На “Всеукраїнський конкурс авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів “Нові технології у новій школі”
Номінація: профілактична програма
Авторська програма ”Вперед до кращої версії себе”
Автор програми: Мовчан Тетяна Борисівна, практичний психолог Комунального закладу «Харківська гімназія №79 Харківської міської рада»
Харків 2024
Автор програми : Мовчан Тетяна Борисівна, практичний психолог ХГ № 79, вища категорія, звання «Практичний психолог-методист», консультант з питань дитячо-батьківських відносин, член Міжнародної асоціації арт-терапії та самореалізації особистості, стаж роботи 23 роки.
Рецензенти:
Сергій Бєляєв- доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки, психології початкової освіти та освітнього менеджменту Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради.
Ірина Апрєлєва- кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та методики дошкільної освіти Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради.
Профілактична програма для роботи з дітьми та підлітками з використанням авторських метафоричних асоціативних карток «Чотири стихії» на подолання страхів, тривожності та агресивності.
Мета програми: Навчити дітей і підлітків ефективним стратегіям подолання страхів, тривожності та агресивності за допомогою метафоричних карток.
Цільова аудиторія: Діти та підлітки віком від 8 до 17 років.
Тривалість програми: 10 зустрічей по 60-90 хвилин кожна, один раз на тиждень.
Кількість учасників у групі: 10-12 дітей
Структура зустрічей:
Кожна зустріч повинна включати інтерактивні вправи, обговорення, демонстрацію метафоричних карток і надання зворотного зв’язку учасниками. Важливо створити безпечне середовище для вільного самовираження.
ЗМІСТ
Пояснювальна записка………………………………………………………………5
Актуальність проблеми страхів, тривожності та агресивності у дітей та підлітків………………………………………………………………………………7
Обґрунтування вибору метафоричних карток як методу роботи………………7
Мета та завдання програми……………………………………………………….8
Теоретичне обґрунтування………………………………………………………….8
Огляд літератури з питань дитячих страхів, тривожності та агресивності……8
Роль метафор та символів у роботі з дітьми……………………………………..9
Переваги використання метафоричних карток………………………………….9
Структура програми………………………………………………………………..14
Опис етапів програми………………………………………………………………14
Цілі та завдання кожного етапу……………………………………………14
Очікувані результати……………………………………………………….16
Зміст занять. Презентації до занять………………………………………………..17
Детальний опис кожного заняття програми………………………………17
Заняття 1……………………………………………………………………..20
Заняття 2-3………………………………………………………………… 23
Заняття 4-5…………………………………………………………………...29
Заняття 6-7…………………………………………………………………...34
Заняття 8-9……………………………………………………………………40
Заняття 10…………………………………………………………………….45
Методичні рекомендації……………………………………………………………..51
Вимоги до фахівця, який проводить програму…………………………….51
Створення сприятливої атмосфери…………………………………………52
Робота в групі та індивідуально…………………………………………….52
Оцінка ефективності………………………………………………………………….52
Критерії оцінки результатів…………………………………………………..53
Методи збору зворотного зв’язку (опитування, спостереження)…………..53
Аналіз та інтерпретація результатів………………………………………….53
Висновки та перспективи……………………………………………………………..54
Підсумки впровадження програми…………………………………………...54
Обмеження дослідження……………………………………………………...55
Рекомендації для подальшого використання………………………………..55
Список використаної літератури…………………………………………………….57
Додаток 1 Картки з описом ситуацій………………………………………………..58
Додаток 2 Методики, анкети ………………………………………………………..59
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Страхи, тривожність та агресивність є поширеними проблемами, з якими стикаються діти та підлітки на різних етапах свого розвитку. Ці емоційні стани можуть негативно впливати на їхнє самопочуття, поведінку та міжособистісні стосунки. Нездатність ефективно впоратися з цими викликами може призвести до тривалих психологічних наслідків та ускладнень у дорослому житті.
Метафоричні картки є потужним інструментом арт-терапії, який допомагає дітям та підліткам виразити свої внутрішні переживання, розібратися у складних емоціях та знайти конструктивні шляхи подолання проблем. Ця профілактична програма пропонує структурований та водночас творчий підхід до роботи зі страхами, тривожністю та агресивністю у безпечному та підтримуючому середовищі.
Використовуючи метафоричні зображення, діти та підлітки можуть проектувати свої емоції та досвід на картки, розвиваючи емоційну грамотність та навички саморегуляції. Програма передбачає інтерактивні вправи, арт-терапевтичні техніки та групові дискусії, які сприяють самопізнанню, емпатії та формуванню здорових копінг-стратегій.
Мета програми – допомогти дітям та підліткам розвинути стійкість до стресу, навчитися керувати сильними емоціями та створити фундамент для гармонійного емоційного розвитку та здорових міжособистісних стосунків у майбутньому.
Новизна:
Ця профілактична програма пропонує інноваційний підхід до роботи з дітьми та підлітками, поєднуючи метод метафоричних карток з елементами арт-терапії, групової терапії та тренінгу емоційної грамотності. Використання метафоричних зображень дозволяє учасникам проектувати свої внутрішні переживання, страхи та агресивні імпульси на картки, створюючи безпечний простір для самовираження та самопізнання.
Актуальність:
Страхи, тривожність та агресивність є поширеними психологічними проблемами серед дітей та підлітків, які можуть негативно впливати на їхній емоційний розвиток, міжособистісні стосунки та загальне благополуччя. Своєчасна профілактична робота з цими викликами має вирішальне значення для запобігання тривалих психологічних наслідків та формування здорових копінг-стратегій.
Завдання:
Профілактична програма «Вперед до кращої версії себе» має на меті забезпечити учасників необхідними інструментами та навичками для гармонійного емоційного розвитку, створюючи фундамент для здорових міжособистісних стосунків та благополуччя в майбутньому.
Актуальність проблеми страхів, тривожності та агресивності у дітей та підлітків
Проблема страхів, тривожності та агресивності у дітей та підлітків є актуальною на сучасному етапі розвитку суспільства. Численні дослідження свідчать про зростання кількості випадків емоційних розладів серед дитячого населення, що може мати негативний вплив на їхній психічний розвиток, соціальну адаптацію та загальне благополуччя, особливо в умовах сьогодення.
Страхи є природною частиною дитячого розвитку, проте їх надмірна вираженість в умовах війни може призводити до уникнення ситуацій, обмеження соціальних контактів та загального зниження якості життя. Тривожність також є поширеною проблемою серед дітей та підлітків, яка може проявлятися у вигляді надмірного хвилювання, напруженості, соматичних симптомів та порушень сну.
Агресивна поведінка у дитячому та підлітковому віці є серйозною проблемою, яка може мати негативні наслідки для самої дитини, її оточення та суспільства в цілому. Агресивність може виникати як реакція на певні життєві події, так і бути проявом емоційних розладів або результатом неправильного виховання та негативного впливу соціального оточення.
Своєчасне виявлення та ефективна корекція страхів, тривожності та агресивності у дітей та підлітків є важливим завданням психологічної служби, оскільки ці проблеми можуть перешкоджати нормальному розвитку особистості та призводити до серйозних психологічних розладів у майбутньому. Тому розробка профілактичних програм, спрямованих на подолання зазначених проблем, є актуальним та необхідним кроком у галузі психологічної допомоги дітям та підліткам.
Обґрунтування вибору метафоричних карток як методу роботи
Використання метафоричних карток як методу роботи у програмі для подолання страхів, тривожності та агресивності у дітей та підлітків обґрунтовується низкою переваг цього підходу:
Таким чином, використання метафоричних карток як методу роботи у програмі має низку переваг, оскільки відповідає особливостям дитячого сприйняття, створює безпечне середовище для самовираження, стимулює творчість та уяву, а також дозволяє гнучко підходити до вирішення різноманітних проблем.
Мета та завдання програми
Реалізація мети та завдань програми відбувається через серію інтерактивних занять з використанням авторських метафоричних карток «Чотири стихії», спрямованих на розвиток емоційної грамотності, навичок саморегуляції та формування конструктивних стратегій подолання негативних емоційних станів у дітей та підлітків.
Огляд літератури з питань дитячих страхів, тривожності та агресивності
Основні напрямки досліджень та ключові висновки:
Роль метафор та символів у роботі з дітьми
Метафори та символи відіграють важливу роль у роботі з дітьми, особливо в психологічній та педагогічній практиці. Ось ключові аспекти їх використання:
-метафори допомагають пояснювати складні концепції простою мовою;
- символи можуть передавати ідеї без слів, що особливо корисно для дітей з обмеженими вербальними навичками.
-в арт-терапії символи допомагають дітям виражати емоції, які важко вербалізувати;
-метафоричні історії можуть допомогти дітям зрозуміти та подолати свої проблеми.
-використання метафор стимулює творче мислення та уяву дітей;
-символічна гра сприяє когнітивному та соціальному розвитку.
-метафори можуть допомогти дітям переосмислити свої страхи у менш загрозливому контексті.
-символи та метафори часто мають культурне коріння, допомагаючи дітям зрозуміти свою культурну спадщину.
-метафори можуть спростити складні академічні концепції.
-символи широко використовуються в ранньому навчанні читання та математики.
-метафори допомагають дітям краще розуміти та виражати свої емоції.
Переваги використання метафоричних карток
Метафоричні картки мають низку переваг у роботі з дітьми та підлітками:
Колода «Чотири стихії» - це набір метафоричних асоціативних карток, призначених для роботи психологами різних шкіл в індивідуальній, груповій та сімейній роботі, з різними аудиторіями незалежно від рівня освіти, релігійних поглядів та національності.
Також дана колода може бути використана при проведенні тренінгів, майстер-класів як інструмент психодіагностики, корекції, коучінгу.
Мета інструменту: використовуючи образи метафоричних зображень активізувати асоціативну уяву клієнта, дозволити знайти рішення своєї проблеми на символічному рівні.
Завдання, які вирішує робота з колодою МАК «Чотири стихії»:
Історія створення колоди.
Колода була створена мною під час війни у прифронтовому місті Харкові. Адже саме тут я перебувала з перших днів війни і не покидала місто. Завдяки курсам Олени Володимирівни Тараріної, навіть під звуки тривоги розумієш, як важливо жити життя щодня: будувати плани та творити, ділитися своїм досвідом та бути корисною іншим людям. Бути! Не просто маленькою пісчинкою, а маленьким світлячком, який разом з іншими такими ж світлячками допоможе висвітлити шлях людям, що заблукали у темряві.
МАК «Чотири стихії» можна застосовувати у роботі з такими темами:
1. Особистісні та вікові кризи.
2. Робота з внутрішньою дитиною.
3. Зупинка та стагнація на певних етапах розвитку.
4. Дитячо-батьківські відносини, стосунки з батьками.
5. Статеве дозрівання та психо-сексуальний розвиток.
6. Сепарація від батьків.
7. Пошук партнера та заміжжя.
8. Жіночність /мужність.
9. Вагітність, народження дітей, материнство.
10. Сімейні стосунки.
11. Стратегії поведінки у побудові взаємовідносин із протилежною статтю та сімейних відносин.
12. Неприйняття образу «Я» («Я»- реальне, «Я»-ідеальне).
13. Низька самооцінка, невпевненість у собі та своїх можливостях.
14. Діагностика та побудова особистісних кордонів.
15. Внутрішньоособистісний конфлікт.
16. Самоцінність, самосприйняття, самоповага, самоцікавість.
17. Образа та почуття провини.
18. Тривоги, сумніви, страхи.
19. Аутоагресія та суїцидальні думки.
20. Внутрішні та зовнішні ресурси.
21. Моральне та фізичне насильство.
22. Залежність та співзалежність.
23. Психологічні травми та негативний досвід минулого.
24. Розуміння своїх думок, почуттів, мотивів поведінки; виявлення сенсу вчинків.
25. Захисні механізми особистості.
26. Система життєвих цінностей, світогляд.
27. Зона зростання та зона комфорту.
28. Самовизначення, самоорганізація та прийняття рішень.
29. Постановка цілей-цілепокладання, визначення істинної мети.
30. Переконання та установки щодо себе та навколишнього світу.
31. Психосоматика та питання здоров’я.
32. Зайва або недостатня вага.
33. Неприйняття та негативні почуття щодо своєї зовнішності.
34. Реабілітація військових ЗСУ.
Концепція чотирьох стихій існувала ще з давніх-давен, особливо була відома і популярна з часів античності. Дана колода допоможе розібратися у складних речах та процесах. За допомогою МАК ви побачите новий погляд на відомий інструмент із погляду концепції чотирьох стихій.
Теоретична основа концепції колоди.
Карл Густав Юнг першим побачив зв’язок процесів системи 4 стихій, виділивши архетипічні функції психіки. Дана система символів виявилася особливою методичною системою, яка дає можливість глибоко та цілісно витлумачити людську психіку в контексті її розвитку.
За визначенням Платона, стихії, чи 4 елемента, – те, із чого складаються і потім розпадаються складні тіла (матерія). Іншими словами, стихіями є прості, початкові об’єкти, які, згідно з езотеричними традиціями всіх древніх цивілізацій, лежать в основі і Космосу, і Людини.
Стихія визначає наш темперамент, наші здібності та яке наше призначення у світі. У кожному з нас поєднано кілька стихій, але при цьому домінує якась одна.
Стихія Земля – символ матеріального світу. Така людина творча, вміє робити високоякісні предмети. Наявність у людини ґрунту під ногами. Наділений терпінням та витривалістю. Він має мало часу на духовне пізнання світу.
Стихія Повітря-відносини. Людина відкрита і постійно спілкується. Вона наповнює все довкола. Велика потреба приносити користь людям та піклуватися про інших. Бере участь у соціально важливих проектах.
Стихія Вогонь-людина досягає бажаного. Виявляється через лідерство та бажання бути героєм. Така людина здатна контролювати свою енергію та накопичувати необхідний її запас. Таку людину цікавлять не лише матеріальні цінності, а бажання стати кращими за інших.
Стихія Вода-така людина вміє помічати зміни та пристосовуватися до них. Здатний реагувати на всілякі виклики. Це символ пошуку призначень. Така людина несе у світ знання та гармонію. Вона здатна надихати та вести за собою.
Структура колоди.
Колода «Чотири стихії» складається з 100 карт, методичного посібника з описом МАК та технік роботи з ними.
Це набір зображень для особистого розвитку, самомотивації та натхнення.
Вікові рамки використання колоди «Чотири стихії»: з 6 років.
Робота з метафорою та візуальними образами в МАК допомагає легко налагодити контакт з клієнтом, оминути ретравматизацію та, завдяки безпечному контексту, отримати доступ до цілісної картини світу і образу «Я» клієнта.
Основні стратегії роботи з метафоричними асоціативними картами:
1. Довільний вибір карти, «робота у відкриту» (коли у клієнта помітне бажання перекласти відповідальність на терапевта; цей варіант роботи менш тривожний для клієнта і сприяє створенню безпечної атмосфери та розслабленню клієнта).
2. Закритий вибір карти, «робота всліпу» (вибір з карт, що лежать на поверхні зображенням донизу; цей варіант містить більше гри, інтриги та фаталістичності).
3. Робота з однією картою (варіанти роботи: із зображенням карти в цілому («Що Ви тут бачите?»); з частиною зображення «Яка частина зображення Вам подобається найбільше?»; з підписом або текстом «Що для Вас означає цей текст?»; макропогляд (аналіз) розширення картинки, як частини великого пазлу; мікропогляд (аналіз) робота з деталями, кольором, минулим).
4. Робота з кількома картами.
5. Робота із зображеннями.
6. Робота зі словами.
П’ять принципів роботи з метафоричними картами:
Принцип 1. Метафоричні карти не є діагностичним інструментом, на основі якого можна робити психологічні заключення. Карти можуть давати інформацію, яка дає змогу терапевту ставити певні гіпотези у роботі з клієнтом.
Принцип 2. Метафоричні карти – це інструмент у роботі психолога для взаємодії з клієнтом, успішність використання якого залежать від навичок та професіоналізму терапевта.
Принцип 3. При роботі з метафоричними картками психолог не підказує та не дає власних інтерпретацій. Важливим є вибір і розуміння самого клієнта. Принцип 4. Для розуміння карти варто орієнтуватися на почуття, асоціації, інтуїцію, а не розум та логіку.
Принцип 5. Не можна робити одних висновків на основі вибору клієнта і оцінювати цей вибір, оскільки кожна картка клієнта – це лише крок до самопізнання та саморозуміння.
Техніки роботи з метафоричними картами: у кожного психолога, відповідно до ситуації та клієнта, розроблений план роботи, стратегії і техніки використання метафоричних асоціативних карт. Основними і часто використовуваними техніками є: – окуляри – клієнту пропонують поглянути на проблему під різними кутами, з різних точок зору; – озвучка – наповнення обраних карт музикою, звуками «Яка музика звучить?», «Які голоси у персонажів?»; – розмальовування – клієнту пропонують уявити, що картка намальована простим олівцем, запропонувавши йому розфарбувати своїми кольорами; – одухотворення – клієнт вибирає картку, яка уособлює його проблему; – зум – разом з клієнтом «наближають» і «віддаляють» зображення карти, що дає можливість побачити ситуацію, як в цілому, так і деталізовано; – режисура – клієнту пропонують організувати виставу, героями якої будуть зображення на карті або картах; – розширення малюнку – вибрана клієнтом карта розміщується посереднині чистого аркуша, а клієнт повинен домалювати все що завгодно, щоб доповнити малюнок.
Цінність використання метафоричних карт полягає в опорі на ресурс клієнта, повне занурення клієнта у візуальний та метафоричний матеріал, фокусування на силі, можливостях та задатках у вирішенні проблем, пошуку ресурсів та нових патернів поведінки.
МАК «Чотири стихії» не рекомендується застосовувати:
Застереження в роботі з МАК «Чотири стихії»:
Опис етапів програми
Цілі та завдання кожного етапу
Структура програми «Вперед до кращої версії себе»:
Цілі:
Завдання:
Очікувані результати:
Цілі:
Завдання:
Очікувані результати:
Цілі:
Завдання:
Очікувані результати:
Цілі:
Завдання:
Очікувані результати:
Цілі:
Завдання:
Очікувані результати:
Цілі:
Завдання:
Очікувані результати:
Очікувані результати від усієї програми в цілому:
1)Покращення здатності розпізнавати та називати різні емоції
2)Глибше розуміння власних емоційних станів та їх впливу на поведінку
1)Розвиток навичок керування своїми емоціями, особливо страхом, тривожністю та агресією
2)Здатність застосовувати техніки релаксації та заспокоєння в стресових ситуаціях
1)Покращення комунікативних навичок
2)Здатність конструктивно вирішувати конфлікти
1)Підвищення рівня самооцінки
2)Формування більш позитивного та реалістичного образу себе
1)Освоєння нового інструменту для самовираження та саморефлексії
2)Розвиток креативного та образного мислення
1)Досвід позитивної групової взаємодії
2)Розвиток емпатії та навичок активного слухання
1)Зниження рівня тривожності
2)Підвищення здатності справлятися зі стресовими ситуаціями
1)Краще розуміння своїх сильних сторін та областей для розвитку
2)Підвищення рівня самоаналізу
1)Здатність застосовувати отримані знання та навички в повсякденному житті
1)Формування основи для подальшого емоційного та особистісного розвитку
2)Потенційне покращення академічної успішності та соціальної адаптації
Ці результати можуть варіюватися залежно від індивідуальних особливостей учасників та динаміки групи.
Нижче подано загальний зміст занять, який можна адаптувати відповідно до потреб конкретної групи.
Заняття 2-3: Розуміння емоцій
Заняття 4-5: Керування емоціями
Заняття 6-7: Вирішення конфліктів
Заняття 8-9: Підвищення самооцінки
Заняття 10: Підсумкова зустріч
Заняття 1
Заняття 2-3
Заняття 4-5
Заняття 6-7
Заняття 8-9
Заняття 10
Презентації до занять
Заняття 1: Вступ і знайомство
Обладнання: колода МАК «Чотири стихії», фліпчарт, ватман (аркуш формату А1), маркер.
Вступ (15 хвилин):
Цей вступ має на меті створити довірливу атмосферу, чітко окреслити цілі програми та зацікавити учасників до подальшої роботи.
Цей процес допомагає створити відчуття спільної відповідальності та встановити чіткі очікування щодо поведінки в групі.
Ця вправа допомагає учасникам краще познайомитися один з одним, створює атмосферу довіри та відкритості, а також вводить елемент метафоричного мислення, який буде корисним протягом усієї програми.
4. Гра «Емоційне коло» (15 хвилин):
1) Підготовка (2-3 хвилини):
2) Проведення гри (10-12 хвилин):
3) Короткий аналіз (2-3 хвилини):
5.Завершення та рефлексія (10 хвилин):
1) Загальне враження (3-4 хвилини):
2) Рефлексія за структурою (4-5 хвилин):
3) Завершальне слово (2-3 хвилини):
4) Ритуал завершення:
Такий формат завершення дозволяє учасникам усвідомити свій досвід, поділитися враженнями та налаштуватися на подальшу роботу в програмі.
Заняття 2-3: Розуміння емоцій
Обладнання: колода МАК «Чотири стихії»
1)Підготовка (3-5 хвилин):
2)Вибір карток (5-7 хвилин):
3)Індивідуальна робота (5-7 хвилин):
4)Групове обговорення (10-12 хвилин):
а) Показати картку і назвати емоцію.
б) Коротко описати ситуацію, коли виникала ця емоція.
в) Пояснити, як ця емоція проявляється фізично (в тілі, міміці).
5)Аналіз та рефлексія (5-7 хвилин):
6)Завершення вправи (2-3 хвилини):
Ця вправа допомагає учасникам розширити свій емоційний словник, краще усвідомлювати власні емоції та розуміти їх роль у житті. Вона також створює основу для подальшої роботи з емоційною регуляцією.
Визначення емоцій: Емоції - це складні психофізіологічні стани, які виникають у відповідь на значущі для людини подразники. Вони включають суб’єктивні переживання, фізіологічні реакції та поведінкові прояви.
Важливість розуміння базових емоцій:
Теорія базових емоцій Пола Екмана (3 хв)
Пол Екман, американський психолог, визначив 6 базових емоцій:
Ці емоції вважаються універсальними, тобто вони проявляються і розпізнаються однаково у різних культурах по всьому світу. Екман довів це, проводячи дослідження серед ізольованих племен, які не мали контакту з зовнішнім світом.
Детальний огляд кожної базової емоції (6 хв)
Радість:
Сум:
Гнів:
Страх:
Відраза:
Здивування:
Розпізнавання емоцій (2 хв)
Вербальні ознаки:
Невербальні ознаки:
Важливість емоційного інтелекту:
Висновок (2 хв)
Підсумок ключових моментів:
Практичне застосування знань про базові емоції:
1)Підготовка (5 хв):
2)Вибір карток (10 хв):
3)Індивідуальна рефлексія (5 хв):
4)Групове обговорення (15 хв):
5)Підсумок та рефлексія (5 хв):
Приклади питань для обговорення:
1)Страх:
2)Тривога:
3)Агресія:
Ця вправа допоможе учасникам візуалізувати та краще зрозуміти природу страху, тривоги та агресії, а також дасть можливість обговорити ці емоції в безпечному середовищі.
1)Вступ (2 хв):
2)Розминка (3 хв):
3)Основна частина дискусії (15 хв):
Запропонуйте наступні питання для обговорення:
а) Які емоції найчастіше виникають у вашому повсякденному житті?
б) Згадайте ситуацію, коли емоції допомогли вам.
в) Чи були у вас випадки, коли емоції заважали?
г) Як ви зазвичай справляєтесь з сильними емоціями?
д) Як, на вашу думку, змінилося ваше ставлення до емоцій з часом?
4)Підведення підсумків (3 хв):
5)Завершальна рефлексія (2 хв):
Поради для психолога:
Ця дискусія допоможе учасникам краще усвідомити роль емоцій у їхньому житті, обмінятися досвідом та стратегіями управління емоціями, а також сприятиме розвитку.
1)Рефлексія учасників (3 хв):
2)Представлення домашнього завдання (3 хв):
Поясніть завдання: «Емоційний щоденник на тиждень»
3)Відповіді на запитання (1 хв):
4)Завершальне слово (1 хв):
Поради:
Таке завершення допоможе закріпити отримані знання, а домашнє завдання сприятиме розвитку навичок емоційної усвідомленості та саморегуляції у повсякденному житті.
Заняття 4-5: Керування емоціями
Обладнання: колода МАК «Чотири стихії»; світлофор емоцій; картки з описом ситуацій.
1)Підготовка (2 хв):
2)Вступ та інструкції (3 хв):
3)Вибір карток (3 хв):
4)Індивідуальна рефлексія (2 хв):
5)Групове обговорення (8 хв):
6)Підсумок та рефлексія (2 хв):
Додаткові ідеї:
Поради для психолога:
Ця вправа допоможе учасникам краще усвідомити свій емоційний стан, висловити його через метафору, а також розвинути емпатію, слухаючи інших.
1)Вступ (3 хв):
2)Пояснення техніки «Світлофор емоцій» (7 хв): опишіть значення кожного кольору:
а) Червоний: Стоп
б) Жовтий: Подумай
в) Зелений: Дій
3)Демонстрація техніки (5 хв):
4)Практика з використанням метафоричних карток (12 хв):
а) Розділіть учасників на пари
б) Кожна пара отримує набір метафоричних карток
в) Один учасник витягує картку і описує емоційну ситуацію, пов’язану з зображенням
г) Інший учасник застосовує техніку «Світлофор емоцій» до цієї ситуації:
д) Потім учасники міняються ролями
5)Групове обговорення (3 хв):
6)Підсумок та рекомендації щодо застосування (3 хв):
Додаткові ідеї:
Поради для психолога:
Ця вправа допоможе учасникам освоїти простий, але ефективний інструмент для керування емоціями, який вони зможуть легко застосовувати у повсякденному житті.
1)Вступ (3 хв):
2)Дихальні вправи (12 хв):
3)а) Пояснення (2 хв):
б) Техніка «4-7-8» (5 хв):
в) Техніка «Квадратне дихання» (5 хв):
4)Прогресивна м’язова релаксація (15 хв):
а) Пояснення техніки (2 хв):
б) Практика (13 хв):
5)Візуалізація з використанням карток «Чотири стихії» (10 хв):
а) Підготовка (1 хв):
б) Проведення візуалізації (9 хв):
6)Завершення та рефлексія (3 хв):
Поради для психолога:
Ці релаксаційні техніки допоможуть учасникам навчитися швидко знімати напругу, керувати стресом та покращувати емоційний стан. Комбінація дихальних вправ, м’язової релаксації та візуалізації дає комплексний підхід до розслаблення тіла і розуму.
1)Вступ та пояснення (5 хв):
2)Підготовка сценаріїв (5 хв):
3)Підготовка до рольової гри (5 хв):
4)Проведення рольових ігор (10 хв):
5)Обговорення та зворотний зв’язок (5 хв):
6)Загальне підведення підсумків (5 хв):
Ця техніка проводиться по принципу «акваріум».
Додаткові ідеї:
Поради для психолога:
Ця рольова гра допоможе учасникам практично застосувати вивчені техніки керування емоціями, розвинути емпатію та комунікативні навички, а також підготуватися до складних емоційних ситуацій у реальному житті.
1)Підсумок основних моментів тренінгу (3 хв):
2)Індивідуальна рефлексія (2 хв):
3)Групове обговорення (3 хв):
4)Заключне слово (2 хв):
5)Завершальний ритуал (опціонально, якщо є час):
Додаткові ідеї:
Поради для психолога:
Така рефлексія допоможе учасникам закріпити отримані знання та навички, а також мотивує їх застосовувати вивчене у реальному житті. Це також дає вам, як психологу, цінний зворотний зв’язок для покращення майбутніх тренінгів.
Заняття 6-7: Вирішення конфліктів
Обладнання: колода МАК «Чотири стихії»; набір карток з описом різних ситуацій
1)Підготовка (2 хв):
2)Вступ та інструкції (3 хв):
3)Вибір карток (3 хв):
4)Індивідуальна рефлексія (5 хв):
5)Групове обговорення (12 хв):
6)Аналіз причин конфліктів (3 хв):
7)Підсумок та рефлексія (2 хв):
Додаткові ідеї:
Поради для психолога:
Ця вправа допоможе учасникам побачити конфлікти з нової перспективи, краще зрозуміти їхню природу та динаміку, а також розвинути креативний підхід до вирішення конфліктних ситуацій.
1)Вступ (2 хв)
2)Основні компоненти ефективної комунікації (5 хв)
а) Активне слухання
б) Чітке вираження думок
в) Невербальна комунікація
г) Емпатія
д) Зворотний зв’язок
3)Бар’єри ефективної комунікації (3 хв)
4)Техніки покращення комунікації (7 хв)
а) «Я-повідомлення»
б) Відкриті запитання
в) Рефлективне слухання
г) Техніка «Сендвіч» для надання зворотного зв’язку
5)Комунікація в конфліктних ситуаціях (2 хв)
6)Висновок та практичні поради (1 хв)
Додаткові елементи (якщо час дозволяє):
Поради для проведення міні-лекції:
1)Використовуйте візуальні (слайди, фліпчарт) для ключових пунктів.
2)Заохочуйте короткі запитання від учасників.
3)Наводьте приклади з життя.
4)Пов’язуйте матеріал з попередніми вправами та дискусіями тренінгу.
5)Говоріть чітко та з ентузіазмом, підтримуючи зоровий контакт з аудиторією.
Ця міні-лекція надасть учасникам базове розуміння принципів ефективної комунікації та практичні інструменти для її покращення. Вона також створить теоретичну основу для подальших практичних вправ з комунікації.
1)Вступ та пояснення (5 хв):
2)Демонстрація (3 хв):
3)Підготовка (2 хв):
4)Практика формулювання «Я-повідомлень» (20 хв):
5)Групове обговорення (7 хв):
6)Рефлексія та підсумки (3 хв):
Приклади ситуацій для карток:
Поради для психолога:
Додаткові ідеї:
Ця вправа допоможе учасникам практично засвоїти техніку «Я-повідомлень», яка є важливим інструментом ефективної комунікації, особливо в складних або конфліктних ситуаціях.
1)Підготовка (3 хв):
2)Вступ та інструкції (4 хв):
3)Створення сценаріїв (8 хв):
4)Рольові ігри (10 хв):
5)Обговорення та зворотний зв’язок (5 хв):
Додаткові ідеї:
Поради для психолога:
Ця рольова гра допоможе учасникам:
Використання метафоричних карток додає елемент творчості та непередбачуваності, що робить вправу більш захопливою та наближеною до реальних життєвих ситуацій, де конфлікти часто виникають несподівано та мають символічний підтекст.
1)Підсумок заняття (3 хв):
2)Рефлексія учасників (3 хв):
3)Представлення домашнього завдання (3 хв)
Поясніть завдання: «Щоденник комунікації»
4)Відповіді на запитання (1 хв):
Поради:
Додаткові ідеї:
Таке завершення допоможе закріпити отримані знання та навички, а домашнє завдання сприятиме перенесенню вивченого матеріалу в реальне життя учасників. Це також дасть їм можливість самостійно відстежити свій прогрес у розвитку комунікативних навичок.
Заняття 8-9: Підвищення самооцінки
Обладнання: картки МАК «Чотири стихії»; папір формату А4, ручки.
1)Підготовка (2 хв):
2)Вступ та інструкції (3 хв):
3)Вибір карток (3 хв):
4)Індивідуальна рефлексія (7 хв):
5)Робота в парах (8 хв):
6)Групове обговорення (5 хв):
7)Підсумок та рефлексія (2 хв):
Додаткові ідеї:
Поради для психолога:
Ця вправа допоможе учасникам:
Використання метафоричних карток «Чотири стихії» додає глибини та творчості до процесу самопізнання, дозволяючи учасникам побачити свої якості з нової перспективи.
1)Підготовка (2 хв):
2)Вступ та інструкції (3 хв):
3)Написання компліментів (10 хв):
4)Читання та рефлексія (3 хв):
5)Групове обговорення (2 хв):
Поради для психолога:
Додаткові ідеї:
Ця активність допоможе:
Важливо створити атмосферу безпеки та підтримки, де учасники почуватимуться комфортно, даючи та отримуючи компліменти. Ця вправа особливо корисна для завершення тренінгу, оскільки вона залишає учасників з позитивними емоціями та відчуттям взаємної підтримки.
Мета: Візуалізація себе в майбутньому.
Ця вправа спрямована на те, щоб ви уявили себе в майбутньому, використовуючи символіку чотирьох стихій.
Щоб провести цю вправу, ви могли б:
А)Вибрати карту для кожної стихії.
Б)Для кожної карти подумати, як ця стихія може представляти аспект вашого майбутнього Я.
В)Візуалізувати ці аспекти, створюючи цілісний образ вашого майбутнього Я.
- Вогонь:
Подумайте про ваші майбутні цілі, кар’єру, проекти.
-Вода:
-Повітря:
-Земля:
Для проведення вправи:
1)Оберіть карту для кожної стихії.
2)Розгляньте кожну карту і подумайте, як вона відображає аспект вашого майбутнього.
3)Запишіть свої думки та візуалізації для кожної стихії.
4)Об’єднайте ці елементи в цілісний образ вашого майбутнього «Я».
5)Спробуйте уявити себе через 5, 10 або навіть 20 років, інтегруючи всі чотири аспекти.
Ця вправа допоможе вам створити багатогранний образ вашого майбутнього, враховуючи різні аспекти життя.
Мета: Створення особистих афірмацій на основі вибраних карток
1)Виберіть картки:
2)Проаналізуйте кожну картку:
3)Створіть афірмації:
4)Запишіть афірмації:
5)Практикуйте:
Приклади афірмацій на основі стихій:
Пам’ятайте, афірмації повинні бути особистими та значущими для вас. Вони мають відображати ваші цінності, цілі та бажані стани.
Поради щодо створення ефективних афірмацій:
1)Використовуйте теперішній час:
2)Будьте позитивними:
3)Будьте конкретними:
4)Використовуйте емоційно заряджені слова:
5)Зробіть їх короткими:
6)Персоналізуйте:
7)Додайте дію:
8)Будьте реалістичними:
9)Використовуйте метафори:
10)Фокусуйтеся на процесі:
11)Включіть вдячність:
12)Створіть візуальний образ:
Пам'ятайте, ефективність афірмацій зростає з регулярною практикою. Повторюйте їх щодня, особливо вранці та ввечері, коли ваш розум найбільш сприйнятливий. З часом ви можете змінювати та адаптувати свої афірмації відповідно до нових цілей та життєвих обставин.
1)Підведення підсумків (3-4 хвилини):
2)Самоаналіз (3-4 хвилини):
3)Планування подальших дій (2-3 хвилини):
4)Момент вдячності (1 хвилина):
5)Завершальний ритуал (за бажанням, якщо залишився час):
Пам’ятайте, що рефлексія - це індивідуальний процес, і ви можете адаптувати ці кроки відповідно до ваших потреб та відчуттів. Головне - дати собі час осмислити досвід та інтегрувати його у своє життя.
Заняття 10: Підсумкова зустріч
Обладнання: колода МАК «Чотири стихії»; папір формату А4, ручки; великий аркуш паперу (формат А1, ватман) або картону для колажу, клей, ножиці, кольорові маркери, журнали для вирізок.
1)Підготовка (5 хвилин):
2)Вибір карток (10 хвилин):
3)Аналіз вибору (10 хвилин):
4)Рефлексія (5 хвилин):
Приклад інтерпретації стихій у контексті прогресу:
Ця вправа допоможе вам візуалізувати та краще зрозуміти ваш особистий шлях розвитку, використовуючи символіку природних стихій.
Групове обговорення є важливою частиною навчального процесу.
1)Вступ (3-5 хвилин):
2)Індивідуальна рефлексія (5 хвилин):
3)Обмін у парах (5 хвилин):
4)Загальне обговорення (10-12 хвилин):
5)Групова взаємодія (5 хвилин):
6)Підсумки та закриття (3-5 хвилин):
Поради для психолога:
Пам’ятайте, що гнучкість важлива. Будьте готові адаптувати структуру обговорення в залежності від динаміки групи та глибини дискусії.
Техніки фасилітації:
a) «Круглий стіл»:
б) «Мозковий штурм»:
в) «Світове кафе»:
г) «Акваріум»:
Поради щодо ефективного групового обговорення:
a) Встановіть чіткі правила:
б) Використовуйте активне слухання:
в) Керуйте часом:
г) Заохочуйте різноманітність думок:
д) Візуалізуйте ідеї:
е) Керуйте конфліктами:
є) Підводьте проміжні підсумки:
ж) Завершіть на позитивній ноті:
Пам’ятайте, що роль фасилітатора - направляти процес, а не домінувати в ньому. Ваша мета - створити умови, де учасники можуть вільно ділитися думками та вчитися один від одного.
3.Вправа «Лист собі» (20 хвилин)- це потужний інструмент для саморефлексії та встановлення цілей.
Мета: написати лист собі в майбутнє.
1)Інструкції (2 хвилини):
2)Написання листа (12-13 хвилин): Запропонуйте включити в лист:
3)Завершення та рефлексія (3-4 хвилини):
Поради для проведення вправи:
1)Створіть атмосферу:
2)Заохочуйте відвертість:
3)Надайте підказки:
4)Пропозиція зберігання:
5)Необов’язкове обговорення:
Ця вправа допомагає учасникам візуалізувати своє бажане майбутнє, встановити цілі та зміцнити мотивацію для їх досягнення.
4.Створення колективного колажу (30 хвилин)
Заключна групова активність у вигляді створення колективного колажу - це творчий та об’єднуючий спосіб завершити сесію.
1)Підготовка (5 хвилин):
2)Пояснення завдання (3 хвилини):
3)Вибір карток та ідей (5 хвилин):
4)Створення колажу (12 хвилин):
5)Фінальні штрихи (3 хвилини):
6)Презентація та обговорення (7 хвилин):
Поради для психолога:
1)Заохочуйте креативність:
2)Сприяйте включеності:
3)Спостерігайте за груповою динамікою:
4)Фокусуйте на позитиві:
5)Створіть атмосферу:
6)Документуйте процес:
Ця активність допоможе візуалізувати колективний досвід групи, зміцнити зв’язки між учасниками та створити позитивний настрій на завершення сесії.
Завершення програми та фінальна рефлексія - це важливий етап, який допомагає учасникам осмислити весь досвід та підготуватися до застосування отриманих знань у реальному житті.
5.Завершення програми та фінальна рефлексія (20 хвилин)
1)Коротке підведення підсумків (3-4 хвилини):
2)Індивідуальна рефлексія (5 хвилин):
3)Обмін у парах (4 хвилини):
4)Групове обговорення (5 хвилин):
5)Ритуал завершення (3 хвилини):
6)Заключне слово (1-2 хвилини):
Додаткові поради:
1)Створіть позитивну атмосферу:
2)Заохочуйте подальші дії:
3)Зберіть зворотний зв’язок:
4)Запропонуйте підтримку:
5)Візуалізуйте досягнення:
6)Створіть символічний момент:
Цей заключний етап допоможе учасникам інтегрувати отриманий досвід, посилити мотивацію для подальшого розвитку та завершити програму на позитивній, надихаючій ноті.
Методичні рекомендації для проведення програми:
Вимоги до фахівця, який проводить програму:
А)Вища психологічна або педагогічна освіта
Б)Спеціалізація в галузі дитячої психології або психотерапії
В)Досвід роботи з дітьми та підлітками не менше 2 років
А)Глибоке розуміння дитячої психології та особливостей розвитку
Б)Досвід проведення групових занять
В)Вміння працювати з метафоричними картками, наявність сертифікату щодо роботи з МАК.
Г)Навички кризового втручання
А)Емпатія та чуйність
Б)Терпіння та гнучкість
В)Креативність
Г)Стресостійкість
А)Постійне професійне вдосконалення
Б)Участь у супервізіях
В)Дотримання етичних норм психологічної практики
У разі відсутності у психолога авторської колоди метафоричних карт «Чотири стихії» Тетяни Мовчан, можна використовувати будь-яку іншу колоду(и) карток, які є в наявності у спеціаліста.
Створення сприятливої атмосфери:
Робота в групі та індивідуально:
Ці рекомендації допоможуть створити ефективне та безпечне середовище для проведення програми, враховуючи як групову динаміку, так і індивідуальні потреби учасників.
Оцінка ефективності програми:
Критерії оцінки результатів:
1)Використання стандартизованих тестів (наприклад, Шкала тривожності Спілбергера)
2)Самооцінка учасників щодо інтенсивності страхів
1)Оцінка здатності розпізнавати та називати емоції
2)Спостереження за використанням технік саморегуляції
1)Оцінка частоти та інтенсивності агресивних реакцій
2)Зворотній зв’язок від батьків та вчителів
1)Використання шкали самооцінки (наприклад, шкала Розенберга)
2)Якісна оцінка зміни самосприйняття
1)Оцінка навичок вирішення конфліктів
2)Зворотній зв’язок від однолітків
1)Використання шкал психологічного благополуччя
2)Самооцінка загального емоційного стану
Методи збору зворотного зв’язку:
1)Попереднє та підсумкове анкетування учасників
2)Анкети для батьків та вчителів до та після програми
3)Щотижневі короткі опитування учасників
1)Структуроване спостереження за поведінкою під час занять
2)Оцінка невербальних реакцій та взаємодій в групі
1)Короткі інтерв’ю з учасниками на початку та в кінці програми
2)Інтерв’ю з батьками для оцінки змін у поведінці вдома
1)Регулярні групові рефлексії в кінці кожного заняття
2)Підсумкове групове обговорення результатів програми
1)Аналіз малюнків або колажів, створених учасниками
2)Оцінка метафор, використаних для опису свого стану
1)Аналіз відвідуваності занять
2)Оцінка активності участі в групових вправах
Аналіз та інтерпретація результатів:
Цей комплексний підхід до оцінки ефективності дозволить отримати всебічну картину результатів програми та визначити напрямки для її подальшого вдосконалення.
Висновки та підсумки впровадження програми:
Обмеження дослідження:
Рекомендації для подальшого використання:
Ці висновки та рекомендації можуть служити основою для подальшого більш широкого впровадження програми в практику роботи з дітьми та підлітками практичними психологами гімназій та ліцеїв.
Список використаної літератури :
Додаток 1
Картки до заняття 4-5
Конфлікт з другом у школі
|
Сварка з близькою людиною |
Публічний виступ перед критично налаштованою аудиторією
|
Отримання негативного відгуку на важливий проект |
Картки до заняття 6-7
Друг постійно запізнюється на важливі зустрічі
|
Однокласник часто перериває вас під час розмови
|
Член команди не виконав частину свого проекту вчасно |
Вчитель дає вам додаткову роботу в останню хвилину |
Друг забув про вашу домовленість і не прийшов
|
Сусід гучно слухає музику пізно ввечері |
Брат (сестра) не прибирає у своїй кімнаті |
Однокласник взяв почитати книгу й не повернув її |
Додаток 2
Тест Спілбергера-Ханіна належить до методик, за допомогою яких досліджують психологічний феномен тривожності. Цей опитувальник складається з 20 висловлювань, які відносяться до тривожності як стану (стан тривожності, реактивна або ситуативна тривожність) і з 20 висловлювань на визначення тривожності як диспозиції, особливості особистості (властивість тривожності). Що розуміє Спілбергер під обома мірами тривожності видно з наступної цитати: «Стан тривожності характеризується суб’єктивними, свідомо сприйнятими відчуттями загрози і напруги, що супроводжуються або пов’язані з активацією або збудженням автономної нервової системи». Тривожність як риса особи, очевидно, означає мотив або набуту поведінкову диспозицію, яка зобов’язує індивіда до сприйняття широкого кола об’єктивно безпечних обставин, як таких, які несуть загрозу, спонукаючи реагувати на них станами тривоги, інтенсивність яких не відповідає величині реальної небезпеки.
Шкала реактивної і особистісної тривожності Спілбергера - єдина методика, яка дозволяє диференційовано вимірювати тривожність і як властивість особистості, і як стан. У нашій країні використовують тест у модифікації Ю. Л. Ханіна (1976).
Реактивна (ситуативна) тривожність - стан суб’єкта в даний момент часу, який характеризується емоціями, які суб’єктивно переживаються особою: напругою, занепокоєнням, заклопотаністю, нервозністю у цій конкретній ситуації. Цей стан виникає як емоційна реакція на екстремальну або стресову ситуацію і може бути різним за інтенсивністю та динамікою у часі.
Мета роботи : визначити рівень ситуативної тривожності; провести тестування, аналіз результатів, зробити порівняння з нормативами літературних даних.
Устаткування: бланк опитувальника.
Хід роботи :
Таблиця 1
Бланк ситуативної тривожності (Спілбергера-Ханіна)
|
Ситуація |
|
|
|
|
1 |
Я спокійний |
1 |
2 |
3 |
4 |
2 |
Мені нічого не загрожує |
1 |
2 |
3 |
4 |
3 |
Я почуваю себе напружено |
1 |
2 |
3 |
4 |
4 |
Я відчуваю жаль |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Я почуваю себе вільно |
1 |
2 |
3 |
4 |
6 |
Я розчарований |
1 |
2 |
3 |
4 |
7 |
Мене хвилюють можливі невдачі |
1 |
2 |
3 |
4 |
8 |
Я відчуваю себе відпочилим |
1 |
2 |
3 |
4 |
9 |
Я стурбований |
1 |
2 |
3 |
4 |
10 |
Я маю відчуття внутрішнього задоволення |
1 |
2 |
3 |
4 |
11 |
Я впевнений у собі |
1 |
2 |
3 |
4 |
12 |
Я нервую |
1 |
2 |
3 |
4 |
13 |
Я не знаходжу собі місця |
1 |
2 |
3 |
4 |
14 |
Я напружений |
1 |
2 |
3 |
4 |
15 |
Я не відчуваю скованості |
1 |
2 |
3 |
4 |
16 |
Я задоволений |
1 |
2 |
3 |
4 |
17 |
Я заклопотаний |
1 |
2 |
3 |
4 |
18 |
Я надто збуджений і мені не по собі |
1 |
2 |
3 |
4 |
19 |
Мені радісно |
1 |
2 |
3 |
4 |
20 |
Мені приємно |
1 |
2 |
3 |
4 |
де ∑1 – сума закреслених цифр по пунктах 3, 4, 6, 7, 9, 12, 13,14, 17,18; ∑2 – сума закреслених цифр по пунктах 1, 2, 5, 8, 10, 11, 15, 16, 19, 20.
Якщо РТ не перевищує 30, то, особа, яку опитували, не відчуває особливої тривоги, тобто у неї в даний момент виявляється низька тривожність. Якщо сума знаходиться в інтервалі 31-45, то це означає помірну тривожність. При 46 і більше - тривожність висока.
Дуже висока тривожність (> 46) прямо корелює з наявністю невротичного конфлікту, з емоційними і невротичними зривами і з психосоматичними захворюваннями.
Низька тривожність (<12), навпаки, характеризує стан як депресивний, реактивний, з низьким рівнем мотивацій. Але іноді дуже низька тривожність у показниках тесту є результатом активного витіснення особою високої тривоги з метою показати себе в «кращому світлі».
4. Результати записати у зошиті і сформулювати висновок про рівень реактивної тривожності обстеженої особи.
Тест «САН», назва якого складається з перших букв слів «Самопочуття», «Активність», «Настрій», був розроблений співробітниками Московського медичного інституту імені І. М. Сєченова: В. А. Доскіним, Н. А. Лаврентєвою, М. П. Мірошніковим і В. Б. Шарай і уперше опублікований в 1973 році. «САН» використовується для визначення функціонального стану людини і його змін впродовж певних інтервалів часу (наприклад, робочої зміни, етапів навчання і тренажу або різних періодів соціальної або медичної реабілітації). «САН» - це бланк (Табл.2), на якому нанесені 30 пар слів протилежного значення, що відображають різні сторони самопочуття, активності і настрою.
Метод дослідження функціонального стану людини полягає у тому, що опитуваному пропонується поставити оцінку своєму стану (оцінити міру вираженості кожної ознаки). Шкала оцінок представлена сімома градаціями. Між парами слів розташовані цифри 3-2-1-0-1-2-3. Завдання опитуваного полягає у тому, щоб вибрати і відмітити цифру, що найбільш точно відображає його стан у момент обстеження.
Кожну категорію характеризують 10 пар слів. Десятиразове пред’явлення полярних слів - характеристик однієї і тієї ж категорії дозволяє отримати надійніші дані.
Мета роботи: визначити рівень самопочуття, активності і настрою людини; провести тестування, аналіз результатів, зробити порівняння з нормативними даними літератури.
Устаткування: бланк опитувальника.
Хід роботи :
від цифри «0», аналогічо характеризують самопочуття досліджуваного нижче середнього. Таким чином, послідовно розглядається і оцінюється кожен рядок цього опитувальника.
У кожному випадку, відносно кожної пари тверджень обстежуваний здійснює свій вибір відмічаючи необхідне значення шкали «3 2 1 0 1 2 3».
|
7 6 5 4 3 2 1 |
|
ПОЧУВАЮ СЕБЕ СИЛЬНИМ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ПОЧУВАЮ СЕБЕ СЛАБКИМ |
|
1 2 3 4 5 6 7 |
|
ПАСИВНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
АКТИВНИЙ |
Підсумком аналізу результатів дослідження є сума значення балів по окремих шкалах – «самопочуття», «активність», «настрій».
Таблиця 2
Бланк тесту диференціальної самооцінки функціонального стану (САН)
1 |
САМОПОЧУТТЯ ХОРОШЕ |
3 2 1 0 1 2 3 |
САМОПОЧУТТЯ ПОГАНЕ |
2 |
ПОЧУВАЮ СЕБЕ СИЛЬНИМ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ПОЧУВАЮ СЕБЕ СЛАБКИМ |
3 |
ПАСИВНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
АКТИВНИЙ |
4 |
МАЛОРУХОМИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
РУХЛИВИЙ |
5 |
ВЕСЕЛИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
СУМНИЙ |
6 |
ГАРНИЙ НАСТРІЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ПОГАНИЙ НАСТРІЙ |
7 |
ПРАЦЕЗДАТНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
РОЗБИТИЙ |
8 |
ПОВНИЙ СИЛ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ЗНЕСИЛЕНИЙ |
9 |
ПОВІЛЬНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ШВИДКИЙ |
10 |
БЕЗДІЯЛЬНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ДІЯЛЬНИЙ |
11 |
ЩАСЛИВИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
НЕЩАСНИЙ |
12 |
ЖИТТЄРАДІСНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ПОХМУРИЙ |
13 |
НАПРУЖЕНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
РОЗСЛАБЛЕНИЙ |
14 |
ЗДОРОВИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ХВОРИЙ |
15 |
БЕЗУЧАСНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ЗАХОПЛЕНИЙ |
16 |
БАЙДУЖИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
СХВИЛЬОВАНИЙ |
17 |
ЗАХОПЛЕНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
СУМОВИТИЙ |
18 |
РАДІСНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ЗАСМУЧЕНИЙ |
19 |
ВІДПОЧИВШИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ВТОМЛЕНИЙ |
20 |
СВІЖИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ВИСНАЖЕНИЙ |
21 |
СОНЛИВИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ЗБУДЖЕНИЙ |
22 |
БАЖАННЯ ВІДПОЧИТИ |
3 2 1 0 1 2 3 |
БАЖАННЯ ПРАЦЮВАТИ |
23 |
СПОКІЙНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ЗАКЛОПОТАНИЙ |
24 |
ОПТИМІСТИЧНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ПЕСИМІСТИЧНИЙ |
25 |
ВИТРИВАЛИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
ТАКИЙ, ЩО ШВИДКО СТОМЛЮЄТЬСЯ |
26 |
БАДЬОРИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
В’ЯЛИЙ |
27 |
МІРКУВАТИ ВАЖКО |
3 2 1 0 1 2 3 |
МІРКУВАТИ ЛЕГКО |
28 |
РОЗСІЯНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
УВАЖНИЙ |
29 |
ПОВНИЙ НАДІЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
РОЗЧАРОВАНИЙ |
30 |
ЗАДОВОЛЕНИЙ |
3 2 1 0 1 2 3 |
НЕВДОВОЛЕНИЙ |
Робиться розрахунок суми балів згідно ключа до тесту.
Самопочуття сума балів за питання: 1, 2, 7, 8, 13, 14, 19, 20, 25, 26.
Активність сума балів за питання: 3, 4, 9, 10, 15, 16, 21, 22, 27, 28.
Настрій сума балів за питання: 5, 6, 11, 12, 17, 18, 23, 24, 29, 30.
Отримана за кожною шкалою сума знаходиться в межах від 10 до 70 і дозволяє виявити функціональний стан індивіда в даний момент часу за принципом:
< 30 балів - низька оцінка; 30 - 50 балів – середня
> 50 балів - висока оцінка.
(Білопола В. Психолого-педагогічний супровід тривожної дитини/ Практичний психолог: дитячий садок, 2015, №2. – С.15-23)
Мета: визначення загального рівня тривожності дитини.
Інструкція: Позначте ті ситуації, що стосуються поведінки вашої дитини.
Обробка результатів
За кожну відповідь «так» нараховується 1 бал.
Інтерпретація отриманих даних
Висока тривожність – 15-20 балів;
Середня тривожність– 7-14 балів;
Низька тривожність – 1-6 балів.
Прізвище, ім’я дитини___________________________________ Вік ______Дата______
Моя дитина… |
Так |
Ні |
1. Не може довго працювати, не втомлюючись. |
|
|
2. Їй важко зосередитися на чомусь. |
|
|
3. Будь-яке завдання викликає зайве занепокоєння. |
|
|
4. Під час виконання завдань дуже напружена, скута. |
|
|
5. Ніяковіє частіше за інших. |
|
|
6. Часто говорить про можливі неприємності. |
|
|
7. Як правило, червоніє в незнайомій обстановці. |
|
|
8. Скаржиться, що бачить страшні сни. |
|
|
9. Руки зазвичай холодні і вологі. |
|
|
10. Нерідко бувають розлади шлунку. |
|
|
11. Сильно пітніє, коли хвилюється. |
|
|
12. Має поганий апетит. |
|
|
13. Спить неспокійно, засинає важко. |
|
|
14. Полохлива, багато чого викликає у неї страх. |
|
|
15. Зазвичай неспокійна, легко засмучується. |
|
|
16. Часто не може стримати сльози. |
|
|
17. Погано переносе очікування. |
|
|
18. Не любить братися за нову справу. |
|
|
19. Не впевнена в собі, в своїх силах. |
|
|
20. Боїться стикатися з труднощами. |
|
|
Усього |
|
|
1