БЕРДЯНСЬКА БАГАТОПРОФІЛЬНА ГІМНАЗІЯ №2
БЕРДЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
Відділ освіти Бердянського виконавчого комітету
Методичний кабінет
План-конспект уроку з української літератури
у 10 класі
Тема: «Історичний шлях нації.
Визначна особистість як її провідник»
Розробила:
учитель української мови та літератури
Бердянської багатопрофільної гімназії №2,
учитель вищої категорії,
старший учитель
Крот Валентина Григорівна
Бердянськ - 2019
Мета:
1. Навчальна: - продовжити роботу над твором І. Франка «Мойсей», окреслити проблематику поеми, охарактеризувати, опираючись на текст, образ Мойсея як провідника народу, провести літературні паралелі, порівнявши головного героя з біблійним Мойсеєм та І. Франком, з’ясувати історичний шлях нації; інформаційна: розвивати навички роботи із засобами масової інформації, уміння самостійно знаходити потрібну інформацію та презентувати її, застосовувати отримані знання на практиці; комунікативна: навички спілкування в групі й толерантне становлення до позиції, думок інших, уміння висловлювати власні судження; просторова: учитися на помилках минулих поколінь, уміти використовувати на практиці досвід минулих поколінь.
2. Розвивальна: розвивати критичне й творче мислення, зв’язне усне мовлення, увагу, уяву; вміння робити висновки, систематизувати й аналізувати матеріал, установлювати причино - наслідкові зв’язки, виділяти головне, належно аргументувати власну думку; продовжити формування навичок самостійної пошукової діяльності.
Соціальна та громадянська: аргументовано і грамотно висловлювати власну думку про історичний шлях нації та роль визначної особистості; уміння вчитися впродовж життя, удосконалювати прийоми самостійного здобуття нових знань.
Самоосвіта та саморозвиток: сприяти розвитку навичок самостійно працювати з різними джерелами інформації.
3. Виховна: виховувати активну громадянську пропозицію, усвідомлення, що віра – це природне прагнення людини жити краще, спонукати до активної діяльності; сприяти розумінню благородства вчинків, які здійснюються заради щастя людей, пробуджувати свідомість, історичну пам’ять.
Наочність і обладнання: мультимедійна презентація, портрет І. Франка, лепбуки, дидактичний матеріал, листки самоаналізу, буктрейлер.
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми: бесіда, скринька очікувань, коло Венна, пошукове завдання, дослідницька робота, дискусія, поетична хвилинка, сенкан, «мікрофон», «Студія літературного критика»
Наскрізна лінія: громадянська відповідальність
Хід уроку
Бажав я для скованих волі,
Для скривджених кращої долі
І рівного права для всіх:
Це весь і єдиний мій гріх!
І. Франко
Коли в народу нема вождів,
Тоді вождем його стають поети
Персі Біші Шеллі
І.Організаційний етап, орієнтація, актуалізація та мотивація діяльності (з’ясування емоційної готовності до уроку)
Діти, подивіться один на одного, візьміться за руки й подаруйте кожен свою посмішку товаришу.
Вчинки красномовніші за слова, а посмішка означає: ви мені подобаєтеся, ви робите мене щасливим; я рада вас бачити. Я кажу про щиру справжню посмішку, сповнену сердечної доброти, що йде з глибини душі, про посмішку, яка високо цінується в людських стосунках. Посміхайтеся! І люди завжди будуть тягнуться до вас!
Отож, почнемо урок!
Сьогодні на уроці ми продовжуємо знайомитися з поемою І. Франка «Мойсей». Мені хочеться, щоб ви налаштувалися на робочий лад отримали позитивний настрій і залишилися задоволеними результатами своєї роботи, щоб наш урок став для вас дослідженням, відкриттям, черговою сходинкою до пізнання величі нашого народу. Також у нашому класі є представники шкільного медіацентру «Об’єктив» і вони в кінці уроку теж поставлять вам свої запитання. Тож будьте уважні.
ІІ. Цілепокладання. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
Що ви очікуєте від уроку? Одним словом сформулюйте свої очікування,
починаючи: сьогодні на уроці я буду…
(аналізувати, дізнаватися, декламувати, читати, знаходити, учитися, визначати, розвивати, отримувати знання, досліджувати…)
Ознайомтеся також із програмою нашої роботи на уроці:
Отже, розпочинаємо роботу. Відкрийте зошити та запишіть дату та тему нашого уроку.
ІІІ. Мотивація діяльності
Головний герой - Композиція – пролог і
Характер - Мойсей 20 пісень
філософський
Напрям - модернізм
«Мойсей» (неоромантизм)
Жанр -
поема Рід - ліро-епос Місце дії -
Близький Схід
Виходячи з цього хочу звернути вашу увагу на проблемне запитання нашого уроку
«Хто і що приведе народ до щасливого майбутнього?»
Звернемося до епіграфів нашого уроку (зачитую)
У словах І. Франка про кого, на вашу думку, йде мова?(Сам поет, Мойсей з твору, біблійний Мойсей)
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок. Робота з текстом
А тепер об’єднайтеся в групи і порівняйте образ Мойсея біблійного, Мойсея – героя твору та самого автора.
І група – Мойсей у Біблії
ІІ група – Мойсей у поемі
ІІІ група – І.Я.Франко
Мойсей у Біблії
• Задумався про тяжку долю євреїв у сорокарічномувіці.
• Рятуючи іудея, вбив єгиптянина.
• Переховувався 40 років.
• Повів народ, своїми молитвами рятував від спраги, голоду і нападників.
• Доніс до людей 10 Божих заповідей.
• За свою зневіру покараний тим, що, дійшовши до мети, так і не потрапив до омріяного краю.
Мойсей у поемі
• Вів народ у країну обітовану, зносячи з усіма труднощі шляху.
• Навчав, доносив Божі заповіді.
• Зневірений народ вигнав його і побив.
• Мойсей втратив силу духу й зневірився.
• Тому, довівши народ до мети, сам не ступив на землю обіцяну.
І.Я.Франко
• Патріот своєї країни.
• Борець-оптиміст.
• Волелюбна, дієва людина.
• Поєднаний з народом, його справжній син.
• Талант серед талантів.
• Велетень нової української літератури.
• Полум’яний борець за справедливість і світле майбутнє свого народу.
• Своєю поезією, невтомною громадською та літературною діяльністю кликав народ до духовного відродження, до волі, освіти, науки, до збереження сили духу.
Учні кріплять на дошку свої відповіді.
Учитель: давайте тепер проведемо ротації в групах і знайдемо спільне між цими постатями.
Спільне (діти створюють коло Венна)
• Усі вони вожді, пророки, поводирі, які вказують народові духовні орієнтири.
• Проходять через тяжкі випробування, зневіру.
• Мріють про краще життя свого народу.
• Щасливе майбутнє народу тільки передбачають.
3. Творча робота.
1. Виходячи з попередньої роботи, складіть сенкани про Мойсея, Франка та біблійного Мойсея. Скористайтеся записами інтерактивної вправи «Асоціативне гронування».
Мойсей
Мужній героїчний
Вірить сумнівається страждає
Веде народ до обітованої землі
Пророк
Мойсей
Відданий, зневірений
Протистоїть, зневіряється, помирає
Загинув через свою зневіру
Вождь
Франко
Талановитий, далекоглядний
Пише, вражає, страждає
Переживає за долю України
Каменяр
Учитель: пророки, вожді є поводирями народу. Та не все так просто. Дайте відповіді на питання, які лежать у ваших конвертах (2 хвилини на роздуми)
1 група
2 група
3 група
Читача приваблюють ідеали людяності, свободи, добра, справедливості. Особливо ж цінною є ідея утвердження права народу на незалежність, на свою державу.
У поемі «Мойсей» І. Франко закликає своїх сучасників і нащадків до духовної єдності в боротьбі за свободу.
У «Пролозі» Франко проголошує слова, які не залишають ані крихти сумніву щодо твердої віри в народ і в його щасливе майбутнє:
0 ні! Не самі сльози і зітхання
Тобі судились!
Вірю в силу духа
І в день воскресний твойого повстання.
Ці слова великого духовного батька народу - Мойсея здатні виконати історичні завдання і сьогодні.
Дайте відповідь на проблемне питання уроку
«Хто і що приведе народ до щасливого майбутнього?»
Дискусія. Повертаємося до проблемного питання. Чи потрібен народу вождь?
V.Оголошення домашнього завдання
Написати есе «Чи потрібен українському народу вождь?»
Вивчити напам'ять уривок з «Прологу» до поеми «Мойсей»
VI.Рефлексивно - оцінюючий етап
На початку уроку ми з вами визначили мету – чого нам треба досягти на уроці. Чи справдилися наші очікування? Що найбільше запам’яталося?
Слово надається представникам шкільного медіацентру.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжіть речення.
Ви сьогодні добре попрацювали. Тепер я пропоную підсумувати набрані бали та поставити собі оцінку
VІ. Підсумки уроку
Твори Івана Франка, на мою думку, виховують у читачів прагнення свободи і правди. І сьогодні є актуальними проблеми, які намагався збагнути поет, пишучи свого «Мойсея». Можливо, і мені сьогодні вдалося запалити у ваших серцях вогник надії в щасливе майбутнє. Огонь любові, віри, жертовної праці дається кожному із нас. Його не можна вгадати, а треба берегти і підтримувати для блага всього народу і людства. Святий Господній вогонь у серці Мойсея горів аж до його останнього подиху. Тож прислухаємося до пророка і збережімо святе полум’я любові Божої і у своїх серцях, аби бути готовими в будь яку мить свого життя вчинити подвиг заради Бога, Вітчизни і людини.
Тож будуйте своє щасливе майбутнє, залишайтесь завжди праведними:
«Не гасіте ж святого огню,
Щоб, як поклик настане,
Ви могли щиросердно сказать:
«Я готовий, о пане!»
1