Іван Франко „Фарбований Лис". Зміст казки, головні і другорядні персонажі. Образ Лиса, риси його характеру

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів зі змістом казки Івана Франка «Фарбований Лис» та її ідейно-художніми особливостями, навчити розрізняти головних персонажів і другорядних, давати власну оцінку вчинкам і поведінці героїв, вміння виокремлювати мову автора і мову персонажів; розвивати навички виразного читання, переказу фрагментів казки, пояснювати особливості літературної казки, виховувати осмислення негативної суті лицемірства, зазнайства і хвалькуватості в житті людини, виховувати чесність, повагу один до одного.
Перегляд файлу

Тема: І. Франко „Фарбований Лис". Зміст казки, головні і другорядні персонажі. Образ Лиса, риси його характеру, 5 клас

Мета: ознайомити учнів зі змістом казки І.Я. Франка «Фарбований  Лис» та її ідейно-художніми особливостями, навчити розрізняти головних персонажів і другорядних, давати власну оцінку вчинкам і поведінці героїв, вміння виокремлювати мову автора і мову персонажів; розвивати навички виразного читання, переказу фрагментів казки, пояснювати особливості літературної казки, виховувати осмислення негативної суті лицемірства, зазнайства і хвалькуватості в житті людини, виховувати чесність, повагу один до одного.

 Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Хід уроку

  1. Організація початку уроку.
  2. Актуалізація та корекція опорних знань, умінь та навичок.
  3. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Слово вчителя.

Сьогодні ми опрацюємо  зміст казки, визначимо головних та другорядних героїв, виразно будемо читати  уривки казки, складемо план до казки, характеристику образу головного героя. Визначимо головну думку твору, доведемо, що казка має повчальний зміст та складемо асоціативний кущ «Лис Микита».

  1. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу

Дійовими особами казки «Фарбований Лис» є звірі. Їх автор наділив  рисами, як лицемірство, брехливість тощо, тобто такими  рисами характеру, які є у людей. За допомогою героїв цієї казки автор висміює людські вади.

Казка Івана Франка «Фарбований Лис» вчить  нас не об­манювати, адже все  таємне рано чи пізно стає явним; не бути надто гордим, адже  через це  можна вскочити в халепу; не довіряти першому враженню, бо часто воно не є правильним;  не вихвалятися і не обіцяти зробити те, чого не в силі зробити.

           Зміст казки. Головні і другорядні персонажі

У казці І. Франка описуються  пригоди головного героя — Лиса Микити. Це звичайний собі  лис, який займається крадіжками усе своє життя. Він дуже хитрий та кмітливий, через це він не потрапляв у небезпеки. Одного разу його ледь не  впіймали, але він урятувався:  Лис сховався у діжці з фарбою. Тільки після цього його хутро стало синього кольору. Звірі  обрали його царем, щодня годували, адже вони його боялися. Під час лісового концерту була викрита справжня сутність Лиса, адже таке фальшиве життя не могло довго тривати Звірі побачили, хто насправді  був царем  увесь час, і розірвали Лиса Микиту на шматки. Отже, брехня завжди буде покарана.

 Умовно казку можна  поділити на три частини:

1. Пригоди Лиса Микити в місті.

2. Його перетворення.

3. Царювання у лісі  й викриття.

План до казки

1) Лис Микита на торговищі.

2) У бочці з фарбою.

3) Переляк у лісі.

4) Микита проголошує себе царем.

5) «Справедливе» царювання Лиса.

6) Свято в лісі.

7) Загибель Лиса.

      Головний герой — Лис,  навколо нього автор створює увесь сюжет казки, детально описує його характер та зовнішність, він бере участь у всіх подіях, що відбуваються. Часто, від імені головного героя автор звертається до читача.

 Другорядні персонажі — це всі інші герої казки, які  взаємодіють із головним героєм; автор розповідає нам про їх роль у житті головного героя або події, які пов’язані із ним:   Вовчик-братик, Пси, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя, Ведмідь, Орли, Яструби та ін.

Аналіз казки:

Тема: зображення пригод Лиса Микити, його нечесного спо­собу життя та отримання гідної кари.

 Ідея: засудження обману, хитрості, та боягузтва.

Головна думка: брехня ні до чого хорошого не приведе, бо все таємне і приховане завжди розкривається

Асоціативний кущ

Лис Микита:

  • хитрий-прехитрий,  - страшенно гордий, - сміливий,  - вигадливий, - спритний злодій,
  • глузував з мисливців, - оминав усі пастки, - остерігався товаришів,
  • ніколи не вертав з полювання з порожніми руками, - полюбляв вихвалятись,
  • вважав, що для нього нема нічого неможливого,   - обманював лісових мешканців,
  • ставився зверхньо до оточуючих тощо.
  1. Узагальнення та систематизація знань.

Чого вчить казка І. Франка Лис Микита»?

                      VI. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

Закінчити речення

Іван Франко у своїй казці висміяв ….

Автор казки  «Фарбований Лис» закликає нас бути …

Головна думка твору «Фарбований Лис» …  

    

     Опрацювавши  казку І.Франка  «Фарбований Лис», ми переконалися, що обман ніколи не закінчується добром. Ця казка  змушує  кожного з нас  поглянути на себе через призму героя твору. Який я?

VII. Повідомлення домашнього завдання

Скласти сенкан про Лиса Микиту. Намалювати ілюстрації до казки.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Антоненко Вікторія
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 жовтня 2021
Переглядів
12845
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку