Дата: ___________
Клас: ___________
Європейська революція 1848-1849 років на західноукраїнських землях
Мета: охарактеризувати передумови, причини, форми, характер і наслідки революції 1848-1849 років на західноукраїнських землях; проаналізувати національну програму Головної руської ради, визначити суть українського питання на Слов’янському конгресі у Празі та значення участі українців у виборах до австрійського парламенту; розвивати ключові компетентності: спілкування державною мовою; соціальна та громадянська компетентності; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя; розвивати історичну компетентність (хронологічну, просторову, інформаційну, логічну, аксіологічну); виховувати почуття гордості за минуле на прикладах героїчної історії українського народу.
Очікувані результати. Після цього уроку учні будуть: знати хронологічні межі «Весни народів»; вміти визначити наслідки революції 1848-1849 рр.; розуміти ідейні засади Головної руської ради, поняття «Весна народів».
Обладнання: підручник: Історія України: підручник для 9 класу закладів загальної середньої освіти / Г. М. Хлібовська, О. В. Наумчук, М. Є. Крижановська. – Тернопіль: Астон, 2022 – 240 с.; атлас: «Історія України. 9 клас» (ДНВП «Картографія»).
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Вітання і перевірка відсутніх учнів.
Створення сприятливої психологічної атмосфери уроку та формування позитивного емоційного налаштування на навчання.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
Виконання тестових завдань за посиланням:
Бесіда
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Англійський історик Джон Торквелл про Австрійську імперію.
«Понад чотири століття імперія Габсбургів була найбільшою європейською державою… У цій частині Європи, де національності так перемішані між собою, важко було досягти згоди з приводу того, де повинні прилягати національні кордони або яка національність має вважатися державною більшістю, а яка меншістю. Імператор висловився так: «Нехай із цим розбереться сам диявол». Імперія Габсбургів віддавала перевагу у вирішенні більшості питань, виходячи із наднаціональних інтересів».
На якій проблемі в житті Австрійської імперії загострив увагу автор уривку? Чи могло б це стати загрозою для існування імперії?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
План
1. Прийом «Фішбоун». Один з найбільш ефективних прийомів, який можна використовувати тоді, коли необхідно встановити причинно-наслідкові зв’язки, здійснити обґрунтований вибір, розвинути навички роботи з інформацією, навчити вирішувати проблеми є «діаграма Ішікави» або ж – «Фішбоун» (діаграма «риб’ячої кістки»). Давайте застосуємо цей цікавий та пізнавальний метод, який допоможе нам сьогодні у вивченні теми.
Схема включає в себе чотири основні блоки, представлені у вигляді голови, кісток та хвоста риби. Кожна з них відповідає за конкретні складові:
Важливо! Найважливіші поняття треба розміщувати ближче до голови.
Схему перенесіть у зошит, ви будете з нею працювати протягом усього уроку.
Проблемою нашого заняття є його тема – «Європейська революція 1848-1849 років на західноукраїнських землях». З причинами та фактами ви ознайомитеся протягом уроку і висновки запишете в кінці. Зі схемою будемо працювати протягом цілого уроку, тому не забувайте її заповнювати.
Для визначення причин революції 1848-1849 років
у Австрійській імперії опрацюйте с. 60-61 і запишіть необхідну інформацію у верхні кістки риби.
2. Робота в групах. Перегляньте відео і дайте відповіді на питання.
Група 1.
Коли розпочалася революція в Австрійській імперії?
Хто очолював організацію, яка захищала інтереси українців?
Назвіть політичні й культурно-освітні досягнення революції для українців.
Група 2.
Які організації утворилися у Львові в ході революції?
Якими були основні вимоги українців до австрійського уряду?
Коли відбулося повстання у Львові?
Робота з історичним джерелом (із «Маніфесту Головної Руської Ради», с. 62). Поясніть, що мали на увазі автори Маніфесту, коли закликали українців вставати зі сну, бути народом.
Робота в парах. Опрацюйте рубрику «Життєтека» (с. 62-63) і підготуйте інтерв’ю з Григорієм Яхимовичем.
Не забудьте занести необхідну інформацію до нашої схеми!
3. Робота з текстом підручника. Опрацюйте с. 63 і дайте відповіді на питання:
Скільки українців потрапило до Австрійського парламенту?
Хто очолив повстання селян Буковини?
Чому не підняли повстання закарпатські українці?
Робота в групах. Уявіть себе диктором на телебаченні. Озвучте сюжет про:
Група 1. Повстання у Львові.
Група 2. Повстання на Буковині під проводом Лук’яна Кобилиці.
Завершіть доповнення нашої схеми (внесіть необхідну інформацію до хвоста риби). Продемонструйте класу свої напрацювання.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота з питаннями і завданнями рубрики «Підсумуйте свої знання» (1-4 на с. 64). Спробуйте свої сили в історичній вікторині «Перший мільйон» за посиланням ліворуч.
VІ. Підсумки уроку.
Прийом «Підіб’ємо підсумки»
Кожен учень з місця промовляє
- найбільший мій успіх – це...
- найбільші труднощі я відчув...
- я не вмів, а тепер умію...
- я змінив своє ставлення до...
- на наступному уроці я хочу...
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 10 «Європейська революція 1848-1849 років на західноукраїнських землях».