продовжити ознайомлення учнів зі славною історією українського козацтва;
вдосконалювати навички свідомого, виразного читання поетичних творів; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву;
виховувати гордість за свій народ.
Тема . Іван Гнатюк. Козацький дуб
Мета: продовжити ознайомлення учнів зі славною історією українського козацтва;
вдосконалювати навички свідомого, виразного читання поетичних творів; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву;
виховувати гордість за свій народ.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Хочу побажати вам гарного уроку,
Щоб було цікаво всім нам працювати,
Щоб хотіли дуже всі відповідати,
Щоб допомагало вам уміння міркувати
І дванадцять балів легко заробляти.
ІІ. Мовленнєва розминка
Дубові дрова дід рубає,
В саду під деревом старим.
А дітвора допомагає
Носити дрова з дому в дім.
2. Артикуляційна розминка
«Термометр».
Широко відкривши рота, сказати: «жаааарко», а потім, максимально стиснувши губи, сказати: «хоооолодно».
«Чистимо зуби».
Розсунувши губи, ніби посміхаючись, провести язиком по внутрішній стороні нижніх, а потім — верхніх зубів, ніби чистячи їх.
«Труба».
Стиснувши зуби, максимально витягнути губи вперед, ніби граючи на трубі.
«Фарбуємо дах».
Широко розсунувши губи в усмішці, не стуляючи зубів, водити кінчиком язика по піднебінню.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Робота в парах. Гра «Обличчям до обличчя»
IV Повідомлення теми і мети
— Відгадайте загадку.
В кроні сил чимало має.
Кабани плоди смакують,
Люди міць його цінують.
(Дуб)
— Сьогоднішній урок ми присвячуємо величному дереву – дубові. Ми продовжимо роботу розпочату на ранковій зустрічі і ще більше нового і цікавого дізнаємося про дерево, яке так люблять усі українці. А також опрацюємо твір Івана Гнатюка «Козацький дуб».
V. Робота над спийманням і усвідомленням нового матеріалу
1. Виразне читання вчителем вірша Івана Гнатюка «Козацький дуб»
— Чи сподобався вам вірш?
— Які почуття ви переживали, слухаючи його?
— Які картини поставали у вашій уяві?
Цятка — маленька пляма на чому-небудь.
Гайвороння — перелітні птахи родини воронових з блискучим чорним пір’ям.
3. Робота в парах
Читання вірша учнями одне одному в парах
— У якому темпі, з якою інтонацією будете читати вірш?
— Які слова виділятимете голосом під час читання?
4. Читання вірша учнями за строфами
5. Фізкультхвилинка . Вправи для очей
«Жмурки». Міцно-міцно замруж очі на 5 секунд, а потім відкрий їх.
«Метелик». Поморгай оченятами, як махає крилами метелик – швидко і легко.
«Світлофор». По черзі закривай то лівий, то правий очей, як блимає залізничний світлофор.
«Вгору-вниз». Подивися спочатку вгору, потім вниз, не нахиляючи голови.
«Годинник». Нехай очі дивляться то вправо, то вліво, як годинки: «тік-так». Повтори цю вправу 20 разів.
«Хрестики-нулики». Намалюй очима велике коло за годинниковою стрілкою, а потім – проти. Тепер намалюй хрестик: спочатку подивися вправо вгору, потім вліво вниз, а потім навпаки, провівши поглядом дві умовні лінії хрест-навхрест.
«Масаж». Закрий повіки і акуратно помасажуй очі пальчиками.
«Далеко - близько». Сфокусується погляд спочатку на предметі, який знаходиться у протилежному кінці кімнати (шафа, класна дошка) дошка і т.п.) і дивись на нього протягом 10 секунд. Потім повільно переведи погляд на ближній предмет (наприклад, на свій палець) і також дивись на нього 10 секунд.
6. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Де росте дуб?
— Як поет описує це місце?
— З ким поет порівнює дуб?
— Чому він уживає слово козарлюга, а не козак?
— Якими словами автор підкреслює непохитність дуба?
— Скільки років дубові?
— З чим поет порівнює його вік?
— Якими словами у вірші поет засвідчує силу дуба?
— Хто посадив дуба?
— Знайдіть у вірші слова-синоніми. Продовжіть синонімічний ряд.
Хуга, завія, завірюха... (метелиця, хуртовина...).
7. Гра «Диктор »
8. Цікаво знати!
- Преглянте слайди і уважно послухайте цікаві повідомлення , які нам підготували ваші товариші.
Учень . Про острів Хортицю згадували ще в давні часи.
— «Руси досягають острова, названого Георгієм, і на цьому місці здійснюють свої жертвоприношення, оскільки там росте величезний Дуб...» — писав у Х столітті візантійський імператор Костянтин Багрянородний.
То була перша задокументована згадка про найбільший річковий острів Європи. Тоді Дніпром проходив шлях «із варяг у греки», пропливаючи яким, іноземці могли бачити легендарну Хортицю.
Учень. Наприкінці минулого століття працівники місцевого музею дістали з дна Дніпра унікальний артефакт — старовинний дуб, вік якого, за експертними оцінками,— 8,5 тисяч років...
Відомо, що на Хортиці справді росли старезні дуби-велетні. З 1871 року існує легенда про «Священний Червоний дуб запорозьких козаків». Уже тоді його вік був понад 500 років, а товщина стовбура — 6 м в обхваті. Це було непросте дерево. У легенді розповідалося, що «його листя протягом усієї зими було червоним і не спадало аж до весни». На жаль, до наших днів дерево не дожило. Зараз вік найстарішого дуба на Хортиці оцінюють приблизно у 300 років, усі інші великі дуби були вирубані протягом XIX–XX століть.
Учень. 700-літній козацький дуб зараз росте в селищі Верхня Хортиця (правобережна частина Запоріжжя). Він справді жив за часів козаччини. Легенди розповідають, що попри цей дуб Богдан Хмельницький вів своє військо до переможних Жовтих Вод. І, зупинившись, побажав хлопцям бути такими ж нерозривними з Батьківщиною, як коріння дерева із землею.
VI. Підсумок уроку
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Чого навчилися? Які нові знання здобули?
VII. Домашнє завдання
Підготувати розповідь про знамениті дерева рідного краю.
Використано презентацію, яку створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
© ТОВ «Видавнича група Основа», 2016
Джерела:
1. Ковальчук Н. О., Настенко А. І. Літературне читання. 4 клас. І семестр (за підручником О. Я. Савченко) / Н. О. Ковальчук, А. І. Настенко. — 104 с. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).