«Іван Франко — будитель народу: Аналіз поеми «Мойсей» і її значення в контексті національного відродження».

Про матеріал
Цей конспект допоможе вам створити детальний та цікавий урок, присвячений розгляду творчості Івана Франка та аналізу його поеми "Мойсей" у контексті національного відродження, враховуючи десять заповідей Мойсея.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Іван Франко — будитель народу: Аналіз поеми «Мойсей» і її значення в контексті національного відродження»Підготував виладач української мови та літератури Егрешій А. А.

Номер слайду 2

Мета уроку:- поглибити знання учнів про життя та творчість Івана Франка як представника української літературної класики;- розглянути ключові моменти і основні ідеї поеми «Мойсей»;- проаналізувати значення твору в контексті національного відродження;- розглянути біблейський сюжет «Десять заповідей Мойсея» і його вплив на національну свідомість.

Номер слайду 3

Все, що мав у житті, він віддав Для своєї ідеї,І горів, і яснів, і страждав,І трудився для неї! Іван Франко

Номер слайду 4

Іван Франко народився 27 серпня 1856-го року в селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту у Східній Галичині, поблизу Борислава, в родині заможного селянина-коваля Якова Франка. Мати, Марія Кульчицька, походила із зубожілого українського шляхетського роду Кульчицьких.

Номер слайду 5

1875-го року закінчив Дрогобицьку гімназію (нині — Дрогобицький педагогічний університет). Залишившись без батьків, Іван був змушений заробляти собі на життя репетиторством. З свого заробітку виділяє гроші на книжки для особистої бібліотеки. Навчаючись у гімназії, Франко виявив феноменальні здібності: міг майже дослівно повторити товаришам інформацію, яка подавалася вчителями на заняттях..

Номер слайду 6

Інтенсивній самоосвіті гімназиста сприяла зібрана ним бібліотека, в якій нараховувалося близько 500 книжок і українською, й іншими європейськими мовами.

Номер слайду 7

Івана Франка заарештовували тричі. У перший раз він провів у камері з кримінальними злочинцями 11 місяців. А після другого арешту, в 1880 році, ледь не помер з голоду. Тоді за тиждень в готелі він — без єдиної помарки! — Написав повість "На дні" і на останні гроші відіслав її до Львова, після чого три дні жив на три центи, знайдені на березі річки Прут. А коли їх не стало, лежав без пам'яті, без сил. Спас Франко старий служитель готелю. Ув’язнення Франка

Номер слайду 8

Письменник переклав українською твори близько 200 авторів із 14 мов та 37 національних літератур, у т.ч. зразки вавилонської, єгипетської, староіндійської, староарабської словесності, античного письменстваstyle.text. Decoration. Underline

Номер слайду 9

ІСТОРІЯ НАПИСАННЯ ПОЕМИ «МОЙСЕЙ»Подорожуючи Італією, Іван Франко захоплюється картинами Рафаеля, Леонардо да Вінчі, проте найбільше його вразила скульптура Мойсея, створена на початку XVI ст. Мікеланджело Буонарроті (1475–1564), італійським скульптором, художником, архітектором, поетом і інженером. Ще за життя Мікеланджело його твори вважалися найвищими досягненнями мистецтва Відродження.

Номер слайду 10

Задум писати про Мойсея Іван Франко виношував понад 20 років. Дочка Франка Ганна згадує: «Він довго вдивлявся в ту горду постать, у це розумне суворе лице, високе, натхненне чоло під кучерями волосся, що, немов два роги, стриміло вгору. Тато з поїздки привіз альбоми з малюнками визначних малярів і інші пам'ятки, а також образ із статуї Мойсея. Цей образ зараз же повісив у себе в спальні над ліжком».

Номер слайду 11

БІБЛІЙНА ОСНОВА ТВОРУМойсей народився рабом у Єгипті. Один із фараонів наказав убивати кожного новонародженого єврейського хлопчика. Мати Мойсея доручила своє дитя Божій опіці: спочатку переховувала, а потім сплела з очерету невеличкий кошик, поклала туди сина й віднесла до річки Ніл. Знайшла його там дочка фараона, назвала Мойсеєм, що означає «витягнений із води». Якось він був свідком, як наглядач бив раба-єврея. Мойсей убив наглядача, а сам утік з Єгипту. Він одружився і пас стадо овець свого тестя. Сорокарічний Мойсей пас стадо і побачив перед собою кущ, що палав і не згорав. Коли підійшов ближче, почув голос: «Я Бог батька твого… Я справді бачив біду свого народу, що в Єгипті, і почув його зойк перед його гнобителями, бо пізнав я Болі його. А тепер іди ж, я пошлю тебе до фараона, і виведи з Єгипту народ Мій. Я буду з тобою» (Друга Книга Мойсеєва, Книга Вихід 3:12).

Номер слайду 12

БІБЛІЙНА ОСНОВА ТВОРУТільки після 10 кар, які Бог послав на Єгипет, фараон дозволив Мойсеєві вивести євреїв з неволі. Проте невдовзі передумав і переслідував ізраїльтян до Червоного моря. За наказом Божим Мойсей підняв над морем свою палицю і воно розступилося. Ізраїльтяни перейшли через море, а військо фараона поглинула вода. Через три місяці мандрівники прийшли до гори Синай. Тут Бог відкрив Мойсею свій Закон і дав йому 10 заповідей. Сорок років блукав зі своїм народом Мойсей по пустелі, учив і картав за непослух, як батько. Довів євреїв до границі Землі Обітованої, але народ забув, що він покликаний Богом і зневірився. Мойсей піднявся на гору Нево, щоб молитися. Там Бог показав йому землі Палестини, у які увійшов народ та не ввійшов туди їх вождь. У 120 років помер пророк Мойсей на горі Нево.

Номер слайду 13

СЮЖЕТ ПОЕМИЕкспозиція: розлад євреїв з Мойсеєм. У наметі дрімає Ізраїль, а зневірений народ не рветься на простори Обітованої землі. Зав’язка: наростання конфлікту між пророком і народом. Підбурюваний Авіроном і Датаном, народ не бажає іти до мети. Мойсей покидає табір. Розвиток дії: зовнішній конфлікт набуває внутрішнього виміру, втілюється у роздумах Мойсея над драматичною долею народу і сорокарічним шляхом до омріяної землі. Кульмінація: розмова Мойсея з Єговою та смерть вождя. Розв’язка: після смерті Мойсея народ карає псевдовождів, висуває зі свого середовища нового поводиря – Єгошуа.

Номер слайду 14

КОМПОЗИЦІЯ ТВОРУ Пролог поеми звучить як звернення і заповіт українському народу. За змістом - це вступна частина, яка передує основним подіям, а композиційно він завершує твір.І частина (1-11 пісні) Змалювання наростання і загострення конфлікту між народом і пророком аж до повного розривуІІ частина (12-18 пісні) Мойсей, опинившись у вигнанні, оглядає весь свій шлях поводиря, намагаючись з’ясувати, чи правильно він діяв. І хоч він переконаний у своїй правоті, проте виникають сумніви, і віра його хитаєтьсяІІІ частина (19 пісня) Зустріч Мойсея з Єговою, який карає пророка за сумніви і слабкістьІV частина (20 пісня) Смерть Мойсея стала поштовхом, який розбудив народ. Ідеали, за які боровся Мойсей, здійснюються. У нього з'являється новий вождь Єгошуа, а Датана й Авірона змітають зі свого шлях.

Номер слайду 15

Пролог — звернення до українського народуМойсей, сорок літ проблукавши арабською пустелею, наблизився до ПалестиниІзраїльський народ зневірився, не хоче йти далі, до мети — до країни «обіцяної»Мойсей, віддавши все життя задля щастя свого народу, страждає: сьогодні в ізраїльського народу верховодять Авірон і Датан, які закликають побити й обплювати пророка, що кличе в далекі країСтарий Мойсей, який береже Єгови накази, всупереч забороні виходить на камінь і починає промовлятиМойсей розповідає легенду про те, як дерева обирали собі короля і як ним став колючий теренМойсей застерігає ізраїльтян, щоб вони, Богом обрані посли, виконували його заповітСЮЖЕТНИЙ ЛАНЦЮЖОК

Номер слайду 16

Авірон висміює Мойсея, пропонує за його казки призначити пророка «громадською нянькою»Натовп, підбурений Датаном, виганяє Мойсея із табору. Пророк іде в пустелю і чує голос демона Азазеля, який навіює сумніви. Мойсей у роздумах прямує на вершину гори й не стримавшись, піддається спокусі: «Одурив нас Єгова!»Загриміли громи, замиготіли блискавки, але в їхній мові Мойсей не почув голоса Єгови. І тільки після дощу серцем відчув слова Бога, який картав пророка за зневіру, адже ніхто не може знати Божих помислів, крім нього самого. Єгова сказав, що Мойсей, довівши народ до «краю обіцяного», сам у нього не вступитьУ гебрейському таборі тривога. Тільки тепер ізраїльтяни розуміють, кого втратили. І тут молодий «князь конюхів» Єгошуа кричить: «До походу! До зброї!» Цей крик перетворює люд на героїв, він іде, все змітаючи на шляху; Датана повішено. СЮЖЕТНИЙ ЛАНЦЮЖОК

Номер слайду 17

ГЕРОЇ ПОЕМИ МОЙСЕЙ БОГ ЄГОВА ДАТАН І АВІРОН ЄГОШУА АЗАЗЕЛЬ

Номер слайду 18

Перша Заповідь«Я є Господь Бог твій, нехай не буде у тебе інших богів, крім Мене»

Номер слайду 19

Перша Заповідь«Я є Господь Бог твій, нехай не буде у тебе інших богів, крім Мене»Першою заповіддю Господь Бог указує людині на Самого Себе і спонукає нас шанувати Його – єдиного істинного Бога. Ми повинні боятися і любити Бога та довіряти Йому понад усе.

Номер слайду 20

Друга Заповідь«Не роби собі кумира і всякої подоби з того, що на небі вгорі, або на землі внизу, і що у воді під землею: не поклоняйся їм і не служи їм»

Номер слайду 21

Друга Заповідь«Не роби собі кумира і всякої подоби з того, що на небі вгорі, або на землі внизу, і що у воді під землею: не поклоняйся їм і не служи їм»Другою заповіддю Господь Бог забороняє ідолопоклонство, тобто забороняє робити собі для шанування кумирів або ідолів, або шанувати подобу чи зображення того, що ми бачимо на небі (Сонця, Місяця, зірок), і що знаходиться на землі (рослин, тварин, людей), або знаходиться у водах (риб)

Номер слайду 22

Третя  Заповідь«Не згадуй імені Господа Бога твого даремно»

Номер слайду 23

Третя  Заповідь«Не згадуй імені Господа Бога твого даремно»Третьою заповіддю забороняється вимовляти ім’я Боже даремно, коли вимовляється в пустопорожніх розмовах, жартах, іграх, для прокльонів, присягання, брехні чи обману, чи використовувати Його забобонно, aлe звертатись до Божого Імені у кожній турботі, молитися до Нього, прославляти Його та дякувати Йому

Номер слайду 24

Четверта  Заповідь«Пам’ятай день суботній, щоб святити його: шість днів працюй і виконуй у них всю роботу свою, а день сьомий субота для Господа Бога твого»

Номер слайду 25

Четверта  Заповідь«Пам’ятай день суботній, щоб святити його: шість днів працюй і виконуй у них всю роботу свою, а день сьомий субота для Господа Бога твого»Четвертою заповіддю Господь Бог повелів шість днів працювати і робити свої діла, хто до яких покликаний; а сьомий день присвячувати служінню Богу, на святі угодні Йому діла

Номер слайду 26

П’ята  Заповідь«Шануй батька твого і матір твою, і добре тобі буде, і довго житимеш на землі»

Номер слайду 27

П’ята  Заповідь«Шануй батька твого і матір твою, і добре тобі буде, і довго житимеш на землі»П’ятою заповіддю Господь Бог наказує нам шанувати батьків своїх і за це обіцяє довге життя у добробуті. Шанувати батьків означає: любити їх, шанобливо ставитися до них, не ображати їх ні словами, ні вчинками, слухатися їх, допомагати їм у праці, турбуватися про них, коли вони в біді, а особливо, в час хвороби та їхньої страсті, а також молитися за них Богу, як за життя їхнього, так і після смерті.

Номер слайду 28

Шоста  Заповідь«Не вбивай»

Номер слайду 29

Шоста  Заповідь«Не вбивай»Шостою заповіддю Господь Бог забороняє вбивство, тобто позбавлення життя іншої людини і самого себе (самогубство) в будь-який спосіб. Життя – найбільший дар Божий; тому позбавляти себе або відбирати в когось іншого – найжахливіший, найтяжчий і найбільший гріх.

Номер слайду 30

Сьома  Заповідь«Не чини перелюбу»

Номер слайду 31

Сьома  Заповідь«Не чини перелюбу»Сьомою заповіддю Господь Бог забороняє перелюб, тобто порушення подружньої вірності і будь-яку незаконну і нечисту любов. Чоловікові і дружині Бог забороняє порушувати шлюбну вірність і любов. Неодруженим же Бог велить дотримуватися чистоти думок і бажань – бути цнотливим у ділах і в словах, у помислах і бажаннях.

Номер слайду 32

Восьма  Заповідь«Не кради»

Номер слайду 33

Восьма  Заповідь«Не кради»Восьмою заповіддю Господь Бог забороняє крадіжку, тобто привласнення в будь-який спосіб того, що належить іншим.

Номер слайду 34

Дев’ята  Заповідь«Не свідчи неправдиво проти ближнього твого»

Номер слайду 35

Дев’ята  Заповідь«Не свідчи неправдиво проти ближнього твого»Дев’ятою заповіддю Господь Бог забороняє говорити неправду про іншу людину і забороняє взагалі усяку неправду, як приміром: свідчити неправду на суді, робити неправдивий донос, обмовляти, зводити наклепи, лихословити, розпускати плітки.

Номер слайду 36

Десята  Заповідь«Не жадай дому ближнього твого, не жадай жони ближнього твого, ані раба його, ані рабині його, ані вола його, ані осла його, ані всякої худоби його, ані всього, що у ближнього твого»

Номер слайду 37

Десята  Заповідь«Не жадай дому ближнього твого, не жадай жони ближнього твого, ані раба його, ані рабині його, ані вола його, ані осла його, ані всякої худоби його, ані всього, що у ближнього твого»Десятою заповіддю Господь Бог забороняє не тільки робити щось погане іншим, ближнім, які оточують нас, але й забороняє погані бажання і помисли щодо інших. Гріх проти цієї заповіді називається заздрощами. Той хто заздрить, хто в думках жадає чужого, той від поганих думок в жадань легко може перейти і до поганих справ.

Номер слайду 38

Мойсей. Хто він?Лідер Людина. Ватажок. Керівник. Пророк. Учитель. Світоч

Номер слайду 39

Українці століттями блукали пустелею бездержавності. Поет порівнює ізраїльський та український народи, їхню боротьбу за волю.Іван Франко показує роль поводиря в цій боротьбі. Поет використав біблійну історію про Мойсея, проте написав оригінальний твір, розкривши свій задум: «Ся тема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і оспівана на біблійнім оповіданні». Чому звернувся І. Франко до образу Мойсея, до історії про те, як євреї 40 років йшли до своєї держави?

Номер слайду 40

Ідея відбудови єврейської держави мене зацікавила, оскільки є вона начебто рідною сестрою нашої української ідеї відродження української держави.І. Франко

Номер слайду 41

Мойсей у БібліїМойсей у поеміІ. Франко. Задумався про тяжку долю євреїв у сорокарічному віці. Рятуючи іудея, вбив єгиптянина. Переховувався 40 років. Повів народ, своїми молитвами рятував від спраги, голоду й нападників. Доніс до людей 10 Божих заповідей. За свою зневіру покараний тим, що, дійшовши до мети, так і не потрапив до омріяного краю. Вів народ у країну обітовану, зносячи з усіма труднощі шляху. Навчав, доносив Божі заповіді. Зневірений народ вигнав його й побив. Мойсей зневірився, втратив твердість духу. Тому, довівши народ до мети, сам не ступив на землю обіцяну. Полум’яною поезією, невтомною громадською та літературною діяльністю кликав народ до духовного й національного відродження, до волі, освіти, науки, до збереження сили духу. Спільне. Вожді, пророки, поводирі, які вказують народові духовні орієнтири. Проходять через випробування, зневіру. Щасливе майбутнє народу тільки передбачають. Порівняння образів Мойсея біблійного, Мойсея — героя твору та самого автора

Номер слайду 42

Домашнє завдання. Підготувати коротке есе на тему: «Іван Франко та Мойсей: символи національного відродження»

pptx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
30 листопада 2023
Переглядів
2236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку