ПРИТЧА ПРО ЖОРСТОКІСТЬ В одному з монастирів Шаоліню майстер навчав учня. І якось учень поставив майстру запитання: «Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?». «Щоразу, коли ти завдаватимеш удару своєму ворогу, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо один раз ти не відчуєш болю — знай, жорстокість поглинула тебе». Будьмо толерантними один до одного, до самих себе.
Барготи живуть в країні, яка називається Баргонія. Мешканці Баргонії - прекрасні люди! Діти там майже ніколи не б’ються, а дорослі спокійно працюють. Їдять вони здебільшого рис, але тарілки барготів ніколи не бувають пустими. Погода в Баргонії не змінюється весь рік – там тепло і сонячно, і дме легкий вітерець. Гра «Барготи та рутери» (вплив стереотипу на спілкування):
Рутери живуть в країні, яка називається Рутрією. Її мешканці - дуже погані люди. Діти завжди сваряться, дорослі не працюють, ніколи не миряться і завжди б’ються. Погода в Рутрії завжди холодна, дощова. Якщо уявити, що у вас виник конфлікт із одним із цих казкових героїв, то хто це буде – баргот чи рутер?
«Мудре й добре слово радує, дурне й зле, необдумане й безтактне приносить лихо. Словом можна вбити й пожвавити, ранити й вилікувати, посіяти сумління й безнадійність і одухотворити, розсіяти сумніви і повалити в зневіру, створити посмішки й викликати сльози, породити віру в людину й зародити невір'я, надихнути на працю й привести в заціпеніння сили душі» В.О. Сухомлинський у своїй книзі «Серце віддаю дітям» Висновок:
Особливості особистості: потреба підкоряти, лідерство, імпульсивність. Особливості поведінки: демонстративне. Девіантна поведінка (що відхиляється від прийнятих соціальних і правових норм). Безцільне проведення часу. Вандалізм. Ранні сексуальні контакти. Фізичний статус: фізично сильніше інших. Особливості виховання: спотворені стилі виховання в сім'ї. Типові риси агресора
Жертвами булінгу становляться діти, що мають: – фізичні вади або ті хто не взмозі захищати себе; – особливості поведінки - замкнуті, чутливі, сором'язливі, тривожні діти або діти з імпульсивною поведінкою, не впевнені в собі, нещасні і мають низьку самоповагу; - особливості зовнішності - руде волосся, веснянки, відстовбурчені вуха, криві ноги, особлива форма голови, вага тіла (повнота або худорба) і т.д .;
нерозвинені соціальні навички - не мають близького друга, успішніше спілкуються з дорослими, ніж з однолітками; - страх перед школою, неуспішність у навчанні - негативне ставлення до школи, страх відвідування окремих предметів, що сприймається оточуючими іноді як підвищена тривожність, невпевненість, провокуючи агресію; – відсутність досвіду життя в колективі; - хвороби - епілепсію, тики, заїкання, енурез, енкопрез, порушення мови – дислалия, дисграфія, дислексія, дискалькулия і т. д.
Найголовніша людина на світі – це та, що перед тобою. Полюбіть її, знайдіть позитивні якості в ній. Подаруйте їй увагу та пошану. Шукайте те, що вас зближує, прагніть не суперечити співрозмовнику з будь-якому приводу. Прагніть не відзиватися про людей погано, ні в чому не звинувачуйте співбесідника. Будуйте спілкування на рівних. Бережіть співрозмовника, позбавте його від образ і звинувачень. Уникайте категоричності, особливо в запереченнях. Шукайте можливість погодитися, а не заперечити. Прагніть не до перемоги, а до істини й миру. Ніколи не говоріть іншим того, що було б неприємно вислухати вам самим. Грубі, різкі слова часто повертаються бумерангом і б'ють того, що сам говорить. Спільні закони:
Агресор і жертва – як запобігти? Повідомте адміністрацію навчального закладу, якщо помітили булінг; Доведіть до відома батьків дітей ситуацію з обох сторін конфлікту; Залучіть психологічну службу до розв’язання проблеми; Не ігноруйте прояви агресивної або провокаційної поведінки учнів; Не підтримуйте жодну сторону учасників конфлікту; Аналізуйте причини виникнення булінгу; Не шукайте винного; Допоможіть однокласникам потурбуватися про того, кого ображають;
Говоріть з учасниками конфлікту наодинці. Не вимагайте публічних пояснень чи вибачень; Створіть у класі атмосферу довірливого спілкування, шукайте спільні інтереси, об’єднуйте дітей. Будьте прикладом толерантного й виваженого ставлення до інших. Допоможіть дитині зрозуміти, що вона не наодинці з проблемами. Не залишайте справу, як є, сподіваючись, що ситуація сама зійде нанівець.
Куди звернутися? До: поліції; Центру соціальних служб для сім’ї дітей та молоді; Громадських організацій, які надають допомогу жертвам насильства; Управління сім’ї та молоді міської чи обласної держадміністрації; Соціального педагога, психолога, класного керівника тощо; Близької людини; «гарячих ліній».
Телефони «гарячих» ліній: З попередження домашнього насильства - 0 800 50 03 35; 11 61 23; 386 (Київстар, Водафон) Система надання безплатної правової допомоги: 0 800 21 31 03 Омбудсмен з прав дитини в Україні Микола Миколайович Кулеба: 0 44 255 64 50 Інформаційна, психологічна консультація, правова допомога.