Тема: УКРАЇНА В ПЕРШІ ПОВОЄННІ РОКИ (1945 — ПОЧАТОК
50-х рр.).
Мета: навчити визначати хронологічну послідовність подій повоєнного облаштування України; показувати на карті новоприєднані території; працювати з історичними документами міжнародних договорів; складати характеристики та політичні портрети видатних українських діячів; а також визначити загальний рівень засвоєння учнями матеріалу теми, оцінити рівень їхніх навчальних досягнень;
розвивати вміння порівнювати різні точки зору щодо оцінок наслідків повоєнної відбудови на Україні; працювати з різними історичними джерелами та програмами пакету Microsoft Office;
виховувати інтерес до історичного минулого своєї Батьківщини та світу загалом.
Тип уроку: узагальнення знань.
Обладнання: комп'ютерна техніка, ілюстративний матеріал, файлова папка «Тематична атестація».
Міжпредметні зв’язки: історія України та інформатика.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Привітання, повідомлення теми і мети уроку, повторення правил техніки безпеки в кабінеті інформатики. Залежно від кількості комп’ютерів в кабінеті учні працюють в групах чи парах.
ІІ. Основна частина уроку.
Завдання 1.
Фронтальне опитування – запитання на хронологію подій по черзі кожній групі учнів методом «Уявний мікрофон».
Завдання 2.
Робота з презентацією.
Відкрийте презентацію PowerPoint «Завдання 2» в папці «Тематична атестація» та зробіть зміни в слайді «Адміністративна карта УРСР в 1945-1953рр». За допомогою меню «Вставка» - «Фігури» - «Основні фігури» виберіть фігуру з цифрою та позначте на карті:
Завдання 3.
Робота з фігурами.
Відкрийте документ Word «Завдання 3», за допомогою меню «Вставка» - «Фігури» стрілками встановіть відповідність між прізвищем українського вченого та галуззю науки, в якій він працював.
Правильна відповідь.
Завдання 4.
Робота з текстом.
Відкрийте документ Word «Завдання 4», прочитайте текст і знайдіть в ньому помилки. Виділіть помилки червоним кольором шрифту, застосувавши підкреслення слів, змініть вид шрифту на Arial.
Наприкінці Другої світової війни сталінське керівництво прийняло рішення про відновлення зовнішнього представництва УРСР. З цією метою у 1943 році було створено Міністерство закордонних справ УРСР. Україна отримала атрибути державності: прапор, герб, гімн. Це дало змогу стати УРСР однією із спів засновниць ООН.
Після визволення території в Україні почався процес відбудови. Четверта п’ятирічка отримала назву «п’ятирічка відбудови». У першу чергу відновлювалися житловий фонд і легка промисловість, які мали забезпечити гідний рівень життя. Джерелами відбудови стали ресурси, що викачувалися з села. Ускладнило процес відбудови те, що СРСР відмовився від допомоги за «планом Маршалла».
Друга світова війна призвела до ослаблення ідеологічного тиску на радянське суспільство. Із цим не могло змиритися сталінське керівництво. У 1948 році розгорнувся ідеологічний наступ на радянське суспільство, який отримав назву «жданівщина». Проявом «жданівщини» у мистецтві стала «лисенківщина». «Жданівщина» на першому етапі в Україні здійснювалась під гаслом боротьби проти «буржуазного націоналізму».
Правильний текст.
Наприкінці Другої світової війни сталінське керівництво прийняло рішення про відновлення зовнішнього представництва УРСР. З цією метою у 1943 році було створено Міністерство закордонних справ УРСР. Україна отримала атрибути державності: прапор, герб, гімн. Це дало змогу стати УРСР однією із спів засновниць ООН.
Після визволення території в Україні почався процес відбудови. Четверта п’ятирічка отримала назву «п’ятирічка відбудови». У першу чергу відновлювалися житловий фонд і легка промисловість, які мали забезпечити гідний рівень життя. Джерелами відбудови стали ресурси, що викачувалися з села. Ускладнило процес відбудови те, що СРСР відмовився від допомоги за «планом Маршалла».
Друга світова війна призвела до ослаблення ідеологічного тиску на радянське суспільство. Із цим не могло змиритися сталінське керівництво. У 1948 році розгорнувся ідеологічний наступ на радянське суспільство, який отримав назву «жданівщина». Проявом «жданівщини» у мистецтві стала «лисенківщина». «Жданівщина» на першому етапі в Україні здійснювалась під гаслом боротьби проти «буржуазного націоналізму».
Завдання 5.
Робота з графічними об’єктами.
Відкрийте папку «Завдання 5. Фото», далі – графічні файли. Скопіюйте та вставте фото в документ Word. Визначіть, які події зображені на фото, та напишіть їх назви відповідно до опису історичної події.
1. 2. 3.
4. 5.
6.
Завдання 6.
Робота з таблицею.
Відкрийте документ Word «Завдання 6», прочитайте події і встановіть їх хронологічну послідовність, поставивши цифри від 1 до 6 у відповідну комірку таблиці.
А) Затвердження нової Державної символіки УРСР
Б) Запуск першого атомного реактора
В) Початок експлуатації газопроводу «Дашава-Київ»
Г) Чехословацько-радянський договір щодо кордонів України
Д) Повоєнна грошова реформа
Е) Початок проведення операції «Вісла»
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
|
|
|
|
|
|
Правильна відповідь.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
6 |
2 |
5 |
1 |
4 |
3 |
Завдання 7.
Тестування за допомогою програми «MyTest» або застосунку «Google Форми»:
Тести можна виконати в програмі «MyTest» або онлайн за відповідним посиланням на «Google Форми».
Якщо програма «My testx» не встановлена на комп’ютері чи відсутнє підключення до мережі Інтернет, це завдання можна виконати за допомогою програми Microsoft Word: учні повинні відкрити документ «Завдання 7. Тест» в папці «Тематична атестація», знайти правильні відповіді і позначити їх зеленим кольором літер.
А) Організація Варшавського договору;
Б) Організація Об’єднаних Націй;
В) Рада економічної взаємодопомоги;
Г) ІІІ (Комуністичний) інтернаціонал.
2. Академію наук Української РСР у 1946-1962 роках очолював видатний біохімік:
А) Л. Делоне;
Б) О. Палладін;
В) О. Богомолець;
Г) С. Корольов.
3. Укажіть прізвище радянського державного і політичного діяча, який був організатором боротьби за відновлення «ідеологічної чистоти» радянського суспільства:
А) Л. Каганович;
Б) А. Мікоян;
В) А. Жданов;
Г) К. Ворошилов.
4. Депортаційну операцію «Вісла» було проведено в:
А) 1945 р.;
Б) 1946 р.;
В) 1947 р.;
Г) 1948 р..
5. У повоєнні роки розпочався процес скорочення:
А) мережі вечірніх шкіл;
Б) шкіл із російською мовою викладання;
В) шкіл з українською мовою викладання;
Г) жодні школи не скорочувалися.
6. Народний комісаріат закордонних справ УРСР з 1944 року очолював:
А) О. Корнійчук;
Б) Д. Мануїльський;
В) Л. Каганович;
Г) М. Хрущов.
7. Роман Шухевич загинув в:
А) 1950 р.;
Б) 1951 р.;
В) 1952 р.;
Г) 1953 р..
8. З метою інтенсифікації праці колгоспників під час відбудови активно запроваджувалися:
А) заходи матеріального заохочення;
Б) примусові та репресивні методи;
В) науково-технічні досягнення;
Г) ніякі методи не запроваджувалися.
9. Ініціатором проведення Львівського Собору, який прийняв рішення про скасування унії 1596 року, був:
А) Й. Сліпий;
Б) Г. Костельник;
В) В. Липківський;
Г) А. Шептицький.
10. Перша повоєнна грошова реформа відбулася в:
А) 1945 р.;
Б) 1946 р.;
В) 1947 р.;
Г) 1948 р..
11. «П’ятирічкою відбудови» вважається:
А) третя;
Б) четверта;
В) п’ята;
Г) шоста.
12. Після загибелі Р. Шухевича УПА очолив:
А) В. Кук;
Б) Т. Боровець (Бульба);
В) С. Бандера;
Г) А. Мельник.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку.
Учитель підводить підсумки роботи учнів на уроці та оцінює їхні усні відповіді.
ІV. Домашнє завдання.