Виконала студенткаІ курсу
кафедри "Громадське здоров"я та фізичне виховання"
ГЗ 11 НУ "Острозька академія"
Алла Бережна
Уперше Острозька академія згадується в передмові до книги
Петра Скарги «Про єдність костьолу Божего», яку відносять до 7 лютого 1577 р.
Водночас багато сучасних дослідників погоджуютьсяз тим, що до появи цієї згадки в Острозі вже існувала заснована К.
Острозьким школа. «Острозька школа мала своєрідний триступінчатий характер. Вона
об’єднувала елементарну школу з
середньою та началамивищої»
У свою
чергу, програма, рівень підготовки викладачів і учнів також свідчить про належність цієї школи до типу вищих.
За програмою навчання академія стояла нарівні з найкращими єзуїтськими колегіями.
Вона включала грецьку, латинську, церковнослов’янську мови, а також «сім
вільних наук», що поділялися на тривіум, який складався з граматики, риторики та діалектики (мистецтва диспуту), та на
квадривіум, куди входили арифметика, геометрія, музика й астрономія
За це Академію часто називали «Тримовним ліцеєм», «Граматичною школою», «Греко-
слов’янською школою» або «Слов’яно-греколатинською Академією».
Структура академії та її навчальний процес поєднували, очевидно, сім рівнів – класів.
Чотири перші класи – граматичні, п’ятий клас – поетики, шостий – риторики, сьомий –
філософії. Не відомо достеменно, чи був
сформований ще один, восьмий клас для
вивчення богослов’я. Однак факт вивчення
спудеями молитов, біблійних подій і фактів, а також низка викладачів-богословів, які
працювали в академії й могли читати цей курс,
свідчить про велику ймовірність цього предмета
в навчальному процесі
У першому класі діти проходили етап адаптації й підготовки до навчання, вивчали
елементарне читання й
письмо, адже вже в другому,
третьому та четвертому класах учні активно вивчали грецьку,
церковнослов’янську, латинську та
польську мови з акцентом на вивченні граматики
У п’ятому класі спудеї вивчали основи поетики та віршування. Саме на цьому етапі можна помітити акцент і на
вивченні латинської мови. Відомо, що
при дворі В. - К. Острозького працював латиномовний поет Симон Пекалід, найвідомішим поетичним здобутком якого була латиномовна поема
«Про Острозьку війну» («De bello
Ostrogiano»), що вийшла друком 1600 р. у Кракові
Безсумнівно, з цією поемою впродовж вивчення курсу поетики працювати спудеї академії, а сам Пекалід міг навчати їх латинської мови. Про належний рівень вивчення латинської мови свідчить і те, що багато учнів академії (М.
Смотрицький, Ю. Пузина та ін.) продовжували навчання в єзуїтських колегіумах і
західноєвропейських університетах
(Віттенберзькому, Лейпцізькому, Падуанському,
Афанасіївській колегії), де знання латинської мови було необхідним.
Своєрідною пам’яткою латинських студій в
Острозі може бути рукописний вірш-
панегірик засновнику академії В.-К.
Острозькому, написаний на форзаці греко- латинського словника Калепіна 1562 року.
Згаданий словник зберігався в архіві бібліотеки Острозької слов’яно-греколатинської академії й також міг
використовуватися спудеями академії для вивчення латини.
За різними даними, близько 500 спудеїв мали змогу навчатися в
Острозькій академії й значна частина їх володіла класичними на той час мовами (грецькою, латинською, польською) досконало.
Використані джерела:
• 1. ДІЯЛЬНІСТЬ ЛІНГВІСТИЧНИХ СТУДІЙ В ОСТРОЗЬКІЙ АКАДЕМІЇ XVI–XVII СТ.
https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/73563.pdf
• 2. ВИКОРИСТАННЯ ДОСВІДУ НАВЧАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ ОСТРОЗЬКОЇ АКАДЕМІЇ У XVI–XVII СТ. В
УКРАЇНІ ПІД ЧАС ДОСЛІДЖЕННЯ СУЧАСНИХ
ПРОБЛЕМ НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ ЛЮДЕЙ В ІНТЕГРОВАНОМУ СЕРЕДОВИЩІ.Ю.Ю. Каліберда, А.Ю. Федько, А.Л. Георгієва https://ap.uu.edu.ua/article/142
per spinas
ad astra