ІСТОРІЯ УКРАЇНИ.
8 клас (52 години)
ПОГОДЖЕНО Заступник директора з НВР
«_____»___________20___р.
|
ЗАТВЕРДЖУЮ Директор
«_____»___________ 20___ р. |
Вчитель
Розділ 1. ЗЕМЛІ УКРАЇНИ у XVI – першій половині XVII ст.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Знати:
«Пунктів для заспокоєння руського народу», утворення Київської (Києво-Могилянської) колегії;
XVІ ст., адміністративно-територіальні зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії. Розуміти:
«полемічна література», «рента», «сеймики», «слов’яно-греко-латинська школа», «унійна (греко-католицька) церква», «фільварок», «церковні братства»;
Посполитої: республіканські цінності (договірний характер влади; право як вища цінність, можливість суспільного діалогу);
православну церкву та зробити її конкурентоспроможною;
Уміти:
відомості про характерні для XVІ – першої половини XVІІ ст. процеси політичного, соціально-економічного, культурного та релігійного життя на теренах України;
на початок XVІ ст., адміністративно- територіальні зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії;
православних братств як елементів широкого самоврядування;
православними й уніатами для реформування релігійного та культурного життя; 2) утворення Острозької слов’яно-греко-латинської школи та Київської (Києво-Могилянської) колегії;
зокрема таких, як Василь-Костянтин Костянтинович Острозький, Петро Могила;
архітектури, споруджені в стилі ренесанс на теренах сучасної України.
|
Статус українських земель у складі Польського королівства, Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Священної Римської та Османської імперій, Великого князівства Московського/Московського царства, Молдавського князівства у першій половині XVІ ст.
Люблінська унія 1569 р. Державний устрій Речі Посполитої. Договірний характер королівської влади. Землі Русі-України в Речі Посполитій. Суб’єктність українських воєводств.
Соціальна структура населення українських земель у XVІ – першій половині XVII ст. (стани: шляхта, селяни, міщани, духовенство). Шляхетське самоврядне судочинство. Литовські статути.
Селяни та їхнє становище. Елементи самоврядування. Міста як простір взаємодії різних станів, етнічних і релігійних груп. Господарське життя міст: цехи, торгівля.
Конфесійне розмаїття. Вплив Реформації і Контрреформації на релігійну ситуацію в українських землях Речі Посполитої. Кризові явища у православній церкві в XVІ ст. Православні братства.
Берестейська унія як спроба реформування православної церкви. Утворення унійної (греко-католицької) церкви.
Відновлення православної ієрархії та реформи церкви.
Книгодрукування. Освіта. Братські школи. Острозька слов’яно-греко-латинська школа. Єзуїтські колегії. Київська (Києво- Могилянська) колегія.
Містобудування, архітектура, образотворче мистецтво, література XVІ – першої половини XVІІ ст.
образотворчого мистецтва). |
|
|
Рекомендований перелік історичних осіб, про діяльність яких учениці/учні можуть самостійно формувати судження на основі навчальних матеріалів і адаптованих джерел (на вибір учительки/учителя): Герасим і Мелетій Смотрицькі, Іван Вишенський, Іван Федорович, Іпатій Потій, Йов Борецький, Йосип-Веніамін Рутський, Самійло Корецький та ін. Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
книжок, заснування Острозької слов’яно-греко-латинської школи, Львівської братської школи, Київської (Києво-Могилянської) колегії тощо.
образотворчого мистецтва). |
|
|
|
Узагальнення |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Розділ 2. СТАНОВЛЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО КОЗАЦТВА (ХVІ – перша половина ХVІІ ст.)
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Знати:
Розуміти:
«гетьман», «Запорозька Січ», «зимівник», «кіш», «козак», «козацька рада», «козацькі клейноди», «кошовий отаман», «курінь», «низове козацтво», «покозачення», «політична культура», «полк», «сотня», «реєстрове козацтво», «річкові пороги», «уходництво»;
Уміти:
козацтва і Січей; активності козацтва в морських і суходільних походах у Кримське ханство, Османську імперію, Московське царство; козацьких повстань 1590-х, 1620–1630-х років, Куруківської, Переяславської угод, «Ординації Війська Запорозького…»; – обґрунтувати свої судження про історичних діячів, таких як Дмитро Гуня, Дмитро Вишневецький, Іван Сулима, Михайло Дорошенко, Павло Павлюк (Бут), Петро Конашевич-Сагайдачний, Северин (Семерій) Наливайко, Яків Остряниця (Острянин) (на вибір учительки/учителя). |
Походження українського козацтва. Козацькі степові та прикордонні спільноти.
Запорозька Січ. Реєстрове козацтво. Становлення козацького стану.
Походи запорозьких козаків на володіння Кримського ханства та Османської імперії. Запорозько-кримський договір 1624 р. Участь та запорозького реєстрового козацтва у війнах Речі Посполитої.
Козацькі повстання.
Козаки у боротьбі за відновлення прав православної церкви. Ідентичність та політична культура козаків.
й побут козацтва, облаштування Січі. |
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
козацького стану: утворення козацьких Січей, укладання козацького реєстру, походи козаків у Кримське ханство, Османську імперію, Московське царство, участь козаків у війнах Речі Посполитої (зокрема Хотинській війні), козацькі повстання, видання «Ординації Війська Запорозького» тощо.
й побут козацтва, облаштування Січі. |
|
|
|
Міжпредметні зв’язки: — 8 клас. Українська література. Розділ: Українські народні думи. Тема: Українські народні думи. «Маруся Богуславка» (Учень/учениця усвідомлює, що любов до Вітчизни – одна з найбільших людських чеснот. Прагнення до гармонії вчинків із загальнолюдськими цінностями); — 8 клас. Українська мова. Розділ: Словосполучення й речення. Тема: Речення прості й складні (повторення), двоскладні й односкладні. Граматична помилка та її умовне позначення (практично) (Учень/учениця складає статті до вікіпедії «Українські козаки: історія й сучасність» з використанням простих і складних, двоскладних і односкладних речень). |
|
|
|
Узагальнення |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Розділ 3. КОЗАЦЬКА РЕВОЛЮЦІЯ середини XVII ст. І ВІЙНА ЗА СУВЕРЕНІТЕТ
КОЗАЦЬКОЇ ДЕРЖАВИ другої половини ХVІІ ст.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
|
Знати:
перемир’я, Корсунської угоди, «Вічного миру», Карловицького мирного конгресу; проведення «Чорної ради» поблизу Ніжина, здійснення Чигиринських походів;
Розуміти:
«Військо Низове Запорозьке/Запорозька Січ», «козацька держава», «козацька революція», «наказний гетьман», «Руїна», «суверенітет»; різницю між поняттями «Військо Запорозьке/Гетьманщина» та «Військо Запорозьке Низове/Запорозька Січ»;
Уміти:
Запорозького з іншими державами; відомості про змагання українців за зміцнення інститутів держави і збереження державного суверенітету в період «Руїни»;
козацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави;
політичну діяльність таких історичних діячів, як Богдан Хмельницький, Дем’ян Многогрішний, Іван Богун, Іван Брюховецький, Іван Виговський, Іван Самойлович, Іван Сірко, Павло Тетеря, Петро Дорошенко, Юрій Немирич, Юрій Хмельницький. |
Передумови і причини козацької революції. Козацько-кримський союз. Події 1648 р.
Події 1649 р. Зміна характеру повстання. Зборівський договір.
Події 1650–1651 рр. Битва поблизу Берестечка і Білоцерківський договір. Битва поблизу Батога.
Зовнішня політика: у пошуку союзників (Московське царство, Османська імперія, Молдавське князівство, Шведське королівство).
Українсько-московський договір 1654 р.
Гадяцька угода. Московсько-українська війна. Конотопська битва.
Передумови, причини і перебіг «Руїни». Внутрішня боротьба за владу та впливи.
Розкол козацької держави. Посягання Московського царства на її суверенітет.
Спроби об’єднання Лівобережної та Правобережної Гетьманщини.
Козацька Україна в системі міжнародних відносин. |
|
|
|
|
||||
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
козацької держави, політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами та інше.
позицій, військово-політичної (релігійної, культурної) діяльності Адама Кисіля, Богдана Хмельницького, Данила Нечая, Дем’яна Многогрішного, Івана Богуна, Івана Брюховецького, Івана Виговського, Івана Самойловича, Івана Сірка, Йосифа Тукальського-Нелюбовича, Павла Тетері, Петра Дорошенка, Тимоша Хмельницького, Юрія Хмельницького та ін. (на вибір учениці/учня, вибір обґрунтувати). |
|
|
||
|
|
|||
Міжпредметні зв’язки: — 8 клас. Українська література. Розділ: Усна народна творчість. Тема: Українські історичні пісні. «Чи не той то Хміль», «Ой Морозе, Морозенку» (Учень/учениця усвідомлює роль лицарів-оборонців рідної землі від іноземних поневолювачів). |
|
|
||
Узагальнення |
|
|
||
Тематичний контроль
|
|
|
||
Розділ 4. КОЗАЦЬКА УКРАЇНА (Гетьманщина) другої половини ХVІІ – початку ХVІІІ ст.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
|
Знати:
Запорозького/Гетьманщини;
Розуміти:
«займанщина», «козацька старшина», «політична еліта», «полк», «Слобідська Україна», «сотня»;
Уміти:
Запорожжя (Війська Запорозького Низового);
територіальний, державний, політичний устрій, господарське та повсякденне життя Гетьманщини, Слобожанщини та Запорожжя (Війська Запорозького Низового);
старшину та її роль у боротьбі за збереження і розбудову української державності. |
Модель і структура козацької держави: територія, устрій, військо, судочинство. Зміна політичної еліти (зі шляхетської на козацьку). Соціальні групи в середовищі козацтва.
Особливості козацького господарювання. Правове і соціальне становище селянства, його категорії. Міста і їхні спільноти, практики самоврядування. Міське господарство.
Етнічні та релігійні групи. Становище православної церкви та її духовенства.
Правобережне козацтво.
Слобідська Україна.
Запорожжя (Військо Запорозьке Низове). |
|
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
Гетьманщини, Слобідської України, територіальні межі Запорожжя (Війська Запорозького Низового).
|
|
|
||
учительки/учителя), Гадяцької угоди, інших міждержавних договорів; визначити на цій основі устрій української козацької держави, порядок її взаємин із Московським царством, Річчю Посполитою, Кримським ханством, Османською імперією, Молдавським, Трансильванським князівствами, іншими державами та поміркувати, якою мірою кожен з цих документів гарантував права і вольності козацького стану, суверенітет Гетьманщини.
|
|
|
||
Міжпредметні зв’язки: — 8 клас. Українська література. Розділ: Українські історичні пісні. Тема: Українські історичні пісні. «Та, ой, як крикнув же козак Сірко» (Учень/учениця усвідомлює лицарства, сміливості, фізичної, духовної сили наших героїчних предків. Розуміння того, що добра слава про обдаровану людину живе у віках). |
|
|
||
Узагальнення |
|
|
||
Тематичний контроль |
|
|
||
Розділ 5. УКРАЇНА ТА РАННЬОМОДЕРНІ ІМПЕРІЇ ХVІІІ ст.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
||
Знати:
Кам’янської, Олешківської, Нової (Підпільненської) Січей; періоди розгортання опришківського й гайдамацького рухів; дати остаточної ліквідації гетьманства і козацького устрою, поділів Речі Посполитої;
Розуміти:
«Коліївщина», «куруци», «Нова (Підпільненська) Січ», «Олешківська Січ», «опришки», «Пакти та конституції законів і вольностей Війська Запорозького» («Конституція Пилипа Орлика»/«Бендерська конституція»), «паланка»;
управління Гетьманщиною за Першої і Другої малоросійських колегій та «Правління гетьманського уряду»;
Північної війни та міжнародних відносин початку – середини XVIII ст.; 2) становища Кримського ханства і наслідки втрати його державності;
«козацького бароко». Уміти:
поділів Речі Посполитої; райони розгортання опришківського та гайдамацького рухів;
приєднання Правобережжя, Поділля, Волині та Кримського ханства до Росії; опришківського та гайдамацького рухів;
козацьких гетьманів і кошових отаманів, ватажків селянських виступів, діячів культури другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст.
української культури другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст. |
Гетьманщина в період Івана Мазепи та спроба усамостійнення.
Конституція Пилипа Орлика.
Нова Січ.
Спроба реформування Гетьманщини за урядування Данила Апостола і Кирила Розумовського.
Остаточна ліквідація Росією політичної та адміністративної автономії Гетьманщини і Слобідської України.
Ліквідація Росією Запорозької Січі. Політична культура козацької старшини, «Історія русів» як її квінтесенція.
Гетьманщина як частина Речі Посполитої. «Перезаселення» українських земель і ліквідація правобережного козацтва.
Опришківський рух. Гайдамаки.
Конфесійне питання як привід для Російської імперії втрутитись у політичне життя Речі Посполитої (шляхетські конфедерації та «Коліївщина»). Греко- католицька церква як ресурс української ідентичності.
Українські території як вузол протиріч між Російською та Османською імперіями. Становище Кримського ханства і його анексія Російською імперією. Імперська політика Росії щодо Півдня України.
Становище Закарпаття. Закарпатські русини в загонах опришків і куруців. Руси-українці під владою молдавських господарів.
Поділи Речі Посполитої. Зміни у приналежності західноукраїнських земель та Правобережної України.
Розвиток української культури другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст.
краю періоду бароко, встановити цінності й норми життя, що їх утверджували автори цих витворів мистецтва (архітектури, скульптури, образотворчого мистецтва). |
|
|
||
Рекомендований перелік історичних осіб, про діяльність яких учні/учениці можуть формувати самостійні судження на основі навчальних матеріалів і адаптованих джерел: гетьмани Данило Апостол, Іван Мазепа, Іван Скоропадський, Кирило Розумовський, Павло Полуботок, Пилип Орлик, Семен Палій; кошові отамани Кость Гордієнко, Петро Калнишевський; керівники збройних виступів Іван Гонта, Максим Залізняк, Олекса Довбуш; діячі культури Григорій Сковорода, Паїсій Величковський, Феофан Прокопович та інші (на розсуд учительки/учителя). Завдання для практичних робіт. – Внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про гетьманування Івана Мазепи, Пилипа Орлика, Івана Скоропадського, Павла Полуботка, Данила Апостола, Кирила Розумовського, рух опришків, Коліївщину, остаточну ліквідацію гетьманства й Запорозької Січі, Кримського ханства, поділи Речі Посполитої, надання Києво-Могилянській колегії статусу академії, заснування |
|
|
|||
та відновлення діяльності Львівського університету інше (на розсуд учительки/учителя).
Кримського ханства, поділів Речі Посполитої.
Розумиху (Розумовську) – видатних «старшинок», які доклалися до політичного і культурного життя Гетьманщини (на розсуд учительки/учителя або учениці/учня).
краю періоду бароко, встановити цінності й норми життя, що їх утверджували автори цих витворів мистецтва (архітектури, скульптури, образотворчого мистецтва). |
|
|
|||
Міжпредметні зв’язки: — 8 клас. Українська література. Розділ: Українські історичні пісні. Тема: Українські історичні пісні. «Максим козак Залізняк» (Учень/учениця усвідомлює лицарства, сміливості, фізичної, духовної сили наших героїчних предків. Розуміння того, що добра слава про обдаровану людину живе у віках); — 8 клас. Українська мова. Розділ: Просте речення. Двоскладне речення. Тема: Головні і другорядні члени речення (Учень/учениця оформлює рубрики, готує стислі описи до проекту «Українське козацьке бароко в пам’ятках історії та культури»). |
|
|
|||
Узагальнення |
|
|
|||
Тематичний контроль |
|
|
|||
Узагальнення до курсу. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ РАННЬОГО НОВОГО ЧАСУ
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Розуміти:
культурного життя козацької України та європейських суспільств. Уміти:
|
Особливості суспільно- політичного життя України ХVІ – ХVІІІ ст. Здобутки українського суспільства. Внесок України у формування європейської цивілізації. |
|
|
Орієнтовне завдання для практичних і творчих робіт. |
|
|
|
– На підставі укладеної протягом навчального року синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в Ранньомодерну добу» сформулювати висновок про місце тогочасної України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах. |
|
|