ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. 9 клас
(52 години)
ПОГОДЖЕНО Заступник директора з НВР
«_____»___________20___р.
|
ЗАТВЕРДЖУЮ Директор
«_____»___________ 20___ р. |
Вчитель
ВСТУП. «ДОВГЕ» ДЕВ’ЯТНАДЦЯТЕ СТОЛІТТЯ В ІСТОРІЇ УКРАЇНИ: ТЕРИТОРІЯ, НАСЕЛЕННЯ, ВЛАДА
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Знати:
Розуміти:
«модернізація», «національне відродження»;
модернізації, соціальних і національних рухів у Європі;
Уміти:
чисельності, соціальному й національному складі населення України. |
Ранній Новий час в історії України: здобутки і втрати. Відлуння європейських подій XVIII ст. в Україні. Вплив Французької революції на ідейний клімат Центрально- Східної Європи.
Між двома імперіями: Україна на політичній карті Європи на зламі XVIII–ХІХ ст. Адміністративно- територіальний устрій українських територій у складі Російської та Австрійської імперій. Російське самодержавство як політична система.
Українська територія та її залюдненість: чисельність, соціальний і національний склад населення. Іншоетнічні групи на українській території: поляки, росіяни, кримські татари, євреї, німці та ін. Запровадження «смуги осілості» для євреїв підросійської України.
«Довге» ХІХ століття: період модернізації та національних рухів у Європі. Ознаки модернізації. Україна в ХІХ столітті: між традиційним укладом життя та викликами модернізації. |
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
|
|||
Міжпредметні зв’язки: — 9 клас. Українська мова. Розділ: Складне речення, його ознаки. Тема: Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку (Учень/учениця пише есе «Які новітні засоби вияву творчості: на папері, полотні, у блогосфері – мені найбільше імпонують?»). |
|||
Розділ 1. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ наприкінці ХVІІІ –
у першій половині ХІХ ст.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Знати:
формувань: Задунайська січ, Азовське козацьке військо, Чорноморське/Кубанське козацьке військо; час початку індустріальної революції в Україні, польського Листопадового повстання, діяльності Кирило-Мефодіївського братства. Розуміти:
визвольного руху на суспільні настрої в Україні;
Уміти:
політичних і національно-культурних організацій, території, охоплені соціальними протестами;
України, значення діяльності Кирило- Мефодіївського братства для національного руху;
українського, польського (національних) і російського (опозиційного до самодержавства) рухів на території України.
Куліша, Тараса Шевченка. |
Нові російські порядки: імперське освоєння українського простору. Козацтво після ліквідації Запорозької Січі та Гетьманщини. Чиновницький апарат у відносинах з центральною імперською владою і місцевим населенням.
Французько-російська війна 1812 р. та плани Наполеона щодо Східної Європи. Українські ополченські полки в російській армії та мешканці України на боці Наполеона І в легіоні Яна Домбровського.
Соціальні та економічні зміни: криза кріпосницької системи, розмивання станових перегородок. Шляхетсько-дворянська верства. Життя сільської громади. Міщани: ремісники, торговці, підприємці. Початок індустріальної революції. Нова модель соціально- економічного розвитку Півдня України. Порто-франко Одеси.
Початок українського національного руху («національне відродження»): шляхетський етап. Асимілятори і традиціоналісти. Новгород-Сіверський гурток автономістів. Харківський осередок українського руху. Формування сучасної національної ідентичності.
Кирило-Мефодіївське братство та ідея всеслов’янської республіки- федерації.
Мефодіївського братства під кутом зору відображення в них минулого/майбутнього України або/і з позиції формування прав і свобод людини.
Нації та націоналізм у сприйнятті людей ХІХ століття. Політичне та етнічне розуміння нації. Соціальні та політичні рухи. Польське повстання 1830–1831 рр. і його наслідки для України. «Українське питання» в баченні російської влади й громадськості. Імперська «теорія офіційної народності» («православ’я – самодержавство – народність»). Ліквідація Греко- католицької церкви в Російській імперії. |
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
Мефодіївського братства під кутом зору відображення в них минулого/майбутнього України або/і з позиції формування прав і свобод людини.
контексті розвитку українського національного руху. |
|
|
|
Міжпредметні зв’язки: — 9 клас. Українська література. Розділ: Українська література доби Ренесансу і доби Бароко. Тема: «Історія русів» (учень/учениця розуміє значення «Історії русів» для української культури цього часу); — 9 клас. Українська література. Розділ: Нова українська література. Тема: Нова українська література. Іван Котляревський. «Енеїда» (скорочено), «Наталка Полтавка» (Учень/учениця розуміє роль спадщини нової української літератури для національного самоусвідомлення); — 9 клас. Українська література. Розділ: Література українського романтизму (Учень розуміє зв'язок між ідеями Просвітництва, романтизмом та діяльність осередків національного відродження в Наддніпрянській Україні). |
|
|
|
Узагальнення |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Розділ 2. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ АВСТРІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ наприкінці
ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Знати:
хронологічні межі «Весни народів». Розуміти:
«освічений абсолютизм»;
українському русі Галичини;
Уміти:
економічний стан українських регіонів у складі монархії Габсбурґів, реформи періоду «освіченого абсолютизму» та їхній вплив на українське населення;
«Руської трійці», досягнення революції 1848– 1849 рр., роль греко-католицького духівництва в житті західноукраїнського суспільства, особливості українського руху в Закарпатті та Буковині;
Олександра Духновича. |
Адміністративно- територіальний устрій українських регіонів у складі Австрійської імперії. Соціальний та етнічний склад населення. Організація імперської влади. Реформи Марії Терезії та Йосифа ІІ. «Освічений абсолютизм».
Початки українського національного руху в Австрійській імперії. Закарпатські «будителі». Товариство галицьких греко- католицьких священників. Національна діяльність Греко- католицької церкви. Гурток «Руська трійця». Дискусія про абетку (кирилиця чи латиниця) в Галичині.
«Весна народів» та суголосні їй події в Галичині, Буковині й Закарпатті в 1848–1849 рр. Скасування панщини. Перша політична організація українців – Головна Руська рада та її національна програма. Газета «Зоря Галицька». Українці в австрійському парламенті.
революційних подій 1848 р., поборника прав людини. |
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
проаналізувати його зміст під кутом зору ідейного та емоційного наповнення, важливого для розвитку національного руху.
революційних подій 1848 р., поборника прав людини. |
|
|
|
Міжпредметні зв’язки: — 9 клас. Українська література. Розділ: Література українського романтизму. Тема: Осередки романтичного руху в Західній Україні («Руська трійця») (Учень/учениця усвідомлює, що романтик – духовно багата, творча людина. Виховання шанобливого ставлення до засад народної моралі й етики: працелюбності, щирості, любові й поваги до батьків. Краса вірності в коханні). |
|
|
|
Узагальнення Тематичний контроль |
|
|
Розділ 3. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА УКРАЇНИ кінця ХVІІІ – першої
половини ХІХ ст.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Знати:
«Енеїди» Івана Котляревського, «Кобзаря» Тараса Шевченка. Розуміти:
державності;
політики Російської та Австрійської імперій;
модернізаційними процесами та змінами в житті й побуті людини;
Уміти:
української літератури та сучасної літературної мови;
суперечливі наслідки модернізаційних процесів для розвитку національної освіти і культури;
впливом художніх принципів класицизму і романтизму;
Каразіна, Григорія Квітки-Основ’яненка, Івана Котляревського, Пантелеймона Куліша, Михайла Максимовича, Михайла Остроградського, Тараса Шевченка. |
Повсякденне життя сільського і міського населення. Сільська та міська забудова (приватний і громадський простори). Житло і побут дворянина (шляхтича), купця, міщанина, селянина. Одяг. Публічна і приватна гігієна. Емансипація селянства. Становище жінки.
Умови розвитку освіти й культури в Україні. Імперська політика в галузі освіти й наук. Університети в Україні (Львівський, Харківський, Київський): освітнє, наукове, соціальне та політичне призначення. Елітарні навчальні заклади університетського типу: Кременецький ліцей, Рішельєвський ліцей в Одесі, Ніжинська гімназія вищих наук князя Безбородька. Інтелектуальні співтовариства.
Становлення сучасної української літературної мови. «Енеїда» Івана Котляревського – перший твір нової української літератури. Націєтворча роль літературних та історичних праць. Теми та образи української романтичної літератури та історичної белетристики. Тарас Шевченко і його «Кобзар».
Музика, театр, образотворче мистецтво та архітектура у світлі культурно-мистецьких течій класицизму і романтизму та розвитку національного руху. Національно-культурне життя поляків, росіян, євреїв, німців, кримських татар на теренах України. Єврейські «штетли».
|
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
|
|
|
|
Міжпредметні зв’язки: — 9 клас. Українська література. Розділ: Тема жіночої долі у творчості Тараса Шевченка. Тема: «Катерина», «Наймичка», «У нашім раї на землі…» (Учень/учениця шанобливо ставиться до жінки в усіх її іпостасях (жінка-мати, жінка-кохана), усвідомлює, що жінка – уособлення краси на Землі);
Пантелеймон Куліш. «Чорна рада» (Учень/учениця усвідомлює значення ініціативності, наполегливості й працьовитості для досягнення поставленої мети. Прагнення до справедливості, лицарства, щирості, вірності почуттю й обов’язку);
мовленнєвої діяльності. Тема: Текст, його основні ознаки (Учень/учениця створює текст-розповідь про людину, яку вважає взірцем інтелігентності з поясненням, які чесноти цієї особи є найціннішими для суспільства, план сприйнятого на слух науково-навчального тексту). |
|
|
|
Узагальнення |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Розділ 4. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ в другій половині ХІХ ст.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Знати:
панщини в Російські імперії, будівництва залізниці Одеса–Балта, створення Київської громади, Південно-Західного відділу Російського географічного товариства, «Братства (Братерства) тарасівців», ухвалення Валуєвського циркуляру та Емського указу. Розуміти:
«земство», «індустріалізація», «інтелігенція», «урбанізація»;
залізничного будівництва, змінами в соціальній структурі населення;
циркуляру, Емського указу) на розвиток українського руху;
єврейської інтелігенції ідеології сіонізму як основи збереження єврейської національної ідентичності в умовах посилення з боку імперської влади антисемітських настроїв;
Уміти:
розвитку українського руху, значення громадівського руху;
Кониського. |
Україна в контексті міжнародних політичних подій середини ХІХ ст. Східна (Кримська) війна 1853– 1856 рр. як поштовх до реформ у Російській імперії. Українці у Східній (Кримській) війні.
Ліквідація кріпацтва та реформи 1860–1870-х рр.
Модернізація промисловості й сільського господарства. Торгівля. Втягнення підприємств України в імперський ринок. Урбанізація. Будівельна лихоманка. Зміни в транспортному сполученні: пароплавні компанії і розбудова залізничної мережі.
Зміни в соціальній структурі населення. Становлення української інтелігенції. Розширення сфери застосування найманої праці. Формування робітництва. Труднощі адаптації селян до міських умов життя. Українські підприємці. Взаємини між підприємцями і найманими робітниками.
Український національний рух: організаційно-культурницький (інституційний або народницький) етап. Хлопомани і громадівський рух. Київська громада. Південно-Західний відділ Російського географічного товариства.
Молоді громади. «Братство (Братерство) тарасівців». Ідейні основи українського руху: Володимир Антонович і Михайло Драгоманов. Реакція російської громадськості й імперської влади на розвиток українського руху: Валуєвський циркуляр і Емський указ.
Польський, єврейський та кримськотатарський рухи в Україні. Польське повстання 1863–1864 рр. та його наслідки для поляків і українців. Громадсько-політичне та культурне життя єврейського населення: ортодокси та асимілятори. Сіонізм. Кримськотатарське національне відродження.
|
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
«Пам’ятки політичної/правової думки в Україні ХІХ ст.» та ін. |
|
|
|
Узагальнення |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Розділ 5. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ АВСТРО-УГОРЩИНИ в другій поло-
вині ХІХ ст.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Знати:
української радикальної партії, Української національно-демократичної партії. Розуміти:
«народовці/українофіли», «нова ера», «органічна праця», «радикали», «русофіли/москвофіли», «український П’ємонт»;
політичного розвитку українських регіонів у складі Австро-Угорської імперії. Уміти:
імені Шевченка (літературного, а пізніше – наукового);
підросійських і підавстрійських частин української території;
Барвінського, Юліана Бачинського, Юліана Романчука, Юрія Федьковича, Івана Франка. |
Зміни у політичному становищі західноукраїнських регіонів у зв’язку з перетворенням Австрійської імперії на Австро- Угорську, запровадженням конституційно-парламентського устрою та децентралізацією. «Українське питання» в політиці австрійської влади.
Національно-політичні й культурні течії в українському русі Галичини і Буковини: русофіли («москвофіли») і народовці («українофіли»). Гасло «органічної праці». Налагодження контактів Київської громади з галицькими народовцями. Зародження ідеї «соборної України». Радикальний рух у Галичині.
Зростання української політичної активності. Українсько-польське суперництво в Галичині. Українське представництво в Галицькому сеймі та австрійському парламенті у Відні. Народовська політика «нової ери».
Утворення політичних товариств і політичних партій.
Особливості соціально- економічного розвитку західноукраїнських регіонів. Пореформені (після скасування панщини в 1848 р.) зміни у становищі селянства. Нафтова промисловість Дрогобиччини. Кооперативний рух. Трудова еміграція. |
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
|
|
|
|
Узагальнення |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Розділ 6. УКРАЇНА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ ПЕРЕД ВИКЛИКАМИ МОДЕРНІ- ЗАЦІЇ
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ № |
Дата |
Знати:
української партії (РУП), утворення в Російській імперії Державної думи, проведення виборчої реформи в Австро-Угорській імперії (запровадження загального виборчого права). Розуміти:
«монополія», «політизація національного руху», «ксенофобія»;
Уміти:
економічні зміни в Україні на зламі ХІХ– ХХ ст., діяльність політичних партій та інших національних організацій, український національний рух у період російської революції 1905–1907 рр., боротьбу українців за реформу виборчої системи в Австро-Угорщині;
український національний рух у 1907– 1914 рр.;
Левицького, Миколи Міхновського, Кирила Трильовського. Євгена Чикаленка. |
Населення України на початку ХХ ст. Індустріальна модернізація. Міста як осередки великого підприємництва, торгівлі та фінансів. Економічна криза 1900–1903 рр. Розвиток монополій. Регіональна спеціалізація промисловості й сільського господарства. Проведення в Україні столипінської аграрної реформи. Переселенські рухи.
Український національний рух: політичний етап. Радикалізація руху. Автономістська й самостійницька течії в національному русі. Розбудова політичних партій. Утворення національних організацій культурно- освітнього та військово-спортивного спрямування. «Націоналізація» селянства.
– Проаналізувати програмні документи товариства «Просвіта»/«Сокіл»/«Січ» (на вибір учительки/учителя) та укласти уявний план діяльності його міського (сільського, гімназійного) осередку в Галичині на початку ХХ ст.
Консолідація української нації. Українці в російській революції 1905– 1907 рр. Боротьба українців за реформу виборчої системи в Австро- Угорській імперії. Українське представництво в російській Державній Думі та австрійських парламентських установах – Галицькому сеймі і Державній раді.
Український національний рух і його опоненти в умовах пореволюційної (столипінської) реакції 1907–1914 рр. Товариство українських поступовців. Посилення імперського тиску з боку російської влади. Діяльність чорносотенців. Антиєврейські погроми. «Справа Бейліса». Посилення соціальної і політичної напруженості.
|
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
– Проаналізувати програмні документи товариства «Просвіта»/«Сокіл»/«Січ» (на вибір учительки/учителя) та укласти уявний план діяльності його міського (сільського, гімназійного) осередку в Галичині на початку ХХ ст. |
|
|
|
Узагальнення |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Розділ 7. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА УКРАЇНИ в середині ХІХ – на
початку ХХ ст.
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
№ |
Дата |
Знати:
митрополитом Греко-католицької церкви. Розуміти:
«реалізм», «секуляризація», «український модерн/модернізм»;
культури; доброчинність і меценатство як вияв взаємодії моралі та економіки;
Уміти:
повсякденному житті;
мистецтва, створені під впливом художніх принципів реалізму і модернізму;
Грушевського, Марії Заньковецької, Михайла Коцюбинського, Соломії Крушельницької, Миколи Лисенка, Іллі Мечникова, Івана Пулюя, родини Тобілевичів, Лесі Українки, Богдана і Варвари Ханенків, Андрея Шептицького. |
Повсякдення села та міста. Громада як форма організації сільського населення, відмінність української сільської громади від російської общини. Заняття та умови праці селян і містян. Дозвілля й розваги. Зовнішній вигляд мешканців села і міста. Етнічне й конфесійне розмаїття міського населення.
Урізноманітнення форм і напрямів освіти: гімназійна освіта, поява навчальних закладів технічного профілю, приватні навчальні заклади. Боротьба за створення українського університету у Львові. Розвиток наукових досліджень. Наукові товариства.
Реалізм другої половини ХІХ ст. як світоглядна і культурно-мистецька течія. Український модерн і ранній модернізм (авангардизм) зламу ХІХ– ХХ ст. у літературі, образотворчому мистецтві, архітектурі. Поява будівель громадського призначення: вокзали, криті ринки, театри. Меценатство.
Участь церкви (релігійних організацій) і духівництва у формуванні основ новочасного українського суспільства. Розширення просторів світського життя (секуляризація). Зміни в поглядах на становище жінки. Опіка над здоров’ям і медичні служби.
Зміни у світосприйнятті та відчутті людиною простору. Поява нових видів транспорту (потяги, трамваї, автомобілі), засобів спілкування (телеграф, телефон) та поширення інформації (преса). Облаштування громадського простору (брукування, освітлення вулиць тощо). Нові види мистецтва (фотографія і кінематограф). |
|
|
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
учениць/учнів).
|
|
|
|
Міжпредметні зв’язки: — 9 клас. Українська література. Розділ: Українська поезія другої половини ХІХ ст. Тема: Українська поезія другої половини ХІХ ст. Іван Франко, Леся Українка (Розуміння поезії як сповіді душі, вияву найсокровенніших думок і почуттів людини. Протиставлення поезії та бездуховності); — 9 клас. Мистецтво. Розділ: Мистецтво у культурі сучасності. Тема: Стилі і напрями мистецтва (Учень/учениця розуміє особливості стилів і напрямів мистецтва (імпресіонізм, модернізм), усвідомлює та оцінює роль людини у створенні історичної та культурної спадщини України та світу, оцінює твори видатних діячів мистецтва України та світу, усвідомлює значення загальнолюдських, естетичних та художніх цінностей, транслятором яких є мистецтво). — 9 клас. Географія. Розділ: Наукова діяльність. Освіта. Тема: Роль науки й освіти в суспільстві. Особливості наукової й освітньої діяльності. Найвідоміші наукові центри у світі та Україні (Учень/учениця оцінює роль освіти у формуванні громадянського суспільства в Україні). |
|
|
|
Узагальнення |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|