Урок "Характеристика образів повісті-казки Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Особливості мови твору"

Про матеріал
Розробка уроку літератури в 5 класі з використанням завдань для вдосконалення навичок критичного мислення та медіаграмотності
Перегляд файлу

Українська література (5 клас):

Тема: Характеристика образів повісті-казки Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Особливості мови твору

Мета: продовжити знайомство учнів зі змістом твору; удосконалювати навички виразного читання тексту за ролями, вміння характеристики героїв та їх учинків, пояснити особливості мови твору; розвивати спостережливість, фантазію, творчу уяву, комунікативність; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, працьовитість, наполегливість, співчуття.

Тип уроку: урок формування умінь і навичок.

Обладнання: тестові завдання, комп’ютер, медіапрезентація, буктрейлер «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

Методи, прийоми і форми роботи: «Інтерв’ю», тестові завдання на комп’ютері, гра «Спіймай помилку», «Уява + фантазія» (метод ейдетики), бесіда, «Чарівна валіза», складання «Діаманти»,  «Встанови відповідність», «Практикум», «Абетковий суп», буктрейлер.

Очікувані результати:

*учні добре знають зміст казки;

*уміють характеризувати героїв;

*визначають особливості мови персонажів;

*відповідально ставляться до виконання справ.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

  • До нас на урок завітали гості! Давайте привітаємося з ними.
  • А тепер подивіться на смайлик на нашому моніторі й передайте його своїм однокласникам – посміхніться їм.

Посмішка допоможе нам створити у класі ситуацію успіху й упевненості в собі.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

«Я – репортер»

  • Вчитель дає завдання одному з учнів взяти інтерв’ю у однокласників:
  • Який твір називається казкою?
  • Яка казка називається літературною?
  • Які українські літературні казки ви знаєте?
  • Який твір називається повістю?
  • Назвіть ознаки повісті.
  •     Чому «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» називаються повістю-казкою?

Коментар учителя

З повістю-казкою «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» ви познайомилися вдома, тому спробуйте дати відповіді на тестові запитання за її змістом. У пригоді нам зараз стане наш друг комп’ютер. (Виконання тестів за допомогою комп’ютерного інтерактивного модуля  LearningApps.org).

За результатами тестів видно, що ви добре попрацювали над домашнім завданням, знання твору допоможе нам сьогодні у роботі.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку

Картинки по запросу образКартинки по запросу характер3. «Уява + фантазія» (метод ейдетики)

Діти, подивіться уважно на малюнки. Спробуйте уявити і пофантазувати про що далі йтиме мова.

  • Характер, образ, мова.

Дійсно, сьогодні наше завдання – охарактеризувати  героїв повісті, проаналізувати особливості мови.

Проблемне питання.

  •   Чи потрібно доводити розпочаті справи до кінця? Запам’ятайте, що наприкінці уроку потрібно буде відповісти на це питання.
  •   Запишіть у зошити дату й тему уроку: «Характеристика образів повісті-казки. Особливості мови твору».

ІV. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу

  •  Зустрічайте гостя, який завітав до нас. (один з учнів, переодягнений у довгий піджак, у червоному ковпаку, з окулярами та у великих черевиках з червоними шнурівками, рахує з листка, скільки справ недоробили учні класу). Упізнали його? Так, це Недочеревик. Він хоче перенести нас у країну Недоладію, але за умови, що ми виконаємо всі його завдання. Зосередьтеся.

Пограймо у «Спіймай помилку».

  •   Прочитайте цитати з повісті-казки, написані на картках, що лежать у вас на партах, знайдіть та виправте помилкові твердження.
  •   «А треба вам сказати, що Аля тільки на перший погляд була незвичайна дівчинка» (звичайна).
  •   «Ой, тепер я зрозумів! – не відповідаючи на запитання дівчинки, вигукнув Недоладько і ляснув себе по колінах. – Ти, напевно, тільки-що прибула!» (по лобі).
  •   «Нарешті Недоладько зупинився у вузенькому провулку перед вивіскою, на якій було написано: «НЕДОГРАД» («НЕДОТЕЛЬ»).
  •   Обміняйтеся зошитами й зробимо взаємоперевірку. Всі дали правильні відповіді?
  •   Дуже добре! Ще одне завдання виконали.
  •   Але нам для подорожі потрібні валізи.

Презентація-вікторина «Чарівна валіза»

  •   У віртуальних валізах знаходяться речі персонажів твору. Вам потрібно встановити власника валізи.

  •   Ми впоралися з усіма задачами Недочеревика. Тому прокажемо вголос чарівні слова..

Недо-роби! Недо-пиши!

Недо-почни! Недо-лиши!

І недо-їж! І недо-пий!

І в Недоладію

Мерщій!

 – Ось ви і в Недоладії. Та не забувайте, що Недочеревик буде пильно дивитися за вами протягом уроку, тому доводьте усі справи до кінця, щоб не залишитися тут назавжди.

Бесіда за змістом казки

  •   Хто головний герой твору?
  •   Як відбулося перше знайомство з Алею?
  •   Яка риса характеру, про яку ми дізнаємося з перших сторінок повісті, є основною у дівчинки?
  •   Як авторка описує Алю? Знайдіть і зачитайте.
  •   Чим завинила дівчинка, що потрапила до Недоладії?
  •   Чи можна Алю назвати поганою?
  •   Чи можна сказати, що Аля відкладала на завтра те, що можна зробити сьогодні? Як ви ставитеся до цього?
  •   Добре. Але пам’ятаймо, що Недочеревик не пропустить жодної недоробленої справи.
  •   А хто такий перший Недорадник?
  •   Які його риси характеру?
  •   Яка головна його мрія?
  •   Хто є негативним персонажем , а хто – позитивним?

Складання діаманти (Недоладько, перший Недорадник)

Картинки по запросу складання діамантиНедоладько

Веселий, добрий

Допомагає, визволяє, захищає

Розрадник, Добро, Зло, Помста

Руйнує, калічить, страчує

Лихий, безголовий

Перший Недорадник

 

 

Наступне завдання «Поєднай».

  • Пропоную пригадати, що потрібно було завершити у казці.

Рушник

Годинник

Недоладько

Недорадник

Косичка

Книга

Заплести

Знайти інструкцію

Домалювати обличчя

Довишавати

Намалювати ліве вухо

Знайти хвилинну стрілку

  • Чудово! Ще одна справа позаду.

 

Бесіда

  •   Що називається мовою автора? Мовою персонажів?
  •   Яке визначення має розмова двох людей?
  •   Яка мова є основною у нашому творі?

А тепер пропоную відчути себе глядачами у театрі. Інтепретація фрагмента повісті, коли Аля вперше зустрічає Недоладька (двоє учнів ставлять сценку).

– Яке слово часто вживає Недоладько у своєму мовленні? (Компот – це слово-паразит, яке засмічує мовлення героя, вказуючи ще й на недосконалість його мови)

– Якими ознаками відрізняється мова автора від мови героїв?

«Практикум»

– Для успішного виконання наступного завдання потрібно пригадати, які слова називаються образними (відповідь учнів: емоційні, яскраві, що вживаються в переносному значенні тощо). Уявимо себе справжніми науковцями й на практиці проведемо дослідження образності певних виразів повісті-казки. На моніторі завдання, читаємо й працюємо.

 

Презентація результатів «Практикуму»

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

  •   Ось і виконано всі завдання. Сподіваюсь, що Недочеревик поверне нас у реальність. Для цього знову прокажемо заклинання:

І до-роби! І до-пиши!

І до-почни! І не лиши!

І до-їдай! І до-пивай!

І з Недоладії! ТІКАЙ!

  •   З успішним поверненням! Згадайте, яке питання залишилося без відповіді.

– Чи потрібно доводити розпочаті справи до кінця? Важливо це чи ні?

  •   Так, ви маєте рацію, людина повинна свідомо ставитися до виконання того, що розпочала робити. Якщо подивитися в майбутнє дитини, яка не доводить справ до кінця, то побачимо, наприклад, будівельника, що не докладе цеглинки у стіну будівлі й наражатиме на небезпеку жителів, або хірурга, який не дошиє рану і це призведе до погіршення стану пацієнта. Що тоді? Сподіваюся, що ви будете завжди відповідальними і  будете робити свої справи до кінця!

Буктрейлер

  •   Ви створили буктрейлер, який допоможе нам ще раз відтворити у пам’яті прочитане (Буктрейлер – це короткий відеоролик за мотивами книги).

VI. Підсумок уроку

  1. «Абетковий суп» (На будь-яку літеру придумати підсумкове речення до теми уроку).
  2. Оцінювання учнів.

V. Домашнє завдання

Написати листа Галині Малик;

Написати характеристику Алі та Недоладька.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Колесник Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 листопада 2021
Переглядів
2015
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку