Історія світу та України на лінії часу.

Про матеріал
Сформувати та розглянути початкові знання про епохи європейської історії; охарактеризувати різні культурні епохи європейської історії на теренах України; розвивати вміння користуватися підручником; повторити вміння застосовувати поняття: хронологія, дата, лінія часу, ера, століття, тисячоліття; розвивати хронологічні просторові вміння; формувати історичну свідомість;прищеплювати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________                 Історія  України  5  клас

 

Тема: Історія світу та України на лінії часу.

Ціль уроку: сформувати та розглянути початкові знання про епохи європейської

історії; охарактеризувати різні культурні епохи європейської історії на теренах України; розвивати вміння користуватися підручником; повторити вміння застосовувати поняття: хронологія, дата, лінія часу, ера, століття, тисячоліття;

  розвивати хронологічні просторові вміння; формувати історичну свідомість;

прищеплювати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для правильного використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення навчального матеріалу; для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;

- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості

вивчення історії своєї  держави; формувати патріотизм та громадську позицію;

-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій та

встановлення хронологічної послідовності; вміння обчислювати та

перетворювати різні  системи обрахунку часу;

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;

вміння порівнювати та аналізувати  достовірність джерел;

Тип  уроку: урок формування компетентностей

Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, ілюстративний матеріал,

роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, відеоматеріали.

 

Зміст заняття:

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

Метод «Часовий настрій»

Картинки по запросу годинник рисунок

Погляньте на ці годинники.

-         Який у них настрій?

-         Давайте ви намалюєте свій настрій на годиннику.

 

ІІ. Етап цілепокладання

Тестові завдання

І варіант

1. Хронологія — це наука, що вивчає способи обчислення часу.

А так    Б ні

2. Розташуйте терміни на позначення відрізків часу від меншого до більшого: 1 — тисячоліття, 2 — рік, 3 — ера, 4 — століття.

А 2, 4, 1, 3   Б 3, 1, 4, 2   В 2, 3, 4, 1

3. Визначте початок і кінець VІІІ століття.

А 1401—1500 рр. Б 701—800 рр.  В 801—900 рр.

4. Пригадайте рік власного народження. Визначте, в якому столітті ви народилися.

А ХІХ ст.   Б ХХ ст.   В ХХІ ст.

5. На лінії часу позначте рік проголошення незалежності України. Скільки років виповнилося нашій державі у 2013 р.?

А 18 років   Б 20 років   В 22 роки

ІІ варіант

1. Існують римські й арабські цифри. Римськими позначають століття, а арабськими — роки.

А так    Б ні

2. Розташуйте терміни на позначення найдавніших одиниць виміру часу від більшого до меншого: 1 — тиждень, 2 — рік, 3 — доба, 4 — місяць.

А 3, 1, 4, 2   Б 2, 4, 1, 3   В 4, 1, 3, 2

3. Визначте початок і кінець ХІІ століття.

А 201—300 рр.  Б 1201—1300 рр.  В 1101—1200 рр.

4. Пригадайте рік народження ваших батьків. Визначте, в якому столітті вони народилися.

А ХІХ ст.   Б ХХ ст.   В ХХІ ст.

5. На лінії часу позначте рік прийняття Конституції України. Скільки років виповнилося Основному Закону держави у 2013 р.?

А 16 років   Б 10 років   В 17 років

Мотивація навчальної діяльності

Бесіда:

Які основні характеристики повинні знати історики про історичні факти? (Час і місце)

Коли ми знаємо точну дату якоїсь події, то ми називаємо її календарним часом. Але історики використовують часто й інше поняття: історичний час, тобто час існування людства. 

Вправа «Чиї речі?»

Сьогодні у нас в гостях первісні хлопчики та сучасні хлопчики. Вони розгубили свої речі, потрібно повернути їх власникам.

Допоможіть встановити, кому що належить: спис, взуття зі шкіри, мобільний телефон, амулет із вовчих зубів, кросівки,  джинси, кам’яний ніж,  жувальна гумка, книжка, горщик.

Бесіда:

Як ви дізнались, кому які речі належать?

 

Дійсно, ми можемо виокремити в історичному часі певні великі ділянки часу – періоди, які вирізняються поміж інших своєю культурою, господарюванням, типом управління і навіть поглядами на оточуючий світ.

Оголошення теми та мети уроку

Сьогодні ми познайомимося з основними, найбільшими історичними епохами в історії світу та України та дізнаємося, чим вони вирізняються.

 

ІІІ. Етап цілереалізації

1. Знайомство з культурними епохами європейської історії.

Упродовж розвитку людства виокремились певні куль­турні епохи: антична культура, культура середньовічна, культура доби Відродження; культура доби Просвітництва; Новітня культура.

Робота з термінами

Історична епоха – це значний відрізок історичного часу, що має певний рівень матеріальних, технічних та духовних досягнень.

Культура – це досягнення людства в матеріальному та духовному житті.

Періодизація – виділення в історичному процесі відносно цілісних і завершених етапів (періодів).

Культурна епоха – сукупність визначальних культурних досягнень певного суспільства в певних просторових і часових межах. Основу культурної епохи становлять цінності.

Гра «Розташуй»

Що відноситься до матеріальної, а що до духовної культури:

чумацький віз, християнський храм, звичай поховання, горщик, казки, вишивана сорочка, браслет з кістки мамонта, знання про цілющі властивості рослин,  пісні-веснянки, глиняна статуетка, кремінний ніж, прислів’я,  вірування в бога Шиву.

Робота з ментальною картою

На ватмані малюємо почергово криві кольорові лінії. Кожна лінія – це окремий історичний період. На лінію пишемо коротку інформацію або клеємо її у друкованому вигляді. Також домальовуємо або клеємо малюнки характерні для історичної епохи.

Похожее изображение

Перегляд відео «Культурні епохи європейської історії»

https://www.youtube.com/watch?v=oozWRqFJ6J8

https://www.youtube.com/watch?v=_w7GYWribk4

Первісна доба є найдовшим періодом в історії людства: вона тривала від 1 мільйона років до ІІ тисячоліття до нашої ери. За цієї доби виникли пралюди, які навчились виготовляти найпростіші знаряддя праці для полювання та обробітку землі: кам'яні сокири, дерев'яні списи,  лук і стріли. Пізніше люди приручили і одомашнили тварин, навчилися вирощувати рослин, виготовляти одяг, глиняний посуд,  будувати житло.  Поступово виникли міста, а щоб вести торгові рахунки, люди винайшли писемність. Згодом утворюються держави

https://www.youtube.com/watch?v=i6tS2bYE810

Епоха античності тривала від ІІ тисячоліття до нашої ери до кінця Vстоліття нашої ери. В античну епоху на теренах Європи виникли перші держави: Давня Греція і Давній Рим. Саме греки першими створили демократичну держав, тобто таку, де громадяни беруть участь в управлінні державою . В античному світі досягли розквіту всі, без винятку, сфери культури: освіта, наука, література, мистецтво.

https://www.youtube.com/watch?v=O2I2o52BUqo&t=10s

Середні віки тривали тисячу років – з кінця V століття до кінця ХV століття. У Європі Середні віки -  це доба панування християнської релігії.  А ще це період формування сучасних народів та країн, які шляхом лицарських війн встановлювали свої кордони.  Саме тому образ цієї епохи втілився у спорудах величних храмів та неприступних фортець – замків. 

https://www.youtube.com/watch?v=r9_tuIvxTaQ

Новий час – це епоха від кінця ХV  до початку ХХ століття. Початком її стало відкриття європейцями невідомих їм раніше земель, наприклад Америки та Австралії. Розвиток морських шляхів зумовив незворотні зміни в господарюванні, виробництві знарядь праці та транспортних засобів. Саме в новий час з'явилися великі механізовані виробництва – фабрики і заводи, розсталися міста, почали розвиватися наука та технології.

Валеохвилинка під музику театралізуємо рядки вірша


Якось первісні діти

Пішли у первісний ліс.

Й палюче  первісне сонце

Світило на них з-під небес.

І зустріли діти у лісі

Невідомого їм звірка,

Якого вони ані разу

Не бачили  і не торкались..

І сказав тоді дикий тато:

Що ж, грайтесь з ним доста,

Ми його з’їмо всі разом,

Тож поки хай  підроста.

Ніч, усі первісні люди

Сплять солодким первісним сном.

А  первісні вовки дикі

Скрадаються , наче безликі .

Але  злих людожерів відчув

І загавкав відважний звірок.

І цим  від загибелі плем’я,

Врятував кожен їх волосок.

Разом з батьком тепер полювати

Він почав, як на річках лід скрес.

Так другом став людині

Веселий і вірний пес..


2. Історичні періоди в історії України

1. Первісна доба на теренах України.

Упродовж розвитку людства виокремились певні культурні епохи: Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий і Новітній часи.

Час первісних суспільств – період в історії людства, який тривав від появи найдавнішої людини та людського суспільства і до виникнення перших міських спільнот (близько 2 млн. років – III тис. до н.е.). У цей період з’явилася людина (70–40 тис. р. тому), сформувалась її мова, мислення. Люди розселилися по всіх континентах, створили перші знаряддя праці, які виготовляли з каменю, дерева, кістки. Від збирання і полювання люди перейшли до обробітку землі (землеробство) і приручили тварин (скотарство). З’явилися ремесла: люди виготовляли глиняний посуд, навчились прясти і ткати. Вони виплавляли мідь, бронзу, а згодом і залізо. У цей час виникає мистецтво, складаються первісні уявлення про богів і духів. Давні люди жили великими групами родичів, які об’єднувалися в племена. На території України перші люди з’явилися близько 1 млн. років тому. Найдавніше тимчасове місцеперебування людей в Україні виявлене біля села Королеве, у Закарпатті. Найрозвинутішою з усіх давніх спільнот були землеробські племена трипільців, які проживали на наших землях у 5–3 тис. до н.е.

  1. Антична доба.

Античність – це період історії, коли були закладені підвалини європейського суспільства. «Античний» (від лат. antios) означає «давній». Історія античності охоплює час формування, розквіту і загибелі держав Середземномор’я – давньогрецьких, імперії Олександра Великого та Стародавнього Риму (III тис. до н.е. – середина V ст. н.е.). Центрами суспільного життя в античних державах були міста. Місто й навколишні землі, на яких жили селяни, утворювали державу.

Найбільш розвинутими містами-державами Греції були Афіни та Спарта. У VIІ– VI ст. до н.е. стародавні греки заснували міста в Північному Причорномор’ї, на теренах сучасної України. У Криму найбільшими містами-державами були Херсонес та Пантікапей, у гирлі річки Південний Буг знаходилась Ольвія, а в гирлі Дністра – Тіра. Розквіт давньогрецьких держав припадає на V ст. до н.е. Тоді більшість із них були демократичними та охороняли права кожного громадянина.

Демократичною державою до І ст. до н.е. був також давній Рим. Завоювавши майже всю Західну Європу, римляни перетворили свою державу в імперію. До складу Римської імперії на сході Європи увійшов також Крим. Імперія припинила існування через напади східноєвропейських народів, серед яких були й слов’янські. В античному світі процвітали освіта, наука, література, мистецтво. У центрі творів античних авторів і в науці, і в мистецтві була людина, її вчинки та духовне життя. Шедеври, створені античними письменниками, скульпторами і драматургами, стали в подальшому сприйматись як неперевершені й гідні наслідування зразки.

  1. Середні віки.

Середньовіччя – період європейської історії від V ст. (падіння Римської імперії) до епохи Великих географічних відкриттів (кінець ХV ст.). Термін «середньовіччя» виник на схилку цих часів в Італії, у колі істориків і літераторів, які захоплювалися античною культурою й намагалися відродити її. «Середніми віками» вони назвали час між Античністю та епохою Відродження, яку вони започаткували. Завдяки їхнім працям у науці закріпився розподіл історії на стародавню, середньовічну і нову.

У Середні віки на руїнах Римської імперії утворилися нові держави – попередники більшості сучасних європейських держав. Саме в цей час в Європі зміцніла Церква, місіонери якої активно поширювали християнство. Їхніми стараннями і з волі князя київського Володимира Великого в 988 р. були охрещені його піддані – слов’яни-русини. Володимир і його син Ярослав Мудрий були наймогутнішими правителями Київської держави. Княжа Русь-Україна існувала в ІХ–ХІІІ ст. Столицею її було місто Київ. У Києві будуються церкви, відкриваються перші школи. За Ярослава Мудрого слава Руської держави розійшлася далеко за її кордони. Правителі європейських держав мали за честь поріднитися з родиною Ярослава Мудрого. Його донька, Анна Ярославівна стала дружиною французького короля Генріха І та матір’ю спадкоємця – Франциска І. Французи шанують пам’ять королеви Анни Київської як родоначальниці королівських династій Валуа та Бурбонів. За наступників Ярослава в межах Київської держави утворилися ряд самостійних князівств. Вона припинила існування під ударами кочових орд монгольського хана Батия.

Поняття «Середньовіччя» використовують, коли йдеться про події європейської історії, що сталися між 476 і 1492 роками. На теренах сучасної України тоді існувала Русь – могутня східноєвропейська імперія з центром у місті Києві. Із занепадом Київської держави її спадкоємцем стало Королівство Руське (ХІІІ – середина ХІV ст.). Утворилася ця держава внаслідок об’єднання князем Романом Мстиславовичем у 1199 р. Волинського і Галицького князівств, що існували на західноукраїнських землях. Найвизначнішим правителем Галицько-Волинської держави вважають короля Данила. Данило Романович Галицький (1238–1264 рр.) зумів уберегти державу від зазіхань сусідів, намагався стримати навалу монголів. З цією метою він у 1253 р. погодився прийняти благословення Папи Римського та королівську корону. Данило Галицький – засновник Львова та ряду інших міст. Його сини та внуки володарювали в Руському королівстві ще майже століття. Проте, коли династія Романовичів вигасла, територію цієї держави поступово перебрали під своє володіння правителі Литви, Польщі й Угорщини.

  1. Новий час.

Новий час – період європейської історії, який розпочався наприкінці ХV ст. і триває до нашого часу. Це час становлення сучасних суспільств, таких, що швидко розвиваються, змінюються, відкритих впливам чужих для себе культур. Для українського народу – це час козацтва та його боротьби за відновлення державності. Українське лицарство гуртувалося на Запорозькій Січі. Богдан Хмельницький на чолі козацького війська та в союзі з Кримським ханством, яке заснували потомки монголів у ХV ст., розпочав Національно-визвольну війну. Козаки боролися за звільнення українських земель з-під влади польської шляхти. Головним результатом цієї війни стало утворення нової європейської держави – Війська Запорозького (з 1649 р). Під час війни Б. Хмельницький уклав союзний договір з Московським царством. Москва ж, порушивши свої зобов’язання, спільно з Варшавою поділила Гетьманщину. Козацькі гетьмани, присягаючи на вірність царям, ще півстоліття зберігали свою владу на Лівобережжі. Після невдалої спроби гетьмана Івана Мазепи відновити незалежність Козацької республіки (1709 р.), російські імператори цілком узалежнили від своєї волі Військо Запорозьке. Козацька держава на українських землях Подніпров’я проіснувала з середини ХVІІ до останньої третини ХVІІІ ст. і була остаточно ліквідована Катериною ІІ.

  1. Новітній час

Новітній час – це період формування сучасних суспільств, час революцій і визвольної боротьби, визнання та захисту прав і свобод людини, розвитку демократії. Для українського народу – це епоха творення нової України (ХХ–ХХІ ст.), коли з’явилися професійна література, театр, кіно, наука. У цей час розгортається боротьба за відновлення української державності.

Протягом ХІХ ст. українські землі перебували у складі Російської й Австрійської імперій. Лише під час Української революції вдалося проголосити автономію України, а 9 січня 1918 р. – її незалежність. Через рік після того, як у Києві виникла Українська Народна Республіка (УНР), у Львові утворилася Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР).

22 січня 1919 р. у Києві на Софіївському майдані урочисто проголосили об’єднання УНР і ЗУНР в єдину українську державу. Тому щороку 22 січня ми святкуємо День Соборності України. Проте захистити нашу державу в той час забракло сил. Українські землі опинились у складі СРСР, Польщі, Румунії і Чехословаччини. 15 березня 1939 р. на Закарпатті постала держава Карпатська Україна, але і її зберегти не вдалося. У 40–50-х роках ХХ ст. за відновлення української державності на заході України боролася Українська повстанська армія (УПА). Тривалий шлях до власної державності завершився 24 серпня 1991 р., коли було проголошено незалежність України.

Періодизація Історії України

Близько 1 млн років тому –  IV ст..

Стародавня історія

Первісна доба

Перші державні утворення

Східні слов’яни

V – кінець      XV ст..

Середньовічна історія

Київська держава

Галицько-Волинська держава

Українські землі у складі Великого князівства Литовського, королівства Польського та інших держав

XVI – XIX ст..

Нова історія

Українські землі у складі Речі Посполитої

Козацька доба

Українські землі у складі Російської та Австро-Угорської імперій

XX – XXI ст..

Новітня історія

Українська національно-демократична революція

Україна в 20-30 роки

Україна в роки Другої світової війни

Україна на шляху до незалежності

Україна в умовах незалежності

 

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

Робота з хронологічною таблицею

Історичні епохи Європи

Період

Час

Основні досягнення епохи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лего. Метод «6 цеглинок»

Кожен учень отримує 6 кольоровий цеглинок лего або якщо немає, то 6 картонних прямокутників  таких же кольорів. Вчитель демонструє зображення діти мають визначити до якого періоду належить і показати відповідну цеглинку.

Складання синхроністичної таблиці

Період

Час

Основні досягнення епохи

Події в Україні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 1:

До якого періоду історії відноситься описана подія? Впиши у таблицю.

Однією з найбільш відомих культур (історичних спільнот людей), що проживали на українських землях є племена Трипільської культури (ІV-ІІІ тис.до н.е.). Вони займалися, головним чином, землеробством і скотарством. Унікальною є трипільська кераміка (вироби з обпаленої у печі глини). Її виготовляли вручну, без гончарного круга, й оздоблювали, як правило, геометричним орнаментом

Завдання 2:

До якого періоду історії відноситься описана подія? Впиши у таблицю.

У VІІІ ст..до н.е. на берегах Чорного моря стародавні греки заснували міста. На території сучасної України найбільшими містами були: Ольвія («щаслива»), Тіра (на честь річки Тірас (Дністро)), Херсонес («півострів»), Пантікапей («рибний шлях»).  Сусідами греків були племена скіфів, що випасали в степах табуни коней та не мали власних міст. Після скіфів залишилися поховання їх царів – кургани, де вчені знаходять дорогоцінні прикраси.

 Завдання 3:

До якого періоду історії відноситься описана подія? Впиши у таблицю.

Першою державою слов’янських племен  стала  Київська держава ( ІХ–ХІІІ ст.), чиї князі розширили територію країни від Балтійського до Чорного моря та від Карпатських гір  до річки Волги. У 988 році великий князь київський Володимир Великий запровадив християнство, після чого на українських землях почали будуватись церкви та монастирі, відкриватися при них школи та бібліотеки.

Завдання 4:

До якого періоду історії відноситься описана подія? Впиши у таблицю.

У 1199 році правитель Волинського князівства – князь Роман Мстиславович -  захопив і приєднав Галицьке князівство. Найбільшого розвитку Галицько-Волинська держава  досягла за часів сина Романа – Данила Галицького. Князь Данило уславився захистом українських земель від чужоземних нападників, за це Папа Римський подарував йому корону та проголосив князівство  Королівством Руським (ХІІІ – середина ХІV ст.)

Завдання 5:

До якого періоду історії відноситься описана подія? Впиши у таблицю.

Вільні люди, які прагнули захистити українські землі та населення від нападів чужоземців, переселялись за Дніпрові пороги, тому їх називали «запорожці» або «козаки».  Козаки створювали укріплені фортеці з гарматами – Січі. Вільні люди вважали себе рівними між собою, тому утворили однаковий для всіх суд, закони та управління. Через це Запорізьку Січ почали називати   Козацькою республікою. Поступово козаки поширили свої звичаї на інші українські землі і утворили козацьку державу -  Військо Запорозьке  або Гетьманщину (від назви вищого посадовця – гетьмана)  (середина ХVІ – ХVІІІ ст.).

Завдання 6:

До якого періоду історії відноситься описана подія? Впиши у таблицю.

Майже 200 років українські землі буди поділені між двома державами. Вони перебували у складі  Російської та Австрійської імперій (ХVІІІ -ХІХ ст.)  Ці країни не визнавали українців окремим народом та змушували вчити їх мову та приймати їх традиції. Проте завдяки деяким відважним українцям – Тарасу Шевченку,  Івану Франку, Лесі Українці та іншим, що не боялись писати твори українською мовою та виступати проти влади, українські діти змогли вивчати рідну мову у школі та читати книжки українською мовою.

Завдання 7:

До якого періоду історії відноситься описана подія? Впиши у таблицю.

 ХХ-е століття стало трагічним для нашої країни.  У 1917 році українці здійснили спробу визволитися з-під влади інших держав  - Російської та Австрійської імперій, і створити нову Україну.  Проте українці підпали під владу  нової країни - Радянського Союзу, у складі якого вони  пережили голодомор 1932-1933 р. та лихоліття Другої світової війни.  І лише 24 серпня 1991 р. було ухвалено Акт проголошення незалежності України. З тих пір наша країна отримала назву  «держава Україна» (ХХ ст.).

Інтерактивні вправи

https://wordwall.net/uk/resource/55139758/історія/періоди-історії

https://wordwall.net/uk/resource/35595318/періодизація-історії

   Чи все вдалося під час уроку?

   З чим виникли проблеми? Що ви не зрозуміли?

   Чи сподобався вам урок?

 

V. Домашнє  завдання.

1.Опрацювати параграф підручника.

2. З енциклопедії підготувати невеличку розповідь про важливу подію з історії України.

 

 

Список використаних джерел

 

1.     Кишкань Юлія Валеріївна, Історичні (культурні) епохи європейської історії та України. Режим доступу: https://naurok.com.ua/istorichni-kulturni-epohi-evropeysko-istori-ta-ukra-ni-58252.html

 

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
13 серпня 2023
Переглядів
2212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку