Українська література (5 клас):
Тема: Характеристика образів повісті-казки Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Особливості мови твору
Мета: продовжити знайомство учнів зі змістом твору; удосконалювати навички виразного читання тексту за ролями, вміння характеристики героїв та їх учинків, пояснити особливості мови твору; розвивати спостережливість, фантазію, творчу уяву, комунікативність; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, працьовитість, наполегливість, співчуття.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок.
Обладнання: тестові завдання, комп’ютер, медіапрезентація, буктрейлер «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
Методи, прийоми і форми роботи: «Інтерв’ю», тестові завдання на комп’ютері, гра «Спіймай помилку», «Уява + фантазія» (метод ейдетики), бесіда, «Чарівна валіза», складання «Діаманти», «Встанови відповідність», «Практикум», «Абетковий суп», буктрейлер.
Очікувані результати:
*учні добре знають зміст казки;
*уміють характеризувати героїв;
*визначають особливості мови персонажів;
*відповідально ставляться до виконання справ.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Посмішка допоможе нам створити у класі ситуацію успіху й упевненості в собі.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
«Я – репортер»
Коментар учителя
З повістю-казкою «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» ви познайомилися вдома, тому спробуйте дати відповіді на тестові запитання за її змістом. У пригоді нам зараз стане наш друг комп’ютер. (Виконання тестів за допомогою комп’ютерного інтерактивного модуля LearningApps.org).
За результатами тестів видно, що ви добре попрацювали над домашнім завданням, знання твору допоможе нам сьогодні у роботі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку
3. «Уява + фантазія» (метод ейдетики)
Діти, подивіться уважно на малюнки. Спробуйте уявити і пофантазувати про що далі йтиме мова.
Дійсно, сьогодні наше завдання – охарактеризувати героїв повісті, проаналізувати особливості мови.
Проблемне питання.
ІV. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу
Пограймо у «Спіймай помилку».
Презентація-вікторина «Чарівна валіза»
Недо-роби! Недо-пиши!
Недо-почни! Недо-лиши!
І недо-їж! І недо-пий!
І в Недоладію
Мерщій!
– Ось ви і в Недоладії. Та не забувайте, що Недочеревик буде пильно дивитися за вами протягом уроку, тому доводьте усі справи до кінця, щоб не залишитися тут назавжди.
Бесіда за змістом казки
Складання діаманти (Недоладько, перший Недорадник)
Недоладько
Веселий, добрий
Допомагає, визволяє, захищає
Розрадник, Добро, Зло, Помста
Руйнує, калічить, страчує
Лихий, безголовий
Перший Недорадник
Наступне завдання «Поєднай».
Рушник Годинник Недоладько Недорадник Косичка Книга |
Заплести Знайти інструкцію Домалювати обличчя Довишавати Намалювати ліве вухо Знайти хвилинну стрілку |
Бесіда
А тепер пропоную відчути себе глядачами у театрі. Інтепретація фрагмента повісті, коли Аля вперше зустрічає Недоладька (двоє учнів ставлять сценку).
– Яке слово часто вживає Недоладько у своєму мовленні? (Компот – це слово-паразит, яке засмічує мовлення героя, вказуючи ще й на недосконалість його мови)
– Якими ознаками відрізняється мова автора від мови героїв?
«Практикум»
– Для успішного виконання наступного завдання потрібно пригадати, які слова називаються образними (відповідь учнів: емоційні, яскраві, що вживаються в переносному значенні тощо). Уявимо себе справжніми науковцями й на практиці проведемо дослідження образності певних виразів повісті-казки. На моніторі завдання, читаємо й працюємо.
Презентація результатів «Практикуму»
V. Узагальнення та систематизація знань учнів
І до-роби! І до-пиши!
І до-почни! І не лиши!
І до-їдай! І до-пивай!
І з Недоладії! ТІКАЙ!
– Чи потрібно доводити розпочаті справи до кінця? Важливо це чи ні?
Буктрейлер
VI. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
Написати листа Галині Малик;
Написати характеристику Алі та Недоладька.