Конспект уроку з історії України 9 клас «Громадівський рух»

Про матеріал
Мета: охарактеризувати особливості суспільно-політичного та національно-визвольного рухів у Наддніпрянщині в 50-х – 60-х та 70-х – 90-х роках ХІХ ст., порівняти погляди і методи боротьби старих і молодих громад; проаналізувати вплив Валуєвського циркуляра та Емського указу на розвиток українського руху; визначити наслідки Польського повстання 1863-1864 років для України; розвивати ключові компетентності: спілкування державною мовою; соціальна та громадянська компетентності; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя; розвивати історичну компетентність (хронологічну, просторову, інформаційну, логічну, аксіологічну); виховувати на прикладах історії бажання відстоювати національні інтереси та незалежність держави. Очікувані результати. Після цього уроку учні будуть: знати дату створення Київської громади, Південно-Західного відділу Російського географічного товариства, ухвалення Валуєвського циркуляра та Емського указу; вміти характеризувати погляди і діяльність громадівців 1860-1890-х років; обґрунтувати судження про історичне значення діяльності Володимира Антоновича і Михайла Драгоманова; розуміти вплив заборонних актів російської імперської влади (Валуєвського циркуляра, Емського указу) на динаміку розвитку українського руху, поняття «громадівський рух». Обладнання: підручник: Історія України: підручник для 9 класу закладів загальної середньої освіти / Г. М. Хлібовська, О. В. Наумчук, М. Є. Крижановська. – Тернопіль: Астон, 2022 – 240 с.; атлас: «Історія України. 9 клас» (ДНВП «Картографія»). Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Дата: ___________

Клас: ___________

Тема: «Громадівський рух»

Мета: охарактеризувати особливості суспільно-політичного та національно-визвольного рухів у Наддніпрянщині в 50-х – 60-х та 70-х – 90-х роках ХІХ ст., порівняти погляди і методи боротьби старих і молодих громад; проаналізувати вплив Валуєвського циркуляра та Емського указу на розвиток українського руху; визначити наслідки Польського повстання 1863-1864 років для України;  розвивати ключові компетентності: спілкування державною мовою; соціальна та громадянська компетентності; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя; розвивати історичну компетентність (хронологічну, просторову, інформаційну, логічну, аксіологічну); виховувати на прикладах історії бажання відстоювати національні інтереси та незалежність держави.

Очікувані результати. Після цього уроку учні будуть: знати дату створення Київської громади, Південно-Західного відділу Російського географічного товариства, ухвалення Валуєвського циркуляра та Емського указу; вміти характеризувати погляди і діяльність громадівців 1860-1890-х років; обґрунтувати судження про історичне значення діяльності Володимира Антоновича і Михайла Драгоманова; розуміти вплив заборонних актів російської імперської влади (Валуєвського циркуляра, Емського указу) на динаміку розвитку українського руху, поняття «громадівський рух».

Обладнання: підручник: Історія України: підручник для 9 класу закладів загальної середньої освіти / Г. М. Хлібовська, О. В. Наумчук, М. Є. Крижановська. – Тернопіль: Астон, 2022 – 240 с.; атлас: «Історія України. 9 клас» (ДНВП «Картографія»).

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

 Вітання і перевірка відсутніх учнів.

Створення сприятливої психологічної атмосфери уроку та формування позитивного емоційного налаштування на навчання.

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

Виконання тестових завдань за посиланням:

Бесіда

  1. Згадайте коли й хто створив Кирило-Мефодіївське братство?
  2. Як ви розумієте значення поняття «національне відродження»?
  3. Чи пам’ятаєте ви, що в 1830-1831 роках на Правобережжі відбулося польське повстання. Що вам про це відомо?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

C:\Users\ПК\Downloads\rebus (7).png
Розгадайте ребус і визначте ключове слово нашого уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

План

  1. Зародження Громад. Хлопомани.
  2. Польське (Січневе) повстання 1863-1864 років та його результати для України. Валуєвський циркуляр 1863 року.
  3. Діяльність старої і молодої Громад. Емський указ 1876 року.

1. Робота в групах. Прийом «Логічний ланцюжок». Об’єднавшись в групи, опрацюйте текст підручника (с. 117-118) і проаналізуйте діяльність хлопоманів (група 1) і громадівський рух (група 2) за планом: час діяльності→мета→представники→форми і наслідки діяльності.

Робота з історичною картою. Опрацюйте мапу «Суспільно-політичні рухи другої половини ХІХ ст.» (с. 15 в атласі) і назвіть населенні пункти, де діяли громади. Чи можна з цього зробити висновок, що громадівський рух був першою загальноукраїнською течією?

Робота в парах. Опрацюйте рубрику «Життєтека» (с. 118) і візьміть інтерв’ю у Володимира Боніфатійовича Антоновича (роль інтерв’юера й респондента оберіть самостійно).

2. Робота з текстом підручника. Опрацюйте с. 119 і дайте відповіді на питання:

Коли й де відбулося польське повстання?

До яких наслідків призвело польське повстання?

Робота з історичним джерелом. Опрацюйте рубрику «Імперське законодавство. Основне з циркуляра міністра внутрішніх справ Петра Валуєва 1863 року (щодо української мови)» (с. 119-120) і поміркуйте, чому цей документ з’явився саме у 1863 році? До яких наслідків привело втілення в життя цих пунктів?

3. Робота відео. Перегляньте фрагмент і дайте відповіді на питання:

Назвіть учасників старої Громади.

Визначте досягнення громадівців у 70-х рр. ХІХ ст.

Як імперська влада відреагувала на таку активну діяльність громадівців?

Робота з історичним джерелом. Опрацюйте рубрику «Імперське законодавство. Основне з Емського указу 1876 року» (с. 121) і поміркуйте, чому російську владу так лякала українська мова? Як ви гадаєте, завдяки кому ми можемо зараз проводити урок своєю рідною мовою?

Робота з рубрикою «Життєтека» (с. 121-122). За допомогою слів-підказок усно сформулюйте результати діяльності Михайла Драгоманова: доцент, редактор, упорядник, громадський діяч, громадівець.

За допомогою методу «Мікрофон» висловіть думку, чому російська влада переслідувала М. Драгоманова, змусивши його виїхати за межі імперії?

Робота з рубрикою «Жінка в історії» (с. 121). Чи можна Христину Алчевську назвати багатогранною особистістю? (метод «Мікрофон»)

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Робота з питаннями і завданнями рубрики «Підсумуйте свої знання» (1-4 на с. 122). Спробуйте свої сили в історичній вікторині «Перший мільйон» за посиланням ліворуч.

VІ. Підсумки уроку.

Незакінчене речення

Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:

На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим  відкриттям було…

Найбільші труднощі я відчув…

Я зрозумів, що…

Я не знав, а тепер знаю…

На наступних уроках мені хотілося б знову…

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати § 21 «Громадівський рух».

 

 

docx
Додав(-ла)
Вовк Галина
Додано
8 лютого
Переглядів
230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку