Іван Франко. Урок позакласного читання "Лисичка кума"

Про матеріал
Розгорнутий конспект уроку позакласне читання Іван Франко. "Лисичка кума" з використанням інноваційних технологій
Перегляд файлу

 

 

Відкритий урок

з літературного читання в 4 класі

тема:

Літературні казки.

Іван Франко

«Лисичка – кума»

 

Лисичка-кума

 

 

Вчитель початкових класів

Мельниченко І.Ю.

 

 

Мета: Активізувати знання про життя і творчість І.Я Франка; поширити знання дітей про        жанр казки, уточнити поняття «літературна»; продовжити ознайомлювати учнів зі змістом казки «Лисичка –кума»; формувати національну самосвідомість  розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності, допитливість; уяву, вміння працювати в  групі, вміння працювати з текстом, уміння швидко орієнтуватися в його структурі, знаходити в ньому відповіді на запитання  за змістом твору, розширювати читацький кругозір, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати цікавість до усної народної творчості, літературних казок; привчати шанувати та примножувати традиції української культури; викликати бажання і потребу побільше дізнатися про традиції своєї родини, свій родовід , виховувати почуття дружби,  товариськості.

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку,   маски вовка і лисиці,6 капелюхів, завдання.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина 

1. Привітання.

Вчитель: Любі діти, у наш клас

        Завітали люди щирі

         Привітайте в добрий час

         Гостей посмішкою і серцем.

Діти:   Ми вам раді, люди добрі,

 І вітаєм щиро вас.

 То ж запрошуєм ласкаво

 На урок ив четвертий клас

Вчитель: А тепер сідайте, будь ласка.

2. Девіз уроку.

- А девізом нашого уроку будуть такі слова.

Не просто дивитися, а бачити,

Не просто слухати, а чути,

Не просто читати, а розуміти,

Не просто відповідати, а міркувати.

Дуже плідно працювати!

- Молодці. Бачу, що ви готові до уроку. Тож давайте пригадаємо основні критерії успіху учня.

— Щоб наша праця була успішною слід дотримуватись таких правил, пригадаймо їх:

1. Правило піднятої руки.

2. Дружня співпраця у парах, групах.

3. Уважно слухати вчителя і учнів.

4. Активно і творчо працювати.

- Діти, а що ви очікуєте від нашого уроку? (працювати в групах, парах;цікавості, замріяності, чарівності, фантастики,гарних оцінок….)

- Якими ви повинні бути на уроці? (уважними, розумними, кмітливими, організованими,веселими, творчими…)

- Я вам бажаю, щоб ви були розумними, кмітливими, успішними. А для цього вам потрібно сумлінно і наполегливо навчатися, щоб досягти гарних результатів.

 Пам’ятайте хлопчики й дівчатка,

 Щоб знання хороші мати

 Треба дуже багато вам читати

ІІ. Мовленнєва розминка

  • Як завжди за традицією ми розпочинаємо урок з мовної розминки.

- А для чого ми її виконуємо? (щоб гарно читати, розвивати нашу мову, чітко вимовляти слова, збагачувати словниковий запас)

1. Швидко прочитайте слова:

-  Що складаються  з одного  складу;

-  Що складаються  з двох   складів.

Лід, дуб, роса, зима, лоза, рік, газ, каша, тин, місто, іній, Іра, дім, син, кора, зима, віз, весна.

2. Робота із скоромовкою.

-  Сьогодні ми з вами познайомимся з новою скоромовкою, але що таку скоромовка? (Скоромовка – жартівливі вислови, складені із важких для швидкої вимови слів. Їх ще називають швидкомовками, чистомовками і спотикалками)

 Читання скоромовки спочатку повільно, потім швидше, потім в парі.

Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісу Лису

Лис лисички ніс із лісу.

  • А які скоромовки знаєте ви? (відповіді учнів)

ІІІ. Змістова й мотиваційна підготовка учнів до сприймання нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителя.

— Діти, що таке казка? (Це один із видів усної народної творчості. Казка – це цікава вигадана історія про події, яких не буває насправді. Рослини і тварини в ній уміють розмовляти і робити те, що й люди.)

-Які типи казок ви знаєте?(народні,авторські/літературні)

- Чим різняться народні казки від літературних/авторських? (відповіді учнів)

Літературна казка – авторський художній твір, в основі якого лежить захоплива вигадана історія, що об’єднує елементи дійсності і фантастики. Серед літературних казок є казки, що створені на основі фольклору, тобто автори використовують запозичені сюжети і героїв, а є такі, що вигадані письменниками. Відомим дитячим казкарем був І.Франко.

— Іван Франко любив дітей. «Життя,— говорив Франко,— мені мало всміхалося, але діти були тим весняним, сонячним промінням, яке зігрівало моє серце». Саме для дітей письменник написав багато казок.

  • А що ми знаємо про цього автора?

Діти ви знаєте що 2016 рік в Україні за указом президента  рік був присвячений 160 річчю від дня народження  і сторіччю від дня смерті Івана Франка. Тобто в цьому 2019 році, вже було 163 роки від дня народження і 103 роки від дня смерті Івана Франка. Давайте пригадаємо що ми вже знаємо з попереднього  уроку  про цього письменника і яку нову інформацію ви знайшли про нього.

1 учень.

 -  27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту  в  Галичині  в  сім’ї   відомого  на  всю  округу   коваля   народився   рудоволосий, ясноокий  хлопчик. Ясьо ( так звала мати сина) ріс розумною ,роботящою дитиною. З  голосу   матері   він   запам’ятав   багато   народних   пісень.

2 учень.

-Незвичайно здатною дитиною до навчання виявився Йвась. Був обдарованим від природи, мав добру пам’ять, не знав труднощів у навчанні.

Як згадував сам Іван Франко, Шевченка вивчив майже всього напам’ять. Іван Якович був високоосвіченою людиною. Здобувши університетську освіту, письменник їде до Відня, де  одержує ступінь доктора філософії.

3 учень.

- Твори Івана Франка знають не лише в Україні, а і в усьому світі. Він є автором багатьох творів і для дорослих, і для дітей. У письменника було 4 дітей: Андрій, Тарас, Петро і Ганна. Батько їх дуже любив і для них складав казки, які об’єднав у збірку «Коли ще звіри говорили». Іван Франко написав майже 50 поетичних і прозових казок. Помер поет 28 травня 1916 року. Його поховано у Львові.

Звертаю увагу на виставку книг І. Франка.

1. Інтерактивна вправа «Очікування».

Робота із заголовком твору.

  • Відкрийте книги і самостійно прочитайте  назву твору. Чи зрозумілі вам ці слова?

(Кума-хрещена мати стосовно батьків похресника, а також в народі ще звертаються до своїх близьких знайомих, наприклад, кажуть: кумочко, кумасю, кумонько.)

  •                   Коли на людину стають називати кума? (Після хрестин дитини.)
  •                   Хрестини -  церковне таїнство, яке полягає у посвяченні людини в християнську віру і отриманні духовних наставників – хрещених батьків, що впродовж усього життя мають супроводжувати і підтримувати дитину на її духовному шляху.
  •                  Зараз група народознавців розповість нам про обряд хрестин.

2. Розповідь групи « Народознавців» про обряд.

1-й народознавець:

Хрестини в Україні здавна були  справжнім народним традиційним святом. Зазвичай цей обряд прийнято проводити в період з 8-го по 40-ий день життя немовляти, якого збираються хрестити, адже саме в цей час він вступає під захист Господа і очищається від первородного гріха.

Це є першою найбільш вагомою подією у житті немовляти, батьків та родини. Хрестини — родинне свято на честь як народження, так і введення дитини у світ людей і  насамперед, — в родинне коло.. Ось як цей обряд проходить . Вибираючи кумів , батьки радяться між собою і надають перевагу рідним. У куми вибирають звичайно людей з добрими рисами, бо вважається, що вони переходять на дитину. Кумів просить батько дитини, запросини відбуваються особисто. Кумам приносять у дарунок хліб і сіль. Зважають також і на достаток кума, бо його багатство дарує щастя дитині й забезпечує її майбутнє.

2-й народознавець:

Батькам, як правило, заборонено йти до хреста з дитиною. Стати хрещеними батьками — велика відповідальність не лише перед немовлям, а й «перед Богом та людьми». Кажуть старенькі: «Батьки суджені, а кум і кума — люблені». Хрещення відбувається у церкві. День хрещення має особливе значення, оскільки від нього залежить доля дитини, тому у нас для цього дня обирають неділю. Викупану дитину мати сповиває у нові пелюшки й передає кумі: «Віддаю вам народжене, а ви мені принесіть хрещене». Мати, віддаючи дитину до хреста розжовувала зубчик часнику і дмухала на дитину для того, щоб не чіплялись злі сили. Тепер — у дорогу. Першу й найвідповідальнішу. Бо то — дорога до Храму.

3-й народознавець:

Хрещені батьки беруть немовля у батьків і несуть до церкви (підвозять машиною). Ідучи до церкви хрещені батьки не розмовляють між собою. Хрещена мати заздалегідь готує крижму — велику білу пелюшку ,щоб після купелі можна було загорнути в неї немовля. Хрещений батько купує для хрещеника хрестик (зараз це золотий або срібний) та іконку, якою у майбутньому благословляють до шлюбу. У повній тиші в церкві відбувається церковний обряд хрещення. Хлопчика заносять у вівтар , дівчинку підносять до вівтаря. Священик здійснює Таїнство Хрещення, занурюючи немовляти три рази в воду купелі, а потім передає його одному з хресних: хрещеній матері дівчинку, а хлопчика - хрещеному батькові. Чхання дитини під час хрещення вказує на довге життя й добре здоров'я. Крик або плач — добрий знак, натомість за недобрий знак вважається, як дитина мовчатиме або скривиться. Тут дитина, окроплена свяченою водою, вперше в житті мирована миром, в супроводі молитви прилучається до світу хрещеного та отримує захист Самого Всевишнього. Старенькі мешканки селища кажуть, що саме в цей час Бог посилає дитині ангела — охоронця. Після обряду хрещення всі повертаються додому.

4-й народознавець:

  На повернення кумів нетерпляче чекає вся родина, вболіваючи за щасливий перебіг обряду. Повернувшись додому, охрещене дитя передають матері зі словами: «Ось  ваше народжене, а наше хрещене. Хай Бог годує і добру долю готує.». Батьки запрошують кумів і всіх присутніх до столу на святковий обід. На стіл подають усе найкраще.

 

Про кого, на вашу думку, буде йти мова в ньому? (відповіді учнів)

-А що ви знаєте про життя вовка та лисиці в природі? Можливо ,ви ще не все знаєте? Наші науковці підготували невеличкі цікавинки(Виступ учнів).

- Вовки мають сильний батьківський інстинкт, вихованню вовченят приділяють багато уваги. Вовчиця ніколи не залишає дітей самих. Батько, єдиний годувальник великої сім'ї (вовченят буває 6-8, іноді навіть 10 чи 13).    Вовчиця, відчувши небезпеку, двічі, а то й тричі переносить вовченят на нове місце. Проте, хоч як це не дивно, коли на лігво нападають собаки, вовки чомусь не захищають своїх дитинчат.Іще,вовк ніколи не буде сторожовим собакою:він боїться незнайомих людей і буде ховатися від них,замість того,щоб гавкати. (малюнок вовка на дошку.)

- Хитрує лисиця не лише в казках, а й у повсякденному житті. Не раз, наприклад, спостерігали, як лисиця обдурює птахів: перекинеться на бік, відкине лапи - лежить не ворухнеться, ніби мертва. Підлетить поцікавитись сорока чи ворона - дивись і попаде хитрунці в лапи. (малюнок лисиці на дошку.)

Вчитель. Щоб вам, діти , було легше слухати і читати, потренуймося у читанні слів і  з’ясуймо їх значення. 

3. Словникова робота.

Схрупала –з’їла щось із хрускотом

Чудернацькі- дивні,чудні

Згамкаю-з’їм ,проковтну

Шпортає- із силою ударяє, штрикає

Клюка- палка із зігнутим верхнім кінцем.

Злосливий-сердитий, роздратований.

4. Пояснення висловів.

- У нашій казці зустрічаються такі вислови, які потрапили з усної народної творчості тобто фразеологізми. Прочитайте і подумайте, як їх можна пояснити або замінити іншими словами.

Накивала п 'ятами - втекла.

Ані пари з вуст - мовчати.

Мурашки поза плечима бігали - страшно, лячно.                        Не мати ніякої спілки не робити нічого разом.

5. Первинне сприймання казки.

Комбіноване читання.

-вчитель

-аудіо

- сильні учні

  • У яку пору року відбувалися події казки? (весною)
  • Що задумали Вовчик-братик і Лисичка–сестричка? (працювати разом)
  •  Де вони заховали страву? ( в корчі)
  • Скільки разів Лисичка бігала « на хрестини»? ( три рази)
  • Як звали третього  похресника? ( Остаточок)
  •  Куди Лисичка заховалася від розгніваного Вовка?
  • Як вона знову його перехитрила?
  1. Фізкультхвилинка

«Тук-тук»

  1. Визначення головної думки казки

— Чому автор дав казці таку назву?

— Яка головна думка казки? ( Головна думка казки : треба уміти дружити і вчитись обирати собі друзів. )

  • Чи вдалося Лисичці уникнути покарання і чому? ( Лисичка зуміла знов обдурити Вовка, бо він уже в котрий раз їй повірив. Так Вовк і не поквитався з рудою хитрункою. )
  • Хто з вас співчував Вовкові?(Нам Вовка жаль. У цій казці він надто довірливий, завжди цікавився тим , як у Лисиці справи і йшов їй назустріч. Вовк сором’язливий, він ніяк не міг сказати, що голодний. Але, коли побачив , що його обдурили, став злостивим і недобрим.)

-Чому нас вчить ця казка? (Брехня рано чи пізно викриється. Із тим хто хитрує, не додержує слова, обіцянки, ніхто  «не хоче мати ніякої спілки».)

8. Робота в групах

Завдання для І і ІІ груп.

Визначте риси характеру героїв казки,вставте потрібне закінчення і наклейте на дошку біля героїв казки

Довірлив__,   нестаран__,

Брехлив__,   жалібн__,

Працьовит__,  нещир__,

Хитр__,    спритн__,

Лінив__,   соромязлив__,

Розлючен__,  недогадлив__,

Злодійкуват__,  сердит__,

Розумн__   обурен__

І група – Скласти характеристику Лисички.

  • Характеристика Лисички (приклеїти на її малюнок) – хитра, брехлива (водила за ніс), лінива,розумна.

ІІ група – Скласти характеристику Вовчика.

  • Характеристика Вовчика – довірливий, працьовитий, злодійкуватий , розлючений.

9.Метод «Кубування».

Завітав сьогодні в клас

На урок до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Всім доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє

10.Відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання. ----Знайдіть у казці і прочитайте:

    -Що задумали Вовчик-братик і Лисичка-сестричка?

    -Де вони заховали страву?

    -Віднайдіть те місце, де розказується, куди побігла Лисичка?

    -Що послужило сигналом Лисичці знову перервати роботу?

    -Що побачив Вовчик, коли прийшов у корчі?

    -Куди заховалася Лисиця від розлюченого Вовка?

    -Знайдіть в казочці такі слова, які викликають у вас співчуття до героя?

    -А які слова казочки у вас викликають обурення?

11. Складання сенкану

Робота в парах

І пара – Казка  ІІ пара – Лисиця   ІІІ пара – Вовк

12.  Гра «Продовж речення»

— Я читатиму речення, а ви швидко шукаєте його в тексті та зачитує

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Тестування.

 1.Що змовилися посадити на полі Вовк та Лисичка?

А)пшеницю           Б)картоплю         В)буряки

2.Що взяли на обід у глечику Вовк та Лисиця?

А) молоко        Б)мед        В)паляницю

3.Де вони заховали страву?

А) поклали між корчі    Б) поклали на нивці поля     В) поклали у ямку

4.Хто загукав у болоті поміж тростинами?

А)Гук    Б)Ґава      В)Сич

5.Лисичка назвала Гука

А)братом    Б)кумом      В)сватом

6. Скільки разів Лисичка бігала на « хрестини » ?

А) 5 разів     Б) 3 рази       В) 2 рази

7.Для чого Лисичка бугала в корчі?

А)щоб відпочити    Б)щоб поїсти     В)щоб похрестити новонародженого

8. Куди Лисиця заховалася від розлюченого Вовка?

А) втікала далеко до лісу     Б)сховалась у кущах     В) заховалась у нору

2.Взаємоперевірка

- Який висновок ви зробили для себе, опрацювавши цю казку.

3. Вправа « Мікрофон».

(Я зрозумів, що треба бути обачними при виборі друга.)            ( Якщо помітиш. Що тебе твій друг лише використовує, то це не друг.)

( Не можна бути таким дуже довірливим, як Вовк, бо тоді кожна «лисиця» тебе обмане).

- Ви, діти, зробили правильні висновки з казки. Я хочу побажати вам остерігатися в своєму житті людей, про яких говорять : : « Словом, як листом стеле, а ділом, як голками коле».. Цього своєю казкою побажав вам і Іван Якович Франко.

V. Підсумок.

Метод «Прес».

- Як ви гадаєте, чи знадобляться вам в майбутньому знання, які ви отримали  сьогодні на уроці?

(Я вважаю, що так . У нашому житті буде зустрічатись багато різних людей, треба вміти обирати друзів.

 Звичайно. Бо нас оточують не тільки порядні люди , і треба вчитись вчасно сказати ні.)

VІ. Домашнє завдання (диференційоване)

  • для учнів з високим рівнем знань: складіть 7 порад Вовчикові
  • з достатнім рівнем знань:  виразно читати і переказувати  казку.

підібрати прислів'я, що характеризують головних героїв казки, оформити прислів'я у власні книжечки.

  • середнім рівнем знань: навчитись виразно читати і переказувати  казку.

Ось закінчився урок,

І дзвенить для вас дзвінок!

Працювали добре друзі,

Відпочиньте по заслузі!

Шановні гості!

Спасибі, що знайшли час,

Прийшли до нас.

Якщо ваша ласка,

То приходьте до нас ще будь ласка.

 

 

Особова картка учня 4  класу______________________________________

Урок позакласного читання . Тема. І.Франко казка «Лисичка – кума»

№ з/п

Вид роботи

Бал

Мій бал

 

1

Що таке скоромовка?

1

 

 

2

Розказування скоромовки

1

 

 

3

Що таке казка?

1

 

 

4

Розповідь про І.Я.Франка

1

 

 

5

Народознавці (обряд хрестин)

1

 

 

6

Науковці (розповідь про тварин)

1

 

 

7

Фразеологізми

1 (за кожну відповідь)

 

 

8

Відповіді на питання після тексту

1(за кожну відповідь)

 

 

9

Робота в групах

1

 

 

10

Кубик Блума

1

 

 

11

Робота в парах складання сенкану

3

 

 

12

Відтворення змісту прочитаного

1 (за кожну відповідь)

 

 

13

Тестування

2

 

 

 

ЗАГАЛЬНИЙ БАЛ:

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 січня 2020
Переглядів
1762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку