинули їх до ріки, затримався при фіговому дереві, дітей нагодувала своїм молоком вовчиця, а пізніше виховав їх пастух Фавстул. Коли хлопці підросли, то вбили Амулія, королівську владу віддали Нуміторові, а самі вирішили побудувати нове місто, - де їх вирятувано. З лету птиць ворожили, хто має надати назву оселі, - над Ромулом перелетіли дванадцять орлів-стерв’ятників, і він став засновником міста. Він обвів довкола борозною горб Палатина й так зазначив границю міста. Коли ж Рем почав насміхатися з брата, Рому убив його і заповів, що те саме зустріне кожного, хто схоче перейти мури міста».
Для кращого запам’ятовування сюжету слід скласти спрощений іменний покажчик.
Ромул і Рем – брати-близнюки, засновники Риму;
Нумітор – албанський король;
Амулій – брат Нумітора; хотів утопити дітей – спадкоємців престолу;
Фавстул – пастух, який виховав ромула і Рема.
Учитель звертає увагу учнів на скульптуру «Капітолійська вовчиця». Власне фігура вовчиці виготовлена із бронзи ще у VI ст. до н.е., а постаті немовлят Ромула і рема додано в добу Ренесансу.
Варто наголосити також, що легенду про заснування міста підкріплюють результати археологічних розкопок. Зокрема, відомо, що у VIII ст. до н.е. на лівому березі Тибру, у землях латинів виникло невелике поселення. Перші римляни оселилися на семи горбах.
Додаткові матеріали
Хронологічна таблиця «Правління царів у Римській державі»
Роки правління |
Правителі Риму |
Державні й громадські справи |
753 – 716 рр. до н.е. |
Ромул |
Заснував Рим, утвердив римський устрій |
715 – 672 рр. до н.е. |
Нума Помпілій |
Впровадив релігійні обряди і свята |
672 – 640 рр. до н.е. |
Туллій Гостілій |
Побудував будинок для сенату |
641 – 616 рр. до н.е. |
Анк Марцій |
Заснував порт Остію |
616 – 578 рр. до н.е. |
Тарквіній Старий |
Провів каналізацію в Римі |
578 – 534 рр. до н.е. |
Сервій Тулій |
Завів поділ на центурії, оточив Рим мурами |
534 – 510 рр. до н.е. |
Тарквіній Гордий |
Останній цар, вигнаний із міста |
Схема правління царів у Римі
Цар + сенат (рада старійшин із 300 чол.) + збори патриціїв (з дозволу царя)
Відзнаки царської влади
* палиця із слонової кістки з образом орла;
* червоні черевики і плащ;
* золотий вінець;
* царський трон, прикрашений слоновою кісткою;
* ліктори-слуги із в’язанками різок і застромленими в них сокирами.
Обов’язки римських царів
* керували державними справами;
* видавали закони;
* призначали урядовців;
* укладали договори;
* володіли казною;
* керували у війні;
* засуджували на тілесну кару і смерть;
* приносили жертви богам від імені держави;
* призначали жерців і самі вгадували волю богів.
III. Закріплення
Усний диктант
1.Рік заснування міста Рим.
2.Рим – столиця сучасної …
3.Найбільша річка Італії.
4.Корінні жителі Рима.
5.Плебеї - …
6.Два племені, причетні до виникнення держави.
7.Місто Рим назване іменем …
8.Символ міста – бронзова скульптура …
9.Хто був останнім царем у Римі?
10.Рада старшин мала назву …
11.До якого року існувала монархія в Римській державі?
12.Італія розташована на … півострові.
IV. Домашнє завдання
1.Опрацювати текст параграфа.
2.Виконати завдання на контурній карті.